Gå till innehåll

Motoralternativ vid Dieselkonvertering av en TGB 11-13-20


Fredrik L

Rekommendera Poster

Saken är klar. Tackar Clas :) .

En sådan adapter ror jag i land att fixa,  Generatorn du pratade om vore intressant, starten kan få gå på 12 v så länge så det blir lite snurr å min diesel snurra, 

Isuzu 3,1an T/I har ju nästan samma mått som den du stoppat i 

Nu åker salu annonsen på den bilen/motorn  ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan inte jämföra en bensinare som måste varvas ordentligt för att plocka ut effekten.

Dieseln kan du starta på tomgång och utnyttja vridmomentet redan på låga varv.

Dom som testat bilen är helnöjda och  då är det lågvarvs egenskaperna och den låga ljudnivån i förarkupèn som märks vid normal körning.

Den låga utväxlingen när det gäller Växellådan samt tgb11 utväxlingen i axlarna och den större hjuldiametern gör det svårt att jämföra.

Högvarvsegenskaperna är bra med lite ketchupeffekt pga turbon.

Skulle välja samma motor igen utan tvekan.

Jag har även konverterat en bv206 med samma motor med gott resultat.

Problemet i bandvagnen är vibrationer som fortplantar sig i karossen.

Det hoppas jag lösa med mjukare motorkuddar.Men det är mycket vridkraft som man skall ta hänsyn till och i just bandvagnen är det trångt att bygga in hydraulska dämpare.

//Clas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

is there anyone who tried to fit iveco/sofim 2.8 tdi engine?

 

I will go this way, because I have to and it seems to be interesting alternative.

The engine 8140 43 .... has only 4 pistons and that means is shorter than original.

This will compensate the longer 5/6 speed gearbox. I will have to figure out if this is ok.

 

It has 240 kg, between 106 and 128 CP and around 250-300 Nm.

Commonrail makes it more powerfull, but also more complex due to electronics.

I am thinking about a bigger turbocharger and some different settings of the injection pump.

 

w = 648 mm

l = 718 mm

h = 844 mm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...
  • 3 weeks later...

I'll reply in english, eventhough I'm danish.

 

I converted our TGB13 to dielse a few years ago.

I looked at the options I found suitable, and without starting to list why I discarded some options I'll tell why I went the route I did.

 

I used a Toyota 1KZ-t with gearbox and transfer from a 1993 KXJ70 Landcruiser I bought in England.

 

I chose this solution for the following reasons:

 

Short lightweight 4 cyl engine, fits without modifying frame (too much)

Reasonable power ((nice torque)

Balancing axles makes for less vibrations in the cab

transfer has rightsided output suitable for the Volvo axles (4runner etc. doesn't)

Only true custom parts are driveshafts, makes service and expedition use simpler

Future.proof, a 3.0 D4D will bolt right in

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Så har jeg skildt min donor bilen ad. Toyota Land Cruiser 80 med 1HD T motor og H151F gearkasse og HF2A Xfer. Jeg syntes lige at jeg vil give lidt info om lidt andre relaterede ting, ang. motor.

Motor og gear - xfer passer fint i en TGB 20 ramme med Toyota HDJ80 karosse. Det er så småt ved at forme sig. Bare alt for meget andet der også skal gøres.

 

Motor data:

I 6, 4,146 liter.

12 ventilet.

Direkte diesel indsprøjtning.

Turbo.

Mekaninsk rotorpumpe.

Bygget i perioden 1989 - 1995

Std: 121 kw (162 hp) at 3600 rpm og 361 Nm (267 lb-ft) @ 1400 rpm

http://www.kilometr.com/1hd-t.pdf

 

Gearkasse H151F:

1. 4,089

2. 2,294

3. 1,490

4. 1,0

5. 0,881

R. 4,313

Den gearkasse bruger Toyota stadig på deres V8 diesel motor i dag. Eneste lige så stærke mulighed af Toyota gearkasser er H55F som høre til en en meget ældre serie af Toyota biler bl.a. HJ60. ( Der er den Gearkasse der er bag tiagra's 12HT motor som også er en ældre, men fantastisk motor. (HJ61)) 

 

Xfer:

Bliver muligvis senere ændret fra HF2A til HF1A.

HF2A er en full time Xfer.

HF1A er part time. Jeg forventer at jeg kan bygge et P type overdrive på denne xfer.

Gearingerne på begge xfer er:

H. 1,0

L. 2,488

 

Hvis nogen ligger inde med et P Type overdrev er jeg gerne køber/modtager.

 

For beregning af gearinger bruger jeg:

http://www.ashcroft-transmissions.co.uk/calc/ratio_calc.html

En afsindig godt beregnings side.

Desvære kan man ikke gemme resulteterne på anden måde end at printe.

 

Mangler man Hk eller Nm info på sin motor kan det beregnes, hvis man har den ene af de to og Rpm.

Formel som er basseret på tid rpM (rotationer pr Minut)

Nm X Rpm / 5252 = Hk
1000 X 2914,86 / 5252 = 555 Hk

Hk / Rpm X 5252 = Nm
555 / 2914,86 X 5252 = 1000Nm

I disse eksempler der er beregnet begge veje: Hk fra moment (Nm) og RPM og Moment (Nm) fra Hk og RPM.

5252 er en regne faktor som bare skal accepteres eller googles. Men det svare til tid og RPM på en eller anden finurlig matematisk måde, som er lidt svær at forklare.

Det interesante er at Nm og Hk kurven altid krydser hinanden på nøjagtigt 5252 RPM. Det synes ikke på normale effektmålinger da de udskrifter er fortegnede for at få det lettere overskuligt hor ikke nørter. Selvfølgelig så vil en effektmåling ikke kunne vise dette hvis motoren ikke er istand til at rotere med 5252 RPM.

Hk er altid en beregnet værdi ud fra Nm og RPM. Men her er formlerne til at gå frem og tilbage.  

Derfor syntes jeg at det ville være mere rejelt, men også mere nørtet, at snakke Nm og Rpm.

 

TGB hilsen

Knudsen Built

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Jamen mycket blir sagt.....

Min 603960 Mersadieseln funkar grymt bra, tillsamans med automatlådan, finfin på vägen, och helt grym i terränglådan.

Automaten kommer ifrån Range Rover 3,9 lit EFI ZF 4HP22, och fördelningslådan är en tillhörande LT 230 och ingen viskokopling, som är moddad i mellan devet, som jag köpte ifrån Asckroft LTD, så nu har jag en utväxling 1:002, perfekt för portalaxlade bilar.

Marsar 80 km 1800 rpm.

hejs

 

Enyone who have some pictures of hansrover's build or knows about the build ?   Last online 2013... :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi må få Andreas (eller kanksje en annen admin kan) til å gjenopprette bildene fra denne tråden:

 

http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/topic/7357-sa-mycket-baettre-blir-det-med-allt/

 

 

Edit: Det var kanksje ikke de bildene du var ute etter, men uansett verdt å gjenopprette.

 

Det är nog frågan om att flytta från en serverplats till en annan, det har jag tyvärr inte behörighet till...  :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hej hej... Jag är åcksa en ägare från en roligt TGB11!

Jag bor I Värmland en jag bor här mit i skogen.

Jag läser din Terrangbil gärna.

 

Min fråga, är det svår, motoralternativ?

Jag wil gärna har en diesel på min TGB11!

Det behöver mycket bränsle.

 

Ursäkta för min Svensk, jag bor här en år just nu.

Det är åcksa svår! ;-)

 

Mwh

Dick

  • Like 7
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välkommen i gänget :)

 

Att byta till en Diesel kräver en hel del ombyggnad och kostar en bra slant så vill du byta bara för att bilen ska dra mindre bränsle är det ingen nytta med det.

Du får köra väldigt många mil innan ombyggnadn är betald...

 

En diesel stoppar man i för att bilen blir så mycket trevligare att köra, framför allt på väg men även i skogen.

Att den drar mindre soppa är en trevlig bonus :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frederik L, tack so mycket för din reaction!

 

Min Valp har a lite läckage bi din bakdel förgasare.

Men jag vet inte var!

 

Min lite Valp bruk en liter bränsle på två kilometer!

 

Jag måste undersöka det bättre.

 

Mvh

Dick

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Hei

Jeg har planer om og konvertere til diesel på min TGB 11.  Planen var og bruke en OM 606 Mercedes motor med en mekanisk 603 dieselpumpe. Jeg vil gjerne beholde den orginale utvekslingen i diffrensialen for og kunne bruke bilen i terrenget også, ser mange setter inn 5.99, hvordan erfaring har dere med terreng kjøring etter dette blir montert? Jeg vil også bruke en TGB 20 gir kasse med 0.79 på femte gir. Kjører med 36x13.5x16 i dag. Vil bruke bilen til lang turer.  Kan noen hjelpe meg og regne ut hva turtallet blir med dette oppsettet i 80 og 90 km/t ? Hva er et akseptabelt turtall i 90 km/t for en 606 motor? Har noen erfaring med lignende oppsett? Er dette et bra og driftsikkert oppsett?? 

Takknemlig for svar

 

Mvh. Lars

post-7600-0-90760400-1435699478.jpg

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...