Gå till innehåll

Vad har ni gjort idag då?


Fredrik L

Rekommendera Poster

Ja 599 Kr Får man inte mycket för, de har legat på 999 Kr.

Har något svagt minne om att jag haft en förut, men kan banne mej inte tänka mej att jag kasta eller sålt den, 

Men det var rörigt vid det huset jag hyrde i skogen då, knarkare som smög ditt och sov och åt när jag var hemma i lägenheten, så det är möjligt de stal den till slut.

Nåja säkert över 20 år sedan nu så det är preskriberat. 

 

Men en bra värmare för den slanten, gasol är ju billigare än fotogen, och fotogen värmarna är dyrare.

Provkörde den på flaket i går och den blir perfekt där. 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förvaring i bostad:

I en bostad får endast gasol för det egna behovet förvaras. Det normala behovet i ett hushåll anses vara en gasolbehållare för förbrukning och en i reserv. I bostaden får också aerosolbehållare och engångsbehållare förvaras. Annan brandfarlig gas (t.ex. acetylen) får endast förvaras i ett utrymme som är brandtekniskt avskilt från bostaden. Är behovet större än 60 liter gasol eller 5 liter annan brandfarlig gas måste tillstånd sökas hos kommunen.

https://www.msb.se/RibData/Filer/pdf/25365.pdf

 

 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En tur o plocka hem några vindfällen, det gick oroväckande bra, var bara en 1/2 rutten gran som kilade fast ordentligt, fast gick o lyfta när jag slackat wiren. Fullång wire gör att man kan stå på ett ställe o dra in 4 stammar....

IMG_0070.jpg.968db3e3a5b4fae23f41d72e15746671.jpg

 

O "backspegeln" är verkligen superb vid stammlunning

IMG_0074.jpg.245bc4d772a9fa7d8582492a896f386c.jpg

 

Nu gick det bra neröver, var lite trix.  Hade tappat storgranen en bit bakom så omtag o backa i ett T-kors som visade sig vara ett 4-vägskors men ena "vägen" var nog mer för skotare o inte JDW, men efter lite trix kom jag bakåt i samma väg jag kom.

Nytt strul med att "gasarmen" hoppade ur sitt främre fästa (dvs den stång som är lagrad i framkant, gaswiren är kopplad emot o sen förgasarna styrarmar? Plastbussningen tappade jag vid senaste turen (men hittade den). Finns nåt mer sofistikerat sätt att böjja dit armen med våld??)

 

Sen vart det mörkt när jag kapade upp o hivade upp drygt hälften av veden på kärran o antog de 9 milen hem igen...

 

 

  • Like 8
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2018-11-01 på 09:25, Svana säger:

>>Hasse:

 Något ni rekommenderar för extravärme i garaget?

 Luktar dem mycket?

Hur länge räcker en normalstor behållare?

 Nä ingen lukt och jag hade bensin dunkar ca 1 meter i från, dock bakom "skafferiet" 

Väl ventilerat bör det nog vara, det skall det vara så fort något förbränner syre.

 

Angående förbrukningen så måste jag väga eller kolla visuellt.

 Värmaren gick från ca 16-17 varje kväll/natt till runt 09-10  på morgonen,  A 3 nätter  och det är då gasol kvar. har en komposit P 10a

Vi hade både rått å kallt, samt klart och kallare väder, så att sjön frös bitvis över natten, men på flaket bara under kapellet, var det nästan för varmt då vi körde enbart på läge 1 : Alltså 1,5 Kw

 

En riktigt trevlig tur vart det, som gick lite i "krigsflygets tecken, , Ja ww  ll då

Clarkenstam visade runt oss och hade föreläsning på Brattforshedens krigsflygfält, samt ordnade med logi där.

Så besök vid nedslagplatsen i skogen för ett plan som förlorades 1943, och minnes märket samt de delar som ändå finns kvar på platsen.

 

Ja några ställen till blev det, skall visa lite foton från FSG sin höst tur i Värmland/ Dalarna sedan

Dryga 80 mil blev denna turen med M6an och min dotter åkte tålmodigt med hela turen utan gnäll :)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2018-09-02 på 21:22, JDW säger:

Sätter mig i o startar för att backa JDW för att kroka i de 3 stammarna, ingen gas!

 

Trodde först gaswiren gått av, men rev upp motorluckan (Jag måste ha annan förvaring av allt som finns i plastlådan!).

Såg då att gasstaget lossnat i främre upphängningen? Lyckades böjja in det, dock försvann den bussning det ska sitta i. Försökte se bussningen uppifrån. Är ju inte läge att när man är ensam i skogen krypa under när bilen står i lutande backe. Jag släppte en reflex som markör o körde med axeln lagrad i stort hål, funkade trotts allt. Backade bak för att koppla på stammarna och strax bakom reflexen låg bussningen nerkilad i gräset!

Får klura ut i vilken ordning det ska monteras tillbaka.

 

 

Bakre fästet såg ok ut "då"

 

Det främre fästet så är det en stående plåtbit som "ser rak ut", jag har iofs nyttjat tekniskt väld för att få i axeln i hålet.

Den plastbussning som jag tappade ovan används inte just nu (hade ite tillräckligt med våld i armarna 2/9, så jag körde utan för fix hemma).

 

Vägen upp på hygget var dock nog så bumpig som när jag skulle backa o svänga då den hoppade ur hela tiden, så nåt mer kan ha hänt.

 

Men nu står jag på gräsmattan hemma så det är enklare att meka, bara det kommer lite ljus.

 

Har iofs tömt plastlådan på motorluckan i en ammunitionslåda, så den är enklare o hiva ur nu (så jag gör nåt jag tänkt i alla fall...)

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Söndagen ägnades åt att ta upp T26 för vintern.

Som traditionen bjuder så blev det en tur till Utö värdshus för lunch.

Hemresan tangerade vi nog hastighetsrekordet för henne som museifartyg, med 46 knop.

Väl tillbaka fick basens gamla trotjänare vinscha upp ekipaget, för att vi sedan skulle kunna koppla på hjullastaren och dra vagnen på plats.

Det blev väldigt sent, så därför kommer bilderna först idag.

IMG_4095.jpg

IMG_4099.jpg

IMG_4124.jpg

IMG_4131.jpg

  • Like 10
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det var den som låg i Karlskrona en stund under början av 80 talet så har jag åkt en tur i full storm genom vågorna till Öland för att markera närvaro för ryss som sökt skydd i blåsten.

 

Ända gången jag varit sjösjuk. Är det rätt båt var maskinen utbytt till 2 st vanliga dieslar tror det var scania ev volvo.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, eile säger:

Om det var den som låg i Karlskrona en stund under början av 80 talet så har jag åkt en tur i full storm genom vågorna till Öland för att markera närvaro för ryss som sökt skydd i blåsten.

 

Ända gången jag varit sjösjuk. Är det rätt båt var maskinen utbytt till 2 st vanliga dieslar tror det var scania ev volvo.

Nej, ingen av dom båtarna vi har på Gålö har någonsin haft dieslar under sin tid i försvaret.

Däremot så byggdes en del motortorpedbåtar av samma sort som T46 (tredje bilden) om till vedettbåtar med styrhytt och annat maskineri. http://www.tjelvar.se/ka3/fartyg/ka-14.htm

T26:ans öde var att efter avslutad tjänst som mtb, bli placerad som måldragare i Karlsborg. Där låg hon totalt ombyggd upptill med en kran och en styrhytt som såg ut att tillhöra en traktor, tills Lennart Segerström fick köpa loss henne 1985 och påbörja återställningen.

T26.jpg

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2018-10-24 på 20:29, JDW säger:

Tjänsteresa till Skövde, så då vart det en sväng via Slutarp på hemvägen. Min m/90 fältskjorta o tröjja (dvs gröna ullfrotte o ribbstickade) har haft bekymmer med fukt i graderoben eller nåt, så jag skulle behöva en ny (läs större..).

 

Ett rejält förfall i butiken o man måste tydligen läsa in sej på web o veta vad man ska ha. Är ju lite av tjusningen med såna butiker o strosa runt o inse att man faktiskt har ett behov om priset är det rätta (även om man inte visste det när man klev in).

 

Ny tjänsteresa med bil, så Slutarp passerades i dimman i gårkväll, men återresan från Borås vart i tid, så en avstickare till Bjäreberg hanns med. På förrådsplan stog en allhjulsdriven P83'a, en BGTTGB (men kom inte nära om det va Södertälje eller Tuve fabrikat)  och en 206,a samt div släp o tankar. Men ändock en skön känsla med en "riktig" överskottsbutik! Lite tunt på kläder men ändock bidde det några fältskjorta 90, en fälttröjja 90. Ett antal schackel a 30kr/st (vet inte vart de tar vägen??) och ett antal stroppar , då band o stroppar blitt lite skavda i vindfällehanteringen och det gick av ett till i helgen. Kom sen på att det är 20 år sedan pappa sålde lastbilen,och han köpte väl inga band/stroppar de sista åren...

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Morn folks

 

Ja så är man lite på fötterna igen, "manscold" som Fruntimmer kallar det för,  ja en vanlig förkylning enligt mej.

Men som vanligt halvt däckad i några dagar.  Har eldat upp alla pappers tussar som legat å skräpat över allt, ser ju ut som en fjortis haft R____ kalas efter en när man ser alla hop knölade toa pappers tussar :D

Åh jag hade gärnat suttit inne och skrivit på Kola resan och annat nu när jag ej kunnat bli uppjagad på några dagar, men en rejäl förkylning, ja då gör inte jag många knop i alla fall. 

När inte ens kaffet blir kokat och uppdrucket, då är det illa ^_^

 

Men Artiklar är uppe nu i en egen flik, och jag har ett halvklart reportage del skriven, skall fippla in foton och skriva vidare i dag, så förhoppningsvis ligger det en del till ute i kväll.

 

 

Ja jag var ju i väg en liten tur, torsdag till Söndag med dottern och gubbsen i FSG. "The dirty dozen" 

Måste säga att det är riktigt roligt nu när folk börjar bjuda in oss till olika arrangemang samt lite speciella platser, Nu är det ju gubbsen som känner allt och alla som ordnar med det mesta, bara att hänga på för en ungdom som mej än, 

 

Flygets tecken var temat i höst. Vad kan då vara bättre än att börja på ett återställt krigs flygfällt som byggdes på rekord tid 1942-1934.

Denna nymålade fina lada, ser helt normal ut på lite avstånd, men synar man den närmre, så , Ja då ser man något annat.

IMG_20181101_144856_9.jpg

En hangar för plan som lätt och smidigt kunde öppnas, 

Naturligtvis fanns det saker i den, men en del privat för tillfället så alla bilder därifrån lämnar jag i mitt arkiv.

 

Baracker för div ändamål var även de återställda och inredda, Utifrån såg det mesta ut som en gammal bond gård.

Här en barack som hade en funktion, med min Tålmodiga dotter framför, som orkar följa med på gubbens tokigheter

IMG_20181101_145021_3.jpg

Naturligtvis fanns det en rejäl matsal mm som var i ordning gjord i en byggnad, 

Ja där fanns väl inga hemligheter men kul att de verkligen återställt det som det var runt 1943 med porslin mm. 

IMG_20181101_145708_8.jpg

IMG_20181101_145528_8.jpg

Gamla affischer som var tidsenliga satt på väggarna

IMG_20181101_145639_1.jpg

IMG_20181101_145656_4.jpg

IMG_20181101_150313_6.jpg

Några rum var återställda som de antagligen sett ut.

IMG_20181101_150827_4.jpg

IMG_20181101_150853_6.jpg

Brand redskap var en viktig detalj på en flygbas

IMG_20181101_150906_2.jpg

 

Ja naturligtvis hade det funnits en kiosk lycka där, nu hade de bara Bullens pilsnerkorv som skyltade i luckan, men andra planner fanns.

IMG_20181101_145810_1.jpg

 

Visst en del jobb återstår ju för dem, men med tanke på att det hela varit helt igenväxt och de bara haft några år på sej att återställa så tyckte jag att de lyckats bra, hur själva flygfältet såg ut från luften till exempel, nu fick jag inget foto på det men såg en bild på hur det sett ut och hur de nu såg ut efter de tagit bort alla träd igen och återställt, så börjar man inse vidden av vilket jobb det är att återställa något liknade.

Ja naturligtvis skall det finnas ett mark försvar

IMG_20181101_151227_5.jpg

 

Vi hade sådan tur att vi fick inkvartera os i en av sov barackerna och vi hade en riktigt trevlig kväll där

IMG_20181101_161931_5.jpg

 

(För eventuella klåfingriga och till dem som gillar att klottra eller förstöra) vill jag bara berätta att det är rejält larmat, och polisen, desamma tillsynsmannen bor ca 150 meter från själva området. Dock betvivlar jag av våra medlemmar är av denna typen B)

Men besök gärna denna plats under normala öppettider.

 

Dagen efter besökte vi nedslags platsen för ett svensk krigsflyg på väg till övning, men de kom in i dåligt väder och förlorade kontakten med varandra, och tyvärr så störtade ett av planen, och dess 2 piloter omkom. 

IMG_20181103_120741_1.jpgIMG_20181103_120752_1.jpgIMG_20181103_120759_5.jpgIMG_20181103_121036_8.jpgIMG_20181103_120829_1.jpg

'

Ja vi såg även på en del annat, men det håller vi inom FSG.

 

Ja så tillbaka till nu tid, , som sagt skriva lite på Kola, 

Masa mej ut och byta ballasten på Volvon, Det börjar märkas att man har förlust av ljus på en sida nu, då BI-xeon lampan även är en del av hel ljuset.

Och ja vardags sysslor står på mitt schema i dag

 

Fridens folks . Mvh H.Hansen

 

 

IMG_20181101_150906_2.jpg

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, Tjingen säger:

Bra med elverk i bilen :lol:IMG_56791.thumb.jpg.d71a2e59934b332c72e99565bf2d1a63.jpg

 

 

Ha ha ha.... har fått soppatorsk på både bil och mc men det går ju snabbt å hämta en dunk med taxi. Den där bilen lär väl få stå med elverk ett dygn innan den har kräm nog att ta sig till en laddstolpe....

 

En ny affärsidé i framtiden är att åka runt med 60A elverk på släp och hyra ut till ockerpriser...

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...