Jump to content
Fredrik L

Motoralternativ vid Dieselkonvertering av en TGB 11-13-20

Recommended Posts

Det kommer ofta frågor om vilka dieselmotorer man kan stoppa in i en TGB och för att göra det mer överskådligt för alla som går i konverteringstankar tänkte jag sammanställa en lista med de motorer som vi vet använts hittills vid konverteringar.

 

Det här är tänkt att vara ett levande dokument. Känner ni till någon motor som ni vet fungerar? Hojjta till så lägger jag in den i listan http://www.terrangbil.net/forum/public/style_emoticons/#EMO_DIR#/smile.png

 

Mercedes OM603 6 cyl. Vanligaste motorn att konvertera med. Förmodligen mest pga att det finns ett kitt att köpa.

145 hk / 273 Nm med turbo

Här http://www.terrangbi...ggnad-av-tgb13/ finns en hel del att läsa om hur Daniel löst montering av motor och växellåda.

Länk till SMT´s konverteringskitt http://www.smt.nu/

http://en.wikipedia....edes-Benz_OM603

 

Mercedes OM606 6 cyl. En vidareutveckling av OM603 med mer effekt och lägre förbrukning.

177hk / 330Nm med turbo

Här http://www.terrangbi...180?do=findComment&comment=101311 står en del om monteringen i min 131. Står även en del om utväxling

http://en.wikipedia....nz_OM606_engine

Vissa modeller har elektroniske bränslepump. Den får bytas mot en OM603 pump, som passar rakt av, eller så får man flytta med alla givare och elektronikboxar och det är kanske inte så lämpligt.

 

 

Mercedes OM605 5 cyl. även den en vidareutvecklad motor (kommer inte ihåg vad föregångaren heter) med mer effekt och lägre förbrukning.

150hk / 280 Nm med turbo

Såvitt jag vet har ingen stoppat i denna motorn men den skulle fungera utmärkt.

http://en.wikipedia....nz_OM605_engine

 

Volkswagen (Volvo) D24 109hk med turbo

Vet att denna motorn hittat ner i iallafall en TGB 20. Tror personligen att den motorn är i klenaste laget.

http://en.wikipedia....agen_D24_engine

 

Toyota 3.0TD 1KZ-t 130hk / 300nm

http://en.wikipedia....oyota_KZ_engine

 

Toyota 12H-T 134hk / 315 nm

http://en.wikipedia....Toyota_H_engine

 

 

Isuzu 4jb1tc 115hk / 235nm. Slagvolym 2,8l Direktinsprutad.

Isuzu 4jg2 114hk / 255 nm. Slagvolym 3,1l Förkammardiesel

 

Peugot Xd3TE 2,5 130 hk (110 i svenska versionen) 235 nm

Sitter så vitt jag vet inte i någon tgb men Eile här på forumet har den i sin C202 så den borde få plats.

 

Nissan 3,3 TD

  • Like 7

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ska bilen användas mycket på landsväg bör man titta över utväxlingen för att få ner motorvarvet.

 

Här http://www.autopower.se/tips/ finns en bra omräknare för utväxling.

 

Med hjälp av den är det lätt att räkna ut vilken hastighet du får vid ett visst varvtal.

Tex. på min 131 har jag överväxel och TGB11 utväxling i axlarna det ger mig 83 Km/H vid 2500 varv och 35" däck. Med original utväxling skulle motorn snurra 3500 varv istället.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Själv kör jag med Isuzumotorer i mina konverteringar.

Små smidiga bränslesnåla samt 24volt kompatibla.

Skall igång nu igen med en BV206:A.

/Clas

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vore kalas om du har något motornr eller liknande och lite data på effekt m.m så jag kan lägga in uppgifterna i listan.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Motorn i min 13 heter 4jb1tc och håller 84,58kw, vridet ligger på 235nm. Slagvolym 2,8l Direktinsprutad.

Den motor jag nu använder heter 4jg2 och har 114hp och 255 nm. Slagvolym 3,1l Förkammardiesel.

/Clas

Share this post


Link to post
Share on other sites

Den jag åker med borde väl få plats. Xd3TE 2,5 l 130 hk (110 i svenska versionen) 235 nm rätt varvillig och soppa snål.

Jag riktade upp min, flyttade fram intercoolern samt rensade bort kylfläkt och flyttade över generator till högersidan så vänster sidan endast fick behålla insprutningspumpen.

post-5279-0-87621000-1352630154_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Min är tagen ur en peugote. Slog på vad en ny topp kostar och då dök samma xd3 topp upp på följande andra märken Mahindra, Leyland, Ssang Young men men vet att motorn funnits under fler namn citroen, opel, penta mfl. slog lite på indiska sidorna och vikten på komplett maskin ligger på ca 200 kg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag tycker det vore bra om man skrev ner vilka bilmodeller man kan hitta motorerna i också, det underlättar ju för andra om man skall leta donator/motor på skroten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag kan googla lite på det och lägga in ett par länkar.

Förr eller senare måste man själv göra en hel del research innan man bestämmer sig.

 

Hur ska bilen användas

Vilken effekt behövs

Tillförlitlighet

Pris

Reservdelstillgång

Förbrukning

Osv. Så det lär bli en hel del googlande innan det sitter en diesel i bilen ;)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toyota 12H-T with Toyo 5sp gearbox+xfer, crossmember needs to be moved backwards, though. Really big and heavy beast (362kg!) but probably one of the nicest Toyota engines out there. Wikipedia: "The 12H-T is a 4.0 L (3,980 cc) inline 6, 12 valve OHV turbocharged diesel engine. Bore is 91 mm and stroke is 102 mm, with a compression ratio of 18.6:1. Output is 134 hp (100 kW) at 3500 rpm with 232 lb·ft (315 N·m) of torque at 1,800 rpm." See also: http://www.offroad-e...id=35&Itemid=57 Can be tuned to 170+hp and 400+Nm easily. Intercooler, G-Turbo and other mods are widely described in the Toyota community. Is regarded as on of the best/strongest engines in the LandCruiser community....

 

.martin

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

The Toyota 12H-T engine is added to the list.

Do you have this engine in your TGB? if so we would love to se some pics

 

Edit! Sorry about the pics question ;) missed the link to your webbpage before

 

//Fredrik

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hi, I posted the projects link above, the engine is alredy inside the TGB. I will continue the project starting from March/April.

I took some pictures, though, here you see the whole thing...

 

ZZ5F080204.jpg

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

It looks real heavy duty! Nice welding.

The new shock tower looks real interesting!

 

A few questions

 

How much have you shortend the rear prop?

It looks like hydrolic lines running from the front to the rear of the car? Winch or somerhing else perhaps..

How are you going to connect the four cabels to a stick shift?

 

All in all a real interesting build! Please keep us uppdated :)

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej.. jeg har en nissan 3,3 TD og gearkasse i min 303......

 

Det virker super fint og så har den en god turbo lyd -_-

 

Jag lägger in motorn i listan. Visst låter det gott med lite turboljud i skogen :)

Du har inte någon motorbeteckning på den?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Frederik: The hydraulik lines will be removed - the previous owner wanted to tow big trailers and needed the hydraulics for that. The shifting mechanism is working already.. just as they are connected to the shifting rod on the gearbox, they are connected to the stick. Might change in the future, but seems to work. The crossmember has been moved backwards by about 20cm... can't give you exact measurements on the propshafts, though, sorry. The project has been started by someone else, I will try to make it work and turn it into an expedition camper :) The original front shocks have been removed and will be replaced with a combination of FOX shock and airshock. This will hopefully give the option to compensate the heavy engine and tune the setup for non existing roads :) All welding seams by the previous owner look wonderful, he has given it some thought already and magically chose the engine and chassis I always wanted... so it's the perfect basis. Will convert to G-Wagen power-steering I guess, also want A/C in the truck. We'll see... long way to go. Disc brakes etc., 5.99 ratio swap from flyingspanners, etc. etc. :) Stay tuned... a few months :D

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

I will definitely follow your build :)

I'm espesially interested in how the front suspension will work out.

 

Have you bought flying spanners pinion and crownwheel alredy? They are, as far as i know, sold out and it's not surtain that they vill order another batch.

Share this post


Link to post
Share on other sites

They are sold out, but after x-mas Jez will have a new batch ready to ship! Just talked to him yesterday! :) I haven't ordered, because I am totally 100% broke and still paying off the TGB itself. Sincerely hoping, that he'll either have 3 sets left around March or will produce another batch within next year. :(( I'm also thrilled about the suspension... we'll see. I'll keep you posted.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oh that was good news for all who intend to build a expeditiontruck :)

I have alredy converted my axels to 5:99 with flying spanners crownwheel and pinion. That and 0:83 on the final gear transforms my tgb to a much more usable truck ;)

 

One more question popped up when i was looking at the pictures.

The motor mounts seems to be very stiff.. I think u might get a problem with engine vibrations transfering to the frame and chassie

Share this post


Link to post
Share on other sites

It is rubber-moulded, but yes, pretty stiff. Will have to test. The H55 toyo gearbox also has 0,85 in 5th gear, with 37" tires and 5.99 final drive that would make a perfect combination for that 4.0TD beast :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

About the propshaft... it is short... :)

 

ZZ6610A274.jpg

 

As you can see, the limiting straps of the rear axle are almost straight, so the axle won't go much lower. Hope the angle of the propshaft and the slider element will be ok...... :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Som min länk på en annan tråd "bilder/filmer" verkar finnarna ligga långt före oss svenskar vad gäller motorbyten mm. Dom ser ut att köra automatlådor till alla sina dieselmotorer av olika slag. Det är inget ni som byggt om rekommenderar eller? Jag har bara hört talas om att ni kör manuella lådor? Automat skulle ju göra våra 11 / 13-bilar helt oslagbara..

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...