Gå till innehåll

Vad har ni gjort idag då?


Fredrik L

Rekommendera Poster

En trevlig dag, mest sol och 17 grader varmt, Lite konstigt är att jag nog inte minns en 5 maj det regnat hela dagen och varit dåligt väder, lite sol brukar det vara, Inte en min Mor kunde komma i håg någon regnig 5 maj, Ja där jag befunnit mej den dag då.

 

Som vanligt är jag ute i sista minuten, Så i dag var det upp i ottan, och skumma igenom nätet, fastnade med att svara på en stor mängd gratulationer som kommit, sedan ta itu med städning,

Man drar in en del skräp när man hålls med djur och flaxar mellan maskiner och springa på gärden samt renovera hus, Vårat presonalrun och omklädningsrum, uppe vid kyckling stallet är det sådana strikta restriktoiner i så det går nästan inte att använda så vida man inte kommer i helt nytvättade kläder och ej varit i kontakt med några drjur, eller annat, handsprit och flera zoner och kläd samt skobyten innan man är där, så det blir att ficka och äta hemma, och där hamnar halm och hö som trillar ur fickor och veck på kläderna, samt lera och annat som fastnat på skor, och kläder,

Trots att snabeldraken står direkt innaför dörren så drar man in massor, och nä jag skurar inte golvet dagligen, så nu när det kom gäster, var det bara att göra ett ryck, 

Så vårstäda andra halvan av altanen, så det vart varandes där med, , 

Egentligen totalt onödig med tvätta och vaxa Volvon åkte med av bara farten, jag hade fått lite lera på den.

 

Så en trevlig dag med lite besök och Jennifer susandes fram å tillbaka på 4 hjulingen, och dammade ner den nytvättade bilen  :) , tur jag vaxade så det bara är att spola av om jag känner för det,

Det skall damma när man kör 4 hjuling annars feg kör man, och det vill jag inte att min dotter skall göra, full fat men kontrollerat skall det vara  :P

 

Så åter till datorn och ta hand om eftermiddagens och kvällens gratulationer, 

 

Nu skall jag göra det jag velat hela dagen, men det får bli mörker körning, M6an skall luftas lite, 

Det har ju blivit tjuv säsong igen och de stjäls hejvilt här på nätterna, och rekas på dagarna, Varningar kommer från grannar, ja till och med LRF Östergötland skickar ut sms varningar till sina medlemmar om att plocka in GPS huvena på taken på traktorerna och helst låsa in dem på nätterna.

Kom i kapp en litauisk bil i dag, som snurrade runt som de letade efter något, körde väldigt skumt och satt med stora mössor djup ner dragna på sej i bilen och öppna fönster , Oturligt nog svängde de där jag skulle svänga, så jag tror de upplevde att jag förföljde dem, och de la av mot E 4an i en väldans fart. 

Så att ta en natt tur med M6an kan bli intressantare än en tur i solen  B)

 

Fridens folks, Rapport om nattens lilla sväng kommer om något inträffar  :)

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inget att rapportera från nattens tur, ja en del glimmande ögon , men de har lov att vara där,

Insåg att sökarlampan jag har liggandes. Den borde sättas på, inte ultimat att spana med pannlampa eller ficklampa på sidovägar mm,  Ljuset reflekteras ju i fönsterna så man blir smått bländad om lamporna är starka  ;)

 

Men trevligt att lufta bilen en natt, när en del vägar inte ens är 4 meter, så är 2,44 m en bra stopp kloss, både för bakomvarande och inte tala om mötande, De lägger nästan i backen i farten. Tror fronten med de höga lysena och stora hjulen som syns bra under den feta stötfångaren och vinschen skrämmer en del ordentligt, då de inser att de egentligen bara kör omkring med ett fart hinder, Ja då tänker jag på de låga sportbilarna som tycker om att överskrida hastighets gränserna rejält på nätterna när de kör på kurviga småvägar  :P

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haft lite synk problem efter förra årets mekande där dyr "super" växelådsolja Liquid Moly hälldes i lådorna. Provade sen att spä ut den, hjälpte något. Men härromdagen ställdes bilen upp på ett antal fälgar så snett som möjligt och sen sögs alla rester av "super"oljan ur,  vanlig biltema 15-40 turbo motor olja åkte i (hoppas på zink tillägg) och nu funkade synkningen perfekt. 

 
Gårdagen bjöd på kanonväder en kortare familjetur med ungarna bak i campern för att kolla upp vattentemp och båtplatsen, bara 13 grader än så länge så sjösättning får vänta någon dag.   Framåt kvällningen tog jag en skogstur och hemma igen kollade jag mätaren något förvånad 8 mil nöjeskörning.  Milen går fort när man njuter av körningen.

 

Allt funkar nu perfekt så tankarna börjar luta åt att få lite mer fjädringskomfort, ev hjälpspiraler och dubbla stötar på vardera sida nu finns sitter  gasmonroe och bland gamla bra och ha delar ligger en uppsättning original och dessa har dämpningen mot utdraget läge dvs tvärtom mot gasen som är lyftande en kombination borde ge riktigt stabil gång.    

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpte ju nya dörrlister förra året men när de var färska ville inte den främre ligga rätt så den sattes omkastad dvs så den istället grep om plåtkanten i karossen istället för att trycka emot och på så sätt bli lite utplattad,   ändrat dem till rätt håll idag och fick justera en hel del på dörrarna med mellanlägg och även smörja listerna med glidmedel för att de skulle vilja lägga sig rätt, med tiden kommer de forma till sig rätt och det blir brusfritt.   Även måttat lite på spiraler och dubbla dämpare. Fjädrar som håller ca 22 cm i längd och mer än 9 cm invändig diameter så det går att ha genomslagskydd.  Förhoppningsvis kan man sen plocka bort några blad. 

 

post-5279-0-07020800-1525633499_thumb.jpg

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha så har man omigen varit ikontakt med Postnord. Har ett paket som gått fram och tillbaka, fram och tillbaka, fram och ............... mellan Malmö post terminal och Helsingborg

post terminal i 19 dagar utan att posten, trots täta kontakter, lyckats få paketet ur flödet o levererat till rätt adress....... Stort utrymme för kompetens utveckling samt lära sig vad ordet kund betyder :huh:

Börjar snart få hysterika skrattanfall...... :lol: :lol: :lol:

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fyndade dessa när jag skulle köpa en startspärr till Jeepen

2018-05-07 08.09.03.jpg

 

Den Blå till firmans Verkstad, den Gröna, Ja det kan ni ju gissa vem som kända att en sådan behöver vederbörande, hur skall man klara sej utan Tyfonaggregat,   Hornet för att kunna blås flyglarm eller faran över. Saknas men ett sådant borde gå att uppbringa 

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tusan nu är det kontroll behov av stora mått, har nu även bytt startspärren , men bilen vill inte ändå, Ja vi Snackar Jeep Grand Cherokee igen,

Så att skänka dem till första bästa ligger inte långt undan, 

Jag kan bli så när jag bråkat med ett problem för mycket och bytt allt och det ändå återstår, I väg med skiten så jag slipper se det, oftast i en gömma, men det börjar ta slut på gömmor nu. 

Visst jag får igen slantar för höjning, vinschstötfångaren , stötfångaren bak tak korgen/lastytan, mm och däckena är varken gamla eller har gått över 500 mil. så ja vill jag ha en cherokee till har jag nytta av dem, men 3 st cherokee känns lite löjligt då jag inte ens får en att går, den jag lagat rost på  :huh:

 

Två månader - 2 dagar till det bär av till Ryssland, Ja jag har betalt allt bara lite kring visumet kvar nu, och åker inte jag drabbar det de andra resenärena grovt, så det lutar åt att jag åker REO M621 till och igenom Ryssland, undrar vad de tycker om det, Men en 50 år gammal militär lastbil är nog inte av intresse.

Och att köpa en färdig bil enbart för resan, NÄ. och att hitta en ok bil utan rost som klara turen det är svårt.

 

Nu skall jag banne mej vila lite känns som jag behöver det, fridens folks  :)

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var på første vårtur med C303-en min (11-bilen min). Det første som skjedde var at den var tom for strøm. Lada batteriene, og den starta med en gang. Etter en kjøretur på ei mil skulle jeg starte igjen. Null strøm. Nå må jeg kjøpe nye batterier...

 

På turen fikk jeg etter kort tid en ny bankelyd! Lavt frekvens, men det smalt i heile bilen. Det ble bråstopp og sjekk av forstilling. Ingen feil. Kjørte videre og lyden kom tilbake... Men så merka jeg at lyden bare kom i motbakker. Da fikk jeg en en mistanke. Jeg kopla inn firehjulstrekke, og da forsvant lyden. Så jeg har fått en vakuumlekkasje et sted, og i motbakker som vakuumet fra motoren minsker går firehjulstrekket delvis i inngrep, men på grunn av rotasjonsforskjell mellom fram- og bakaksel glipper koplinga over. Det laga ulyden.

 

Nå må jeg med andre ord leite etter en vakuumlekkasje. Sukk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var på første vårtur med C303-en min (11-bilen min). Det første som skjedde var at den var tom for strøm. Lada batteriene, og den starta med en gang. Etter en kjøretur på ei mil skulle jeg starte igjen. Null strøm. Nå må jeg kjøpe nye batterier...

 

På turen fikk jeg etter kort tid en ny bankelyd! Lavt frekvens, men det smalt i heile bilen. Det ble bråstopp og sjekk av forstilling. Ingen feil. Kjørte videre og lyden kom tilbake... Men så merka jeg at lyden bare kom i motbakker. Da fikk jeg en en mistanke. Jeg kopla inn firehjulstrekke, og da forsvant lyden. Så jeg har fått en vakuumlekkasje et sted, og i motbakker som vakuumet fra motoren minsker går firehjulstrekket delvis i inngrep, men på grunn av rotasjonsforskjell mellom fram- og bakaksel glipper koplinga over. Det laga ulyden.

 

Nå må jeg med andre ord leite etter en vakuumlekkasje. Sukk.

Köp en rulle med slang och by ut allt, har det börjat spricka och suger tjuv luft på en slang kommer nog nästa snart nog, ofta när man helst inte vill ha det 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det någon från Gotland på forumet?

 

Några tips på ev övernattning under Almedals veckan 2-3 övernattningar.

Någon som hyr ut någon natt till rimligt pris för mig och frugan?

Går det vildcampan på Gotland?  Förr gick det längs Tofta området men finns den möjligheten kvar?

 

eile(at)vmomail.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mickes bygge pågår varje ledig timme på kvällar och hela helger.

Nu är växellådan sprutlackerad och monterad med adaperplattan och motorn, växellänkage och koppling klart och fungerar precis som orginal.

Det ser rätt bra ut också.

post-6002-0-38885300-1526157503_thumb.jpg

  • Like 9
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I går var det verkligen livat på landet . Ja  eller det har varit både och sedan fredagen,

Fredags så skulle Baggarna ut, till Tackorna, så det blir Lamm till Påsk,  Gårdens stolthet Birger Garn, En bagge på 110 pannor + släpptes ut, Glad sprang han till tjejerna,

så långt frid och fröjd,

Men på eftermiddagen/kvällen ringer telefonen och en ledsen ägarinna ringer, Birger håller på att dö  :( , Han hade tydligen inte mage att klara det kraftiga näringsrika gräset som växer nu, och fick en sjukdom som gör att vommen sväller upp, , han var som en ballong som höll på att sprängas och dog i armarna på sin ägare, 

Att få tag i en bagge direkt var ju inte lätt, så jag  erbjöd att sälja tillbaka min Lennart. Det var ändå dags att skilja på lammen från mina tackor, så de fick följa Lennart ut till den stora gruppen Birger varit Kungen i. 

Nu till kruxet, mina får är för tama, de kommer och bräker och skall bli kliade så fort de ser mej, Ja de gav fan i den stora flocken och stog och tryckte uppe i ett hörn och bräkte,

HELA natten, hörde jag dem, på morgonen lugnade det sej, Då hade Lennart tagit sitt förnuft till fånga och börjat bekanta sej med damerna i den stora gruppen, Men mina Tackor stog kvar i hörnet där jag lastat ur dem och väntade, Jag smög förbi då jag anade vad som skulle hända om de såg mej, och gick ut och började morgonens sysslor, vid 12 snåret var jag kaffe sugen och tänkte att jag bara skulle ta och gå ut på betet så mina tackor följde med till den stora gruppen och introducera dem igen. men när de såg mej sprang de rakt genom elstängsel och kom och mötte mej  :huh: , 

Ja bara att öppna och knalla in igen. och de följde snällt med, Väl framme hos stora gruppen var de bara där i några minuter, så kom de i kapp mej och följde med hem, De vänder inte å springer bort ens om jag prova skrämma dem, Jag fick lägga benen på ryggen och försöka stänga grinden igen vilket jag han, men de sprang igenom igen  :angry:  Ja bara att hämta mer eltråd, och de fick sej en tur runt på Älgsjö, följde mej som små hundvalpar, så jag lurade in dem i sin gamla hage, där stannade de medans jag fixade med eltråden.

Nu kunde jag gå tillbaka med dem, Och de stannade .

väl hemma för kaffe några timmar för sent, så ser jag fårskallarna komma ner till mitt hus, de hade smitit igenom än en gång och kom ner till mej. 

Så mer el tråd upp, och tillbaka med dem, Så fick jag vakta en stund och se att de verkligen fick sej en pärla av strömtråden när de försökte smita, ja sen var de kvar så länge jag var uppe, men jag tordes inte gå så de såg mej, 

Hoppas de är kvar där i dag och har anslutit sej till resten av gruppen, 

De vet tyvärr inte vad som händer med rymningsbenägna får, Slaktmasken , eller en enkel biljett till Scan brukar bli lösningen. ja annars får jag dras med dem i egen hage till hösten och de skall in för vintern, men fora 2 tackor som ej blivit befruktade är det ingen lönsamhet i, så bäst de skärper sej.

 

Ja nu är det bara ta "baggen" i hornen och börja dagens sysslor, lite sen, men det löser sej nog ändå,

 

Fridens Folks  :)

  • Like 9
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo grundgående är den lägger man till med aktern kan växelhuset vila på fast mark och fotsteget lagom i vattenkanten så den funkar som strandstuga, 3 längsgående kölar under som gör att den står stadigt även om stranden inte är plan, lite kul när man ser andra lägga till långt ute från stranden vid våra långgrunda öar och sen vadar in med grillar mm och vi kör ända upp och använder båten som fika och solplats så man slipper myror och sand i maten.

 

Varmt idag men tog ändå ett tag med slipen och körde bort de svetsade fjäderskålarna, kommer troligen att flytta fram dem ca 1,5 cm och köra setuppen jag först hade tänkt ha med rejäl uppsättning väl krampade blad så dessa funkar som krängningshämmare men endast lyfter 12-13 cm mellan genomslagsfästet de återstående cm till 16-18 som jag ville ha får spiralerna stå för ska försöka använda volvo fjädrarna så genomslagsgummina kan monteras, får man ett fjäderbrott ska man kunna åka vidare. Spiralerna kommer kapas och smidas ihop något.  Stora missen jag tidigare gjorde var att ta hela lyftkraften från fjädrarna och bara något enkel blad för att hålla axen på plats.

 

Har dock även hämtat ut de små smala merca a klass fjädrarna 67314  och dessa skulle passa perfekt i 10 cm rör i centrum på axeln men då måste stötdämparna sätt i 90 grader mot axeln.

post-5279-0-17733100-1526318153_thumb.jpg

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äntligen lyckats logga in efter över 50 försök, felmeddelande om att någon eile inte existerar och att caplock ska användas trots att jag ej har velat ha stor bokstav i namnet.

C202 har fått jobba lite:

'

DSC02960.thumb.JPG.014e00ec3842378edd7bd1d87c8a949f.JPG


DSC02965.thumb.JPG.94e6691e19c9aeef4183bf9713eba2e6.JPG
 

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...