Gå till innehåll

Jag lyckades......


Christer_tgb

Rekommendera Poster

Är också sugen på detta med fler godkända personsäten..

 

Jag tycker approachen att kunna ha last ELLER passagerare verkar bra. Det är ju snarare att understryka fordonets tänkta inbyggda flexibilitet från början, än att trassla in sig i om det är MER personbil än lastbil, eller tvärtom. BILEN ÄR FAKTISKT DESIGNAD FÖR BÅDE OCH.

 

Sakers ting bör fokusera på:

 

- Är den för tillfället konfiguerad för last, skall den kunna godkännas för det, dvs allt lastrelaterat är på plats så som olika skydd.

- Är den för tillfället konfigurerad för personer, skall den kunna godkännas för det, dvs tillämpliga regler på skydd mm gäller.

 

Denna iver på att det ska vara antingen det ena eller det andra, är helt teorektisk. Jag skulle understyka att det inte är fråga om skattelindring (dvs smitning) som ör tillämpbart eftersom den är befriad från det. Det är annat i Norge...

 

Jag vill ha kvar min LB-registrering, men ha i papprena att den får ta personer om den monteras med orginal passagerarsäten. Det är dessutom typenliga snabbfästen för soffan (fyra sprintar), och hela kan fällas ner så lastutrymmet blir helt plant ända fram till motorhuven. Att kräva rullbälten gör den finessen nästan omöjlig.

 

:)

 

 

PS. Reglerna gäller för allmän väg. Kör man på tomten, eller faktiskt i Kortege, så är det betydligt mycket mer tolkningsutrymme, dvs inga regler alls nästan. Tar snuten en, så kan man säga att bilen är förberedd för kortegekörning på nån motorträff som ska gå av stapeln snart. DS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Viper99

 

Intressant att körning i kortege ger så stort tolkningsutrymme.  :)

 

 

För egen den så valde jag att regga om min som PB eftersom jag vill undvika extra problem vid en eventuell trafikolycka under älgjakten, svårt att förklara bort det med kortege. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Viper99

 

Intressant att körning i kortege ger så stort tolkningsutrymme.  :)

 

 

För egen den så valde jag att regga om min som PB eftersom jag vill undvika extra problem vid en eventuell trafikolycka under älgjakten, svårt att förklara bort det med kortege. ;)

Men då är du ju påväg mot just en kortege: Älgarnas sista! :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bender det är ok att flytta fram galler så lastutrymet bak blir 1.70! Dock så måste gallret gå från golv till tak! Då kan du få 1+3

 

Jag fick dock ett annat tips av besiktnings killen, sök dispens för ett kortare lastutrymme, detta är då möjligt pga att lastkapaciteten för "last" överstiger vikten av 6 passagerare! 6x75=450

980-450=530kg

Då kan du fortsätta ha den som LB, även bältesfrågan löser sig då! Som LB finns inte kravet på rullbälte i soffans ytterkanter!

Jag kommer prova!!

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Vart står vi i denna fråga idag? Har någon lyckats med att registrera/registrera om och få 1+6 sittplatser i sin TGB? Min TGB har 1+1 i pappren.. suger som sagt var svårt..

 

Vore inte så dumt om man kunde lista bilar som faktistk har 1+6, samt de som lyckats med att registrera om till 1+6 från 1+1 efter de nya reglerna trädde i kraft.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Då ska vi se om jag har förstått det här rätt.
1: Om man har en tidigare registrerad bil med fler sittplatser än bilen är registrerad för går det att ansöka om dispens för att få 1+6 sittplatser registrerade. Bilen skall vara registrerad som personbil. Sant?

2:Det krävs en intyg från Volvo att bilen uppfyller kraven som fanns under produktionsdatumet. Sant?

3: Vilken klausul är det det skall sökas dispens för?

4:Går det att registrera icke tidigare civilregistrerad tgb11 med 1+6 direkt?

5:Går det att sätta in flera säten i en civil tgb11 och registrera den som 1+6, eller krävs det att sätena har varit där sedan leverans?
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Du får försöka att registrera om den till personbil, då försvinner kravet på att det skall vara 1,7 meter från bakdörr till lastgaller.

  

3. För att få igenom den som personbil så måste det finnas 3-punktsbälten på ytterplatserna i baksätet. Det är detta med 3-punktsbälten som jag sökte dispens ifrån.

 

2. För mig krävdes inte något intyg från Volvo, vet inte om det är andra regler eller om jag hade tur.

 

4. Beror ju på om du vill försöka med personbil direkt enligt ovan eller börja med lätt lastbil som lättare/snabbare gör att du får köra den lagligt.

 

5. Vet ej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...