Gå till innehåll

Ladufyndet, TGB11


Pebl

Rekommendera Poster

Då var det kanske dags att skriva ner lite om mitt projekt TGB 11 som hittades i en ladugård för snart ett år sedan.

Det har hänt en del med bilen det senaste året och jag tänkte sammanfatta vad jag gjort med den och eventuellt fylla på efter hand.

 

Förre ägaren hade köpt den på överskottsbolag, kört hem den och sedan parkerat den när den började läcka bensin. Hans far hade turligt nog dragit in den i en lada då han tyckte det var synd att den skulle stå ute i regn och rusk.

I ladan stod den sedan ensam och stilla i 8 år innan jag fick nys om den.

post-6615-0-91647500-1349544922_thumb.jpg

Någon timmes jobb med batterier, en skvätt bensin i tanken, skarvning av bränsleslang och rengöring av flottörnål så gick den igång.

Kopplingen hade hängt sig men affären avgjordes och TGB11 fick åka dragstång efter min Saab, julen stod för dörren så bromsdelar beställdes från England (Landrover komplett kit med bromscylindrar och belägg från Paddock i england)

post-6615-0-18423500-1349545561_thumb.jpg

Därefter firades Jul i Skåne innan det blev mekande igen.

Kopplingen släppte efter lite körande fram och åter och juckande med gasen, bromsdelarna anlände efter en vecka och bakbromsarna byttes ut(frambromsarna var som nya så ingen ide att byta) Bromstrummorna var för övrigt helt nya eller nysvarvade så de krävde ingen omsorg. På ren chans körde jag förbi bilprovningen och kollade om de möjligen kunde ha något återbud dagen efter?

-Nej men vi har en tid i eftermiddag...

Bara att skruva dit bromstrummorna, lufta bromsarna och skruva på hjulen. Besiktningen gick som en dans. Besiktningsgubben hade själv haft en Gammelvalp och övrig personal tyckte det var skitkul att få besiktiga något annat än Volvo V70 och andra dussinbilar för en gångs skull. Med blankt papper lämnade jag bilprovningen och kunde nu köra lagligt på allmän väg.

post-6615-0-82852800-1349545944_thumb.jpg

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter avklarad besiktning blev det dags att åka på offroadträff. Det blev flera "första" på den resan.

-Första långturen med TGB11

-Första körningen i terräng

-Första fastkörningen

-Första karossjusteringen (en backspegel gick sönder).

 

Som tur var fick vi hjälp av några genomsympatiska skaraborgare som faktiskt lade upp en Filmsnutt på Youtube:

 

Jag var helt slut mentalt och fysiskt efter denna träff, men Åh! -Vad roligt!

 

Dock fick jag klart för mig att en vinsch helt klart skulle underlätta tillvaron.

Eftersom jag arbetar som konstruktör på en firma som faktiskt tillverkar fartygsvinschar kunde man ju tänka sig att sno ihop en trådvinda på egen hand....

Efter mycket lite rotande kom jag fram till att det skulle kosta på tok för mycket att köpa hydraullmotor, pump, ventiler o dyl. (visserligen ligger det en liten gullig vinsch helt i rostfritt ute på lagret men ingen kunde bestämma sig för om den var till salu eller ej) så det fick bli Kinavinsch istället, åter igen från Brittiska öarna, åter igen med löjligt snabb leverans, åter igen löjligt billigt.

 

För de som undrat vad handtaget på taket är till för, det används när man riktar in en ny vinsch:

post-6615-0-71534300-1349547290_thumb.jpg

Efter lite svetsande i kofångaren var den på plats.

post-6615-0-53053100-1349547332_thumb.jpg

Därefter ville jag ha lite skydd mot träd och annat som kommer i vägen så det blev lite bockade rör för att rama in vinschen

post-6615-0-16380500-1349547350_thumb.jpg

 

Kablarna som följde med var i kortaste laget, dessutom ville jag ha reläboxen inne i bilen så den sitter skyddad.

Köpte svetskabel på löpmeter och drog kablarna genom karossen med vanliga standard dragavlastare, blev tätt och fint samtidigt som det skyddar kablarna från vassa plåtkanter (har tyvärr inga bilder på det) Reläboxen sitter nere vid fötterna på passagerarsidan.

Bogsersprinten som jag för övrigt köpte på Odal Maskin användes till en början men det var så fippligt att få i låssprinten uppifrån så nu har jag bara ett schackel i nedre hålet istället.

 

Färdigt resultat:post-6615-0-34833900-1349547664_thumb.jpg

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, vinschen var på plats och fler träffar besöktes.

 

Då jag har åtminstone 10 mil att åka till de flesta körområdena framkom det att komforten i stolarna var eh... begränsad...

 

Surfade runt på forum och hittade tipset att volvo V40 stolar kunde passa med lite modifiering.

 

Ett besök på skroten slutade med två halvskinstolar som skulle passas in.. Jag valde att plocka loss sido-airbagsen då anser att de inte är byggda för att sitta i denna bil och därmed riskerar att göra mer skada än nytta.

Efter att jag tagit bort höjdjusteringen och underredet i stolarna passade de nästan perfekt på original underrede med infästning i ryggstödets skruvhål.

Då jag är ganska lång borrade jag dock ett nytt hål så stolen åkte bak någon cm. I framkant fäste jag den med en bit gängstång,

post-6615-0-58316000-1349549112_thumb.jpgpost-6615-0-83855400-1349549125_thumb.jpg

 

Efter att bilderna togs justerade jag höjden ytterligare genom att skära bort någon cm på stolsunderredet så jag fick ner stolen på förarsidan något. nu slipper jag skava huvvet i taket.

Passagerarstolen sitter något längre fram än förarstolen så motorkåpan gör att den inte går att skjuta bak så långt men det är en kompromiss jag får leva med. Jag kan själv sitta i passagerarstolen men inte riktigt lika bekvämt som i förarsätet.

Slutresultatet blev såhär:

post-6615-0-36898400-1349549456_thumb.jpg

 

Bilden är tagen vid ett senare tillfälle, när jag påbörjat nästa projekt som jag återkommer till -Omlackering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det bara jag som tycker originalsätena är bekväma? Baksätena kan jag hålla med om att dom inte är bekväma men där sitter nästan aldrig någon i min 11 bil i alla fall.

Ifall du tycker att dina nummerskyltar är onödigt stora så är det bara att ringa transportstyrelsen och be om en ny usa-skylt. 11 bilarna finns med på deras lista med godkända sådana skyltar både fram och bak. Beställde själv en liten skylt för fram för några månader sedan.

Nästan lite synd att du ska köra terräng med en så fin bil. Väldigt sällan man ser 11 bilar med plåtkarross som inte är rostiga.

 

// Jonas

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Omlackering:

 

Visserligen såg ju bilen helt ok ut på lite håll, men det som inte syns på bilder är att färgen är väldigt gammal, krackelerad och även avflagad på sina ställen. Dessutom hade någon använt kraftigt våld när man demonterade mörkerbelysningen. Dessutom fanns det faktiskt ett rosthål i bakkant av hytten som måste åtgärdas.

Då jag inte är en fantast av militärgrönt tänkte jag passa på att lacka om hela bilen. Sagt och gjort:

post-6615-0-93502200-1349804441_thumb.jpg

I fronten var det massa hål efter mörkerbelysningen och som synes ganska dåligt utförd tätning av kaross-skarvar

post-6615-0-57368500-1349804592_thumb.jpg

Även hål efter strålkastarnas torkare lade jag igen då det bara satt en täckbricka där innan.

Jag valde att lägga igen hålen för skylthållarna också då jag räknar med att inte använda dessa. efter alla år i kronans tjänst kunde ju bilen få helt civila kläder nu när den muckat. (skulle man vilja återställa till militärt utförande finns såklart alla delar sparade)

Sådärja, första etappen avklarad:

post-6615-0-87372300-1349804882_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bakänden krävde inget större jobb men ett träd som anföll reservdunken avslöjade en intressant sak:

post-6615-0-82631100-1349805026_thumb.jpg

 

På frågan om det är aluzink-kaross eller ej måste jag svara "blandat", faktum är att ganska mycket på bilen är aluzink fast det är inte en helt utbytt kaross på den. Överkanten på alla tre bakdörrarna, bakre övre delen av hytten och plåten under framrutorna är helt klart aluzink. Min kollega som tidigare basade i Miloverkstan i Skövde sade att det var vanligt att man bytte ut delar av karosserna i takt med att de rostade eller kördes sönder.

Nåväl, rostlagning var inte så mycket att bråka om, ett litet hål i sidan bakom förardörren samt ett pyttehål bakom främre kofångaren.

post-6615-0-48417200-1349806617_thumb.jpg

Passade på att lägga igen hålen för de främre listerna

 

Lite uppsnyggning av hyttens insida gav jag mig på, det handlade ju mest om att riva ur allting och sedan maskera det som inte gick ta ur. Bakre delen av skåpet lämnade jag till senare tillfälle.

post-6615-0-73930100-1349806860_thumb.jpg

 

Insidan på hytten målades först av allt.

Min alltid så vänlige bror lät mig hålla till i hans tälthall när jag skulle sprutmåla, dock var det aningens kallt på vårkanten så därför målade jag bara insidan på hytten och lade zinkprimer på de ställen där ren plåt var blottad och skruvade i säte/lampor osv. för transport till andra änden av stan.

post-6615-0-83102600-1349807273_thumb.jpg

Hytten blev betydligt ljusare och kändes trevligare att sitta i.

post-6615-0-80584400-1349807323_thumb.jpg

Fläckvis zinkprimer och lampor monterade för transport 5km bort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En mycket god vän lånade ut sin lackeringshall, lite lustig tajming blev det då det minuterna innan jag rullade in bilen stod en tractorpulling-traktor med dubbla RR V12:or i hallen.
Mitt garage ligger cirka 300m från tractorpullingbanan så medans jag körde västerut runt stan körde de traktorn österut för att tävla på banan medan jag lackade 11:an, vi möttes nästan halvvägs.

Hur som haver:
Efter att åter igen demonterat lampor, nummerplåtar mm och maskerat diverse öppningar och rutor lades en heltäckande grundfärg som fick torka över natten.
Efter allt slipjobb som krävde oerhörda mängder slippaper (gammal militärfärg är hårdjobbat), tagit livet av en excenterslipmaskin som byttes på garantin och fler än en gång fått entusiasmen att tryta så kändes det riktigt, riktigt skönt att äntligen nå det näst sista steget i målningsjobbet.
post-6615-0-98871600-1382305782.jpg
Dagen efter lades den slutliga färgen.
För den som undrar så är det en polyurethanfärg med 70% glans med kulören RAL1001-sandgul.
Fick köpa färgen billigt av samma leverantör som vi har på jobbet, den skall inte krita sig med tiden enligt uppgift. Den duger ju att måla fartygsdelar med så vi får se med tiden om den duger till en Terrängbil också. Reptåligheten har hittills varit bra.
post-6615-0-45851700-1382305783.jpg
Fälgarna målade jag på plats, lite oseriöst kantänka men jag resonerar som så att jag nog ändå kommer pulverlacka dem om/när jag byter däck framöver.
post-6615-0-49992000-1382305782.jpg
Sådär, avmaskerad och klar för hemfärd till garaget. Redan nu kunde man ju ana hur slutresultatet skulle bli.

Tillbaka i garaget målades detaljer som lyktsargar och blinkersramar, backspegelarmar, handtag, bakre lykthållare osv.
Bakrutorna lät jag göra nya av makrolon då de gamla var hopplöst mjölkiga. Tråkigt nog var det inte reptålig makrolon jag fick tag i. För många år sedan hade jag en taksänkt 142:a med makrolonrutor och de var väldigt reptåliga så jag blev ganska besviken när jag upptäckte hur repkänsliga de nya rutorna var. Nåja, det får bli laminerat glas i framtiden istället.
I övrigt var det bara roligt att skruva ihop bilen igen. Slutresultatet av detta lilla projekt blev såhär:
post-6615-0-64131300-1349808777_thumb.jpg

Fortsättning följer..

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hemgjorda trälister som sedan lackats.

Tänkte först låta hyvla riktiga eklister på något snickeri men Brorsan som är snickare menade på att det var overkill och tvingade mig att låna hans klivsåg.

Var jätteenkelt att ställa in vinkel på sågen efter originallisterna och sedan kliva upp några längder med lister ur en vanlig furubräda. Sedan fasa ändarna, putsa lite med sandpapper och måla. Skadas en list kan jag enkelt byta.

Framöver när jag kommer över lite ekbräda komer jag nog göra dem i ek på samma sätt, sedan sandpappra och olja. Ville inte experimentera med dyr ek till en början men med facit i hand kunde jag ju kört med ek redan från början.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Riktigt snyggt. Jag tycker om färgkombinationen, sandfägat med svarta detaljer. Har du även lackat om instrumentbrädan? Den ser så blank ut.

 

Jag antar att du menar Instrumentpanelen där mätare/knappar sitter, den målade jag i svart halvmatt fälgfärg från biltema efter att jag slipat bort rost och lagt igen några hål.

Blev några funderingar och kliande i skallen innan jag fick ordning på alla sladdar vid återmontering men det berodde mest på att jag tog bort mörkerbelysningens strömställare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Dags för nästa steg i utvecklingen: Inredning
Första steget var hytten som gjordes om i samband med målningen. Tyvärr har jag inga bilder på det bygget men jag återkommer om det (har kameran i garaget och är förkyld så jag får ta lite kort när jag piggnat till)
Hur som helst
-Efter sommaren ville jag fixa till skåpet, jag sov i skåpet på Häggumaträffen på en tillfälligt inmonterad säng och då upptäckte man ju potentialen för övernattning.
Jag har dessutom fått massa inspiration från bl.a Fredrik L:s fina 13-bil och Eiles 202:a här på forumet så det var bara att sätta igång.
 
Jag började med att passa in träskivor, jag ville ha en mera heltäckande lösning än vad original utrymme för täckskivor kunde erbjuda
Skivorna fick jag av en bekant och de är cirka 6mm tjocka
post-6615-0-91708100-1382306749.jpg

Eftersom skivorna är för tjocka för skenan som originalskivorna är inpassade i, valde jag att lägga distanser så takskivorna passar tvärs över skenan i mitten. Jag valde sedan att skarva taket på tvären istället ungefär mitt över baksätet.
post-6615-0-69586900-1350643652_thumb.jpg
Som bonus fick jag därmed utrymme för att stoppa i 30mm isolering (frigolit)

Sidodörrarna ville jag göra lite annorlunda än original, min tanke var att få det lite "modernare" så man inte ser så mycket naken plåt innifrån. Nackdelen är ju såklart att jag inte kan demontera överdelen på dörren så lätt, men eftersom jag inte ser något akut behov av detta får det vara på detta viset.
post-6615-0-39370000-1382306749.jpg
Det hela var ganska enkelt att få till, skivan är en vanlig 3mm masonit som passade i skåran under fönstret, sedan har jag lagt in en träkil för att fylla tomrummet där övre och undre dörrhalvan ändrar vinkel så att säga. Kilarna skruvades i skivan så de följer med när jag tar bort skivan.

post-6615-0-43733700-1350644455_thumb.jpg

Här har klädseln påbörjats. Får väl se hur lätt det blir att hålla rent med tiden men jag ville ha lite mjukare inredning än i främre hytten där det är målad hålmasonit. Visserligen blir det lite mörkt men det blir åtminstone lite ljusare än militärgrön plåt.
De vinklade panelerna mellan tak och vägg blir instuckna under takskivan när det är färdigt så de sitter bara skruvade i nederkant, därmed blir de lätta att ta bort, Innanför dessa skivor ligger elkablar till belysning och annat.

Fortsättning följer...

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klädseln på dörrarna blev såhär:

post-6615-0-19519600-1350751469_thumb.jpg

Handtaget och nätfickan hittade jag på Husvagnsvensson av alla ställen

Den lilla vita knappen till höger i bild är till takbelysningen.

Jag har kopplat en knapp vid varje dörr till ett helljusrelä uppe i takkanten, nu kan jag tända/släcka oavsett vid vilken dörr jag står vid.

 

Lamporna hittade jag på Harald Nyborg, det var 4st LED-bars på 12v, funkade fint att seriekoppla två och köra på 24v. Alla kablar ligger ovan klädseln och LED-barsen är skurvade i takskivan med en liten klämma.

post-6615-0-27389500-1350751844_thumb.jpg

Självaste inredningen ser ut såhär för tillfället, Baksätet har jag inte givit mig på ännu, det kommer bli lite annat innan jag kastar mig över det.

post-6615-0-99725800-1350751981_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som pågår just nu är ett projekt med utdragslådor längs bak och fixa till ett golv längst bak.

Under tiden kan jag bjuda på lite bilder från främre delen av hytten som jag bara har nämnt tidigare.

post-6615-0-79145800-1350752182_thumb.jpg

Såhär ser det ut från förarplats, observera den obligatoriska Autometer 5" Monstertach varvräknaren :)

Den drivs av 12v på+ men signalen från tändspolen tar jag direkt på 24v systemet utan krusiduller, verkar funka bra. Även belysningen går på 12v då det inte går att ta ur och byta lampan ur mätaren.

post-6615-0-66024300-1350752413_thumb.jpg

Passagerarsidan ser ut såhär, Nätet över handskfacken kommer från min saligt avsomnade 9-5 sedan som hade detta nät i bagageutrymmet. Jag kortade av nätet och klämde fast kabelskor i ändarna av gummistropparna som spänner ut det. Gött att slippa att toarullar, PMR-radio och annat flyger omkring i hytten när det hoppar och har sig.

post-6615-0-81512700-1350752629_thumb.jpg

Nere på passagerarsidan sitter reläet till vinschen, kablarna har jag dragit genom plåten med vanliga kabelgenomgångar som klämmer åt om kabeln så det blir tätt. Även mellan plåt och kabelgenomgångarna sitter det en tätning så det skall vara helt tätt om jag skulle bada någon gång.

 

Återkommer angående lådor och golv bakom baksätet...

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snyggt, detta med nätet, kommer kopieras omedelbart :)

Jag har ju min reläbox sittandes på utsidan.På själva grill gallret, den hamnade där som en tillfällig lösning, och sitter fortfarande efter över två år där som tillfällig lösning :angry:

Har tänkt att flytta in den hur många gånger som helst, men jag funderar över vad det gör med räckvidden av trådlösa fjärkontrollen. det är ju den jag använder i 90 % av alla gånger vinschen andvänds. bara om jag skulle ha råkat glömma att lägga i ett extra batteri till själva fjär enheten har jag använt den med sladd.

Som det sitter nu har jag kört ut nästan all vajer och sedan använt allt i stropp väg jag kunde uppbringa själv, ca 60 m, för att vinscha mej loss från ett gärde, så utan bekymmer klara den alltså 90 meter, och lyder snällt när jag trycker på knapparna,

Blir detta begränsat när det blir plåt i vägen, och hur mycket ?.

Skulle vara väldigt intressant om du kunde kolla hur långt din fjär räcker, när du monterat i hytten :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag har ju inte testat räckvidden direkt, de gånger jag använt den har det inte varit några problem och åtminstone 30m räcker den.

Radiomottagaren till min vinsch är bara en liten box som är instoppad i reläboxen så skulle räckvidden vara ett problem kan man ju plocka ur själva radiomottagaren ur reläboxen och sätta uppe vid rutan eller så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är ju klart att det går flytta upp dem, det har jag inte tänkt på, men jag fick ju koppla om en sådan dosa, då de hade kopplat den så allt gick åt fel håll,även slad kontrollen, så där behöver man ju bara förlänga kablarna

Med tanke på din fjärkonrtoll och de flesta "nyare" vinschar jag har sett så sitter det samma fina relä under de svarta lådorna. "Albright relän"

och den fjärstyrningen är ju beprövad vid det här laget.

De nya har de bara bytt färg på kontrollerna på, annars är det samma saker inuti.

Å de verkar ju fungera bra :)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle vara väldigt intressant om du kunde kolla hur långt din fjär räcker, när du monterat i hytten :)

 

Kan inte säga hur långt min funkar heller..... den sitter ju invändigt den med har inte varit längre bort än ca 23 + okänt antal meter (då jag använde winchen när jag fällde träd på gården) ännu men det är ju enkelt att kolla ska försöka komma ihåg att göra det imorgon då jag är på samma gård som tgbn :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nätet kan kopieras hur mycket som helst :) -Jag har ju själv kopierat lösningen:

 

Är det någon som vet var man får tag i sådana nät för resten? Jag hade ju en bit liggandes men för framtida bruk vore det bra med tips.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte säga hur långt min funkar heller..... den sitter ju invändigt den med har inte varit längre bort än ca 23 + okänt antal meter (då jag använde winchen när jag fällde träd på gården) ännu men det är ju enkelt att kolla ska försöka komma ihåg att göra det imorgon då jag är på samma gård som tgbn :)

 

Svaret för räckvidden på min fjärr är någonstans mellan 40-50m då har ju jag mottagar boxen vid fötterna på passagerar sidan.

 

Gillar nätet jag med borde gå att beställa löst som reservdel från olika biltillverkare som har just sådant nät i sina bilar.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jahapp, det närmar sig slutet på senaste steget i byggandet för denna gången

 

Bakre utymmet är ju mest en stor tom yta där prylar flyger omkring lite hur som helst om den nu inte väljer att lägga sig längst in under baksätet när man bäst behöver dem, Såg lite tillbehörslådor och hembyggen till Land Rovers där man höjde bakre golvet och satte utdragslådor under golvet så det ville jag också ha. Sedan såg jag att Fredrik L gjort likadant i sin 13 helkaross så verkade ju funka på en TGB också :)

Tanken är ju att så småningom förlänga detta höjda golv så jag kan lägga ut en madrass och campa i bilen om det skulle behövas, men det får bli lite längre fram. -Jag föredrar att jobba i etapper med paus där emellan.

post-6615-0-45767400-1350852679_thumb.jpg

Först blev det ett antal 45mm reglar för att få till en grund för golvet, utdragslådorna är redan påbörjade här och sitter med kulskenor i golvet.

post-6615-0-85492300-1350852768_thumb.jpg

Själva lådorna är u-bockad galvad plåt med en bit regel i var ända som styvar upp dem, Snålheten fick mig att välja detta istället för durkaluminium. Vilket kanske bara var dumsnålt...

post-6615-0-88613400-1350852926_thumb.jpg

En tjockare skiva lades på reglarna och med lite trixande fick jag till en form i framänden som går in en bit under baksätet, luckor för att å ner prylar bakom hjulhuset är förberedda.

post-6615-0-72008200-1350853077_thumb.jpg

Efter lite funderande på golvmatta i nålfilt eller heltäckningsmatta valde jag vanligt klickgolv istället. Inte helt optimalt med tanke på temperaturväxlingar men det är ju inte hela världen att byta om det inte skulle fungera. Funkar ju på mina föräldrars altan så då kan det ju fungera i en terrängbil :)

post-6615-0-26593900-1350853279_thumb.jpg

På luckorna till utrymmet bakom hjulhusen satte jag en kant av aluminiumlist som ligger över skarven. Samtidigt håller skruvarna fast bitarna av klickgolv i den underliggande skivan. Ett hål i luckan för få ner ett finger kommer göras senare så det blir enklare att lyfta upp luckan.

post-6615-0-38103700-1350853453_thumb.jpg

Sådär, klart!

I fram- och bakkant satte jag kantlist i aluminium som skydd. Jag blev inte helt nöjd med tyget i bakkant så det kanske blir aluminium där också.

Nu återstår att tillverka luckorna till utdragslådorna, det blir antagligen durkaluminium (som jag ju borde gjort hela lådorna i...grrr...)

Förhoppningsvis kan jag koncentrera allt som är skitigt till utdragslådorna (stroppar,stövlar, verktyg, sandstegar osv).

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...