Gå till innehåll

Vad har ni gjort idag då?


Fredrik L

Rekommendera Poster

Har tagit det lugnt några dagar. Jobbade ju helgen, 

Har inte blivit mycket gjort, fått in back kameran i Volvon, den hade fyllt ett år eller så hos mej nu, så någonstans måste jag montera den, det får bli en 24 v till M6 om jag känner att jag behöver en där. dock känns det bäst att ha koll på vart man har bakändan så man ej behöver back kamera.

I dag skall Lilla blå startas och få snurra lite, på med pallgafflar och flytta undan lite saker, Spänna kedjor och laga trasiga länkar om jag hittar några, så har jag ju mina motorsågar som blev liggandes, Har ju alla delar hemma sedan länge så att få fart på en Husqvarna 242 av de 2 liken jag har borde inte vara så svårt,, 

Känns inte som jag riktigt litar på skrot fyndet, Jonsered som ligger bak i M6an nu, bara en nöd såg, skall det sågas mer vill jag ha en Husqvarna.

 

Trodde det skulle bli lugnt ett tag så jag kunde börja slakta Jeeparna.

Men i går kom en bygg order på 2 st slussar till Kyckling stallet.

Kanske mitt eget fel då jag svor så jäkligt i helgen över oredan, att vi drar i skit och skräp därifrån, samt att det ej är någon ordning på vart sopborstar och skyfflar mm som som det skall finnas en av i varje avdelning, men aldrig gör, och att behöva tvätta skor då vi skall in där för hönorna/kycklingarna kommer åt att sitta och skita i dem,  trots att vi har byggt upp en sarg så de ej skall göra det, så jag slänger strumpor på löpande band, när jag varit där, vill inte ha in skiten hemma eller tvätta dem i min maskin, eller i skorna jag går med efter jag varit där.

Men nu skall jag tydligen bygga ett sluss rum, där andnings skydd och skor mm skall stå, så vi ej får in allt annat i övriga lokaler också.

 

Nåja det lär väl inte ta så många dagar, så får jag börja jeep slakt sedan. vill ju försöka få hem en Valp eller Dogde wc 51 alternativt en 52 med vinsch eller något mindre än M6an, som komplement. Där kan Jeep uslingarna få stå för en del av finansieringen av ett projekt. däck och annat jag köpt och kostat på dem har ju värde än och de är värd mer i delar än hela konstigt nog.

 

Nä nog om det och ut innan snön kommer om det kommer någon och fixa med det jag tänkt i dag

 

Fridens folks

 

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stjerneskuddsvermen Leonidene var ikke så veldig aktiv i år. Jeg tok 550 bilder natt til søndag, og fikk bare ett bilde med en leonide på bildebrikka. Det skjedde klokka 04.06.20 (18. november '18). To bilder, det ene bare med meteoren, det andre med navn og stjernebildestreker.


Teknisk info: Nikon D300 med 35 mm f/1,8 objektiv innstilt på ISO 1250, blender 1,8 og lukkertid fem sekunder. Kameraet var montert på stativ uten motordrift. Jpg rett fra kameraet, bare justert litt kurver i Gimp.

 

KAG36819-justert.thumb.JPG.7443976f2a88cafed2ed0d3ac519cd14.JPG

 

KAG36819-stjernebilder.thumb.JPG.3dfc09a2916c2813691d7461697a8f78.JPG

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2018-11-05 på 18:14, JDW säger:

 

Bakre fästet såg ok ut "då"

 

Det främre fästet så är det en stående plåtbit som "ser rak ut", jag har iofs nyttjat tekniskt väld för att få i axeln i hålet.

Den plastbussning som jag tappade ovan används inte just nu (hade ite tillräckligt med våld i armarna 2/9, så jag körde utan för fix hemma).

 

Vägen upp på hygget var dock nog så bumpig som när jag skulle backa o svänga då den hoppade ur hela tiden, så nåt mer kan ha hänt.

 

Men nu står jag på gräsmattan hemma så det är enklare att meka, bara det kommer lite ljus.

 

Har iofs tömt plastlådan på motorluckan i en ammunitionslåda, så den är enklare o hiva ur nu (så jag gör nåt jag tänkt i alla fall...)

 

Vart lite tid över och dagsljus, och det visade sig att det nog var enklast o lossa bakre fästet, så med 11mm lednyckel skruvades bultarna ur

IMG_0129.jpg.5e1a735c14d93eda624e58c05694e1a6.jpg

 

Då var det bara att pilla dit plastkoppen o sätta tbx

Fast jag lyckades rivaner rimgnyckeln (med en bult i) på motorblocket och naturligtvis även bult #2 ner på gräsmattan.... Ner o krypa o plocka bort lite löv så hittades den dock

 

Återmonterat med plastbussning (idkade lite tekniskt våld på flärpen då den lutade lite framåt...

IMG_0132.jpg.94bc035aceac94dad9e67cc06ac493bb.jpg

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I värsta sommarhettan så började jag montera bitumenplattor i taket, är ju bra o ha temperaturen med sig.

En semesterresa + div senare så ser jag att det blivit vågigt och släppt i hörnen.....

 

Så spelar det ingen roll?

Blir det kondensfickor i hålorna?

Ska allt som inte sitter dikt mot plåt rivas bort?

Ska allt rivas bort (o sen tvätta taket med avfettning o hoppas på varm sommardag nästa år)?

 

IMG_0135.jpg.b781ee22a44ae6bbca2f82680b91e27a.jpg

 

Plattorn är både från Btema o Swedol av ca 3 olika varianter, och alla har drabbats.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror du inte det är de varma sommar dagarna som gjort att de släppt ?

 

Här har det bara jäklats med. 

Ja eller så har jag jäklats med mej själv på grund av dålig disciplin på rep och underhåll av saker :D

Projekt 1 fixa motorsågen,

Tusan helt sjukt, förut så var det bränsle slangen som var otät mot blocket, och ja den startade men det rann bensin över allt, 

Nu med ny soppa slang startar den ej med startgas ens, Har gnista, har provat hälla i lite soppa i förgasaren, Har bytt förgasare då jag har två st 242 kroppar och skulle fixa i hop en såg,

har bytt tändspole utifall den bråkar när jag skruvar i stiftet, har bytt "mottagaren" vid svänghjulet, kollat alla kablar, ja naturligtvis bytt stift. men nej den vill bara inte.

Har kvar att antingen plocka över allt på den andra kroppen eller byta cylinder och kolv, om det skulle vara något med dem, eller om den är otät i vevhuset,

Ja en dag har jag lagt ner på såg uslingen nu, :mellow:

 

Har börjat söka en fungerande begagnad Husqvarna som klara av et 15 tums svärd, 

 

Projekt 2

Nästa Husqvarna projekt, Husqvarna warmwind 2002, hade den att brinna fint, på blank diesel, men nu har jag råkat slå i med något i blandat, typ miljö diesel, Nä då sotar den bara igen och slocknar. toppar jag med bensin, eller fotogen direkt i brännar kammaren, då brinner den ok, 

Elda med fotogen går ju inte i Sverige, då en dunk på 4-5 liter kostar runt 200 kr

Började riva för att rengöra i hela systemet, men det vart för mörkt, och i - 1 grad var det inget skönt att sitta med pannlampa och greja, 

Hölls i det garaget där de inte grävt ner ny ström till, 

Ja vad göra då, jo åka och hämta hem elaggregat nr 3, så jag får lite lyse och kanske en värme fläkt att fungera där, men det hade stått och kläggat igen med 2 takts oljan, så även det behövdes rengöras, Samt lyckades jag pilla sönder kork packningen på soppa kranen på det som kläggat igen

Nu har jag ju 2 st till lika aggregat, ena skall jag byta några strömbrytare på, köpte sådana av terrängaxel förra sommaren,

Dock kom de ej på plats

Då det på flaket har fungerat, och de har bara blivit liggandes., och jag ville inte börja med en till sak utan att bli klar med det jag redan hade.

Så jag tänkte lyfta ner det från flaket, Då har tändningen stått på på traktorn och den är utan ström :huh:, Skopan stog i marken igen, så grannens småsyskon har nog varit här igen, de älskar att klättra på min traktor,

Att jag lämnar nyckel i, ja jag får väl skylla mej själv tydligen ;)

 

Men med laddning/start aggregatet fick jag igång traktorn, ja då var det dags att hämta ungen och sedan nu mörkt igen, jag har mina grejor för utspridda här, behöver ju nästan cyckla emellan de olika lokalerna. 

Hm ärligt så åker jag bil emellan som oftast :blush: 

Blir många vändor bara för att man skall bära allt annars. Lättare att fylla skuffen på bilen.

 

Nåja till i morgon är både traktorns batteri uppladdat, och jag har rotat fram de nya brytarna till ena aggregatet, samt samt hittat korkpacknings flaket så jag kan klippa ut ny packning till det tredje el aggregatet i kväll, så hoppas jag något av dem hoppar i gång utan att ta ner det fungerande från flaket under morgondagen, och det hinns med innan det blir mörkt så jag får i gång warmwinden igen, då kan jag skruva motorsåg i värmen med ljus från vanlig lampa nästa gång jag är ledig :)

 

Fridens folks och god helg 

 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en 2002 ute på landet, dieselkonverterad. Fungerar hur bra som helst med diesel från bensinstation. Vrid på tills du ser att diesel kommer ut på brännarbotten. Stäng av flödet, slå i rejält med rödsprit och tänd på. Stäng locket, efter 1 minut vrid flödesratten till 2. Efter 1-2 minuter till sätt i roster med järnringarna. Vrid upp reglaget t max. Håll koll och vrid sedan ner tills du får OK låga. Brännarbotten måste vara ren, kolla också regulatorfiltret, Blanda inte i massa skit för att tro att det blir billigare, det blir bara dyrt i längden. Ren diesel ska det vara. Är den dieselkonverterad förresten?

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bytt avgasrör. Körde Black Friday för ett tag sedan och beställde rostfritt från Raka Rör i Göteborg. Det gamla behåller jag och sätter på Valp nr 3, fd civilförsvarsvalp. Det nuvarande avgassystemet på den är klart suspekt, brölar och låter rejält. Funkar mer som förstärkare:wub:

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, Puppe säger:

Har en 2002 ute på landet, dieselkonverterad. Fungerar hur bra som helst med diesel från bensinstation. Vrid på tills du ser att diesel kommer ut på brännarbotten. Stäng av flödet, slå i rejält med rödsprit och tänd på. Stäng locket, efter 1 minut vrid flödesratten till 2. Efter 1-2 minuter till sätt i roster med järnringarna. Vrid upp reglaget t max. Håll koll och vrid sedan ner tills du får OK låga. Brännarbotten måste vara ren, kolla också regulatorfiltret, Blanda inte i massa skit för att tro att det blir billigare, det blir bara dyrt i längden. Ren diesel ska det vara. Är den dieselkonverterad förresten?

 

Ja den skall enligt uppgift från den jag anskaffade det av vara diesel konverterad. och den brann ok på diesel förra våren när jag provade, smälte då av all snö och is på taket till garaget den står i nu, när jag prov eldade en kväll.

Dock har jag aldrig eldat den varm med rödsprit utan roster med järnringarna.som du beskriver. Det skall naturligtvis provas :excl:

Jag låter den bara flöda och tänder med en trasa dränkt i diesel som jag hissar ner med skopan som hänger innanför höljet, så jag kan få upp allt utan att få något kvar i botten.

Tror det är hela regulatorn som behöver rengöras. Den där jäkla raps oljan de slår i dieseln växer det ju alger av, sätter det igen filter på en traktor över en vinter, så sätter det nog igen en regulator över en sommar med. Skall hiva upp lite bränn olja från torkens tank, den är det inget inblandat i, Ja eller köpa på macken.

Har ju lyckats elda upp det som var i tanken nu, så bara att plocka isär den, alla skruvar till ramen är redan loss, så det är bara att lyfta ur brännare och regulatorn. då är den snart isär och jag kan gå över med rödsprit och tryckluft :)

 

Pratar med den som levererar då jag oftast låser upp och låser efter dem, vi har tanken inomhus. Jag  brukar fråga vad de levererar hit och vad andra gårdar gör. 

Och senats så sa han att han faktiskt undrade varför vi inte köpte "vinter diesel"  tydligen kör många gårdar på halv tank blank diesel och sedan fyller de upp med brännolja till vintern. 

Han påstod att enligt dem fick de bättre gång på maskinerna, mer drag i dem,  och de slipper krångel med igensatta filter när maskinerna står mesta delen av vintern, så de tankar i den blandningen, och kör i det i maskinerna, sedan vinter ställer de dem.  Hur mycket sanning i detta påstående från han som kör tankbilen vet jag ej, men det låter logiskt att ej köra på sommar diesel på vintern.

 

Kan säga att jag helt ärligt märker skillnad på M6an om jag köpt diesel på gården eller tankat annat diesel. Den blir både slöare och drar mer med det som finns i tanken här. det bästa jag kört den på var Finsk brännolja :P 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här med blankdiesel blir ett större bekymmer....

 

Att man i Sverige justerar blandningen sommar/vinter, det är sen gammalt.

Numera så är oljebolagen under press att minska andelen diesel i dieseln av miljöskäl, Gunde har vi ju alla hört. Han säger däremot inget om att det inte är ok att långtidslagra i en lite tank ovan jord....

 

Många båtmackar säljer fortfarande diesel/eldningsolja, men så fort vi åker till en bilmack så får vi en coctail som varierar med vad som står på skylten. Köper man som en bonde tankbilsvis o fyller farmartanken så bör man beställa nåt annat än "diesel" (om man nu törs fylla upp pga stöldrisken). Tankar man en tank i taget så är det att se till att det omsätts.

 

Och dessa bekymmer kommer att öka.

 

HVO är ett bra dieselsubstitut som kan lagras några år och funkar även i kyla.

RME så är 6-12 månader absolut max, förutsätter att inget vatten finns. Varierar med % spädningen.

Ecopar o Aspen "diesel" kan man lagra länge (o man har inte råd att köra på det ändå så....)

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, H.Hansen säger:

 

Ja den skall enligt uppgift från den jag anskaffade det av vara diesel konverterad. och den brann ok på diesel förra våren när jag provade, smälte då av all snö och is på taket till garaget den står i nu, när jag prov eldade en kväll.

Dock har jag aldrig eldat den varm med rödsprit utan roster med järnringarna.som du beskriver. Det skall naturligtvis provas :excl:

Jag låter den bara flöda och tänder med en trasa dränkt i diesel som jag hissar ner med skopan som hänger innanför höljet, så jag kan få upp allt utan att få något kvar i botten.

Tror det är hela regulatorn som behöver rengöras. Den där jäkla raps oljan de slår i dieseln växer det ju alger av, sätter det igen filter på en traktor över en vinter, så sätter det nog igen en regulator över en sommar med. Skall hiva upp lite bränn olja från torkens tank, den är det inget inblandat i, Ja eller köpa på macken.

Har ju lyckats elda upp det som var i tanken nu, så bara att plocka isär den, alla skruvar till ramen är redan loss, så det är bara att lyfta ur brännare och regulatorn. då är den snart isär och jag kan gå över med rödsprit och tryckluft :)

 

Pratar med den som levererar då jag oftast låser upp och låser efter dem, vi har tanken inomhus. Jag  brukar fråga vad de levererar hit och vad andra gårdar gör. 

Och senats så sa han att han faktiskt undrade varför vi inte köpte "vinter diesel"  tydligen kör många gårdar på halv tank blank diesel och sedan fyller de upp med brännolja till vintern. 

Han påstod att enligt dem fick de bättre gång på maskinerna, mer drag i dem,  och de slipper krångel med igensatta filter när maskinerna står mesta delen av vintern, så de tankar i den blandningen, och kör i det i maskinerna, sedan vinter ställer de dem.  Hur mycket sanning i detta påstående från han som kör tankbilen vet jag ej, men det låter logiskt att ej köra på sommar diesel på vintern.

 

Kan säga att jag helt ärligt märker skillnad på M6an om jag köpt diesel på gården eller tankat annat diesel. Den blir både slöare och drar mer med det som finns i tanken här. det bästa jag kört den på var Finsk brännolja :P 

Försiktigt när du pillar med regulatorn, fjädra och annat som kan sprätta iväg. Renssilen brukar det vara litet mög i, koka den i vatten ett tag och gå över den med diskborsten, skölj ur och låt torka. 

Pröva häll litet brännolja i dieseln, kanske hjälper mot alger. Lycka till!

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä nu har jag tröttnat på att skruva på gamla motorsågar. Lagt en dag till på fanskapet.

Fattar inte varför den inte startar ?

 

Så jag bråkade lite och fick hämta ut denna 

IMG_20181126_140334_6.jpg

Då de inte säljer annat än Jonsered dit jag blev hänvisad.  

Så blev det en sådan.

Frågade vilken säljare som kunde ge mej bäst pris, De såg på varandra, och sa vi har bara ett pris,  Nä nä det köper jag inte sa jag, vill ha med några ändringar i så fall.

Så en av dem följde med och jag fick ta med ett extra svärd på 15 Tum, med 2 kedjor, och justerings nyckel för hög och låg varv, De är ju någon special på Jonsered Så runt 700 i rabatt i alla fall.

13 tums svärdet som sitter på fick jag behålla , så det blir nog bra.

 

Inte deras värsta modell, men dock utsedd som 3a i sin klass. en bit efter Husqvarna. Men det duger nog åt mej, förra sågen var ju ny 1986,

 

@puppe, jag funderade på att skölja igenom med rödsprit. Ja de är inge riliga att öppna, men när man väl har den lös, kan jag sätta mej vid köksbordet och se igenom regulatorn, skall dock prova köra rödsprit och tryck luft först och bara köra på brännolja Ja eller lysfotogen, Olja löser ju olja typ, och T-röd löser det mesta -_-:D. så jag provar det innan jag plockar i sär eländet .

 

Fridens folks

 

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm jag blir alldeles matt

Brukar hjälpa några med tradera auktioner, sådana som bara säljer till Sverige.

I dag har jag bevakat en fotogenkök, 

Hade order om max bud på 3000 kr, å tyckte det var mycket, men men inte mina slantar

Så kom slut sekunderna, och det bara rasslade till

Max Sievert fotogenkök Svea

  • Avslutad28 nov 18:54
  • Vinnande bud4 877 kr vitas80117 (41 bud)
  • FraktDB Schenker 89 kr, Avhämtning
  • SäljareAteljeskogslyckan (1626) Mer från säljaren
Max sievertfotogenkök svea.jpg
 
Så får jag se priserna på en vanlig fotogen lampa i Asien som går för ca 400 till 1400 kr beroende på skick här
1145,18 EURO 
 
Denna ovan skulle gått till Taiwan, men det gick inte att skicka dit, så då kom den ut igen. Fy tusan vilka priser svenska fotogen artiklar går för där.
Hade ingen aning om detta förrän nu. Å jag tycker att en tex Optimus 200 för 1500 kr är dyr :ph34r:
 
 
 
 
 
 
 
 

 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säger det igen Svana. Snart kommer jag med en säng och flyttar in på ditt jobb, 

Det händer ju lite där :excl:

Ja vad tusan jag har ju fältsängar  och allt jag behöver på flaket, bara att börja köra uppåt med M6an :D

 

Det är så tråkigt att greja själv jämt. Så hålls ni inomhus med, Bara det är ju värt otroligt mycket.

Kul att ni hjälps åt så mycket, önskar det fanns några likasinnade här i kring :unsure:

 

 

Själv, så fick jag en bygg order, Skall bygga 2 st slussar i kycklingstall., som skall vara både vatten tåliga och nästan helt luft täta.

Och de måste vara klara till torsdags morgon. Tror det blir sena kvällar denna vecka.

 

Grejar på med att flytta saker från "garaget" utan el till bryggeriet. 

Har fått fart på ett elverk till, men det är något skumt med det än, det ger enormt med ström, måste nog gå igenom alla vred och kolla de, Provade med en gammal tiger såg. det slog banne mej gnistor ur den och den sågade som den aldrig gjort, Vid batteriet gnistrade det även emellanåt, fick en topp på 17 V på 12 v laddningen droga jag ner ökade det till 19 V. då stängde jag ner, men båda motorena startar nu i alla fall. 

Husqvarna warmwind 2002, renblåst, har inte kommit in och köpt T-röd, än, men skall se hur det rinner igenom, flödar den med det, så är det ok och bara hälla i bra diesel och prov elda igen.

 

By the way,  Någon som har koll på vart man köper sådan tryckluft sprit som man skall ha i koppen på äldre lastbilar ?, såg at jag hade slut och det behövs nog nu i vinter, vill inte enbart slå i T-röd även där, det blir dålig smörjning av det. 

ja jag får googla, men det bara slog mej nu på morgonen.

LÖST https://www.swedol.se/frysskydd.html

 

Fridens folks 

 

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, H.Hansen säger:

 

Grejar på med att flytta saker från "garaget" utan el till bryggeriet. 

Har fått fart på ett elverk till, men det är något skumt med det än, det ger enormt med ström, måste nog gå igenom alla vred och kolla de, Provade med en gammal tiger såg. det slog banne mej gnistor ur den och den sågade som den aldrig gjort, Vid batteriet gnistrade det även emellanåt, fick en topp på 17 V på 12 v laddningen droga jag ner ökade det till 19 V. då stängde jag ner, men båda motorena startar nu i alla fall. 

 

 

Elverk er vel det vi på norsk kaller aggregat. Faren min fikk akkurat dette som har vært nødstrømaggregat et sted mot at han fjerna det gratis. Det kunne ikke brukes lengre da det ikke gav korrekt strømkurve for følsomt utstyr (som datamaskiner og liknende). Ford 2715E 6,22 liter dieselmotor, rekkesekser. 50 KVA aggregat.

 

Gunnar Gallis sitt bilete.

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Två exakt lika Ford spisar som Kristaga visar, gjorde jag i ordning ur en sjunkskadad motorbåt när jag var i båtbranchen omkring 2008.. minns det var fin sång i dem när jag vevade igång dem i hemgjorda motorstativet på verkstadsgolvet.

 Fan vet om dem inte var turbokonverterade förresten.. minns att vi gärna lät dem gå lite extra för att få lite finljud i verkstan iaf.

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...