Gå till innehåll

Vad har ni gjort idag då?


Fredrik L

Rekommendera Poster

Lagen om all jävlighet.

Var vid hamnplatsen i går kväll och fixade en del med båten, och såklart droppar man i en nyköpt lite kraftigare mejsel ner i dyen, letade men ingen magnet i båten så det fick bli håven istället och vips var mejseln nedsjunken i slammet.  När jag var klar med allt övrigt så syntes något glimmande i dyen under båten så jag tog beslutat att hoppa i och lyckades dyka ner och få tag i mejseln. Sen äntligen torr och slutat frysa stängdes båten och all verktyg lastades in i bilen. När jag skulle  hala upp nycklarna till att låsa brygg grinden då hörs ett klirr och jag ser c202 nycklar falla ner på bryggan och såklart mellanbrädorna och ner på botten i dyen.

In i båten kvickt av med kläderna hämta simglasögon och hela tiden hoppas de nycklarna inte sjunker så djupt så de blir osynliga i allt slam.   Dök in under bryggan lyckades få tag på nycklarna.  Så det hela slutade i alla fall gott men humöret var nu i botten.

  • Like 5
  • Thanks 1
  • Haha 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så trevligt att vi äntligen är på banan igen, Tackar Sten med medhjälpare som nu lyckats med detta :wub:

 

Ser verkligen fram emot att undersöka möjligheterna med den nya plattformen, Dock ej i kväll.

 

Skall i stället berätta om helgens lilla äventyr, 

Ja det var väl egentligen meningen att jag skulle ta mej till Camp Grenaland i Norge,  men omständigheterna förändras ju i bland, och jag kom ej i väg till detta, 

Så för att kompensera det för mej själv, samt ge "familjen" en helg med mej,  gjordes en övnings camping tur till Tivedens skogar.

Min med resande till Kola i Juli,  ville prova sin senaste utrustning, så även jag , 

En brokig skara av en Fiat husbil, en jeep wrangler sahara och min M6a gav sej av på fredags kvällen, mot Tiveden, 

Vit Sand var första stoppet. Ja det var inga problem att följa skyltarna dit, några naturmänniskor, i normala bilar körde nästa ni diket, när de mötte mej som körde först,, andra slet i backen och letade sej fort åt sidan, 

Vägarna är smala där, och kurviga samt lite kuperade så de hade ofta väldigt kort tid på sej att bestämma sej för hur de skulle reagera när de mötte trucken vars stötfångare var högre än deras bilar ;)

 

Nåja väl på plats så var det lite oklart var man fick campa eller ej,   vi ockuperade en del av parkeringen, och det ställdes upp ett tält inne på själva Vit Sand området. 4 vuxna 4 barn och två hundar. väldigt folktomt, och det var väl min uppfattning att så skulle det bli, 

Ja vi observerade skyltarna om eldningsförbud, i Örebros län, men missuppfattade även där att man inte ens fick tända en engångsgrill i en hänvisad grillplats med en stor metall ring runt.

Det tog inte så lång stund innan en fet Pajero kom inrullandes, med Örebros  logga på sidan, Det var parkvakten.

 

Ja låt oss säga att han inte direkt var glad åt att hitta oss där i ful färd med att grilla. Dock kan jag även om det i bland verkar raka motsatsen, vara både trevlig samt en god förhandlare, och lite diplomatisk.

Så en stund senare när grillen var väl släkt med flera hinkar vatten i järn ringen, och jag lovat dyrt och heligt att kl 08 skulle det se ut som vi precis kommit och bara skulle äta frukost på platsen,  samt enbart laga mat på gasolköket på mitt flak,  det vart godkänt av parkvakten,  samt även husbilens kök, som naturligtvis även det var godkänt. Ja då fick vi campa där

Men jag tror vi fick ungarna i säng kl 01, och att få ena gästen att kliva upp och riva tältet innan kl 08 lyckades jag inte med,  så än en gång fick jag utöva mina talanger med samma parkvakt.

 Det var ändå en otroligt trevlig man, och egentligen inga bekymmer, 08,15 var det som vi utlovat, 

Sedan började det snart gå upp för mej varför han var så på om det med tälta mm,  Jo Vit Sand, var inget lite bortglömt paradis, det bokstavligen drällde in folk, Busslaster med mänskor som skulle vandra, bada, paddla kanot mm,    vi tog en fin promenad efter en av vandringslederna och när vi kom tillbaka var kaoset full ändat, Parkvakten hade fått hämta extra personal för att hålla ordning och hindra folk från att elda, samt upplysa om att detta ej var något tillhåll för företags event som tog upp halva utrymmet. Medans vi lagade lunch på flaket till mångas förtret,

Så var vi lite behjälpliga med att se till att det fungerade runt vårat "läger", men jag klarade inte av detta speciellt  länge, så vi fick ett tips om en lugn fin sjö utanför reservatets hägn och regler, , vägen var nog lite dålig, men det var möjligt att husbilen kunde ta sej ner, oss andra bekymrade han sej inte så mycket över om vi skulle ta oss fram.

Sagt och gjort vi drog oss till nämnda sjö och väl där insåg vi att det var en tjärn, ej badvänlig, och att det ej passade barnens eller vårat önskemål och lämplig camping plats näst kommande dygn, 

Så fram med kartan och börja studera vilket alternativ vi hade, , Då kommer Jeep ägaren på ett han har en vän som äger mark vid en fin, lång grund sand strand, där det både fanns en flytande bastu och tillgång till båt. Så denna kontaktades, och jodå vi var så välkomna där och skulle till och med få låna huset om vi ville,  och den "fina Träbåten" samt en plast båt var det bara att nyttja fritt, lika så även fisket. 

Jag snokade upp stället på kartan och vi satte av på div tvivelaktiga vägar dit.  Ja jag kände att jag var behörig trafik om man säger så.

 

Och vi kom till en underbar liten vik, där vi hade bra utrymme att campa, och vara för oss själva, 

Så när på en Tysk som låg på en filt under ett parasoll och 2 barn i en plast eka, som fiskade,  å där låg en jätte fin träsnipa, med en plastbåt surrad vid sidan, 

Ja lite trångt var det, men efter att ha tagit svängen för att vända så snävt det gick, och bara kört över ca 3 cm av parasollets sido flärpar, samt fått backa ut ca 2 meter i vattnet, var jag på plats, Tysken låg helt stilla under sitt snett lutande parasoll, och sa inte ett ord tros att M6an körde ca 50 cm från han och nästan på filten. en iskall snubbe :lol:

 

Väl etablerade , detta inkluderade avlastning av fyrhjuling till barnen och Jeepens taktält med anex tog upp hela vägen samt en bit av stranden, samt en massa saker, 

Tysken tog det med ro under sitt parasoll, och jag var ju naturligtvis nyfiken på den fina träsnipan vi skulle få använda, så jag vadade ut till den, hävde mej ombord,

nyckel satt i så ja jag provstartade den, och skulle bekanta mej med reglagen, men något stämde inte, kylvattnet släpptes rak ner i båten och en länspump tog hand om det,  Tusan så här kan vi ju inte åka tänkte jag och stängde av motorn,

Då hör jag hur alla vrålar högt, högst vrålar ungarna i plast ekan, SÄG ÅT GUBBFAN ATT GE TUSAN I FARSANS BÅT; var det första jag hörde, :blush:

Ett totalt missförstånd hade uppstått, det var inte båten vi fick låna, utan grannens som han precis hade sjösatt och upptäckt att en kylslang var trasig och då åkt hem efter en ny.

 

Ja jag skämdes ju som en hund, , men det var en privat strand där enbart markägaren skulle hålla till så, när båtägaren kom ner gick jag han till mötes och bad om ursäkt samt förklarade varför och hur det hade blivit som det blev, Han var faktiskt lite road, och tog det helt ok, det visade sej vara en trevlig prick. 

 

Ja helgen flöt på ungarna badade i det 11 gradiga vattnet, körde fyrhjuling, samt badade bastu i bastuflotten som faktiskt var markägarens, vi fiskade lite från land och planerade inför Kola resan i Juli 

Markägarens far dök sedan upp och fick hjälp att sjösätta sin träbåt, den behövde ligga i och svälla en vecka eller så. Han skattade lite åt sin sons beskrivning av båten och förstog även han varför det blev som det blev, men vi var välkomna åter flera gånger,

 

Ja där kan man ju tycka att det räckte, men på söndagens morgon, kom en man med hund ner och spände ögonen i mej och frågade om vi missat camping förbjuden skylten. och att vi blockerade hans båt iläggnings plats.

Nu var jag ju 100% säker på att vi fick vara där och att ingen kunde komma och i fråga sätta det.

Där någonstans slutade min diplomatiska sida,.

Jag spände blicken i mannen gick ett steg närmare och frågade vem han var, vart han bodde, och sa till han att jo vi hade sett campingförbjuden skylten och visste att det var privat mark. och bad han gå hem och hämta dokument som styrkte att han ägde eller arrenderade marken och verkligen hade något där att göra själv överhuvudtaget.

Men nej hade något lagligt understöd att komma och varken ifrågasätta eller prova köra bort oss, Men han hade ju sett campare där förut, och drog sina egna slutsatser.

Då var han inte så stöddig längre, och det kom fram att han kunde lägga i sin båt på ett annat ställe. och att han visserligen bodde i närheten, så jag upplysta han om att vi även mycket troligt skulle återkomma och campera där igen,

Lite spakare i benen bad han om ursäkt, vände och gick därifrån med svansen mer mellan benen än hunden sin.

 

Sedan var det faktiskt dags att avrunda och plocka i hop och köra hem igen, vi lämnade platsen, mer välskött än vi hittade den, med mer ved i bastun än vad som fanns där när vi kom, 

 

Jo jag har fotat flitigt med den begagnade systemkameran jag har skaffat, men inte hunnit ladda upp de på datorn än,

 

Jag vet inte men lite av livat på landet kan man väl kalla det ^_^

 

Fridens folks och välkomna till det nya uppdaterade terrängbil.net   :excl:

  • Like 5
  • Haha 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var en sväng på andra sidan pölen i början på maj, gjorde lite spaningar

 

Osäker om jag skulle lägga denna i utslitna lågprofildäck tråden eller metalick??

298687660_2018-05-1019_12_11.thumb.jpg.964ccf47dd50202f708e2b24ef72d4f6.jpg

 

Spanade även dragkrok, o pratade med en Polis som berättade att de har 3 kulstorlekar med olika dragvikt 1"7/8 med 2 k lbs, 2" med 6k samt 2 5/8 med 10k lbs. Smat en fulkrok för resten

120895804_2018-05-1415_33_58.thumb.jpg.4f92614212ced3128ca607fd35cedff7.jpg

 

2108656051_2018-05-1220_05_56.thumb.jpg.2e91fd42235ee86c7216fea0044298fa.jpg'

 

1117052839_2018-05-1220_05_51.thumb.jpg.7b661bd31c9fdcdfac7ba257e9440838.jpg

 

 

 

Var inte många med färre än 8 cylindrar, men TLC med båt hann jag fota

 

109208324_2018-05-1219_44_15.thumb.jpg.e98b91d4af7c0abd5f243a95a34f8694.jpg'

 

Lokala skytteföreningen hade ett gäng bilar för att dra sina trailers:

1313177438_2018-05-1014_38_26.thumb.jpg.802b769c0fdcf26b18c8f53cf7fc3f81.jpg

2018-05-14 13.04.31.jpg

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick besök av "Skepisk i går, han var på turne att hämta delar till sin TGB i sverige, Så runt 22 gled en transporter med en fin hytt på flaket in, 

Han hade då bara den dagen kört 100 mil när han kom hit,

En komplett kabelstam till plåthytt TGB13 rotades fram, innan han  rullade vidare, mot Stockholm, där han skulle övernatta, innan fortsatt färd Norr ut, Lite kul att han var från mina hemtrakter i Tromsö trakten, 

Alltid lika trevlig när någon letar sej in milen från E4an och hit. Senaste Norsk besöket var det Kristaga som var hit och hälsade på med sin familj.

 

Det har varit en hettitisk vecka när jag åter var i gång efter min vila. planering inför husrenovering och fixa med material och maskiner, samtidigt som den dagliga driften skall rulla, 

I går var det byggmöte kl 07, med "ivan" trode han enbart skulle kolla igenom och göra klart vad som skulle göras, men nästan full arbetsstyrka med, som vill i gång direkt, så det vart 15 min till kaffe mitt på dagen för mej, 

Men jag måste säga att jag är imponerad av arbetsmoralen hos dessa Polacker mm som kommer och jobbar på gårdarna runt om, tusan vad de ligger på. 

Nu kl 08 kör de igång igen, ledig på helgerna vill de inte vara, Så jag får vara stand by i dag. 

 

Full fart som vanligt, 

Fridens folks nu måste jag låsa upp åt de som verkligen jobbar :)

 

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så var det vardag igen, Och jag får tydligen anpassa mej till byggarnas arbets tider, Polackerna vill tusan inte börja kl 08, det skall vara öppet och klar senast 07 .

Tur de tar kvällen innan det blir mörkt i alla fall. blir nog en tung vecka känns det som.

 

Var ju "ledig " i Helgen jobbade bara 2 timmar på Lördagen, Hade dottern så det var svårt att kräva mer, men dagen började kl 08 och slutade kl 14, så det vart inte mycket tid att starta något eller åka å bada med dottern innan de hade tagit helg på bygget. Jag hade ju ingen aning om när de behövde fråga eller ha hjälp med något, så det var bara att vara stand by

Söndagen var det Barnkalas och jag kunde smyga i väg en stund, 

Har kommit på att det är svårt att få vettiga foton eller film med teleobjektivet utan stativ, 

Så ett sådant har det spanats efter, har provat några billiga, vill inte lägga en förmögenhet på sådant innan jag vet hur mycket jag blir att använda, men ett som skall hålla för 5 kg kamera inskaffades. för en rimlig slant, 

 

2018-06-03 20.49.54.jpg

Känns som det var i klenaste laget, men det höll kameran och objektivet riktigt stabilt,  man behöver ju inte ha benen ute fullt utan kan veva upp kameran lite också, ja jag redde inte ut att se i "ögat" utan var tvungen att använda LDC skärmen när det var max uppe. Dock är det inte benen jag är rädd skall gå sönder utan fästet i plast, tycker det borde vara i aluminium eller liknade. men då var det andra priser, så jag hoppas verkligen detta håller Kola turen i alla fall.

 

Sitter och försöker hitta en lucka så jag kan dra till Värmland , både för fiske och umgänge med gubbarna där, samt hämta å köpa lite delar.. Nya gummin till Trucken hade inte varit fel inför resan, dock håller nog mina med 14 Ply , men nytt är nytt även om det var några år sedan de tillverkades, så jag skall se vad jag kan göra för att få loss dem jag har upp bokade där, 6 st lastbilsdäck är ju inte en kostnad man vill ha en månad innan avfärd.

 

Tror jag lägger ner det mej Jeeparna, de kostar ju bara en massa tid och pengar, bättre att ha en rejäl militärbil att åka med, och hålla sej där man kommer fram med den, så avyttring av allt till dem, och båda liken känns som en bra start. 

Jo jag vet, det står snart något annat 4x4 här  som ej är tung reggad, men ja den dagen den sorgen.

Nä nu skall jag plugga lite kamera manual innan de står och bankar på dörren och vill in på bygget, Tror byggherren får sköta öppningen själv framöver, jag skulle gärna börja dagen kl 09  och sluta kl 13  -_- , det känns som en bra dag så hinner man med lite av sitt eget med, och orkar framför allt,

Men den goa värmen tar bort lite stelhet, så dum som man är ökar man bara i stället för att njuta av dagarna 

 

Fridens folks, och ha en fin vecka 

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rostfritt är snyggt.

Polerade rätt mycket förr vid nytillverkning av delar till showbilarna samt renoveringar även jobbat lite på en industripolering. Med riktiga sisalskivor och rätt slipmedel ex ultrapol  så går poleringen enklare och fortare.  Nedkörda sisalskivor går nog att få gratis från polerfirmor och sen svarvar man till några talriksnav så det passar en vanlig bänkslipmaskin av större modell.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Luftat koppling på Tant Grön. Gjorde först som runstenen, dvs manualen från 1972, anvisade. Blev ett fasens hoppande in och ut och skruvande på nippeln så det fick vara. Sedan öppnade jag nippeln på slavcylindern litet lagom, och satte kompressormunstycket på locket till huvudcylindern. Det finns ett litet hål där. Slog på tryckluft och vips efter två gånger tog kopplingen fint igen. Nu ska jag grilla och njuta av att vara ledig imorgon. Trevlig Helg!

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tusan att man skall lyssna på allt å alla. Tycker jag borde känna igen skillnaden på hjärt problem och den vandrande värken ryggen ger nu

Hade lite bröst smärtor på måndags natt, ; ja jag hade stressat på och lyft en massa tungt själv,, Så det borde vara ryggen som jäklades, men särbo, tjatade att jag åtminstone skulle ringa HC,  För blodprovs koll.

Jo värken släppte ju faktiskt lite efter en Nitro puff,  men klart det blodkärlen vidgades ju och där det klämmer i ryggen öppnades det lite

 

Ja så ringde jag och när de väl ringde upp sa de åk till sjukhuset,. Nä sa jag det är nog bara ryggen, kan n i inte bara ta ett EKG lite snabbt och ett blodvärde, så vet vi ju.

Ok jag fick en tid på eftermiddagen, De hittade inget på EKG, men kallade lik förbenat på en Ambulans, och körde mej till Slakthuset/akuten i Motala.

Ja så var den dagen förstörd,  totalt överbelagt där,  och ja de kollade  EKG ett antal gånger, och tappade mej på blod,  hittade inga avvikelser, ,  men skulle ha mej kvar över natten,

Nänä det går inte sa jag i från, och kl 21 hade jag övertygat de om att det var bättre någon annan tog min säng och lovat komma in i dag för nytt EKG och blodprovs uppföljning, 

Så kunde jag ta mej hem och låsa bygget, 

Jo jag skall in och kolla mej i dag som utlovat bara jag har satt fart på gubbarna och kollat att de kan köra på.

Allt de inte hinner klart innan de skall tillbaka till sitt ordinare jobb,  som står still efter plint gjutning, j a det jobbet misstänker jag att jag får fixa själv, då lill drängen går på semester, så även husägaren

Inga smärtor i natt. så som jag misstänkte med största sannolikhet ryggen

 

Ut och låsa upp bygget nu på morgonen, och se till att de har grejor så de kan jobba i dag, Litauer firar inte Sveriges national dag och jobbar alltså som vanligt. 

Jag hade tappat husets elemet system på vatten i går för att kunna plocka bort de gamla elementen så de kunde sätta gips där de satt, samt måla elementen som aldrig lossats på 60 år minst. 

Så på det nu på morgonen, och fick loss alla elementen  och fästena, och bar ut dem, så de kan målas. 

Skall bara se till att de har det material de behöver Under dagen så kan jag ge mej av till akuten igen.  Tusan vad de ligger på dessa Litauer, man funderar ju om de tar rast ens 

 

För min del känns som skattepengarna skulle kunna nyttjas av någon som behöver det mer,  med tanke på trycket på akuten i går.

Jag behöver ju fixa med mitt,  så bättre jag lade dagen åt det emellan att serva bygg gubbarna. än att sitta och köra till Motala å vänta i timmar där på min tur att bli kollad.

 

Lite kul är att det ej blivit körförbud på M6an,  så den nya lagen om att om fordonet var besiktigat förbi 18 Maj och är 50 år verkar fungera, 

Nu hade jag ju planerat en besiktning innan Kola ändå så de får bryta lite och möjligen hitta något jag missat, får väl se hur jag gör.

 

Ha en riktigt fin Svenska National dagen alla Terrängbil.net vänner 

Fridens Folks

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Hansen du får väl ta lite semester, tog själv några dagar på sjön och sen åter hemma tycker man vardagen flyter på i lugnare takt all undertryckt stress som bortblåst.      DSC03054.thumb.JPG.afa1af96e97fdc248c8ebc6b817dd224.JPG

 

@Puppe när jag luftar slavcylindrar/hjulcylindrar så det sista jag brukar är att köra slavcylinders kolv i botten med nipplen något öppnad så ev luftfikan vid kolven även försvinner.

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mest nöjesåkt idag, dottern och hennes pojkvän var med och de provade att filma lite. La upp 3 snuttar på you tube. 

 

Noteras kan att vid vanlig landsvägskörning är den rätt tyst. 

på kanalen finns även film med lite turbo vinande och även lite motorvägsstress i 110km/h på gps'en

 

 

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gårdagens traditionsenliga Nationaldagsfirande på O2fort.

 

Ett gäng glada marina hemvärnsmän kom med strb 90 och gjorde entré med löspluggen sprutande från båtarnas 12,7 mm och ak4.

 

En hylsa landade intill min 7 åring som genast plockade upp den och brände fingertopparna.... nu har han flera minnen från dagen, både hylsor och blåsor...

F6BCBA15-2AF3-4E8E-985C-8644079756DF.jpeg

5E7D21F4-3E1B-487F-9FA6-8DA05E0C7A01.jpeg

EFAB4431-4E64-49E4-A74A-260C3E19A1F7.jpeg

4B1975D7-1D67-4617-8B13-6EEB3667DA4F.jpeg

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även jag tillbringade Nationaldagen på sjön, lite mindre dock... Så 9 mil JDW västerut med uppmålad plasteka på släp. Även investerat i en Minn Kota 34 elmotor. Så nu var det det här med batteri.... Motorn ca på gränsen för båtlängden, å andra sidan har ju jänkarna diskbaljor o inte båtar o åker omkring i...

 

Hade ett 100Ah Btema som misshandlats i en annan båt ett par år, som var risigt, gick ca  5 min, så då är det bekräftat skrot

Likaså testades 35Ah Btema svart gräsklipparbatteri, är ju smidigt att bära, höll 1h med full fart.

45Ah Btema grått start batteri,  ca 70 min med full fart (strömmen tog slut i iPhone så tidsstämpel något oklar. köpte detta batteri till sonens bil i vintras, med just ev konvertering till båten som alternativ. Sjön är ca 5km lång så ca 100Ah är väl behovet, även om "bottgas" inte är aktuellt normalt och därmed "extrem" elförbrukning på denna test...

 

Har även scannat Gooogggle för "fritidsbatterier", dvs förutom avsedda för "krypströmsuttag" som har rejält bärhandtag och kapslade poler, men det verkar inte finnas så många?

 

Jag har tillgång till el en skogspromenad bort, å andra sidan vill man ju ha energi för en tur runt sjön. Å tredje sidan finns ett par handtag mitt på som backup...

 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Startbatterier är nog rätt kassa för ändamålet, tror biltemas silveroxid batteri (de som förr såldes med 4 års garanti) är bättre för djupurladdning ger inga höga strömmar men verkar hålla hur länge som helst.

Har ett sådant 70 Ah stående eftersom jag behövde ett rent startbatteri i båten.  En bekant tingade det i höstas just för elmotor drift men projekt blev aldrig av så det kan säljas vidare för en billig penning.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2018-06-07 på 22:31, eile säger:

Startbatterier är nog rätt kassa för ändamålet, tror biltemas silveroxid batteri (de som förr såldes med 4 års garanti) är bättre för djupurladdning ger inga höga strömmar men verkar hålla hur länge som helst.

Har ett sådant 70 Ah stående eftersom jag behövde ett rent startbatteri i båten.  En bekant tingade det i höstas just för elmotor drift men projekt blev aldrig av så det kan säljas vidare för en billig penning.

 

Ja högt CCA värde är man ju inte betjänt av ändå.

 

Lite i minsta laget enligt mina tester o du bor lite avigt till och jag hart ingen resa åt det hållet planerad, men tack för erbjudandet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite skum känsla när man nästan önskar sej lite regn,. Hör inte till vardagligheterna känns det som

Från i alla fall den 5 maj till i förrgår  10 juni, har vi inte fått en droppe, av vad jag sett i alla fall, men i förrgår kom det 3 mm på natten, 

Och det var lite mulet på morgonen,, så i går eftermiddag tog jag och slängde in den sista veden som nu haft torkväder utan dess like, 

Solen hade skinit av det lilla som kommit under natten, Sjukt nog så när jag kastat in sista ved klabben, och tog tag i krattan för att fixa gruset utanför vedbon, då kom det regn igen, 

Så jag han precis bärga allt innan himlen öppnade sej ordentligt :wub:

 

En rejäl skur i går, var välkommen av bönderna här, hade det inte varit för grödan och att det är så förbenat torrt i markerna, så kunde det fått vara tycker jag egentligen, vem gillar regn på sommaren ;) Men eldningsförbud i nästan hela landet och prat på radion om att förbjuda försäljning av en gångs grillar, ja då har nog även n i andra haft samma brist på droppande från himlen.

 

Han med mycket i helgen.

Riva bort gammalt och knöligt efter stubb körningen på M6an, och få i hop det med massor av rost skydd,, och starta upp den igen helt utan större missöden, Vet ej vart Murphy har tagit vägen, känns som han haft semester för en gångs skull :P

Hm han läser väl detta och sätter av hem igen nu :D

Dagarna går åt till hus renovering, och kvällerna varvar jag med skolavslutnings aktiviteter, och plugga på om Kola resen, samt se över vad som skall packas med. ja både för mej och de i andra bilen, 

Vart ju påmind om deras glömska när vi var i Tiveden för någon vecka sedan, och de nästan ej hade mat med till barnen, och ej någon sprit eller gasol till kökena sina.

Lite av ett problem i Kola verkar vara att fylla driks vatten ur kran, , så jag planerar att montera in en 80 liters tank med el pump,  som kommer från en skrotad husvagn, så man kan pumpa upp till dunkar som är lite mer lätt hanterliga, el pumpen finns, men 12 v : och jag vet inte , det känns som en gammal hederlig fot pump är bättre, och att behöva köra med el konstant för att att få kaffe vatten, nja då är dunken faktiskt bättre och mer tillförlitlig.

 

Ja mycket att ordna än

 

Fridens folks och ha en fortsatt fin sommar  :excl:

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hu , inte ofta jag dricker så jag blir riktigt full, 

Men i går hade  vi "personal fest" Med sov morgon i dag, så kl 18 startades det med  champagne och sedan gin å tonic, så mat med öl å vin, avlutade med lite whisky provning runt 02 på natten.

Ja de var väl ok, inga bekymmer att gå hem å sova, men i dag vaknade jag ej förens kl 11, Var nog full än, ja det känndes så i alla fall, så jag tog hela dagen fri.

Nu kl 13,30 börjar man känna sej normal igen, kaffe och en del vatten reder ut det mesta, 

Ja tur vi bara har fest en gång om året :D

 

Skönt med en dag fri visserligen, men jag hade målar planer i dag.

Smiter i från bygget så fort jag får tillfälle, de har nu en gubbe som kan engelska, så allt underlättades en del, Och de vill helst inte att jag är där och lägger mej i -_-

Så i går var det till att slipa av vänster sidan, Verktygslådan ja eller skåpet där jag har domkraften start kabel luft slang mm, putsades upp samt skärm och även sido luckorna till motor utrymmet under huven till huven

2018-06-12 17.03.02.jpg

2018-06-12 17.03.33.jpg

2018-06-12 17.03.43.jpg

Oturligt nog välte slangen omkull ca 1 liter färg utspädd till sprutan, men jag tog penseln och kladdade på det på fälgarna fram, Det vart då bättre än ingen färg där 

 

Ja i dag blir det nog bara ta det lugnt tills det är dags att hämta dottern från skolan,

fridens folks 

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...