Gå till innehåll

Micke/mqm blandade bilder


Rekommendera Poster

"Stresstestade" lokalen idag med några av mina fordon. Och det såg bra ut ser ut som att jag får plats med allt runt "arbetsplatserna" som jag tänkt det. Får nog även in mina 2 sista bilar om det skulle knipa :)

 

Och om någon är sugen så ligger den röde ute på blocket från o med nyss :)

 

fordon%20i%20lokalen.JPG

Det där är ett fint garage du har :wub: :wub: :wub:

Men har du räknat hur många häst-boxar du kan bygga inne där än?? :D

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Huuurm..... om vi nu ska ta upp det där med utrymmet så måste jag avslöja att "våran" lada är ca 45m lång ungefär och mitt garage är ju inte 22,5m långt, så var det med den jämnställdheten......

 

Väggen bakom tgbn gömmer ett "oändligt" antal blivande och nuvarande häst/boxplatser, spolbox, torkrum, sadelkammare, foderkammar och allt vad det nu heter i många rum.

Men sen satte jag ner foten -_-  o visade vart väggen skulle byggas så jag fick det utrymmet jag ville ha  ;)

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Då var man hemma igen. Bytte bort arbetet och tillvaron här mot lite sol, värme o bad under en allt för kort tid känns det som nu när man kom hem igen och ser allt som måste göras igen.

Vågen säger dock att jag har haft det för bra, kan tydligen vara farligt det där med fritt fram att äta o dricka  -_-

 

 

tenerife%202014%20011.JPG

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se där ja, nån som haft det bra! :P 

 

 Själv firar jag semester från idag och 5 veckor framåt :)  drar  mot Ö-vik om några timmar..lång bilresa men det ska bli nice.

 

  Upp till stugan där föräldrarna är, dom kom upp redan i april så nu är det dax för mig att hälsa på oxå.

Jag har ju inte varit där på 9(!) år nu..

 

 Tar med mig bärbar dator med trådlös internet..vi får se hur det kommer fungera.

  

Ha det bra alla om vi inte ses här på ett tag.  /mvh svana

 

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
  • 7 months later...

Gjorde ett jobb åt en kund här i lokalen för x antal veckor sedan. Tyvärr så gick han o halkade ikull och slog sig lite illa så det blev ingen snökedje tur i skogen som jag planerade att vi skulle gjort tillsammans för att testa framkomligheten. Men det kommer flera vintrar då vi kan testa, han har väldigt höga däck så kedjorna skulle förlängas rätt så rejält   :)

 

2015-01-16%2009.49.13.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...

En liten Julhälsning från mig till er här på Terrängbils forumet  :)

Jag övar "bron sprängd" vilket jag ofta gör just här ;)

Finns lite mera material från den dagen i skogen och om jag får tid/ork och lite hejjarop så ska jag försöka ordna lite mera "vinterfilm" :)

 

 

Vackert!

Härligt grepp med kedjorna på  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Ja idag har jag rivit isär ännu en felkonstruerad 1.8tsi (160 hk) modellen.

Det är ju tyvärr så man skäms över hur dåligt det konstrueras motorer ibland i den märkes kategori man jobbar med.

Förr visste man att vad som än hände så skulle då motorn inte gå sönder i första taget. Numera ska man inte ta nått för givet.

 

Förra motorn jag "fixade" bytte vi både kolvar och vevstakar på (bara dom delarna kostade 20000:-) för att "kolvarna är felkonstruerade" som det så fint hette. Nu har en tillverkare av kolvringar tagit fram en annan modell på skrapringen (den nedre som tar med sig oljan på kolvens nedåtgående rörelse) så nu ska vi prova att "bara" byta kolvringarna på denna och se om inte det räcker. Skrapringen är så liten o dåligt dimensionerad att den fylls upp med bränd olja i dräneringsspåret och slutar leda bort oljan in genom kolven.

 

På dom nya kolvarna så är skrapringen som dom var förr i tiden dvs bredare för att ha ett bra spår i mitten för att leda bort oljan/sotet så dom har ju insett att det är fel i konstruktionen men inte går man ut och fixar det åt drabbade kunder/bilar utan man låter det gå på försäkringar och annat.

 

Nåväl får se hur det kommer funka med bara byte av kolvringarna på denna bil. har en till som väntar på samma jobb framöver.

Lite väl extremt konstruerade kolvar är det i vartfall tycker jag för att vara till en "bruksbil" nästan ingen kolvmantel alls, kolven ser mer ut som nått som kommer från tävlingsvärlden. liten och lätt och med låg friktion.

 

Slänger in några bilder på vad jag gjort. naturligtvis så glömde jag fota dom nya kolvringarna men men

 

DSC_0936.jpgDSC_0940.jpgDSC_0935.jpg

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Micke.. vilka modeller och år sitter dessa maskiner i?

Jadu dom sitter lite här och där :) har faktiskt inte riktig koll på hur och när dom är i dom olika bilmodellerna, den jag håller på med nu sitter i en Skoda scout, den förra i en Skoda superb en före det i en Passat cc och den som väntar "runt hörnet" är en Audi A5.

Kan tillägga att kamaxelkedjan också ska bytas på dom för den blir med tiden för lång för hydrauliska sträckaren så har man otur kuggar kedjan över och man får ett knippe med krokiga ventiler att byta. 

 

Vattenpumpen är också en svag punkt och riktigt udda placerad driven av kortsidan av en invändig ballansaxel som för över kraften via en liten kuggrem. Lägger in en bild på hur det ser ut också så kan ni skratta åt det med.....

 

DSC_0946.jpg

 

 

Måste ju säga att det här måste vara den sämst konstruerade av koncernens motorer så ni inte tror att alla är lika dåliga ;)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag ändå är igång kan jag lika gärna posta en bild på hur det blir när kamaxel kedjan blir för lång på dessa motorer...

Vad gillar ni min stiliga "bukett" insugsventiler ? ;) och så syns det hur långt kedjan kan äta sig genom "droppsmörjingsspåren" i motorgaveln innan det blir ras.

 

DSC_0949.jpg

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja men nu ser jag ju..det är ju en likadan!!

..som polaren på Mekonomen skruvade med för bara en vecka sedan.. han visade mig kamkedjan.

Det var det jävligaste jag sett..höll i den och den var sjukt sladdrig i sidled och höll på att brista på ett ställe.

 Polarn sa..att den hade rasat inom tio minuter.

 

Så börjar kedjan rassla och du har en sån här maskin.. STÄNG AV direkt! :blink:

Mekonomengrabbarna är måttligt impade av VW just nu. Samma här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:) jo kedjorna känns mera som ett snöre ibland finns ingen styrsel i dom :) På 1.4 och 1.6 tsi/fsi motorerna byter jag kedjor och spännare lite då och då för att kedjan blivit ungefär en halv länk längre och då hamnar signalen mellan kamaxel/vevaxel i olag varpå felkod lagras i motorstyrdonet för det och jag får mera jobb ;) Dock så har ju dom motorerna inte problemet med kassa kolvar/kolvringar eller vattenpumpar som går sönder lite väl tidigt. 1.6 motorn med både kompressor och turbo går faktiskt väldigt fint. Mycket fin respons med kompressorn som drar redan från tomgången och sen kring 3000rpm kopplas den bort och turbon tar vid :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte undgå att reflektera över faktumet att inga av delarna ni diskuterar kan gå sönder, eller ens existerar på min elbil. Det finns säkert något annat som kan gå sönder istället men man kan ju undra över sysselsättningen i reservdelsbranschen framöver.

 

Fast det tar säkert minst 10 år innan det blir någon större omställning...?

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm har hört talas om några skräckhistorier med motorhaverier på Audi/WV/Seat de senaste åren... en kollega missade service-intervallet på sin nästan nya Diesel-Seat med 50 mil, Motorn rasade och han fick vacker bekosta en ny motor, skulle inte förvåna mig om kedjan var orsaken....  var ju en gubbe i nån biltidning som bytt dieselmotor i sin nya audi 3 ggr på 5 år.... urk! 

 

Man kan förstå att det är mer sårbara grejor när man ser kolvar och kedja..... ser alla moderna bilar ut såhär? Eller är det VW som kompromissar med kvalité till förmån prestanda?

 

 

Jag har just passerat 50 000 mil med V70, Det enda som bytts är bensinpumpen (på etanolmotorn) för några år sedan, det är en otroligt driftsäker bil, å mina bilar plågas hårt.... :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...