Gå till innehåll

Jag lyckades......


Christer_tgb

Rekommendera Poster

med att öka antalet passagerare från 1 till 6 i min tgb 11:a i går.

 

Det tog sin tid och det var inte gratis, men för mig är det värt det för nu kan jag använda alla platserna.

 

Misstaget jag gjorde var att göra processen i fel ordning, det gav extra kostnad.

 

Så hur gjorde jag...

 

Jag åkte in till bilprovningen och fick beskedet att jag inte kunde få fler passagerare i den som lätt lastbil.

Egentligen så måste soffan plockas ut så den inte kan användas.

 

- Du kan ju regga om den till personbil. ger inga skillnader på besiktningsfrekvens eller skatt. Möjligen att försäkringen kan ändras.

-Jamen det låter ju bra sade jag och han började kolla papper.

- Fast jag kan ju inte godkänna den?!! :blink:

 

Vad i hela friden, nu kände jag att jag höll på att bli blåst ekonomiskt. :(

 

- Du skall ha 3-punktsbälten i ytterkant på soffan.

- Så om jag byter till rullar så är allt lugnt?

- Nähä, dom skall ju tåla ett drag på 2ton osv.

 

Började känna mig ännu mer lurad. :( :(

 

- Du kan ansöka om dispens hos transportstyrelsen, tänk på alla Yankee-bilar som får det. ;)

 

- Så vad händer nu?

- Vi väger bilen, gör en omregistrering, du betalar en massa pengar och sedan så får du en månad på dig(innan körförbud) att boka ny tid med dispens. Eller så får vi regga tillbaka den, och det kostar ju.

 

'''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''

Jag skrev ihop en ansökan som skickades in.

Handläggaren ringde efter några dagar och var mycket trevlig och hjälpsam när han fick hela bilden klar för sig.

Det förelåg inga hinder att bevilja min ansökan, så bara jag betalade så skulle den skickas med prioritet. Allt för att klara körförbudet och en högre avgift vid ombesöket.

Vid ny kontakt, eftersom dokumentet inte kom, så visade det sig att ett kryss saknades i ett exceldokument!!!!! :rolleyes: om erlagd betalning.

 

Fick till slut dispensen, och bokade tid för att slutföra omregistreringen. Fick vänta 2 långa veckor.

 

Igår var det så dags och det var inga problem utan gick så smidigt trots att jag var hyffsad nervös.

Vill ju ha med bilen till jakten nästa vecka.

 

Efter ytterligare 1000 kr så var den godkänd. :excl:

Nya papper kommer med posten.

 

Så för er som tänker göra samma resa, ansök om dispens först, det är den billigaste av utgifterna, därefter boka tid för omregistrering.

 

Lycka till. :)

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skrev något i stil med att jag vill kunna nyttja fordonet tillsammans med familj och barn på terrängkörningar mm.

Lade också till att 11:an kommer användas i jakt och hur viktigt det är att komma fram i otillgänglig miljö vid skyddsjakt och eftersök på trafikskadat vilt.

 

Fokus bör tydligen vara hur det påverkar dig negativt att inte ha/få dispens

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om detta sättet fungerar längre men jag har tidigare använt mig av reglen att är säten framåtvända har bälteskrav vid bakåtvända försvinner bälteskravet, är de satta i längstledes i färdriktningen och har ett riktigt stopp i färdriktningen blir de godkända och inget bälteskrav. regade in några passagera platser i min för några år sen så det blev godkänt att sitta i lastutrymmet och då funkade fortfarande undantaget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har nog ett gammlat regnummer liggande på en valp med 6 pers dispans ang pris så räcker det med en vägning och vanlig regbesiktning inte så mycket dyrare än vanlig besiktning du får kvarvarande möjliga lastvikt delat i vad det nu var varje person skulle väga (tidigare 75 kg??)

 

priset se länken http://www.bilprovningen.se/bp/main.nsf/content.xsp/Bilprovningen/Privat/Kundservice/Fr%C3%A5gor+och+svar/Priser/6B27CBFD04F689B7C125793A00436DD0

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm....

Borde inte årtalet ha med saken att göra?

Du skrev "- Du kan ju regga om den till personbil. ger inga skillnader på besiktningsfrekvens eller skatt. Möjligen att försäkringen kan ändras." Är det inte så att vi hamnar i ett "fack" direkt med bara årtalet i åtanke?

När jag skulle regga min 1313 med 3.5 ton kula pratade jag massor med min BI. En av hans funderingar var " -Bälte! -Eller vänta nu.. Om där finns, ska de funka. Finns dom inte slipper du dom helt. -Det där med veteran ändrar på allt."

Jag är helt säker på att andra på forumet har reggat sina 11'or som LB med 6 passagerare. Utan att påvisa något särskilt skäl.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm....

Borde inte årtalet ha med saken att göra?

Du skrev "- Du kan ju regga om den till personbil. ger inga skillnader på besiktningsfrekvens eller skatt. Möjligen att försäkringen kan ändras." Är det inte så att vi hamnar i ett "fack" direkt med bara årtalet i åtanke?

När jag skulle regga min 1313 med 3.5 ton kula pratade jag massor med min BI. En av hans funderingar var " -Bälte! -Eller vänta nu.. Om där finns, ska de funka. Finns dom inte slipper du dom helt. -Det där med veteran ändrar på allt."

Jag är helt säker på att andra på forumet har reggat sina 11'or som LB med 6 passagerare. Utan att påvisa något särskilt skäl.

Problemet med en 11 bil och även valpen är att det är en lastbil och då måste bagageutrymmet vara mer än 1,7m långt för att man ska kunna regga dom med passagerare annars ska det krävas dispans för det vilket följde med per automatik före 2008. Riktigt roligt att höra att det gick att få igenom en civil dispans också.

 

// Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har inte 11 mer än 1.7 i golvlängd?? c202 har ju ca 230 cm, antingen lastar man personer eller löslast, skäl i dispanser har jag aldrig behövt uppge, finns inte någon känd dispans upptagen i sbp fordonsdata så går det bra att leta upp ett regnummer där man vet att uppgiften är den man vill åt och hänvisa till detta då får man i sitt reg inskrivet den nya uppgiften som en dispans.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Avståndet till första lastgallret är runt 1 m men inklusive passagerarutrymmet är det 230 cm i 11 bilen också.

För att du ska få mer än en passagerare i en lastbil så måste du ha ett utrymme med en läng av minst 170 cm för enbart gods.

Reglerna har säkert kommit till för att hindra folk från att regga om personbilar till lasbilar och fortsätta att kunna använda alla sätena.

 

// Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste vara en ny regel annars tycker jag det låter tveksamt, antiningen kör man last eller passagerar kör man både och blir det överlast, men jag kan tänka mig om man har för mycket kg över efter önskat antal passagerare ska skrivas in vid regningen då anser de nog att ev överstigande last ska vara i separat utrymme och då kan jag även tänka mig att de även anger N-värde och kolliderar detta värde med passagerarstolarna så måste det väl bli hel stopp och bara att åka hem och bygga om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju som sägs här i tråden, att före 2008 fanns inte regeln att lastutrymme bakom passagerare i en lätt lastbil måste vara 1.7 meter.

 

Min bil registrerades första gången efter 2008, därför fick den bara 1 passagerare.

Vissa bilar har med undantag/felaktigheter fått fler passagerare och det är bara att gratulera de som fått fler passagerare direkt.

 

Även om vi har veteranbilar så gäller reglerna om bälten även för oss, och för personbil från 1975 så måste det finna bälten bak och fram. 3-punktsbälten fram samt i ytterkant på soffan, fällsätena behöver inte ha bälten alls och mitten i soffan kan ha midjebälte.

 

Om det finns bälten skall de enligt lag användas. Dock få importerade äldre bilar som inte har bälten dispens.

 

Finns mycket info på nätet om detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

När jag köpte min 11a fanns det inget baksäte och bilen var registrerad för förare +3 pers, mao 1+3. Kom hursomhelst över en volvo 440 sportinredning som jag byggde om fram som baksäte, baksätet är inte speciellt grovt eller starkt gjort bestående av några tjocka plywoodskivor. Baksätet sitter fast med 4 genomgående bultar och vingbuttrar vilket möjliggör att sätet kan lyftas ut vid behov. Vid besiktning märkte besiktningsmannen att det var ombyggt och sa till mig att det är bäst att göra en ändrongsbesiktning för att undvika eventuellt munhuggande med polis i framtiden, sedermera provsatt han baksätet och sa att bilen passar för 6 personer. Jag Betalade sen 50€ ca 500kr för ett nytt registreringsbevis och därmed var bilen reggad för 6 pers, bälten för balre delen av bilen fodras inte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan detta ha varit före 2008, då var det nämligen andra regler och alla som då reggades fick med automatik 1+6.

 

 

Låter ju som en dröm det du berättar.

 
Härligt att det löste sig för dig också, fast på ett annat sätt.  :wub:

Det är nog tyvärr så att de finska reglerna är snällare än de svenska i det här avseendet.

 

// Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

O jag verkar inte lyckas :unsure:  :unsure: 

För nu skall jag ha ett intyg ifrån volvo på att bilen uppfyller de krav som gällde för personbil 1975.....jag blir galen!!!!

detta gäller oavsett om jag fixar dispens

 

dock så försöker verkligen killen på besiktningen hjälpa till, har ringt mig för att diskutera lösningar..men vi hamnar antingen på 1.70 regeln för lastbil eller ovanstående text!

 

vi försökte hitta reg nr på internet för att se hur besiktningar var utförda på tidigare 11or efter 2008, tyvärr hittade vi inget reg nr som var efter 2008

 

 

Vad skall man göra? blir tokig av all byråkrati

 

och de på transportstyrelsen ringde minsan inte upp mig och när jag mailade fick jag ett stelt svar...BETALA först!!

 

säger bara Grattis till er som fått till fler platser än 1+3 som det lutar åt just nu

 

/Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JvZ

 

Jag såg ditt PM och hade för avsikt att ringa dig direkt, men det har varit vansinnigt mycket ett tag så det har kommit saker emellan.

Ledsen för att du tolkade det som att jag inte vill hjälpa till.

 

Dina sista meddelanden läste jag först i går kväll, det är inte alltid att jag loggar in varje dag. Jag vet att jag är en dåligt tgb'are när jag säger så. :( 

 

Stationen dit jag besiktar alla mina fordon är Sollentuna, kommer inte ihåg vad besiktningspersonen heter, men alla på tungsidan bör kunna hjälpa till.

Har du fortsatta frågor så hör av dig.

 

/Christer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...