Gå till innehåll

Vad har ni gjort idag då?


Fredrik L

Rekommendera Poster

Bytte en grenrörspackning idag (igen...). 11:an började gå rejält ojämnt på tomgång, missade på 6:an o 5:an. Kollade över det mesta (tändning, förgasare, komp etc) men allt verkade ok. Hade för mig att den bubblat lite ur expansionskärlet i somras så jag tänkte att jag lyfter toppen o kollar. Började demonteringen och surprise, hittade en trasig grenrörspackning. Verkar som att det är spänningar i grenröret som dragit sönder packningen när det blivit varmt. Är helt demolerad. Har aldrig stött på att ett grenrör dragit sönder en packning men....

Bytte packningen i för något år sedan då bilen tappade kraft och packningen såg ungefär ut på samma sätt men visste inte då varför den gått sönder

Ny packning och ett nytt grenrör från reservhyllan som verkar plant o fint (betydligt bättre än det gamla).

Montering och start upp igen och nu går den som den skall igen :D

IMG_5968.jpg

IMG_5988.jpg

IMG_5989.jpg

IMG_5992.jpg

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rivit en B30 som vi haft i reserv, och tvättat alla delar.

 Den ska bli motorn som ska in i min tgb så snart den är i skicket jag önskar.

 

 Planen är 3,3 liters borrning och nya kolvar och lager och ny kamaxel.. får se om det blir en standard eller roligare modell.

 I övrigt ska det målas och snyggas till lite. Förgasarna ska snyggas upp och få renoverings satser.

 Även bodyspruta under bilen när motorn ändå är ur. Och bygga dit kylarkåpan med elfläkten som ligger på en hylla fortfarande.

20180909_212345.jpg

20180907_191120.jpg

  • Like 10
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Igårkväll blev det att knappa ett program i fleropen på jobbet. Det var dax att förbereda Mickes instrumentplåt för lite mer brytare och en varvräknare.

 (Två rektangulära hålen åt höger frästes, och även det övre runda hålet. Blev helt orginal look som ni ser. Programmet sparades.)

20180913_212527.jpg

  • Like 10
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2018-09-10 på 10:09, Svana säger:

Rivit en B30 som vi haft i reserv, och tvättat alla delar.

 Den ska bli motorn som ska in i min tgb så snart den är i skicket jag önskar.

 

 Planen är 3,3 liters borrning och nya kolvar och lager och ny kamaxel.. får se om det blir en standard eller roligare modell.

 I övrigt ska det målas och snyggas till lite. Förgasarna ska snyggas upp och få renoverings satser.

 Även bodyspruta under bilen när motorn ändå är ur. Och bygga dit kylarkåpan med elfläkten som ligger på en hylla fortfarande.

20180909_212345.jpg

20180907_191120.jpg

 

 

Svana denna 164 har 250 hkr, det klår du väl enkelt? (Trippla fuggar å ny kam).

 

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2018-09-09 på 10:22, JDW säger:

MEN bidde det några tomylsor??????

Inte ens det, inte ett fågelfä i skyn på två dagar. Helt otroligt... :huh: Och jag som körde rullstukat och allt!

 

På 2018-09-09 på 11:13, Puppe säger:

Ajajaj, obra! Sitter inte generatorn fast med tre bultar i blocket eller är det bulten som håller fast spännjärnet i topplocket som gått av? 

Ånej, sådan lyx hade jag inte på min bil. Den satt med en skruv direkt i blocket på framsidan. Kommer uppdatera "Olzons fordon" ikväll med hela historien då jag nu spenderat hela dagen ute. Fick plocka ner kylet osv för att komma åt. Men sen kom fulingen så fint så! 

Men tack för tipset, visste inte att det fanns fästen :lol:

 

På 2018-09-09 på 16:33, Wingflyer säger:

 

Ett gammalt knep som nästan alltid fungerar är att ta en mutter lite större än den trasiga bulten, hålla den centrerad över bulten och bränna på med MIG-svetsen i hålet. Har gjort detta otaliga gången och aldrig misslyckats. Värmen expanderar bulten och när den har svalnat är det lätt att skruva ur den. Släpper muttern från bulten är det bara att ta en ny mutter och göra om det.

 

Det vanliga alternativet med s.k. "grispittar" (vänstergängade koniska tappar) är omständligt och kräver att man borrar tillräckligt stort och djupt hål i centrum på bulten. Sitter bulten fast så går tappen ofelbart av.

 

Svetsadmutter.jpg

Tusen tack för tipset, Klarade mig turligt nog utan detta. Den hade gått av en gänggång in i blocket. Alla avrådde från "grispittar" men provade en grövre från Biltema och hade en ryslig tur, den följde med som att den satt lös! Var nog som plåster på såren för att jag fick plocka ur hela kylet för att komma åt. 

 

 

 

Idag var första dagen  denna veckan utan nederbörd känns det som. Så den spenderades ute på uppfarten, i och under valpen för att åtgärda förra helgens äventyr. 

Ny inköpslista B)

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Började med att hjälpa till med 11:an som traktor. Rätt respektabelt lass, största släp jag dragit hittills.

last.thumb.jpg.0eda6e0b563f698f93cb31fa6d615da2.jpg

 

Sen blev det lite fix vid datorn, hittade en fin modell någon ritat så jag testade skriva ut en på nya 3D-skrivaren.

915123114_fste01.thumb.jpg.c4d6287c4a9fb2a0941aea85443f1d07.jpg

 

Passade fint! Nu kan man få lite mer ordning på batterierna i verkstan.

171033606_fste02.thumb.jpg.373edb54bb528dd3e83b2f8d5f7bb725.jpg

 

Skrev ut två till under dagen, håller på med den fjärde och för stunden sista nu (har inte fler batterier än så).

1861236440_fste03.thumb.jpg.b346271038764b64a59f9c8d51ec366a.jpg

Kul att skriva ut sina egna leksaker! :D

  • Like 8
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Neeeej.... trots värme och krypolja så brast skruven mellan grenrör och avgassystem.

 

Den sitter så det går inte att komma åt med borrmaskin varesig ovanifrån eller underifrån. Är inte så sugen på att riva förgasare, grenrör och allt annat för en enda skruv.

 

nåt tips?

 

Finns det nån bra böjbar led till borrmaskin som funkar? 

B5ED309F-4007-418C-B450-9FAF049536AD.jpeg

  • Sad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försegla med migsvetsen runt om så går det ett par år,under tiden hinner du säkert fynda nytt grenrör och avgasrör:)

 

Nej men ta ner hela avgassystemet/fäll ner det om resterande muttrar lossnar,då borde du kunna borra ur resten alt borra

rätt igenom och kankse få dit en genomgående modiferad bult

 

Är du modig kan du blåsa på med skärgasen rätt i hålet men praktisera gärna "Heta arbeten" först

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu på nästa resa. 

Malta och Golden Beach.

Lite kompensation till familjen som står ut med mej.

 

Men 30 grader + i skuggan och 25-27 grader i hav och pool. Var nära inpå konstant. Ja jag står nog ut en vecka :)

 

Har börjat värka på nästa Ryssland de men har ej fotona med mej 

 

När jag kommer hem igen blir det en dags uppehåll. Så i väg med FSG. På något. Bland annat ställa ut M6AN på söndagen. Tror det är en liten fest kvällen innan hos en av våra medlemmar. Så Värmland efter värmen.

 

Avnjuter nu en whiskey och kaffe på balkongen. Väntar på att de andra skall vakna.

I bland är värk och vaken på nätterna en fördel. Såg ett. Enormt skådespel i natt. Åska och rejält oväder över havet. Blixtar å dunder så det stog härliga till.  Så runt 25 grader ute. Riktigt trevligt.

 

HM.  tullar och jag hör nog ej i hop.

Det vart "rutin kontroll" av. Mej. Det sökte bomber och spår av det på både mej och allt bagage. Bra att man betalat extra för smidig genom gång i säkerhets kontrollen då.

 

 

Har lite uppdatering på vinter anpassning av camp. M6. Det får dock vänta tills jag är hemma igen.

 

Fridens folks 

 

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visserligen verkar ju bilbränder inte vara lika inne nu när valet är över men idag satte jag fyr på min Saab 900, en cab från -97 som har stått i tre år utan uppmärksamhet. Nytt batteri, den gick igång på första! Fick puttra och sedan ner till stugan för tvättning, en färd på 5 minuter. Väl framme stänger jag av motorn och ska ta fram tvättgrejer. Står litet dumt till så jag måste flytta bilen några meter, startar och nu går startmotorn inte runt och det kommer in rök genom luftintagen i kupén. Slår av tändningen men för sent, startmotorn börjar tugga, allt blinkar och airbagen i ratten aktiveras med en rejäl smäll och eld kommer ur kupéventialtionen. Ut fort som f-n, kopplar ur batteriet och in med vattenslangen i kupélufthålen. Hann tack och lov släcka innan det spred sig till inredning, sufflett etc... Riktigt läskigt faktiskt. Trevlig helg alla!

  • Like 1
  • Sad 7
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tog en sväng till Uppsala med 11:an för att hämta mina hjul jag vann på budgivning.

Eller rättare sagt, det var inte mycket till budgivning eftersom jag var ensam om att buda.

Säljaren såg lite nerslagen ut eftersom han kom på att han lagt tgb-hjulen i fel kategori.

Blev ett träningspass när 8 hjul skulle upp i bilen och stuvas så att alla fick plats.

Väl hemma så fick mina Suzuki Vitaror ryckas loss från sina fastrostade bromsar.

I morgon kommer en köpare för att hämta reservdels-Vitaran.

Den andra som är i skapligt skick (dock ej körbar) har en spekulant som kommer för att titta i veckan, hoppas jag.

 

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 timmar sedan, eimsy säger:

Tog en sväng till Uppsala med 11:an för att hämta mina hjul jag vann på budgivning.

Eller rättare sagt, det var inte mycket till budgivning eftersom jag var ensam om att buda.

Säljaren såg lite nerslagen ut eftersom han kom på att han lagt tgb-hjulen i fel kategori.

Blev ett träningspass när 8 hjul skulle upp i bilen och stuvas så att alla fick plats.

Väl hemma så fick mina Suzuki Vitaror ryckas loss från sina fastrostade bromsar.

I morgon kommer en köpare för att hämta reservdels-Vitaran.

Den andra som är i skapligt skick (dock ej körbar) har en spekulant som kommer för att titta i veckan, hoppas jag.

 

Härligt eimsy.. du råkar inte få ett par tgb-fälgar över?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Minst en gång om året brukar varje bil i min ägo få lite extra kärlek.

 Denna gången gamla 240ins tur.. 30 år i år, och veteranare nu förresten.   Skapligt skick med 25000 mil på mätaren så lite puts är den värd.

 När jag hade den uppe på lyften passade jag på att handpolera upp fälgarna och vaxa dem, även insidan fälgar, bromsok och sköldar.. mm.

 

Så nu väntar en maskinpolering och vaxning och sedan vinterdvala igen till nästa vår.

20180923_170029.jpg

 

20180923_144819.jpg

  • Like 8
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Höst göromål.

Packat in  båtens alla dynor, flytvästar mm i c202 för vinterförvaring, hyr bara vinter plats för ett fritidsobjekt så det får bli bilen. 

När allt är klart för avfärd för vintervilan så upptäcker man på marken några oljedroppar, så avfärden blev uppskjuten. Var ev en liten tankevurpa när utgående packbox byttes, dit med ny packning ev någon tionde tjockare än tidigare, hård drog och inget direkt glapp kändes då men nu var det rätt mycket glapp tillräckligt för att släppa igenom lite olja.  Fick uppgift av Offroad Jörgen att packning ej användes utan husen bara limmades, så en 3 tiondels packning orsakar lätt ett halvmillimeter glapp.

DSC03723x.thumb.jpg.da2d72af1836bf6de1dcec19c3474e46.jpg

 

 

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går som vanligt här.. KG trim ringde och hade kollat min önskelista som jag sände med motorblocket.

 93mm borrning verkar vara att glömma, då det inte går att få tag i en passande topp packning längre?

 Nån som har en liggande packning till 93mm borrad B30.. eller som har nån annan plan?

 Annars får jag skita i den planen.. och lägga alla pengarna på toppen istället.

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...