Gå till innehåll

Vad har ni gjort idag då?


Fredrik L

Rekommendera Poster

23 minuter sedan, Sharming säger:

Den driver bara på bakhjulen väl om jag inte trycker ner knappen till framhjulen? Eller har jag tok missat något?

 

Når du trykker hardt på bremsepedalen kopler firehjulstrekket inn automatisk. En slags primitiv antiskrens. Står du på bremsetesteren da så kan mellomkassa eller en aksel ryke.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

56 minutes ago, kristaga said:

 

Når du trykker hardt på bremsepedalen kopler firehjulstrekket inn automatisk. En slags primitiv antiskrens. Står du på bremsetesteren da så kan mellomkassa eller en aksel ryke.

Borde känt till det, men man lär sig alltid något nytt...verkar gått bra ändå tack och lov.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Sharming säger:

Borde känt till det, men man lär sig alltid något nytt...verkar gått bra ändå tack och lov.

 

Det er noen som har kopla vekk den funksjonen, og heller kopler inn firehjulstrekket manuelt hvis det er glatt for å unngå overraskende oppførsel.
 

Dette står i handboka:
image.thumb.png.7e07a8d4d0ba0c20e9ee744f78e69f31.png

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom skall absolut inte köras i bromsprovare.

 

Om inte givaren är byglad eller att funktionen är trasig. Då går de att köra en tgb 11 i bromsprovare.

Tgb13-20 går framaxeln köra i bromsprovare om givaren är byglad.  Men inte bakaxlarna.. om man inte hissar upp en axel i taget.. Men detta är inget som bilprovningen ska syssla med, för de har dom inte kunskap till^_^

 

Så om de inte hände något när han körde i bromsprovaren så är nog inte ditt system korrekt.

Bilen vill nämligen hoppa ur rullarna å de smäller som tusan om en axel snurrar å den andra står still..

 

Börja med att slå på å av tändningen å lyssna då att magnetventilen vid bakre värmepaketet klickar å pyser.

Sen trampar du på bromsen så ska de pysa när den vill lägga i 4wd när det har blivit ett visst tryck i bromssystemet..

Du får ha haft bilen igång en stund innan så du vet att de finns vaccum också. 

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har haft lite skriv kramp, angående kola resan, 

När saker inte riktigt blev som man tänkt, ja eller långt därifrån, och det har varit diskussioner mm om vem som skall betala vad, och räkningar som kommer på bokstavligen som brev i mailen, olika versioner från olika som deltagit på något sätt,  ja då tröttnade jag ur lite helt ärligt.

 

Och så många foton att använda sej av, för det blev en del bra bilder, och på grund av att jag ej satt bakom ratten största delen av tiden så vart fotografering det mesta jag sysslade med .

totalt nära 112 GB med film och foton.

 

Har nu i alla fall jobbat i hop till sista räkningen och skickat pengarna , Fått däcken mm som jag vart tvungen att inskaffa med kort varsel före betalda, så nu är den resan betald, trodde jag hade det på det torra, när jag hade så mycket bränsle och en skaplig sudd på kontot, hade ju sparat ett tag för en längre resa denna sommar. men det vart dyrare än jag räknat med, Men nu är det klart.

En tung sten släppte,  Ja vist hade jag kunnat få detta klart tidigare, men ärligt, jag ville inte pausa allt annat enbart på grund av det som hände, så de har fått vänta. och jag har lagt in lite extra energi på att jobba in det sista i stället.

 

Hoppas att det nu släpper lite med skrivkrampen, då jag slipper ligga sömnlös och fundera på hur jag skall lösa saker och ting. och det bara känts förbannat tråkigt att börja bläddra bland foton och sätta print på allt. 

Ja så börjar man få lite distans till det hela. så jag blir väl inte lika förbannad på vissa saker längre som jag var är jag nyss kommit hem.

 

Men nya planer pågår, hoppas få lite mer tid till annat än laga maskiner som andra kört sönder nu, byggen mm är klara för vintern, så nu får jag tid till lite annat.

 

Har ju funderingar kring den rullande träffen i sommar, Dock har jag och Fredrik ringt om varandra, så där får vi ta tag i det om det skall hinnas fixas något, 

 

Classic military show. Tar ett sabbats år, så det blir ingen Danmarks tur till den i år, utan där satsar jag på 2020 i stället då de skall vara på fötterna igen.

 

Camp grenland 2019,  träffen i Telemark, Väst om Oslo lockar i maj. 23 -26/5

 

FSG. som jag är medlem i,  jobbar med att starta en förening, och där med deltaga i arrangemang.

 

Jag skall lacka klart M6an, samt samt även Ammo vagnen som jag tänkt släpa efter på just dessa speciella militärfordons träffarna. Ja naturligt vis fixa lite små saker på den i övrigt.

Även om den är besiktnings befriad, skall den ju vara ok och trafiksäker.

Ett "förtält" ja eller bak tält att backa till emot och hållas under på träffar och längre camper skall fixas, det jag gjorde till Höjtorp vart för klen när vindarna tog i som de gjorde den helgen. så där krävs kraftigare saker än att ta delar från ett gammalt partytält.

 

Ja så skruva ner en eller båda Jeeparna och sälja i väg delar, däck samt vinsch stötfångare mm jag samlat på mej till dem.

Jag får hållas till Militära fordon, det är där huvud intresset ligger ändå. 

 

Ja så ligger tankarna denna morgon, nu skall jag in hos grannen och böka med värmesystemet som spökar och tappar tryck igen efter rusten av huset.

 

Fridens folks MVH H.Hansen

 

 

 

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Monterat ytterligare en investering från Bjäreberg

IMG_0119.jpg.b6cb3c3e285d6eb23f7ec529d7812e5b.jpg:

 

Excenterlåsen till takstegen har en tendens att skumpa loss, då blir stegen lös o låter en massa och sticker ut bakåt. Kör man i skogen och det blir brant så åker den ner... Varje gång den ska tillbaks så klämmer man minst en finger. En låssprint för 2kr löser förhoppningsvis problemet!

 

Och, eftersom nu undrar, höger pekfingertopp vart klämd i projektet....

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2017-03-26 på 19:27, Diffen säger:

Hej Diffen!

Du vet väl att dina stolar har mekaniska airbag i ena sidan på ryggstödet? Du bör nog överväga att plocka bort dem, det är enkelt. Fäll ryggstödet ordentligt framåt så att blixtlåset för klädseln blir synligt och dra isär det. Ta bort ratten som reglerar ryggstödets vinkel genom att dra den rakt ut. Ratten för svankstödet måste också bort, skruva den moturs tills det tar stopp, drag den sedan rakt ut samtidigt som du skruvar den ytterligare moturs för att få den att lossna. Nu drar du klädseln så långt upp att airbagen blir synlig och tar bort de två torxskruvarna som är monterade från ryggstödets insida. Tag försiktigt bort airbagen, använd handskar och skyddsglasögon om något otrevligt mot förmodan skulle inträffa. Airbagen lämnar ett tomrum i ryggstödet, så det är nog lämpligt att fylla ut det med en attrapp i trä eller liknande så att stödet från ryggstödets skålning inte går förlorat.

Lycka till :-)

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2018-10-24 på 08:17, H.Hansen säger:

Skulle även ta med vagnen, En ammunitions vagn från 1944. men bekymmer med att "natokontakten" bak ej antingen stämde med den lysramp jag skulle låna, eller om det var mitt uttag bak som ej är ok, Ja det gjorde att jag fick lämna den kvar, och så även den andra motorn jag har där,

Hittade dock både blinkers, bakljus och broms ljus på min kontakt, så jag får väl koppla i hop en egen sladd.

 

På 2018-10-24 på 11:01, kristaga säger:

Det svenske forsvaret bruker NATO-kontakten, men det svenske forsvaret har kopla kontaktene på en heilt annen måte enn NATO. Hvis lysbjelken din er svensk så passer den ikke på den norske M6-en. Les mer her:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Släpvagnskontakt_(militär)

 

På 2018-10-25 på 19:22, H.Hansen säger:

Tackar har nu mätt upp min kabel, så jag vet vilken färg varje "plint" har i andra ändan där kablarna kommer ut.. bara att koppla in den och kolla vilket system det är på den gamla bilen nu :)


Så denne i et annet innlegg. Du trenger en som er motsatt av denne.
image.png.e4a5cbb0b97fa1d83c662203c3edb57d.png

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, kristaga säger:

 

 


Så denne i et annet innlegg. Du trenger en som er motsatt av denne.
image.png.e4a5cbb0b97fa1d83c662203c3edb57d.png

Ja jag har kontakter och delar till att bygga i hop en sådan. Ringning av kablar klar så jag vet vilken färg kod på kabeln som går till de olika stiften i kontakten, Har 12 meter kabel med magnet fästen på till lampor, dock så har själva lamporna/lamphus och glas, hamnat på gårdens häst släp. så jag skall plocka ut nya lampor fast i LED: så de klara både 12 och 24 V och sätta på magnet fästena så de är lätt att flytta över om jag behöver något mer som skall dras bakom.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu börjar jag sakta men säkert med vinterprojektet på min tgb13.

 Som ni redan läst började det denna gång med ett motor ras, och ny motor byggs nu och ska i.

  Men innan nya maskin åker i blir det elkylarfläkt, bodymålning under bilen och grönlackning inuti.

 

Inatt började jag med fläktkåpan till kylaren.

20181120_173038.jpg

20181120_203809.jpg

20181120_204202.jpg

  • Like 7
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, Tjingen säger:

Härligt Svana. En "fyrkantig" fläkt, vad är det för tillverkare på den?

 Det är en COMEX.. dem sitter orginalmonterade på Palfingers hydraulkylare. Detta blir den tredje bilen som får en likadan.. Emils 13-bil "Sivert" va den förra vi byggde i somras.  

 Och liket som MickeRostfritt kört har haft en i typ 5 år och funkat galet bra.

 

  Han glömde ju att slå på strömbrytaren när han stängde av fläkten i ett lerhål en gång, och när vi kom tillbaks till bilen som stod på tomgång så stormkokade den.

 När han slog igång fläkten gick tempmätaren tillbaks i takt med en sekundvisare. Otroligt effektiv.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...