Gå till innehåll

Vad har ni gjort idag då?


Fredrik L

Rekommendera Poster

En sjuka på just Nissan att ramarna rostar. Vet att i Norge har de förlängt garantin på just ramen. 

För min moster tog de tillbaka en 8 år gammal Nissan Narvana och skeppade till Spanien om jag ej minns fel på land. Alla garanti jobb på ramarna skulle ske där. De fick en låne bil under tiden. Bilen var ju borta i över 3 månader. 

 

Konstigt att så få har rostskyddad dem när de fortfarande var hela och fina. Med tanke på historiken på dem. 

 

Kul du kom igenom.

De är väldigt bra där jag besiktigar med. 

Slår ner på sådant som känns vettigt. Skriver bra att veta på det som behövs. Och det går att snacka med dem om lösningar. De orsakar ej problem. Utan löser dem i mitt tycke. Är ramen nästan av. Vore det ju inte bra om de släppte igenom den heller. 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2020-11-06 på 19:07, tgb13Fw säger:

Är det nån som känner till denna byggnation på tgb 13. Ser ut som ett containerfäste jag vet att den gick som radiolänkbil karossrikod 60 står det i pappret 

IMG_0665.JPG

IMG_0668.JPG

IMG_0672.JPG

IMG_0663.JPG

IMG_0669.JPG

Ja det är containerfäste. Kod 60 är utbytbara karosserier. Vilket är bra om man vill byta mellan tex skåp och flak. Jag har någon låda i aluminium från en sådan bil. Utan botten. Den fick jag bygga dit själv. Fick lite delar från en sådan när den rensades för försäljning för många år sedan. 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bessade med mitt nya flakbygge nu i september,ingen sa ett ord

På det gamla militära regbevisets karrosskodsfält står "29 skåp-övrigt"

och på det nya civila "BB-skåpbil"

Tror inte dom vet riktigt vad koderna betyder,vilket ju är en fördel:)

 

 

 

 

20190605_170731.jpg

  • Like 7
  • Thanks 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 timmar sedan, LurK säger:

Bessade med mitt nya flakbygge nu i september,ingen sa ett ord

På det gamla militära regbevisets karrosskodsfält står "29 skåp-övrigt"

och på det nya civila "BB-skåpbil"

Tror inte dom vet riktigt vad koderna betyder,vilket ju är en fördel:)

 

 

 

 

20190605_170731.jpg

Fint, jag frågade  en besiktnings inspektör när jag besiktade  en 13 bil. Som var reggade för flak kod 10 har jag för mej men jag hade  sjuktransportskåpet på. Och han sa att dom inte brydde sej vad som låg på det dom var ute efter var ren kontroll besiktning  ur trafiksäkerhets synpunkt. Men att polisen kan ha åsikter om man blir stoppad vid en kontroll. Ser bra ut kul att det gick i genom

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo vid annan kod än kod 60. Skall alla påbyggnader kunna visas upp vid besiktning. Och det skall finnas ett lossnings system. Typ växlare av något slag. 

Detta är kod 60 undantagna. Just själva växlar systemen. Om man måste ha kran eller traktor för att byta karosserier spelar ingen roll. Det behövs alltså inte finnas påbygt på bilen eller skåpet/flaket eller vad man nu har på. Och man får köra tom/ramren utan skärmar över bakre hjulen. Så vissa fördelar med kod 60 finns om de börjar rota i det. I dag går ett ej. Eller är mycket svårt att få kod 60 vid regristrerings besiktning. Tror jag fått det rätt. Frågade en besiktnings kontrelant på tunga sidan om det en gång. 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, tgb13Fw säger:

Fint, jag frågade  en besiktnings inspektör när jag besiktade  en 13 bil. Som var reggade för flak kod 10 har jag för mej men jag hade  sjuktransportskåpet på. Och han sa att dom inte brydde sej vad som låg på det dom var ute efter var ren kontroll besiktning  ur trafiksäkerhets synpunkt. Men att polisen kan ha åsikter om man blir stoppad vid en kontroll. Ser bra ut kul att det gick i genom

Ja det stämmer nog,jag har inte haft skåpet på sen första kontrollbesiktningen jag gjorde 2012

Besiktade alltså år 14,16,18 och 20 utan skåp,dock hade jag hemmabyggda skärmar över boggin

tidigare

 

Det nya flaket är inte förseglat utan är bultat på 4 punkter+ gummibuffert

Kranen lyfter man lätt ur foten och vinshen fram är även bultad

 

Vill att bilen ska kunna återställas lätt om man får orginal-nojjan som man brukar

få i medelåldern när det gäller hobbyfordon

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2020-10-27 på 08:02, Johannes säger:

Snyggt Hasse! Ramen är ju starkare nu än när den var ny!

 

Har faktiskt hört talas om ett par nissan pickuper med rambrott, kanske är de lite för klena från början?

 

Själv kan jag varmt rekommendera Besikta Tagene på Hisingen om ni behöver besiktiga, hjälpsamma och trevliga.

 

Kom porecis därifrån med blankt papper så nu är det bara 2 besiktningar kvar för min del. 

Det felet har alla ram pickisar mellan årsmod.tidigt 90 till 2010 typ.

  Min Isuzu gick av.. :D

 

Hej igen kamrater. Långt mellan besöken här men nu är mörkret här igen och mer garagetid igen och fler besök här..

  Vi håller på än i garaget jag och Micke. Min 13 är inredningen nästan klar på, och skall återmontera tank..kylare..bygga motorn och hänga upp axlarna igen. 90% av allt är lackat och klart.

 

Mickes bil.. bara rutor som ska i av glasmästaren, och snygga upp några fälgar och däck.

IMG-20200913-WA0003.jpg

IMG-20200906-WA0004.jpg

IMG-20200830-WA0003.jpg

  • Like 9
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snyggt!  Men  blev det  inte mer däckljud vibrationer mm med spiraler, jag upplevde på min med spiraler mer ljud och vibrationer från väg ochkommer lägga gummi i fjäder tallrikarna ev de där domkraftskydden jackpad  som biltema säljer eller köra system liknade tyskarna gör med gummifästen från dacia renault.   https://www.biltema.se/bil---mc/verkstadsutrustning/lyftutrustning/domkrafter/jack-pad-2000017051      Bak blir nog dacia/renualt gummi+fjäder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2020-11-06 på 07:24, H.Hansen säger:

Drar ut i Värmlands skogar. Av erfarenhet. Vet jag att det endast går fram sms i bland. 

Så nya  medlemmar får vänta tills jag får nätverk kontakt igen. 

Om inte Vinkon hinner in och godkänna dem. Åter Söndag.

 

Mvh H.Hansen

Rejält lass på både bil och släp när jag åkte utan M6an. 

 

2 ST sjukvårds tält 1 med kaminer. Samt en halv kubik björkved och lite till på vagnen. Och bilen full med bra att ha saker camping grejor, samt en hund

20201106_095045.jpg

Söka nya camping platser, se på skansar från de 3 försvars linjerna som byggdes upp med början 1940 och med rask takt de nästmsta åren. Utifall Tyskarna skulle gå vidare från Norge och in i Sverige.

Ofta strategiskt vid befintliga vägar. Där man skulle spränga broarna. Dels för att stoppa och försvåra framfarten. Och med Skansar placerade där det var körbart för tyngre fordon. Dessa är ofta väl gömda i dag. 

 

 

Vi var bara 6 ST på denna tur. Med fast camp som vi utgick ifrån.

 

En trevlig camp plats som vi nyttjat några gånger nu. 

20201108_073737.jpg

20201108_073750.jpg

 

Ett bål skall brinna dygnet runt helst. Så det går åt lite ved. 

received_357179605515218.jpeg

received_1003801756793183.jpeg

Målen med både ny camp och nya Skansar nått. 

Att vi har trevlig och får fin natur och lite nästan nu offroad aktiga vägar med 70-80 cm djupa rännor i efter den senaste tidens kraftiga regn. Är ju enbart ett plus i kanten. 

 

Bara att ladda för nästa tur. 

Och hoppas att läget är bättre nästa år. Så vi kommer i väg på några miltär fordons träffar med. 

 

Fridens folks

  • Like 13
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Fattar inte vafan som hände.. krånglat från kl.07 tills nu.. jag loggade ut men var fortfarande inloggad ändå.. men inget gick att posta.. och när jag loggade ut på dator kom jag inte in igen.

  Jävla piss grejer..  men nu är man med.

 

Jag har postat viktig info i kategori tgb11/13/20 ,tråden om militärfärg.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...