Gå till innehåll

Motoralternativ vid Dieselkonvertering av en TGB 11-13-20


Fredrik L

Rekommendera Poster

Så här blir det ungefär för dig. Jag har tagit 35" däck i exeplet.

Som du ser gör det en hel del på varvet med överväxel och ett byte till diesel utan att titta på utväxlingen är vansinne om man ska använda bilen på längre turer.

 

post-5260-0-83973700-1435749531_thumb.png

 

 

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Har du snakka med BT om planene?? Har lyst til å skifte motor i min også etterhvert men ser på å sette i en 3,3td fra nissan istedefor. Veit ikke hva som er enklest å godkjenne i disse bilene her til lands. 

Hei.. bare på tlf. de var ikke helt på gli, men skal finne så mye info og dokumentasjon jeg kan og sende inn en søknad så for vi se ;) Jeg går for OM 603 eller 606 pga. at de er allerede mye brukt i Sverige og du får kjøpt adapter kit for montering av disse...   3,3 Nissan diesel er det jo helt pervers kul lyd i da ;)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...
  • 2 weeks later...
  • 3 months later...
  • 1 month later...
  • 4 weeks later...

Om man trots allt överväger en spis från LR 300 TDI så bör man kanske åxå ta med LT230 fördelningslådan. Den har låsbar mittendiff och sägs vara en av dom bättre skapelserna från Britterna (? - ja, jag vet - jag är generellt mycket skeptisk mot brittiskt ingenjörsarbete eftersom jag i tjänsten har att göra med 2 st verkstäder där som vi äger...). Nåja, LT230 ska tåla en hel del stryk och moment sägs det. Kardanerna passar rakt av på TGB, dock är LT230 något längre, men det kan kompenseras i och med ett kortare motorpaket så att den bakre kardanen inte behöver kortas.

 

Har själv surnat lite på det klena utgående lagret för framhjulsdriften på FD51 och därför skaffat en LT230 som på sikt ska transplanteras, som dessutom är lägre växlad 1.2 på högen och 3.32. på lågen. Bra för sånna som mig som kör med lite större hjul. Finns några olika utväxlingar beroende på motortyp, men i princip samma.

 

// Klas

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...

Hej

 

Satte ihop ett excel ark för att få lite koll på var resultatet blir för olika alternativ på däck och utväxlingar. Om det är någon som vill ha någon speciell växellåda mm så mail mig så lägger jag in det också.

 

DId write a Excel sheet for evaluate different combinations of tires and gears. If you have some other gearbox  that should be added please send me a message and I will add it.

 

mvh

 

Mikael

speed and rpm.zip

  • Like 8
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hi colleagues! In Russia I know several guys who installed Nissan QD32t engine into Volvo TGB. This engine is readily "upgraded" by changing original electronic fuel injection pump with those of Nissan TD27 engine (mechanic one). The power of this engine appears to be around 140 horse power.

I know at least 2 example of installation, inn St. Petersburg, and in Izhevsk.

The link to Izhevsk forum:

http://izhevsk4x4.ru/forum/index.php/topic,9238.0.html

I myself will also use this engine - I plan to purchase C306 in the end of January.

 

  • Like 9
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Det är en del elmeck att få en merca cdi motor att funka i en annan bil. Jag har knåpat ner en om611 i min 190 merca. Min motor kommer ifrån en vito.

 

För att det skall vara skapligt lätt bör man hitta en donatorbil med "stålnyckel", inte den nyare typen med platsnyckel. Jag skulle tro att tidiga sprintrar, isåfall 316cdi, skulle vara ett lämpligt donatorobkjekt. Dom har om612, och bör ha stålnyckel. Plastnyckel varianten är mycket krångligare att flytta över till ett annat fordon.  http://terrangbil.net/forum/index.php?/topic/11952-automat/&tab=comments#comment-142843 <-- Här är en tråd om hur det funkar på den nyare typen av elsystem, med plastnyckel. Stålnyckel varianten har mycket enklare startspärr.

 

 

Min konvertering lite lätt förenklat, krävde att jag tog med motorstyrenhet, instrument, abs-styrenhet och immobilizer. Abs-styrenheten måste ha varvtalssignal på två ingångar.

 

Är det av intresse kan jag beskiva mer utförligt.

 

  • Like 3
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...

The B30 pretty much has all the moving parts inside. only belt on the outside is the driver for the waterpump, generator and blower.

Some of the diesel alternatives i have looked on has the timing belt on the outside only guarded by a plastic shroud/cover :/

 

I (my Volvo) likes deep water and mud!!

Does any of you guys that have changed the engine, experienced any problems here, or is there some concerns/precautions that should be taken ??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...