Gå till innehåll

Vad har ni gjort idag då?


Fredrik L

Rekommendera Poster

Härom veckan när jag lossade lådorna, för hand som vanligt och sen bara skuttade ut genom dörren med dem i famnen lovade jag mig att inte göra om det, även om armarna är lika starka som förr så är inte definitivt i ryggen det längre vilket resulterade  i självförvållat ryggvärk med kotknackare och rehab övningar vilket tar mer tid än att plocka fram handikapphjälpmedlen, så idag för första gången på ett växellådsbyte åkte patientlyften fram. Lite knöligt och svårare att passa in med lyft men betydligt mer skonsamt för kroppen. Gick inte bli helt klar idag pga av snöoväder i maj,  Snöar nu sommaren bort och till detta corona då är depressionen nära!

 

Får hoppas allt fungerar nu, m47 bytes några lager och lite div gejer från andra skrotade lådor som såg bättre ut, ett nytt urtrampningslager som har samma fabrikat som tryckplattan beställdes från tyskland, och fd lådan fick båda lagren på nedersta axlen bytta.  Men när man river ner saker och sen lämnar det en vecka och däremellan rensar och skrotar ner några andra lådor, saker blir runt flyttade och när man sen börjar plocka ihop från lite här och var och det blir det oroväckande mycket delar över på bänken då blir man fundersam.  

 

 

DSC00705.thumb.JPG.d688085373b2f59572e9c20cbb7f9f71.JPGDSC00709.thumb.JPG.2df6510f72ccfbe73b599c1dc24bcf36.JPG

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, Svana säger:

Fin storlek på fisk.

 Är dem lika starka och bråkiga som öring och regnbåge? Kul att brottas en stund innan man får upp dem.

Ja men fenorna blir ju lite slitna då de är inplanerade från odling, så samma tryck som en vild fisk har de inte. Men med 0,16 mm tafs så får man både ta och ge lite lins innan man landar dem. Men flugspön är ju så själv jobbade i dag så att hålla linan lagom spänd går oftast bra. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har bestilt nytt telt. Er for gammal til å åle meg rundt i et lite tunneltelt, så nå blir det telt med ståhøyde. Det er godkjent for fyring (bål/ovn), så det blir mindre frysing også.

 

Teltet heter Helsport Varanger 8-10 Camp

 

VarangerCamp8-10gr-riss.jpg

 

VarangerCamp-00004-Kopi.jpg

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testad och klar, något trögsynkad första metrarna men det beror bara på oljan som är lite väl trögflytande 80-90 Motul,  m47 ska igentligen ha vanlig atf olja men jag har byggt lådan utan nållagrade drev så den ska tåla all typ av olja , men när den var varm gick den perfekt.

En miss och något jag verkligen ågrar var att jag lade så mycket tid på att pressa isär  fd lådan för lagerbyte, endast bakre lagret är det som blir påfrestat och det hade rätt enket gått att byta utan att ta isär lådan tom med lådan i bilen,  varje isärpressing ger någon hundradel och frestar nållager hyllsan vilket är synd. 

 

Ett tips till alla c202 ägare: såga upp golvet för en lösplåt, det spar mycket tid vid service och allt går enkelt att lyfta uppåt istället och man slipper lossa tvärbalk och växelådsfäste ,  ett påfyllnads hål uppe i locket till fd lådan är också en fördel för påfyllnad av olja , jag kommer åka med en magnet uppe på pluggen för att ev plocka lite inkörningsspån. 

 

Hittade rätt många dåliga anslutningar vid magventilerna kablarna ärgar sönder med tiden,  tänkte även koppla in orginal vacum tank men den var inte tät så plast tanken fick vara kvar.

 

Har funderingar på att plocka bort pto och vinchen och för att slippa extra kardanen som ska gå fritt i ramen,  har man mycket vrid och åker på låga varv får man man justera växelådsfästet så  inte det skramlar och frigången är ju knappt 5 mm. 

Någon som vet vad man brukar få för en komplett pto vinch med ny kraftigare vajer som endast är använd 3-4 gånger vändlådan är dock rostig och orginal balken saknas men allt funkar perfekt.?

 

DSC00711x.jpg.d2ae9f02bf4191443a16c18f9449a50f.jpg

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kaffe sedan drar jag på en till 50 mila tur och hämtar hem nästa valp :)

Ärligt så hade jag lite ågren i går. Allt jag sparat i hop under lång tid, och lite till. Köper jag gamla rosthögar för.

Nästan så jag var på väg att blåsa av det och sälja den jag har hemma,

Men så övertygade tjejen mej, jag har ju lovat dottern att hon skall få en sedan, och börja köra offroad så fort en är körbar.Trots att hon bara är 9 år. Fan jag körde bil då.

Hon skulle bli jäkligt ledsen om jag sålde "hennes Militärbil"

Så då var det inte mycket att fundera över. älskar min dotter , och militärbilar, så jag får börja spara på nytt.

Tur hon har så förståndig mamma som tyckte att jag skulle köpa en till så vi får i hop en.

Det brukar väl vara tvärt om, De säger vad fan har du släpat hem nu, och de pengarna hade vi kunnat ha till annat.

Nåja nu är jag på väg .point of no return.

 

Foton kommer.

Fridens folks

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Hansen.    Mina små flickor gråter varje gång de hör att jag är trött på bilen, det är ju en familjemedlem säger de. Men barn är såna och om 10 år när din har körkort kanske tiderna har ändrats helt. Min äldsta flicka som mer eller mindre är uppvuxen i bilen har inget intresse alls för den.  Du har väl kollat blocket? Någon i bra skick och någon i sämre men till helt ok pris, är det den söderöver så passerar du ju mig så titta in på en fika, du kan ju även passa på att rasta min diesel valp.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Lollipop säger:

Mina ungar räknar in de gröna rosthögarna i arvet redan och skulle bli mycket upprörda om de såldes.

Och jag tror att man kan köra allt om man kan växla en valp i terräng så bättre övningskörning är svår att finna.

Kanske stämmer frugan övningskörde en del i min. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2020-05-13 på 14:45, kristaga säger:

Har bestilt nytt telt. Er for gammal til å åle meg rundt i et lite tunneltelt, så nå blir det telt med ståhøyde. Det er godkjent for fyring (bål/ovn), så det blir mindre frysing også.

 

Teltet heter Helsport Varanger 8-10 Camp

 

VarangerCamp8-10gr-riss.jpg

 

VarangerCamp-00004-Kopi.jpg


Det verkar bra, får man fråga vad ett sådant kostar?

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det vart nästan att lasta av när jag fått på den och insåg att adaptern/lagerhållaren. Mellan fördelningslåda och växellåda saknades.

Än värre drevet som driver fördelningslådan. När handbroms skölden handbroms trumman och yoken/medbringare de skall sitta på även var borta. Då kändes det ej ok.

Chansen att de skall hitta delarna hos tidigare ägare är små. Inga nycklar. Till någon av bilarna. Ja lite annat som bekymrade mej då var jag när att lasta av. Och sätta ut annons på den jag har hemma.

Ägaren ej hemma denna gång heller. 

Svårt att pruta mer " priset var helt ok till säljarens försvar" eller få klarhet i vad som går att fixa fram. 

 

Men vad tusan. Jag hade redan avverkat 25 mil. Och lastat 

Karossen var vad han utlovat. Visst jag måste laga rost. Men typ 70 procent mindre. Vad jag kan se. 

Ok jag kan ej sälja en ram med fungerande drivlina på som jag tänkt för att gå in slantar till renovering.

Men jag kommer i alla fall ha reservdelar. Och det till det mesta. 

Och jag har samlat dem på ett ställe.

 

Nu får jag sätta fart på min hyresvärd. Så det grävs ner el kabel till " garaget" jag skall byta till. Och dra el. 220v säkrat med 16 Amp. Och tre fas uttag. Montera belysning en massa uttag. Samt fixa värme. Såga upp vid portarna och bygga nya så de kommer in. Tror om jag baxar ordentligt att jag kan få in båda. 

Måste jag ligga ute. Nja då tror jag att jag säljer dem. Betong golv. Värme och el samt lyse är ett krav nu tycker jag. 

 

Foton mm kommer i tråden  Projekt plåt kaross. 

 

Fridens folks. 

 

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2020-05-15 på 08:58, eile säger:

@Hansen.    Mina små flickor gråter varje gång de hör att jag är trött på bilen, det är ju en familjemedlem säger de. Men barn är såna och om 10 år när din har körkort kanske tiderna har ändrats helt. Min äldsta flicka som mer eller mindre är uppvuxen i bilen har inget intresse alls för den.  Du har väl kollat blocket? Någon i bra skick och någon i sämre men till helt ok pris, är det den söderöver så passerar du ju mig så titta in på en fika, du kan ju även passa på att rasta min diesel valp.

Jo jag har kollat blocket. 

Men en skapligt ok en med plåt HT. Fullt körbar. Ligger oftast på 35 + . Då finns det att göra på dem ändå. 

Skall jag fixa en blir det av med karros och ta allt från axlar lådor motor ram. Och kolla över. Måla rostskydda. .

Så gå över varenda yta på hytt. Alla mätare brytare mm se till att alla tillbehör finns mm. Inredning. Ja bilen skall vara fin och komplett när jag är klar. Inte Svana fin med polerade avgassystem. Men genomgång totalt.  Det blir ej i sommar kan jag ju villigt erkänna :P

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, H.Hansen säger:

Jo jag har kollat blocket. 

Men en skapligt ok en med plåt HT. Fullt körbar. Ligger oftast på 35 + . Då finns det att göra på dem ändå. 

Skall jag fixa en blir det av med karros och ta allt från axlar lådor motor ram. Och kolla över. Måla rostskydda. .

Så gå över varenda yta på hytt. Alla mätare brytare mm se till att alla tillbehör finns mm. Inredning. Ja bilen skall vara fin och komplett när jag är klar. Inte Svana fin med polerade avgassystem. Men genomgång totalt.  Det blir ej i sommar kan jag ju villigt erkänna :P

Den jag trodde du först  du skulle hämta,  länkade jag sen upp här på forumet och det verkar som den såldes rätt omgående, tyckte det var ok pris för en körbar ht-69 14000:- 

Men dessa bilar börjar tydligen bli något för peningplacerarna med obegränsade resurser kolla hur buden kom in och vilka belopp. 

https://bringatrailer.com/listing/1979-volvo-laplander/   kunde inte låta bli att kommetera vem vet kanske man får ett tokbud från någon av de som inte hängde med när priset började nå halvmiljonen.

 

9220314640.jpg?type=original

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har blivit fiske biten igen.

Svårt att inte bli det med bra vatten nära.

Var upp och gick vakt i helgen igen. Hade tagit min kvot så jag löste kort för 2 fiskar. Hade tjejen och dotter samt hund med. 

De tog några foton så jag fastnade på bild med.

received_263634964994451.jpeg

Vi har förutom det fina vindskyddet även ett torp som tillhör klubben. Så de kan pyssla med lite av varje och njuta av naturen. 

Fisket går otroligt bra. Jag fick 5 ST. Släppte tillbaka 3 ST och behöll de som var klart över 1 kg. 

1.6 kg var störst denna gång

received_811648489360751.jpeg

Så otroligt kul att jobba med flugspön på ädelfisk.Börjar tydligen hitta rätta flugorna med. 20200516_155406.jpg

Dock den viktigaste fångsten var nog tjejens mobil med alla hennes kort som körkort betala kort. Id till jobbet. 

Den lyckades de tappa i sjön. Och det är typ direkt 1.5 meter och du botten. 

De hade gett upp den. Men jag var envis och skulle prova bada och dyka efter den. 

Men dottern var så orolig att jag skulle få kramp eller en infarkt och ej komma upp trots rep att dra mej upp med. Så jag provade dragga med håven. Och efter att ha tömt 5 fulla håvar med dy. Kom den med i håv nr 6.

Helt otroligt fungerade den. 

Men en sprucken skärm och möjligen kommande vatten skador gör att den skall in på service ändå. 

Dock bara att få upp fodralet med alla kort och sim kortet var en rejält bonus. Nä Sim kortet kunde inte simma :D 

 

Det fick avsluta kvällen.

Nu måste jag nästan ut och prova ta en till denna vecka. 4 ST uppe och i frysen samt i magen, bara i Maj är en bra start på året tycker jag. 

20200516_185648.jpg

 

Sen är det dags att börja med dessa också 

20200516_123714.jpg

 

Fridens folks

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag har det fuskats så man skäms . Letat vaccumläck på min orginaltank /tvärbalken och såklart var det i änden inne i ramen, så skar upp en bit i ramen lagom för att kunna gasa ihop det  gick rätt bra till en början men sen sprack ytterligare lite där det inte gick att komma åt så på med lite sug från vaccumpumpen och dit med ett kletigt finger med locktite, får se om det blir tätt och håller ihop när sen ramen svetsas ihop igen, annars får välplasttanken  vara kvar men sitter den lite dumt till om värmare ska monteras.

DSC00735.thumb.JPG.077d5a3326a0d7c379dae16db8f51ac8.JPG

 

 

Läst igenom viskositettalen som finns på databladen för oljor och då blir man verkligen mörkrädd,  flytbarheten har inget att göra med sae talen som står på flaskorna, min låda m47 ska ha runt max 60 kall och oljan jag handlade låg på 198 inte ens vid 100 grader kom oljan i närheten av rätt tal, tydligen grundar sig mycket av märkningen hur oljorna beter sig i 100grader vilket inte är intressant på långsamtgående fordon, så idag åkte en halvliter atf olja i för utspädning.  Nästa oljebyte blir en rak W75 olja. 

 

Börjat handkränga lite gamla regade michelin däck ska se om det går att para ihop några där banorna inte håller på att lossa, det går rätt enkelt att få loss dem från fälgarna med två kofötter.   Ska det köras någon längre i sommar måste däck dit, vill ha något som inte sticker ut men ändå är högt och landsvägsmönster eller ev AT -mönster vilket inte finns, så 315/75/16 verkar vara det enda för nyköp. Funderar på hur detta funkar ihop med de smala orginalfälgarna så någon med  315 däck på valpfälg får gärna mejla över någon bild där det syns hur mycket det breddar till eile§vmomail.se

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En av mina gamla avkopplingsvägar längs lagan man förr brukade åka har på senare tid helt spärrats av för terrängkörning och blivit vandring led, så det fick bli offroad cykling med familjen.  Du får endast ladda upp 512kb.  

 DSC00737x.jpg.c6f4cc64d37828e58d845ce20ba98846.jpgDSC00740x.thumb.jpg.1764b28b4ca8a3c2bbd2a8026024829d.jpg

 Vi försökte även hitta Korshalla som ska vara i närheten men skogsaverkningen gjorde att vi misslyckades.

Gränssten och minnessten.
De många och blodiga krigen med Danmark har satt djupa spår i dessa gränsbygder från medeltiden och till 1600-talet. Värnamo låg vid tiden nära den dåtida gränsen till Danmark. Det finns många berättelser som har anknytning till krigen och de människor som blev drabbade.

Enligt traditionen skall danskarna en gång på denna plats ha massakrerat en stor del av socknens befolkning när de gömt sig i skogen men blivit upptäckta på grund av att korna råmade.

 

 

 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 timmar sedan, eile säger:

En av mina gamla avkopplingsvägar längs lagan man förr brukade åka har på senare tid helt spärrats av för terrängkörning och blivit vandring led, så det fick bli offroad cykling med familjen.  Du får endast ladda upp 512kb.  

 DSC00737x.jpg.c6f4cc64d37828e58d845ce20ba98846.jpgDSC00740x.thumb.jpg.1764b28b4ca8a3c2bbd2a8026024829d.jpg

 Vi försökte även hitta Korshalla som ska vara i närheten men skogsaverkningen gjorde att vi misslyckades.

Gränssten och minnessten.
De många och blodiga krigen med Danmark har satt djupa spår i dessa gränsbygder från medeltiden och till 1600-talet. Värnamo låg vid tiden nära den dåtida gränsen till Danmark. Det finns många berättelser som har anknytning till krigen och de människor som blev drabbade.

Enligt traditionen skall danskarna en gång på denna plats ha massakrerat en stor del av socknens befolkning när de gömt sig i skogen men blivit upptäckta på grund av att korna råmade.

 

 

 

Jag måste få hjälp med dina foton av Crystone som vi hyr in oss hos. Kan inte ändra mängden foto utrymme på dej själv. Du ligger på 96.5 Gb av 97 Gb . Så ditt utrymme håller på ta slut. Och jag hittar ej vart man utökar det för medlemmarna. Skall kontakta supporten på måndag angående det. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Handkrängt några gamla regade michelin däck 9.00x16 för och testa om det var några man kunde använda , herre jösses vad tungt det var, blodtrycket gick upp i topp fick sätta mig en stund,  minns på öken turen då hade jag 7 punkteringar pga av att jag åkte med slang vilket inte trivs med öken sand men man var ju 30 yngre då och troligen lite mer fitt för handkrängning och i 40-50 grader var däcken mycket mjukare än nu och sen har väl åren också gjort däckgummit lite hårdare, det var några av de gamla öken däcken jag provade på fälg och några var helt ok och att köra med men rullade lite tungt. Men troligen blir det något modernare bara lite svårt att välja vad man ska ha.

Googlat värmare och ev köps en dieselvärmare kines typ och någon mejlade mig en gång om små bensinvärmare (tappat bort mejlet) ev blir den och dess reservdelar tillsalu nu.  

 

  

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...