Gå till innehåll

Vad har ni gjort idag då?


Fredrik L

Rekommendera Poster

Precis Svana! Och när jag kom hem efter besiktningen kände jag att bromspedalen började ta litet längre ner än tidigare. Tur ska man ha men kan nog vara läge att lufta och skruva litet. Bytte hjulcylindrar bak nyligen så det kan nog finnas kvar någon bubbla som inte kommit ut. 

Vad var de som inte gick igenom på din besiktning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag inhandlades en ny medlem till motorparken.

 

Passat -13

2.0 TDI 140hk
4-Motion
Dragpaket
Backkamera
Manuellväxlad
5500 mil
Fick ge 120k, hoppas det inte dyker upp några större problem. Alltid läskigt att köpa bil för så mycket pengar.

post-9208-0-40883600-1517940672_thumb.jpg

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter lite kylslagna dagar var det nu ca -7 på kvällen.

Pga jobb o semesterresa så har JDW stått i ca 3 v.

 

Nåja, vrid i batteribrytare, ut med choke o börja tugga.....

 

Bortemot minuten senare så tuffade JDW igång  :wub:

Ett tips.

Sätt en blåsa från en trycktank att pumpa fram bränslet med till orginalpumpen. Eller elektrisk bränslepump.

Då går hon på 2 sekunder istället.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett tips.

Sätt en blåsa från en trycktank att pumpa fram bränslet med till orginalpumpen. Eller elektrisk bränslepump.

Då går hon på 2 sekunder istället.

 

Jag hade blåsa, men den tappade spänsten o försvann i en felsökningsoperation för nåt år sedan.....

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej hehe. Då vet du iaf.

 

Ja det var en klar fördel med utbordarblåsa när JDW stått nån vecka, fanns soppa framme nästan direkt,även om råkat få soppa torsk med gammal bensinpump..

 

Fast i skogen med 5 stockar bakom, bakhjulen i ett lerhål o plötsligt ingen ork i motorn så försvann Btema blåsan.....

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Har tillbringat årets kallast dagar med M621 skruvande,  Så nu är det rull på den igen, en tur till Norge och nya batterin samt generatorbyte igen så vart laddningen ok ,

Bara att invänta värmen och börja måla med mera,  undertiden smågrejar jag med lite av allt jag hittar på

En husqvarna warmwind 2000 har jag pillat med så den skall få värma flaket, med diesel i stället för dyr lampolja.

 

Fy vi har tur som inte har så mycket snö som klas, 

Då hade de fått ploga oavbrutet här på slätten, vägarna blåser ju igen flera dagar efter det slutar snöa. 

Men jag körde till Olerum för att testa lite snökörning med kedjor på i går 

 

Annars har det mest blivit att dra träd och buntar med pil ris med vinchen på den, 

dock så körde drängen över min gamla trotjänare till motorsåg, har bara haft den sedan jag var 17 år. 31 års trogen tjänst avslutad

Det satte stopp för vidare röjningar. 

Men en gammal Husqvarna 242 fick följa med från Olerum i går, får se om jag får den att snurra på som den skall och om den orkar med ett längre svärd.

 

Så har jag en del att läsa och se i kapp här så det finns att göra, fridens folks 

  • Like 8
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag har jag bytt ut min elektriska diffspärr på bruksbilen. Toyota Landcruiser.

 

Det sitter en luftning i toppen av huset på dessa. Den hade gått av och vatten runnit ner i den. Troligtvis under lång tid.. Så nu för någon vecka sedan sprack den pga issprängning. Så här såg den ut när jag väl fick bort den. post-6208-0-99919200-1520293800_thumb.jpg

 

Fick tag på en begagnad på ebay. När den landade med posten här om dagen kände jag att det var lika bra att öppna upp den och kontrollera skicket på insidan innan jag monterar den på bilen.

 

Ut kom det här...sand :-)

post-6208-0-99561300-1520294186_thumb.jpg

 

Så det var bara att plocka ner den i beståndsdelar och göra rent allt.

 

Nu sitter den nya på bilen och fungerar kanon.

 

post-6208-0-85452600-1520294354_thumb.jpg

 

Men det är skillnad att skruva Toyota från 1999 och Volvo tgb från 1975. Allt under Toyotan är svårt att skruva bort utan att dra skallar runda eller dra av nått.

På 11:a bilen har det nog inte hänt någon gång. Skillnad på kvalitet! (och visserligen dimension).

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra jobbat kompis. Tycker vi kan ta en kväll och testa din Toya i snön ;-)

 

Jag håller med om skillnad att meka tgb.

Nyfiken vad förzinkningen innehöll på den tiden dem byggdes.

Nästan alla skruv man lossat är ju fortfarande gula och knappt anfrätta på ytan ens.

Tänk om alla skruv man köpte idag var lika bra, då behövs inget rostfritt sortiment i garaget.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja otroliga bilar. 

Ser dock en del likheter kring konstruktionen på vissa saker. Det är liknade ideer kring bakaxlarnas upphängning på M6an som på 13-20 bilarna. ja eller samma tänk och funktion i alla fall, bara lite grövre.  Och det är lite av det samma när man skruvar, sakerna ser inte så anfrätta ut fast de är 50 år sedan de plockade i hop bilen,och den lämnade bandet.

 

När jag tänker efter var det samma sak med skruvar som satt lite skyddade på valpen, hade de bara rostskyddat ram mm så var grejorna blanka när man fick av rostskyddet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Start och en provkörning för att få snurr på oljor o kylarvatten.

 

O det är väl inget tänker ni??? MEN skulle göra samma operation för 2 helger sen. Skulle vrida på huvudströmmen, men den hade jag glömt till. Stått ca 2 v i kylan så tomt batteri var lixom givet-Tänkte skruva ur o ta in batteriet för laddning (ett 75Ah OK köpt i höstas), då ser jag en något bullig form på skalet  :huh:

 

Batteriet fick stå inne en dryg vecka så det tinade (tog några dagar innan bulligheten försvann) o jag ville vara hemma vid laddning. Först fick det stå en kväll med Ctek och det kom 3 gula pinnar. Ny omstart tisdag kväll efter jobbresa. Mätarn på Ctek stog still o laddaren vart oroväckande varm, lika på morgonen. men på onsdag kväll kom nån pinne till och i gårkväll var batteriet fullt.

 

13,8V efter körning och nytt test i morrn, nu H-ström bruten. Är garanti på batteriet så det blir hårdkoll framöver....

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...