Gå till innehåll

Vad har ni gjort idag då?


Fredrik L

Rekommendera Poster

Hansen det där lät inget vidare det är inget man går utan att kolla upp rejält.Kan vara lite vad som helst men jag kan ta min mor som exempel.

Hon fick ont i halsen, blev trött och hade domningar i armarna. men det gick över om hon satte sig eller låg o vilade. Hon hade fått hjärtinfarkt visade det sig när hon väl tog kontakt med vården efter några dagar.

Inte sagt att det är det du har men låt sjukvården avgöra det åt dig. Ta det lugnt nu och kolla upp dig.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jobbar sista dagen i dag. med denna anställningen, så får jag se vad nästa år har att erbjuda  B)

 

COM lite nya leksaker i dag  :P

attachicon.gif2016-12-31 08.40.22.jpg

 

Jag väntar på 12 v laddarna och kabel samt skivan för att koppla upp de till datorn så jag kan låsa upp lite större frekvens områden, Där det inte är så mycket trafik

Samt lättare programmera de kanaler som skall ligga som sparade

Ja enbart en är min, den andra köptes åt en vän i samma beställning

 

Det finns ett program som heter Chirp som funkar mycket bra att programmera upp Baofengerna med , tänk bara på att inte sända på frekvenser som du inte är behörig på ..

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var hos tandläkarn nyss för akut lagning.

De borrade upp tanden som en liten brunn och fyllde igen med diverse jox.

Där fick man för att man inte brydde sig tidigare. De trodde först att det bara var att dra ut skiten.

Kan ju erkänna att jag blev en smula nervös när de började snacka om trepanering...

 

Och "tack vare" lokalbedövningen känns det som att jag går runt med århundradets snusprilla  :ph34r:

 

 

Försökte införa lite nya romantiska värmeljushållare i hemmet..
Va inte lika omtyckta av alla i hushållet ;)
trots att jag påpekade att de lätt kunde länkas ihop ;)
attachicon.gifIMG_20170109_213239.jpg

Är det tomhylsor?

Redigerad av Vinkon
  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En konstig dag på väg att ta slut, har idag signerat ett papper som bekräftar att min anställning upphör (ofrivilligt) efter 10 år hos samma arbetsgivare. Omorganisation är tydligen ett finare ord för " vi har slut på pengar så stick och kom inte tillbaka".

 

Det får ju en positiv och en negativ konsekvens, mer tid till elvabilen :) men mindre stålar att lägga på den  :(. Det hade ju varit skoj om det nån gång gick att kombinera tid & pengar men tydligen är de varandras motpoler  :huh:

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En konstig dag på väg att ta slut, har idag signerat ett papper som bekräftar att min anställning upphör (ofrivilligt) efter 10 år hos samma arbetsgivare.

Beklagar, tråkigt sånt där...kan lätt kännas lite lönlöst i början, men bra folk (och gärna med lite driv) är sällan arbetslösa länge.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det blev en tur till Värmland.

För att skruva M6an. Solen sken och det var lagom kallt att kunna fixa lite.

Men som jag skrev tidigare här så har jag haft konstig känningar i bröstet och armar mm ett tag.

Nu tog Barnes fru. Blodtryck på mej då jag hade haft 5 sådana attacker på ett dygn. Och rådde mej att åka in å kolla det. Då jag inte ville oroa dem att gästen blev sjuk så gjorde jag det.

Å detta nog tur.det blev in läggning direkt. Och bokat en tid i karlstad för kärlkransröntgen

Jag hade 3 SR förträningar. Som de ballong sprängde direkt och satte in förstärkning nät 'stentar' så som vanligt lite krångligt de skulle skriva ut mej i Karlstad. Men jag kom ju från Torsby sjukhus och hade bil och vänner här uppe. Så efter en del bråkade och hot om att jag skulle gå motorvägen tillbaka. Så ordnade de med transport och jag kom dit jag skulle.

Blir nog utskriven I dag. Men får eller bör stanna några dagar till innan jag kör 35 mil hem igen.

Nåja inget M6 skrivande denna gång. Men jag borde vara piggare nästa sväng upp.

 

Fridens folks och ha det gött

  • Like 11
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hansen då har du börjat med att renovera dig själv, innan M6:an klok prioritering.

 

En kollega till mig har fått motsvarande renovering och han blev ganska snabbt betydligt starkare och bättre än innan. Håller tummarna att du återhämtar dig till forna dagars toppform. :)

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Började byta skärmarna över bakljusen. Har funderat att byta ett tag pga kraftigt rostangrepp men eftersom ett träd kastade sig i ena bakljus var det dax. Nu blev det stopp efter ena ljuset eftersom svetstråden tog slut.ðŸ™

 

Lite förvånad över att bredden skiljer mellan skärmarna. Den med backljuset är nästan 10 mm bredare. Någon som förstår varför?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite småstrulig resa västerut, beskriven här http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/topic/12527-julquiz-iii/?p=151761 

 

Kapade upp en tall med ambitionen att dra fram den till väg manuellt, innan jag insåg att det var tungt hade jag kapat upp några bitar från toppen, nåväl drog ner roten o drygt halva stammen först

 

Tog sen omtag med 3 bitar,

 

Först lyckades jag dra fast stockänden mot en sten (o inte gled den av,så det vart slacka, gå ut o lyfta på sidan)

 

Sen kör jag in o drar fast stocken mot stammen

 

dvs **NO HANDS**

 

post-4978-0-38707800-1485114025.jpg

 

dvs slacka o flytta i sidled (2 bitar hänger i egen snara på samma drag lite längre bak)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så då var jag hemma och skall nog klara mej utan "övervakning".

Första dagarna hemma så varken ville jag eller var rekommenderad att vara hemma själv med dottern på nu 6 år, Måste lära mej signalerna från kroppen så jag vet när jag skall varva ner och ta det lugnt samt hur de nya medicinerna påverkar mej.

så jag hyste in mej hos hennes mor, som tillsammans med andra släktingar här på slätten hjälp till med att ta hand om tjejen när jag var borta.

 

Skönt som tusan att jag var hos vänner som det inte kändes varken besvärande eller påträngande att vara hela tiden jag vilade upp mej efter ingreppet.

Har varit lite tröttare än vanligt och det är nog bara naturligt, Tackar Bjarne med familj för gästfriheten, Även om han inte är här inne och läser.

 

Men jag ville ju hem så vi rotande rätt på vad som sålts och skulle med syd öst för mellanförvaring. flyttade om i bilen då jag hade lite mycket saker och skruvar kläder mm med upp. Sedan kunde vi börja lasta det som skulle med ner. 

Insåg snart att jag inte redde ut det utan att lassa saker som skulle vara i bilen på släpet, så det vart att inhandla lite fler förvaringslådor. 

Fick ett gott pris på en till sådan där "EXPLORER", låda som är luft och vatten tät, där hamnade kläder och patient täcke mm ja sådant som bör ligga i bilen på långtur under vintern.

Ut med den på släpet så fick det helt nya valp kapellet åka i bilen i stället,

Ja så var det 16/20 tältet med nya tältduken. kunde ju inte bara lägga det i en hög i bilen eller på släpet, så en stor trälåda som egentligen inte var till salu, lirkades loss för några hundra och duken stuvades i den. 

Lite små kul och samtidigt skrämmande att militärens trälådor har börjat bli dyra egentligen. en enorm efterfrågan på sådant i och med att bilarna börjat hamna i andra länder och nu vill de ha tillbehören och gröna lådor att förvara saker i.

 

Ja så har ju jag en reservdelsbil som delvis är nerplockad och delarna förvarade även de inne i värme och torrt,så de inte har blivit förstörda.

även dessa skall sakta men säker skall flyttas till mina gömmor.

Så att fylla bilen och släpet var inga problem.

20170119_162611.jpg

Då det var kallt så vägarana var torra och sol å fint, kunde jag köra några mil innan jag fick köpt en press att täcka hela släpet med, Ja alltid är det något man glömt.

Ville inte att duken mm skulle ligga så att eventuell nederbörd och slask från bilen kom åt varken duk eller låda.

4 st dörrar till kapell valp kom med, och trots att det inte skulle finnas någon Svensk bakdörr så rotades det fram en med hel ram och ok kapell duk på, dock med reva i själva fönstret, men det går att ordna, bättre än en med sönderrostad ram på i alla fall.

 

Ok jag skulle nog inte släpat de tunga lådorna men jag ville inte åka i tomme hem.

 

Ett stopp Hos Rottneros militärhistoriska förening, Det vill säga hos Lurk, brukar bara vara ett måste. 

Spanade in plogvalpen och vad mer som hamnat där sedan sist, 

Som vanligt lastades lite in i min bil. Lite tids enliga grejor till M6an fick det nog plats med.

Börjar bli farligt detta, från ingen hjälm till nu 3 st på ett par månader, Ja kanske början på en samling.

Nåja Rottneros militärhistoriska kom med en "pimpad" Amerikanske hjälm. OBS siggen sitter där som kuriosa, jag har slutat rökt  :)

2017-01-23 11.16.35.jpg

Så kom det med en fin lite väska att ha saker i, med lite småfack på även den tidsenlig och Amerikansk 

2017-01-23 11.17.03.jpg

2017-01-23 11.17.11.jpg

^_^

 

Nu när jag ej var under tidspress, så vart det ett stopp till hos Kapten Beua, 

Där det bjöds på kaffe å gofika, 

Tackar för det alltid lika trevligt att komma och hälsa på er  :wub:

 

Ja hade det inte varit för att dottern skall gå i skola här och så, då hade jag nog letat boende där uppe i skogarna, i stället för att försöka hitta något annat här på slätten. 

Jag trivs där i gränslandet och de stora skogarna som finns där. Nåja jag får vänta något år.

 

Ja som sagt nu är jag hemma igen, Alla saker är lossade och in lastade och in låsta i mina gömmor.

Skall börja fixa tröskel lådorna på jeepen lite smått bara jag känner att jag kan komma igång igen.

Det var nog en jäkla tur att jag gett upp det misslyckande arbets experimentet vid nyår, Hade inte varit kul att ha det liggande över mej att tvinga mej upp och sköta om djur och släpa på hö och annat tungt arbete den närmaste tiden. och att försöka jobba i kapp tiden jag varit borta, då jag ej känt att jag haft möjligheten att sjukskriva mej, ja det vet jag inte om jag rett ut heller.

 

M6an då, ja först skall jag bli ok, sedan skall det vara både väder och möjligt att åka upp och fixa med den, så den står nog bra där den står under tak, Så det är bara att invänta våren.

 

Fridens folks och ha det gott  :)

Over and out from "mindre livat på landet

 

 

 

  • Like 8
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja har man gjort sej av med lite problem, så är det lika bra att släpa hem något annat som kan börja krångla.

Och enligt i stort sätt alla så har jag nu betalat för problem. 

En Jeep XJ, 2,5 Liters diesel. 

20170124_122433.jpg

Topparna håller som nya, enligt uppgift från vänligt upplysande folk bara 3800 mil. Och denna har precis passerat 26 tusen mil så den har de säkert bytt toppar på många gånger.  Har jag tur är de nybytta 3800 X 7 = 26600 mil  :P

Annars rasar de om några mil  ^_^

 

Ja vad katten skall jag med denna till då ????  :ph34r:

Jo jag skall räta upp och förstärka tröskel lådorna på ZJn och då behöver jag något att åka i under tiden.'Har kollat på en hel del rostiga wv caddys , Skoda pick upp; citroen Berlingo, ja och liknade 2 sitsiga LB reggade dieslar. 

LB reggad var ett krav , skatten blir så dyr annars, och i den prisklass jag kollat på så är det mer rost lagande på de andra bilarna jag kollat på än vad det är jobb med att förstärka trösklarna, eller "småfel" enligt säljaren, Tycker jag borde kunna bedöma om felen är små eller stora själv efter min förmåga att fixa dem, men det har de oftast redan upplyst om när de skall sälja  :D

 

Det är lite trist att köpa bilar denna årstid,, Folk jobbar ju tills det blir mörkt ut, så det blir krypa med både pannlampa och rejäla ficklampor och smyga med något att knacka och peta där man kan misstänka rost, samt leta övriga fel,

 

Så vad låg det då för gris i säcken,

Jo lite glapp i reglaget för lyset,= Bak lyser det lite som det vill, deras lösning, kopplat in båda dimljusen bak och tryck på dimjlus knappen. Min lösning, kolla släpvagns kontakt/byt, annars dra 2 nya kablat som styrs av ett relä till positions ljuset fram, så lyser det bak bara positionsljuset är på, Så vida det inte räcker med att byta släpvagns kontakten.

Skall bilen stanna hos mej efter jag är klar med fixet av ZJ så blir det ett fungerande reglage till lyset.

Annars faktiskt inga elfel vad jag kunde hitta då eller sedan, till och med torkaren på bakrutan fungerar, och allt annat elstyrt som stolar och speglar mm

 

Så har de bytt till plast tank på den, och då antagligen inte fått dit slangen till returen, så deras lösning, dra den till en PET flaska i motorutrymmet  :mellow: Min lösning sätt tillbaka slangen där den skall bak på tanken.

Ja naturligtvis har de inte kunnat låta skruven till pumpen vara heller, så när det börjar dra sej  mot besiktning, måste den nog in ett varv eller så, kanske lika bra att ta det direkt, det går ju för det mesta bara en massa obränd diesel igenom motorn, visst bra smörjning, men inte ekonomiskt och när man klivit över 45 och går mot havdöds dagar så är det inte så fränt om det svart ryker ur avgassystemet, Bara ett tecken på att man inte har motorn inställd rätt eller att den drar olja som tusan, vilket den hitintills inte gjort,

Ja nu har jag bara dryga 30 mil att se det på, men om han inte fyllde precis innan han svängde in på gården så visar stickan ok både då och nu

 

Sedan har de lyckats skruva dit 2 st runda lysen fram, Skall vara rektangulära, men det funkar och är bara ett kosmetiskt fel så det får vara.

 

Annars så kollade jag vad de slagit ner på de senaste åren på bilprovningen, och kunde konstatera att de gjort ett ok jobb med att laga rost på balkar och golv mm, 

Hittade faktiskt bara 2 ställen som jag kan tänka mej att åtgärda, det var mitt på golvet i lastutrymmet. 

tyvärr rakt över den na plast tanken, men skall jag fixa slangen kanske jag måste ner med tanken också, så då sätter jag dit 2 plåtar på de små hålen, Lagat och friskt i övrigt där bak. Åker inte tanken ner så kapa ur, dit med tätningsmassa och borra samt dra fast plåt uslingarna med popnit, Tusan det är ju en 21 år gammal bil och i lastutrymet  B)  bara det inte drar in fukt och skit där.

 

Nya däck Genneral Grabber AT2, Med alptop och snöflinga i. Alltså vintergodkända även här.

 

Ja det var väl lite om den, vi får väl se hur länge det går innan jag stämmer in i kören skitbil köp aldrig en jeep diesel med 2,5 l motorn i  :P

 

Nu skall jag ut och se om jag hittar ett vred till en mörkerbelysning, annars skickar jag det jag hittade av vad någon sökte,

Ja en uppdatering på min säljtråd kommer nog snart med, har lite att fylla på den med.

 

Fridens folks  :)

 

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag hade faktiskt lite tur.

De hade klippt av kabeln till halvljus automatiken. Antagligen har de velat kunna köra med helt släkta lampor. Kom på det nät led dej hem ljuset som lyset i 45 till 60 sekunder inte heller fungerade. Så en ny hängsäkring och några kabelskor så var det fixat. Vad gällande returen på dieseln. Så satt den på plats. Varför slangen är dragen. och till vad slangen som kommer ut ur själva pumpen och sedan går till PET flaskan är till vet jag inte än. Men det ökar då inte mycket i den. Skall kolla vad tusan den skall gå. Tur att returen fungerar som den skall i alla fall :)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...