Gå till innehåll

Motoralternativ vid Dieselkonvertering av en TGB 11-13-20


Fredrik L

Rekommendera Poster

Fordi der står mercedes 130 kw i originalen og ikke toyota 100 kw i fak,en jeg syntes man skal holde sig til originalen . Bare min mening

 

 

Jeg skal lige forstå det ret . Han han modtaget en ny fra Volvo eller er det din der er oversat Frederik

Hvis han har fået en direkte fra Volvo har jeg misforstået det og siger undskyld

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

a very interesting thread to read :) 

it looks really good that Volvo will approve other and bigger engine in our Volvos.. hope that the Danish traffic authorities will approve these approvals, it could be something better in the 20% increase that is allowed here in Denmark as max increase.. but doubt that they will approve more into 20% :(

 

tiagra: congratulations Tiagra  :wub:  approve the German authorities, these papier from volvo without the need for TUV or?

 

 

 

Corvette: think the document is genuine enough. do not think they would cheat and then throw it on the website ;)

 

 

Happy Easter

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej nowak

 

Jeg forstod de havde scannet Frederiks ind og lavet det om da der tidligere er sagt at de ikke kunne få noget længere fra Volvo

 

Jeg siger undskyld hvis jeg har misforstået dette. Mht til Danmark ved jeg fra tidligere at kan du stille med et dokument fra f.eks. Volvo(eller det bilfirma det nu drejer sig om ) vil det blive godtaget og den 20% reglen vil ikke træde i kraft

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I don't think I would be happy with a fake document :)))

 

German authorities don't car about maximum power, as long as the brakes are good enough to brake the car at the new theoretical max. speed. Secondly you are not allowed lower the emission stabdard of the car. E.g. an EURO2 car cannot be retrofitted with an EURO1 engine. Since the Volvo is EUROnothing anyway, you can't go wrong here ;)))

 

The document by Volvo basically solves 2 problems: It legalizes the new engine weight and also shows, that the brake system is not altered and suitable for 100KW engine power. What else would I wish for? :)

 

Have fun,

 

Martin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Kan någon vänlig själ hjälpa mig att räkna ut hur fort min tgb20 kommer att gå med en om617 motor. Det är alltså en 5cyl 300turbo diesel. Motorns maxvarv är runt 6000rpm, det sitter original utväxling och hjul på den. Snabba svar är extremt välkomna :)

 

Mvh nj

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bilen kommer ju inte direkt att gå snabbare för att du byter motorn.

Du får byta motor + utväxling om du vill köra snabbare.

 

Marschfarten ligger på ca 75-90 om man tänker på ljudnivå och bränsleförbrukning men då måste du titta över utväxlingen och inte bara byta motorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill inte köra snabbare utan billigare :) tänkte mest bara så motorn inte når toppeffekt och varv redan vid typ 60km/h, 80km/h duger gott och väl för mig :)

Men om jag förstod diagrammet rätt så kommer den alltså att göra ca 85-90 vid ca 3800-4000rpm? Eller är jag helt värdelös på att läsa och förstå dessa? :P

 

EDIT: Min är dessutom c-reggad, så jag får ändå inte köra fortare än så ;) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Martin you are a lucky guy with the authorities not caring about the power and emissions.

here there is no problem if you do not exceed the power by 40% if I remember correctly (which is not bad). You could exceed it even by more than that, but must pass a vehicle dymenamic test (speed, brakes, rollover, etc).

The only problem is to get the swap engine approved with an  emission norm higher then noneuro. they approved to me toyota and mercedes engines (few different) with euro 2-3 norms (as original), but would not give me more than non euro. stupid.

if volvo would have had also other engines installed from the factory, that would be completelly another story.

 

so I am stucked to a stupid situation.

If it stays original, I have to pay a lot of money for the registation taxes because is noneuro. Instead they do not want to let me use the same amount of money to get a nice more modern engine with euro 2 or 3, reducing the emmisions.

 

so, I have to considier the options again: diesel with a lot of work and taxes + the costs of the swap or original engine with some power boosting solution (fuel injection/turbocharger/supercharger) which means the same taxes (as for the noneuro approved diesel) + the cost of power boosting

 

Diesel would be best and still keep that direction, but ....takes too long to be fun.

 

Anyway, recently I bought a TGB 1111 robot aluzink having around 6000 km and I want to keep it original and registered as historical vehicle (no taxes) but one of the conditions is to have been  30 years elapsed since the end of series manufacturing.

 

Does anyone know when did the production stop for the this model?

 

 

dariuspost-7320-0-98259100-1371378293_thumb.jpg

 

I know that the overal production stopped in '84, but nothing about each individual model.

 

thanks

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Motorn i min 13 heter 4jb1tc och håller 84,58kw, vridet ligger på 235nm. Slagvolym 2,8l Direktinsprutad.

Den motor jag nu använder heter 4jg2 och har 114hp och 255 nm. Slagvolym 3,1l Förkammardiesel.

/Clas

 Du har inga foton på detta bygge ? Gjorde du adapter mellan växellåda och motor eller växellåda och fördelningslådan ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Hallo!

 

Jeg lurer på om noen vet om en OM603.963 kan brukes i stedet for en OM603.960 i samsvar med SMT sit motorkonverterings kit? Den mest synlige forskjellen er at motoren er til en bil med 4matic, og har fremhjuls diffen i bunnpanna. men hva med motorfester og innfesting til girkassa? er de lik som på OM603.960?

 

Noen som vet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur har ni som dieselkonverterat till motor med 12V system gjort med startmotorn? Kör ni på 24V :unsure: eller har ni gjort någon anpassning?

On several of my Toyota, I have chosen to use a 12V starter on 24V system.

If the starter can withstand 24V it gives a great reserve capacity to start the engine when it is cold and / or low battery voltage.

When everything is normal, the engine starts immediately.  :wub:

 

Never had a problem with it, only positive. But it is Toyota which can tolerate it.  ;)

 

My starters did it as long as I had the cars. About other starters can handle the kind use - abuses, I do not know. I have not tested.  :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har använt en Izusu 2.8l direktinsprutad TD med intercooler. Valet av motor föll på att det är en 24v kompatibel motor där både startmotor och generator(med vacumpump) finns i 24 volt.

Min TGB13 har också tgb11 utväxling i alla axlar samt en TGB20 växellåda med 0,79 på femte växeln.Detta i kombination med Michelins XS radialdäck gör bilen bekväm att köra på väg.

4år sedan konverteringen nu och 1500mil problemfri körning.  //Clas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har använt en Izusu 2.8l direktinsprutad TD med intercooler. Valet av motor föll på att det är en 24v kompatibel motor där både startmotor och generator(med vacumpump) finns i 24 volt.

Min TGB13 har också tgb11 utväxling i alla axlar samt en TGB20 växellåda med 0,79 på femte växeln.Detta i kombination med Michelins XS radialdäck gör bilen bekväm att köra på väg.

4år sedan konverteringen nu och 1500mil problemfri körning.  //Clas

Du får gärna visa lite bilder, ja om du inte vill hålla det för dig själv.. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har använt en Izusu 2.8l direktinsprutad TD med intercooler. Valet av motor föll på att det är en 24v kompatibel motor där både startmotor och generator(med vacumpump) finns i 24 volt.

Min TGB13 har också tgb11 utväxling i alla axlar samt en TGB20 växellåda med 0,79 på femte växeln.Detta i kombination med Michelins XS radialdäck gör bilen bekväm att köra på väg.

4år sedan konverteringen nu och 1500mil problemfri körning.  //Clas

 

post-5388-0-08560300-1389292496_thumb.jpg

post-5388-0-21765000-1389292513_thumb.jpg

post-5388-0-25065800-1389292535_thumb.jpg

post-5388-0-37172200-1389292754_thumb.jpg

post-5388-0-39570000-1389293075_thumb.jpg

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...