Gå till innehåll

Vi diskuterar winchar.


Gäst mikal

Rekommendera Poster

Finns också på Laplander shopen. Står under rubriken elektriskt och kallas Tillhengerkontakt Nato hane och kostar 437:- inkl moms. Jag har köpt en där och vet att den passar och fungerar. Även kopplingsschema för Nato-kontakten finns på Laplander.nu

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 years later...

Har en skada på wiren efter ca 20m, och det blir lite pluttigt att hålla koll på den.

 

Antar att det inte finns nån reparationsskarv som funkar, så för original mekanisk winch:

 

Hur lång lina får plats och vilken diameter är original?

(har för mig att linan på den gamla var grövre), är väl 3 ton som den drar och jag har 12mm nu om jag inte minns fel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

köpte en tmax winch samtidigt som min 13 bil i falköping, funderar å klurar om det går att sätta den efter mittre vakum tanken och kunna använda den både framåt och bakåt.. vore ju smidigt även om det innebär omdragning och styrrullar.. nån som provat? kollat på team havast bygge på youtube.. 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Nu har jag ingen kunskap om hur era bilar ser ut, eller hur man brukar bygga, men....

 

Om man sätter vinschen i mitten under bilen och drar vajerna bakåt till ett block som sitter åtkomligt bakifrån, och sen frammåt igen via linledare och ut i fronten. Då slipper man dra om vajern.

Skall bilen dras frammåt så drar man bara ut vajern fram. Vinscha bakåt, då låser man bara vajerändan i fronten, drar ut vajern ur blocket bak (man får då 2 parter). Sen krokar man i ett kastblock på vajern och drar upp bilen. Då har man vajer åtkomlig både bak och fram hela tiden med en vinsch.

Lite krångligt att förklara enkelt men hoppas det går att förstå min beskrivning.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror att de pappren för vinch som låg med i min bil när den var ny vissade att istället för att låta vajern löpa ut i övre delen av trumman så efter man lossat den från främre löphjulen lät man den följa med klockvis ett halvvarv och då löpte ut nerdertill och gick då fritt under hela bilen när man behövde vincha bakåt.

 

Efter ena resan bytta jag ut all vajer till kraftigare och detta innebar även styvare vilket gör att den inte vill lägga sig till rätta utan gärna trasslar så köp inte för kraftig vajer till trummor med liten diameter.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eile har rätt i att man inte skall ha för grov vajer på trumman då de kan "flärpa upp sig". 

En annan variant är att man skaffar rätt sorts vajer, olika vajrar klarar olika böjradie och har olika brottlast. Tyvärr blir det ofta dyrt med "fin" vajer.

Ett annat aber i kråksången är att de flesta elvinschar till offroadfordon är kraftigt feldimensionerade, min egen vinsch har exempelvis en trumdiameter på 63mm, den mest generösa standarden för  böjning av en vinschvajer säger att trumman skall ha en minimum diameter som är 10x vajerns diameter, min har 10mm vajer som då skulle inebära en trumdiameter på 100mm....

Jo, ja konstruerar vinschar till vardags så jag är ju lite miljöskadad...

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En stor fördel med plastsnöre är ju att den kan lindas på trumman lite hur som. Stålvajer måste lindas på snyggt på trumman utan att korsa underliggande vajer. Då finns risken att vajern trycker sönder sig själv när det kommer tryck på. Plasten är också betydligt trevligare när den går av, pisksnärten uteblir, plasten är stum, det är inte stålvajer... Plasten är lätt, den flyter! Den har inte heller några vassa ståltrådar som sticker ut och som kan orsaka skador på t.ex. händerna.

Plastens nackdelar är priset, dyrare än stål och den tål inte mekanisk nötning, den smälter om det blt varmt, uv från solen försämrar plasten. 

Själv har jag plast på min vinsch på min Defender och jag kommer inte att byta till stål.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En stor fördel med plastsnöre är ju att den kan lindas på trumman lite hur som. Stålvajer måste lindas på snyggt på trumman utan att korsa underliggande vajer. Då finns risken att vajern trycker sönder sig själv när det kommer tryck på. Plasten är också betydligt trevligare när den går av, pisksnärten uteblir, plasten är stum, det är inte stålvajer... Plasten är lätt, den flyter! Den har inte heller några vassa ståltrådar som sticker ut och som kan orsaka skador på t.ex. händerna.

Plastens nackdelar är priset, dyrare än stål och den tål inte mekanisk nötning, den smälter om det blt varmt, uv från solen försämrar plasten. 

Själv har jag plast på min vinsch på min Defender och jag kommer inte att byta till stål.

 

Detta med att syntetlinan är stum stämmer inte riktigt. Den har en töjning på ca 2% och det räcker till att skapa en väldig laddning i linan om den går av.

Har dragit av syntet lina lite för många gånger för att bortse från vad som händer, har dragit av linan vid kroken med ca 20 m lina ute och det var endast ca 10 cm lina som syntes framför bilen resten satt fast kilat under stötfångaren i leran!

Det bra är att linan åker raka vägen in under bilen när den går av om den inte är bruten runt ett träd tex.

 

Håll extra koll på de första 5 meterna av linan då dom slits väldigt mycket mer än resten av linan.

 

Jag väljer syntet lina i alla lägen om jag får välja

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den är inte bra. Men, egentligen skall inte en stålvajer utsättas för den typen av nötning heller. Det är alldeles för många som misshandlar sina vinschvajrar. Oftast blir det inga allvarligare olyckor...

 

ska o ska...

 

post-4978-0-95300900-1474484266.jpg

 

Blir ju ofta lite ormslingrande nr man drar ex vis stockar till sig (fast winchande på detta forum verkar mest vara tillbaka till fast mark...  ^_^ )

 

Sen kan ni ju försöka göra det här, utan att titta!

post-4978-0-54205300-1474484432.jpg

 

skulle dra ut wiren o det blev tvärstopp..

Wiren har lynkat ut o kommit runt ena staget för linbromsen o sen har jag dragit isönder den, vart ett sånt där konstigt ljud som man raskt i rent självförsvar viftade bort som nåt övergående....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 10 months later...

Tänk er en winch mitt under bilen.

Dra sedan wiren fram till ett block lättåtkomlig i fronten mellen rambenen, där wiren vänder riktning, och dra vidare wiren bak och fäst den i tex ett kraftigt öra i stötfångaren eller i draget.

 

Behöver du dra dig bakåt drar du ut wiren enkel lina bakåt.

Behöver du dra dig framåt.. låter du kroken sitta fast där bak i draget och drar du ut dubbel lina fram från blocket eller linledaren fram, och fäster ett block i trädet och winchar framåt med dubbel lina.

 

Framåt behövs i regel dubbel lina ändå..pga tyngre vikten fram på våra bilar som gräver ner sig mer innan man kommer upp ur dynghålen.

Bakåt är oftast hållet du kom ifrån, och i regel då lättare att ta sig loss med enkel lina.

 

Det är iaf min teori.. rätta mig om jag är ute på cykelsemester igen :-)

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte som Svana gjorde.. men som han tänkte göra.

Min lösning blev istället winch både framåt och bakåt. Eftersom jag kör kinawinchar.. tänkte jag att det kan vara bra med två om en pajjar :-D

 

Har du några bilder på hur den är monterad och hur linan går? 

Eller en projekttråd om monteringen av bakre winchen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svana, jag tror inte du varken cyklar eller tar semester. Så här resonerar jag med lite siffror. Skär du i ett block till reducerar du brottlasten med 50%. En bra sak med hänsyn till vad som diskuterats ovan. Däremot bör man kanske inte ligga på på en säkerhet 1:1 vilket blir en En"-faldigsäkerhet. Du förlorar lite på väjerlängden men sätter man tex ett spännband i bilen och angöringen för draget blir det lättare och Du unviker ev. Vinklar mellan block och vajer som ökar vajerlasten. Det finns tror jag i tråden tidigare. Lite mindre dimension blir kanske lägre pris. Angående plastsnöre... så anordnade jag en dragkamp med en bilbogserlina., den skall väl hålla! Vi slet av bogserlinan som ett papperssnöre. Mannen längstfram fick snöret på handen inkl. Metall spännet, ajajaj. (5x80x2)x2ryck?= 1600 kg eller mer borde räknat lite innan!, Vad lär man sig av detta? Ja plast är lite lurigt... tur att det inte var en stål vajer vi slet av!! Använd prylen till det den är avsedd för! Vilket Ifs. Talar mot spännband men kanske något liknande..

post-10030-0-38797400-1502614369_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...