Gå till innehåll

Vad har ni gjort idag då?


Fredrik L

Rekommendera Poster

Hallon folks.
Hundvakts livet är ganska lugnt.
Ja pip å gnäll över något mellan 05 och 08 fast de både fått gått ut på och mat 06. Kanske beror det på att jag kastar ut dem ur sovrummet då för att få lite sömn :)

Har jäklas med Diesel stånkan några dagar. Sådana där trevliga saker som att tillbringa 2 timmar för att få loss en mutter. Har det blivit. Lösningen blev till slut att hålla det längsta tigersågsbladet jag hade med en kraftig handske och böja bladet friskt så jag kom åt att jacka i muttern. Sedan ta huggmejsel och slå bort eländet
En dag gick åt att jaga packningen. Mellan turbo och grenrör. Lagerstatus kritical på Jeep. Och ingen aning om när eller en om de får hem dem. Provade några special firmor utan resultat. Men så kom jag på att jag köpt avgassystem på en liten firma som nästan bara säljer sådana över nätet. Men håller till i Linköping. Där hittade de i gömmorna något som tätning ringen var rätt på men bult hålen fel. Så den moddade jag lite och kunde börja återmontering.

Har vilat trasiga fingrar och ge såren en chans att läka. Men i dag blir det nog att skrapa upp dem igen. Så stånkan kan besiktigas i veckan igen.

Annars all lugnt

Fridens folks

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta borde egentligen stå som dagens skämt, men her we go'

 

I går skulle jag pumpa däcken på jeepen jag har ståendes hos de jag är hundvakt hos, jag hade med mej min 12 v kompressor, som skänkts av swecon för test för snart 8 år sedan "funkar fint än "

Nåja elen är inte hundra på den, som tex centrallåset, det låses ej passagerar dörren varken på knappen i bilen som skall låsa allt samtidigt, eller när jag vrider om nyckeln på förardörren, så den får man öppna manuellt. 

Jag drog eld på den för att inte dra ur batteriet, hade tillfälligt satt alla mina nycklar på samma som nyckeln till jeepen.

 

Jag öppnar först passagerar sidan och drar ut sladden och kompressorn där, kollar och pumpar däcken på den sidan,

Så in med kompressorn i bilen, och då hade jag ju bara förarsidan kvar, bilen står på tomgång med nycklarna i och jag medveten och låsets benägenheter låser passagerar dörren och klappar igen den.

 

NU NU av all tillfällen så fungerar något eller så fungerar det inte, men hela bilen låser sej, med nycklarna i och på tomgång  :angry:

 

Ok bara att gå in och börja kolla vad de har i verktygsväg hemma, Ja i stort sätt ingenting. 

Var nästan på väg att dra en ruta, då jag mitt i allt kom på, vad tusan jag har ju jobbat med just lås öppning av bilar på den tiden jag jobbade som bärgare, visst många år sedan men ändå.

 

Så ner i källaren en gång till och rotade, hittade en grensåg, den duger säkert , lagom böjbart blad och med hakar i, "tänderna"

 

Så in med den där man skall och göra rörelsen i rätt ordning, Skamligt, det tog mej 5 max 7 sekunder att öppna bilen, och ja nu vet jag att larmet på just den jeepen inte fungerar  :huh:

Så börjar jag fundera på de som varit på dieselstånkan, och först lyckats med att pilla bort stagen till låsanordningen på förar dörren, sedan härjat så låskolven kom ut på passagerar sidan, fipplat med tändningslåset, och ändå inte kom i väg med bilen.

 

De måste ju ha varit totalt borta om de misslyckats så  ;)

 

Ok i går ville inte fingrarna, solen sken och det var vindstilla, en perfekt dag att skruva ute på. men de fick vila till i dag,

Nu regn och 4,5 grader ute, men skall ge mej på bilen ändå

Så möttes av att en dörr som jag stängt ett antal gånger och lagt stenar framför så den inte skall kunna blåsa upp, japp den var öppen, dotterns gunga och repsteg ligger på marken, och grejer är sprida för vinden igen, Bara att konstatera japp grannens små syskon har varit här igen. har inte vågat mej bort till min verkstad och bilarna där än, måste styrka mej med lite kaffe först.

 

Så nu fullt påklädd inne, då jag stängt av värmen, vi är oense om värmekostnaderna så jag vill inte att de drar i väg ändå mer, och jag har fått reda på att de som skall kolla på huset inte har tid förrän tidigast i Augusti och då har prio på att fixa ett hus på gården ingen bor i som skall bli kontor mm, men det står uppe på gården hos de som äger allt, så det skall väll vara fint antar jag, nya fönster och tak samt klä om huset. 

 

Här får vi täta fönstren själv kanske lite hyres avdrag för jobbet vi lägger ner,  Mina fönster är orörda sedan 60 talet tamefan och nästan inte reparabla, 5 av de har sprickor eller hål i.  Av någon anledning har de målat och kittat och hålt efter de andra husens fönster.

 

Så nu ger jag banne mej upp, med trasig hjärtstock "den bärande i mitten i grunden" huset sjunkit minst 12 cm i ena ändan, isoleringen "sågspånet" runnit eller blåst ut under åren.

Mätte 12 grader i sängen vid minus 2 och lite blåst i vintras,, matade ut 22 grader till elementen vid mät tillfället

 

Jag säger upp nu första maj och har 3 månaders uppsägning. om jag inte får ett annat bud av han och kraftig hyres sänkning tills det är klart med huset jag hyr, förstår inte varför jag skall betala samma hyra som de andra som har en helt annan standard och hela hus.

Vart jag skall flytta eller om jag hittar något vet jag inte, har ett hus på gång men det är inte ledigt förrän tidigast slutet av augusti eller oktober. 

Men det löser sej, mest fundersam på vart jag skall gömma/förvara verkstaden tiden emellan

 

Fin segelbåt, bytes mot ok husvagn eller så  :D

 

Nä nu i med kaffe och ge sej ut i regnet

 

Fridens folks

 

 

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så en dag i regnet. Har lappar i hop vind tunneln vad kylaren på diesel stånkan. Var sprucken tidigare och gick i 2 delar vid demontering. Spikad och popnit fick duga. Så skruva på plats. Ägnade lite tid till att dra om returslangarna från pumpen det visade sej att spolarvätske kopplingen jag använt var lite för liten. Så ett grövre T kors rotade fram. Och nu droppar det inge diesel längre där heller. Men lite orolig är jag. Har så låga varv då jag ställt ner den så den nästan inte går på tomgång allt för att klara de visuella avgastestet. Den laddar nästan inte och får de gå en stund på tomgång börjar den knacka lite. Tror inte den klarar av att pressa oljan tillräckligt har nu under 3 kg varm på tomgång ca 650 Varv i minuten vid 800 har jag över 4 kg i oljetryck och över 13 v i laddning. Bara att få klart å besiktiga fort som tusan. Så jag kan vrida upp den lite sedan. Ja jag han inte så mycket mer. Jagat FK och hört om olika saker . Det tar tid i telefon kö. Men i morgon drar jag it svets en och lägger den där sista 5 cm fogen på bladfjäder infästningen så spänna handbromsen lite till och leta besiktnings tid

 

Fridens folks

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppas det ordnar sig Hasse, framförallt med bostaden!

 

****

 

Själv var jag och lämnade blod idag. Det var hela 2 år sen sist, innan operation mm kom i vägen. Och på den här tiden har Skövdeborna hunnit bygga ett bostadsområde som inte fanns innan bestående av 2-plans radhus och flyttat in :o

Tydligen har inte KSS haft notifiering vid användande av ens blod förens 6 månader tillbaka. Tänkte vad "lustigt" det vore om jag blev påkörd på vägen hem och fick tillbaka mitt eget blod... :)

 

****

 

Annars hade en polare vägarna förbi i morse med sitt fynd; ett "rep-tält" typ, fast rejäl stålgrå pressening istället för canvas.

Samma aluminiumram dock.

Tillbehörslåda i televerksorange.

På presseningen stod det något i stil med: "Spec-plut CF Artnr 1304" eller nåt sånt.

 

Någon som vet mer?

Är det nåt gammalt från civilförsvaret?

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste på DN idag att det är/var en skogsbrand söder om Stockholm där hela 20 tusen kvadratmeter är drabbat!!

 

För att skriva 2 hektar låter väl för futtigt? :)

 

Använder inte folk här nere tunnland också? Är det typ fem snören, lite fötter och en död hamster multiplicerat på 2? :P

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det böjar kännas att jag dragit ner på värmen nu, gå in å värma sej känns lite onödigt, men det blåser mindre där hur som 

Lite väl snålt kanske  :D

20170425_113216.jpg

 

Nåja mer kläder på och ut å greja med Jeepen igen, blåst å regn som vanligt 

Gårdagens kläder har inte torkat över natten , skumt  :P

 

Hoppas på besiktning i morgon, För sedan lämnar jag tillbaka bilen jag haft under tiden jag varit hundvakt.

Volkswagen Passat Sportcombi 2,0 TDI 190 DSG 4Motion GT ...   Nästan så jag inte vill lämna tillbaka den  B)

 

EDIT: vart för kallt för fingrarna i blåsten, vinden låg fel, så inget skruva i dag  :mellow:

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska snart hämta hem c202 från vintervilan så hög tid att ha något att sitta på, handlade först svart jeanstyg från Malmö Stoff&Stil men väl hemma med materialet så såg jag i tidningen att möbelfabrik flyttat in runt hörnet, efter att har tänkt igenom nackdelarna med tyg som solbleks så gjordes ett lite studiebesök på fabriken och en rulle riktigt färgäkta ylletyg åkte med. Tidigare Blå jeansklädsel syddes i slutet av 90 talet och var nu helt vitblekt.

Med vanligt tyg eller jeans så hade man kunna lägga på något förstort till klippta bitar med rätsidan upp sen med penna på avigsidan dragit markeringar för sömmarna längs stolsdelarnas konturer och sen sytt efter markeringarna. 

post-5279-0-26303300-1493233655_thumb.jpg

Ylle tyget är betydligt svårare än jeanstyg, yllet är inte möjligt att göra markeringar på, allt måste nålas med avigsidan upp och att nåla på säten som inte längre pga av åldern inte är symetriska gör att när klädseln är svår att få till passformen på.

post-5279-0-86862400-1493234012_thumb.jpg

Istället för enkla dolda sömmar görs dekorativa jeansömmar 

post-5279-0-54177100-1493234527_thumb.jpg

post-5279-0-22621100-1493233875_thumb.jpg

En test klädsel har gjorts blev inte riktigt 100%  mitten biten borde ha varit 5 mm smalare men troligtvis när klädseln är fäst och stolen använd så sätter sig klädseln så testbiten blir nog använd. 

  • Like 11
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kröp under och justerade bromsarna i trummorna på Stånkan i går,

Lade de sista 5 cm svetsfog på bladfjäder infästningen.

 

Så i väg och jaga bilprovning med drop in Fösta stället hade 10 min över så de synade vad jag gjort, 

Avgas kollen visuellt gick igenom, 

Så nu är en av jeeparna gatlegala igen. :) Ett bekymmer mindre, och skönt då jag som sagt lämnade i från mej låne bilen.

20170426_132702.jpg

 

 

helskotta, alla bilder felvända, fick skicka de på blåtand till datorn, 

Väntar nu en halvtimme senare att de skall dyka upp på Dropbox professional som jag betalar lite för mycket för varje månad,

 

Dags att skicka några mail till dem och ifråga sätta vad jag betala för, det skall ju gå snabbt över "molnet" Fotona skall läggas dit automatiskt direkt. inte skickas manuellt och vänta i timmar på resultat  :huh:

 

Nåja solen skiner och det är vindstilla ute.

 

Har klippt gräset och skall nu krypa under stånkan för att sätta ett stabiliserings stag där avgassystemet går emellan växellåds balken och golvet, det slår i vid fullt gas pådrag, ej acceptabelt, 

man måste ju nyttja det som går ur den, 

har ställt upp den så den har tomgång på 800 varv i minuten igen, så nu svarar den på gasen i alla fall, och gör kanske lite mer än 120 kmh 

 

Fridens folks

 

 

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Årets sista skotertur?

post-6050-0-87319000-1493296334_thumb.jpg

Är på Svalbard. Vädret kunde vara bättre men det kunde även vara sämre.

post-6050-0-65498800-1493296495_thumb.jpg

 

Man får komma ihåg att lämna bössan när man ska på banken

 

post-6050-0-55472300-1493296581_thumb.jpg

 

På krogen och affären funkar det däremot bra. Kan rekommendera ett besök på den här märkliga ögruppen.

  • Like 7
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst sven pa landet

Åter igen, varit "målvakt" vid införsel från Tyskland, sammans med ett gäng andra gubbar.

(ja int fasen blir jag frestad att smaka heller. -_-)

post-6449-0-55022500-1493308929_thumb.jpg

post-6449-0-81102400-1493308941_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åter igen, varit "målvakt" vid införsel från Tyskland, sammans med ett gäng andra gubbar.

(ja int fasen blir jag frestad att smaka heller. -_-)

Ajaj, titta på lastningen, säkert flera kubikmillimeter som gått åt att frakta luft och inte öl :P
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pysslat vidare med stolarna och sytt upp ännu en sits och pedanten som man är så syddes såklart första sitsen om och nu blev mittenbiten 5 mm smalare och passformen riktig tajt. Klädsel är ännu ej fäst på stolarna och fästningen blir enklast möjligt med lite kontaktlim men ev kommer ett tunt lager vadd läggas under tyget eftersom skumplasten var så skadad.

Så nu är det bara att göra mönster till ryggarna och sy upp dem sen är det klart får se om det blir tid över i helgen att färdigställa allt annars blir det att köra hem utan stolar på söndag när bilen ska hämtas.

 

post-5279-0-33366000-1493313981_thumb.jpg

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är på Svalbard. Vädret kunde vara bättre men det kunde även vara sämre.

 

På krogen och affären funkar det däremot bra. Kan rekommendera ett besök på den här märkliga ögruppen.

Jeg har bodd på Svalbard som student ett år, fra sommeren 2000 til våren 2001. Var også her i 2005 i forbindelse med mastergraden, ble også kjent med ei jente. Var her på bryllupsreise med samme jente i 2009...

 

 

Svalbard er i nyhetene i dag, noen russere som har kjørt ut i ei råk:

 

http://svalbardposten.no/nyheter/russisk-turfolge-gjennom-isen/19.8461

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kristaga som återvändande borde det innebära att du trivdes.

 

Ja, helikoptern landade precis utanför när de plockat upp ryssarna ur vattnet. Något måste gått riktigt fel eftersom så många körde genom isen.

 

Gjorde lite fordonsspaning i ryska samhället Barentsburg idag.

post-6050-0-87301800-1493408439_thumb.jpgpost-6050-0-60511200-1493408497_thumb.jpg

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pysslat vidare med stolarna och sytt upp ännu en sits och pedanten som man är så syddes såklart första sitsen om och nu blev mittenbiten 5 mm smalare och passformen riktig tajt. Klädsel är ännu ej fäst på stolarna och fästningen blir enklast möjligt med lite kontaktlim men ev kommer ett tunt lager vadd läggas under tyget eftersom skumplasten var så skadad.

Så nu är det bara att göra mönster till ryggarna och sy upp dem sen är det klart får se om det blir tid över i helgen att färdigställa allt annars blir det att köra hem utan stolar på söndag när bilen ska hämtas.

 

attachicon.gifDSC01423.JPG

Eile, Tar du åt dej Lego jobb ? Skulle gärna ha nya kanvas skydd till sätena i M6an, Ja eller ändå trevligare skinn ja eller i alla fall något skinnliknade, 

Visst går att beställas nya från Jonkas, i USA, men jag gynnar gärna dej som verkar båda ha en ordentlig symaskin och vad jag kan se har kunskaperna att sy och fixa så det blir bra :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej åtar mig inga jobb är för noga så varje stol tar rätt många timmar. Men kommer lägga upp lite mer bilder som visar hur jag gör så den som vill prova får lite mer tips. Får väl lägga den under mek tips för stolar eller något liknade.

 

ang symaskin så kör jag med gamla enkla utagerade skolmaskiner gamla husquarna 2000 dessa är tunga och står stadigt, finns att köpa på loppis för någon hundring eller nyrenoverade från dvs pensionerade symaskinsgubbar som annonserar på blocket betydligt billigare än moderna plastskräp maskiner.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick betyg nu på tentan jag gjorde för 3 veckor sen; inte nog med att jag blev godkänd, jag fick överbetyg också! (4) :):o

Så det blev att masa sig ner på stan och klämma i sig en öl :)

 

Mer än hälften som gjorde samma tenta blev inte godkända.

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppas det ordnar sig Hasse, framförallt med bostaden!

 

****

 

Själv var jag och lämnade blod idag. Det var hela 2 år sen sist, innan operation mm kom i vägen. Och på den här tiden har Skövdeborna hunnit bygga ett bostadsområde som inte fanns innan bestående av 2-plans radhus och flyttat in :o

Tydligen har inte KSS haft notifiering vid användande av ens blod förens 6 månader tillbaka. Tänkte vad "lustigt" det vore om jag blev påkörd på vägen hem och fick tillbaka mitt eget blod... :)

 

****

 

Annars hade en polare vägarna förbi i morse med sitt fynd; ett "rep-tält" typ, fast rejäl stålgrå pressening istället för canvas.

Samma aluminiumram dock.

Tillbehörslåda i televerksorange.

På presseningen stod det något i stil med: "Spec-plut CF Artnr 1304" eller nåt sånt.

 

Någon som vet mer?

Är det nåt gammalt från civilförsvaret?

 

Det var "bättre" förr, då stog namn o persnummer på påsen. En bekant som blev av med blindtarmen kunde läsa namn (allihopa) o Pnr på givaren, som var en jobbarkompis.... Denna vart något förundrad när han tilltalades "Hej Nikodemus" nån vecka senare...

 

Ja, endera televerket eller Civilförsvaret, troligen det senare....

 

Var ganska mycket "gröna" grejjer som fanns i orange, fast m/59 var ljusblå......

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var "bättre" förr, då stog namn o persnummer på påsen. En bekant som blev av med blindtarmen kunde läsa namn (allihopa) o Pnr på givaren, som var en jobbarkompis.... Denna vart något förundrad när han tilltalades "Hej Nikodemus" nån vecka senare...

 

Ja, endera televerket eller Civilförsvaret, troligen det senare....

 

Var ganska mycket "gröna" grejjer som fanns i orange, fast m/59 var ljusblå......

Namn och persnr har det "alltid" varit vad jag vet, men tydligen långt från självklart att donatorn blivit informerad vid nyttjande.

 

Nikodemus, var det mellannamnet alltså?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja han hade det som mellannamn....

 

Kan mottagaren se namn/pnr i klartext på påsen vid påfyllning?

 

Ganska mycket blod går väl in i läkemedelsmejeriet och blir anonymt, men vissa landsting verkar ha börjat med feedback.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja han hade det som mellannamn....

 

Kan mottagaren se namn/pnr i klartext på påsen vid påfyllning?

 

Ganska mycket blod går väl in i läkemedelsmejeriet och blir anonymt, men vissa landsting verkar ha börjat med feedback.

Om mottagaren kan se det beror nog snarare på sinnestillståndet hos denne antar jag.
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hvert år 1. mai arrangerer Re motorklubb veteranbiltur fra Høyjord skole til et eller annet sted i Vestfold fylke (län). I år møtte det opp 172 biler. Blant dem var det fire stk. Willys MB/Ford GPW, en Willys M38, en Volvo L3314N, en Volvo L3314HT, en GAZ-69 (ГÐЗ-69) og min Volvo C303.

 

 

post-6519-0-36588900-1493674975_thumb.jpg

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...