Gå till innehåll

Vad har ni gjort idag då?


Fredrik L

Rekommendera Poster

På 2019-04-08 på 08:24, Puppe säger:

Har gjort markbredning med 903an. några hundra kvadrameter fläder togs bort förra året med grensax, motorsåg och röjsåg. Kvar var stubbarna => dra runt kätting, sätt fast i dragkroken och gas framåt på lågväxel. Gick hur bra som helst. Drog upp totalt ca 20 rötter. Sedan vara det dags för det årliga oljebytet på bilen. Nu återstår fylla igen hålen i marken och sedan sätta stolp för ny hagmark. Ha en skön vecka!

Ja det är bra med våra gammla fordon dom kan underlätta en del för oss. Framför allt blir saker och ting lite roligare :D. Har vart till Södermanland och hämntat lite grejer ett ambulansskåp och ett lämmflak. Och en gammal kompressor med V8 cummins diesel. Som användes vid bergsborrning. Som vanligt blir det platsbrist fick inte med allt har en betesputs kvar men den får plats i släpkärran. 

20190413_102741.jpg

20190412_202544.jpg

20190412_202641.jpg

20190412_202614.jpg

  • Like 7
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

30 minuter sedan, Johannes säger:

Jag får inte lös medbringaren! 

 

Har förstås inget specialverktyg men det borde väl räcka med mitt hemmagjorda mothåll?

 

Har värmt med varmluftspistol men muttern sitter som berget.

 

Några tips? Mer värme? Längre skaft?

F44F876A-1EC0-44BF-B19E-015A8CE59A65.jpeg

30F930A1-C245-4AD6-8BAC-E9076EE72165.jpeg

Ja dom kan sitta som berget har haft bort medbringare på lastbilsaxlar och lastmaskiner. Då var det värme och knack  annars 3/4 tums dragskaft, det kan vara locktite på då är det värme som gäller. Var inte för våldsam så gängerna går åt fanders. 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, eile säger:

Varför ska du lossa medbringaren?   Att dra ihop den sen kräver rätt mycket kraft.  Tror dit anhåll  inte bli tillräckligt stumt, när jag drog ihop min fick jag låsa den så den tryckte horrisiontalt mot bladfjädern annars fjädrade mothållet .   Se youtube när man drar ihop  "the crush sleeve" för lager förspänningen och lägg till att utöver detta kan din också ha varit limmad.  Sitter det hårt använd hjälp av domkraft som i filmen:

 

 

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skåpet är på. Och hitacin hjulgrävare 130 är på väg till arabländerna i 40fots container. Intressant transport lösning tagit bort hytten och stickan å hjulen. Sen så ska maskin in i containern på högkant:D kanske behövs bätrings målas på den sidan

20190416_193324.jpg

20190416_193335.jpg

 

20190416_201701.jpg

20190416_201647.jpg

20190416_201656.jpg

  • Like 7
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2019-04-15 på 22:33, eile säger:

 

 

Har fått lös den nu med massa varmluftspistol och mutterknack så piniontätningen är nu bytt (det var syftet).

 

Nu skall den dras ca 300 nm, hårdare än vad min momentnyckel tillåter.... man får nog åka å köpa en riktig momentnyckel.

  • Like 3
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja tusan vad de skall dras. Tog min största kraft hylse hållare satte på ett rör, och drog sonika hela bilen så den nästan lyftes innan min mutter släppte.

Dra 300 nm då är du banne mej stark, även med stor momentnyckel.

 

Jag skulle bara sitta i hjullastaren några timmar och lasta gödning i måndags. var på plats kl 07.  Men fick besked kl 08, då hade jag hunnit putsa fönstrena på lastarn in och utvändigt, speglar mm, att nä den kommer inte förän kl 15, 

Men du kan väl "bara kolla på en portelektronik som krånglar, Jag 4 timmar senar så har jag dömt ut själva datorn som styr den och beställt en ny.

De hade kört ras på växelådan till spridaren, så kl 12 dagen efter skulle de komma,. Det ringde 11,30. Kan du komma och hjälpa till lite med fåren de håller på att klippas och vi hinner inte få fram de tillräckligt fort, en som klippte, 3 som fixade med fåren, ok det går tyckte jag det var ju bara en halvtimme. 

Hur fan det gick till vet jag inte men rätt vad det var så var chefen borta, det kom ingen spridare den dagen heller och vi var klar med fåren kl 17. och det löste vi på 3 + klipparen :huh:

ja ja nu är det lugnt tänkte jag så plingade det i telefonen, som varit på lagning, hele kvällen då den skall göra alla uppdateringar igen, och installera program.

Runt 21 kollade jag på den då det plingade igen, då hade jag två meddelanden, Spridaren kommer kl 07 på det första. det kom runt 18. 

Ok ? på det andra som kom runt 21 :mellow:

Ja så i dag har jag gjort vad jag skulle i måndags + lite till. runt 13 hade jag spolat av maskinen och smitit hem.

 

Men i morgon skall jag ut på road tripp till. Skåne.

Och hämta hem något trevligt militärt ^_^

FB_IMG_1555525673282.jpg

Ja det börjar bli fullt på flaket, så måste jag ha något att "hålla" min plats om jag tar bilen på en liten tur när jag är på träff :)

 

Så mot Skåne och en road tripp

 

Fridens Folks

 

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Johannes säger:

 

Har fått lös den nu med massa varmluftspistol och mutterknack så piniontätningen är nu bytt (det var syftet).

 

Nu skall den dras ca 300 nm, hårdare än vad min momentnyckel tillåter.... man får nog åka å köpa en riktig momentnyckel.

Kolla så det är shims, är det crackhylsa och du drar för hårt drar du in lagret, 300nm behöver du ingen momentnyckel för bara att dra så mycket du vågar. 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Johannes säger:

 

Har fått lös den nu med massa varmluftspistol och mutterknack så piniontätningen är nu bytt (det var syftet).

 

Nu skall den dras ca 300 nm, hårdare än vad min momentnyckel tillåter.... man får nog åka å köpa en riktig momentnyckel.

Va bra att det löste sej :D allt går med en hel del viljestyrka och olika idèr.:lol: varmluftpistol då tar det tid jag är bortskämd med skärbrännare det blir lite effektivare lycka till

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

By the way, så vill jag tacka alla som är med och håller forumet i liv :wub:.

Ser fler och fler forum sakta dör ner och de flesta har flyttat sin verksamhet till FB.

Ja vi har ju en sådan sida med, och jag postar lite där i bland och svara på frågor, dock hänvisar jag oftast hit, då det är här mångfalden och kunskapen finns,

Har sett att en del provar lägga upp handböcker mm även där, med blandat resultat.

 

Jag är så glad att vi nu är uppdaterad angående plattformen, och det rullar på ganska smidigt. För en ej enormt data kunnig som mej fungerar "Plattformen" riktigt bra, och de har bra folk som ligger bakom och underlättar funktioner för de som skall rodda med forumena. 

Ja detta ser ju inte ni, mer än att det fungerar för det mesta här.

Så tack även till Sten som sett till att vi har de senaste uppdateringarna,

 

Jag är ju inte inne och läser allt varje dag, men provar att läsa i kapp när jag kan, och om det är något så kommer det ett mail med direkt länk omedelbart. 

 

Något som är fruktansvärt skönt med detta forum är att man till motsats mot Tex FB och liknade sociala medier, slipper allt brus om man kan kalla det för det.

Inget onödigt, som är och stör,. 

Så är vi inte fast vid ett märke, och hatar förtvivlat allt annat än det vi kör. vi gillar det mesta som är militärt och motordrivet, samt saker och kuriosa runt det. 

Som jag skrev det är så skönt att komma hit till den underbara blandningen, och framförallt den härliga stämningen bland medlemmarna. 

Vi har väldigt få troll, ingen som skriver har du sökt på nätet när någon frågar , inte ens det finns en sökfunktion, då en fråga kommer upp för ja vilken gång i ordningen av någon som ej hunnit skumma igenom 12 års inlägg och rubriker.

 

Tyvärr försvann ju en del foton genom åren, då olika ställen vi länkat bilder i från lade ner, men det känns som, att nu var det de samma, vi har en ordentlig bildbank att ösa ut ändå, så allt det tidiga från 2006 och tiden där i kring , har på olika sätt reparerat sej själv av just er, våra aktiva medlemmar.

 

För mej som vart inbjuden hit väldigt tidigt, tror jag var medlem nr 5 till 7 eller något liknade den hösten 2006 då Andreas, Erik och Daniel tryckte på start knappen och slog på servern.

Har detta betytt mycket, Jag kunde nästan inte skriva, på grund av min dyslexi. fruktansvärt många stav fel, och andra fel i skrift,  Än värre var att jag inte riktigt ville skriva,  men uppmuntran härifrån har fått mej att fortsätta

Ja de finns kvar där än, Skriv och stav felen, men jag har lärt mej lite och ser i bland mina fel, och hinner rätta dem, ja när inte telefon spöket som textar värre än mej är med då.

Jag har fått många vänner genom åren just på grund av detta forum, och hittat massor av saker jag nog inte skulle utan det.

 

Ja jag vill bara uppmuntra er att fortsätta i samma anda och tackar er alla , för den enorma insats ni gör för alla runt om i världen som letar info om våra fordon,

Att vi har kul här i bland är en riktigt bra följd effekt :excl:.

 

Fridens folks och ha en fin påsk

MVH Hasse Hansen

 

 

  • Like 12
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FB blir bara värre och värre, deras affärsmodell går ju ut på att visa reklam och ha så många besökare som möjligt. Alltså tjänar de mer pengar ju fler minuter och scroll-meter de kan få dig som besökare att stanna för. För att det inte ska bli uppenbart hur mycket reklaminlägg som läggs in i ditt flöde så drygar de ut med dina vänners poster som du redan läst, som de vet att du ändå kommer scrolla förbi. Det är samma anledning till att det är nästan omöjligt att hitta tillbaka till ett specifikt gammalt inlägg, det är bättre för FB om du sitter och söker i en kvart än om du hittar det du är ute efter.

Det enda FB är ganska bra på är att låta dig hitta relevanta grupper du söker efter, varje grupp blir ju ett till flöde du kan sitta och scrolla bort dig i. För att optimera för oss i forumet är det nog en bra idé att låta FB göra reklamen, och sen hänvisa hit för de faktiska svaren, så som du gör Hansen.

 

För att återgå till trådämnet:

Jag försökte vara snål och köpte en 164-pump till 11:an i tron om att jag kunde använda en avdragare och värme/kyla för att få över medbringaren. Det tyckte inte min biltemaavdragare så det blev en liten press från Jula, där sprack den ekonomiska delen, men å andra sidan har jag ju nu en liten press, och den kommer säkert till nytta fler gånger.

Tack till forumet för tipset att kolla noga hur långt in medbringaren satt på originalpumpens axel innan man påbörjade bytet, det hade jag nog lätt missat i min iver att få prova nya leksaken i verkstan.

pumpar.thumb.jpg.74d4a73b945e3bfd90aa41fd42cd11b3.jpg

pump.thumb.jpg.a697be5758e5683d2f4ec2d842cc420a.jpg
 

Nu är det bara det jag fasat mest över kvar, att försöka få dit den nya pumpen och få allt tätt. Man är ju inte dum för att man gör fel, men man är dum om man gör samma misstag flera gånger, så jag beställde två extra set med packningar så jag kan ge det några försök. ;)

  • Like 9
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det vart en tur till Skåne lite hastigt. 

Har ju sett lite avundsjukt på vänner och andras fina nock tält . Där man kan gå in och faktiskt sitta ganska bekvämt på en stol ut med väggarna. Å fina kaminer har de till med. 

Att motivera för sej själv att köpa ett hos div återförsäljare för 12500 Nok.

Har inte riktigt infunnit sej. Att motivera det för särbo och dottern har nog varit ändå svårare. 

Ja har vi husbil. Jag har lastbilen. Och rasslar på med de där törstiga Jeeparna. Samt skall i väg i tid och otid på någon märklig träff eller sammankomst mitt i ödemarken som brukar kosta mer än jag erkänner för dem -_-

Ja då har tältet fått stå tillbaka. 

Men nu hittade jag ett som jag inte kunde låta bli. Ett sjukvårds tält 1. 

Ja jag fick tyvärr fel duk. Så lite lagning krävs eller en press för att hålla regnet ute.  Men jag har redan snokar rätt på ett sönderklippt 20 tält. Som råkar finnas hos en nystartad kapellverkstad.  Men i övrigt komplett med kamin och flamskydd mot duk. Kanske duger det att sy igen revan i taket och ha med en press att lägga på vid

Regn och camonät på det

20190420_104330.jpg20190420_104241.jpg

Kanske inte sold f uppsatt.  Men jag satte upp det själv trots instruktionerna var på att vara  3 st. Och det på 30 min med urlastning ur bil.

20190419_110027.jpg

20190419_110122.jpg

ca 4x4 meter. Och ja lite drygt 3 meter i nock. Ja jag når inte upp och sätta dit krokar för tältlampa utan något att stå på.

Det blir nog bra vad det lider

 

Fridens folks

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grannen högg i höstas vilket naturligtvis medfört vindfällen..... Så 9 mil landsväg västerut. Fördelen var att han plockat ner skog mot vägen så under påsken rekades väg  som skull korta med 1/3 del (ja ingen fördel egentligen, men "missar" en passage med rejäl sidlutning, en blötpassage och lite bergsklättring, inga problem att köra men då jag drar helstam så blir veden så skitig).

Nu är det ju det här med skogsmaskiner som naturligtvis hade grävt ner sig vid diket och den fasta sandslänten var ren lera. diffspärrarna fram gick inte i så det vart lite lersprutande. Jag hade nog tagit mig upp ändå, men då hoppade gasstaget av i främre fästet (gammalt JDW bekymmer), nu hade bussningen gått av. Jag satte i stången utan bussning men den hoppade ur ganska frekvent så det var bara att ge upp. Nu hade jag några stockar färdiga på ett annat ställe så det vart att åka dit efter en ganska fin traktorväg o koppla på.

Dra fram 9 bitar till vägen o kapa upp i smålängder för lastning på släpkärran. Ett träd var färskt så det kapade jag upp i kubb direkt. Lastade på så mycket jag tordes, stängde igen kåpan o åkte hemåt.

 

Naturligtvis stannade jag JDW 2 dec framför där bandet slutade /efter en avancerad seriekoppling)

IMG_2797.jpg.9f171a0cbbf05a76f13ec7ac0fc2803c.jpg

 

 

Men alla 9 bitarna var med fram till väg, och back kameran ger total kontroll (även om bilden smalnat o färgerna bleknat)

IMG_2800.jpg.e7c078b17db3e6d6f32346953c719c92.jpg

 

Fick se i kameran / ena backspegeln (höger var belamrad med lera..) att det var vitrök bakom, så jag vart väl lite rädd där. Snabbstopp o koll på däcktemperaturer. Det visade sig att fenomenet var kopplat till utförsbacke med växel i, den sneda gasreglage axeln tryckte bensin igenom och vitrök uppstog. Fick kopplaur för att inte skymma de som kom bakom.

 

Så när jag kom hem var det bara att logga in på Tatanka o beställa nippel (och diffmembran utifallatt), inför nästa försök.

 

Så nu är det kapa upp småbitar o klyva. 

 

 

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag har jag skruvat isär min Viair 440P.

 

Den funkar men bränner säkringen efter ca 1 minut. Vad jag kan se verkar motor och motorkol vara i toppskick, hittar inga elektriska fel.... den har ju inte gått många minuter så allt annat vore ju konstigt.

 

Däremot verkar det som gummipackningen runt kolven har brunnit upp, så nu är det metall mot metall i cylindern. Cylinderloppet är fullt av svart klet och kolv & topplocket.

 

Frågan till expertisen här på forumet om det är sannolikt att en överhettad packning på kolven kan ha orsakat såpass mycket högre friktion att säkringen brinner? Spontant tänkte jag tvärtom att utan tätning bli kompressionen lägre och därav borde den inte jobba lika hårt..

 

 

IMG_5028.thumb.jpg.a3eb6b804f6e6c442e2e736e807b62c0.jpg

 

 

 

IMG_5035.thumb.jpg.e918c1e6963623f292646c5807757097.jpg

 

 

 

 

IMG_5034.thumb.jpg.5cb62021cec13bb06c6b37d94af7ed92.jpg

IMG_5028.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hämtat ut "Laplandern"  Plockade fram de nya högtalarna några 140watts 3 vägs kenwood som köptes och inte han monteras när nya stereon åkte dit just innan vintervilan.

Vad besviken man blir de lät riktigt illa och krävde rejält påvridet innan de lät, inte undra på de ska tåla 140 watt med så dålig känslighet, de något skrapande gamla 60 tals blaupunkt kloten lät ljus år bättre och är löjligt lättdrivna och ska tåla 8 watt. Så isär med dem gjorde rent elementen fick väck skrapningarna, dämpade om dem med gulfiber och sen lite ny färg.

De nyköpta "super duper flera hundra watt" kommer återpackas och skänkas till någon second hand.  Ljudmässigt håller nog tesen att allt var bättre förr.

x.jpg.a13000891c768529693d2ac987b08549.jpg

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 timmar sedan, Wingflyer säger:

Är hemma igen. Har legat på sjukhus ett tag med en stroke. Hade nog tur att tog relativt lite ändå, mest är det höger hand som har tagit stryk. Har precis betalt och gjort uppdatering av sajten så nu ska det gå ett tag till. Hälsningar WF

 Vad tusan WF. En Stroke. Fick du ingen medicin förra svängen ?

Du sköter väl om dej, det där är inget att leka med, du som skall på lång tur mm, Där är det inte bara att åka och lägga in sej..

 

Jaja jag skall inte vara den som gnäller, som jag missköter mej och både äter fel, gör tvärt emot vad läkarna säger och glömmer min medicin minst en gång i veckan

Men du har ju fru som kan hålla koll på dej,  Jag har bara dottern som smyg kollar i min dosett om det är kvar något i ett fack där det skall vara tomt, och jagar på mej

 

Skönt att du är hemma igen :excl: Ja jag har ju provat ringa som du kanske sett, funderade lite om det hänt något faktiskt

 

 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok min vecka då. 

Ja jag har försökt hålla mej undan,

Men har tuggat timmar ändå och har helgen. 

Påmint min chef om det med tider, och han har gett mej de lätta uppgifterna och skulle tagit de tunga själv, 

Men dagen efter så är det ogjort och jag har fått tagit lite av det ändå. 

Tur det då KRAV gjorde ett spontan besök och klockade när vi släppte ut djuren mm

 

Men nu är det bara helgen kvar , sedan är jag avbokad på alla helger i Maj. Skall fira min bror som fyllde 50 bast, och har klubbkörning två och en halvdagars med olerum. Tänkte mej till Skärblacka och lyssna på Bob Marleys minnes konsert den 11 maj. Har tänkt mej en tur till Borås, Så Camp Greenlands träffen,

Skall hinna med att köra till Värmland och stoppa i motorn i en 13 bil, Fixa med en medlems 11 bil här i trakten, skruva ner mer på Jeepen, 

Höja och bygga om XJ låter jag bli den suger i sej soppa så det räcker ändå, och jag kommer nog fan fram dit jag skall med något av fordona,

 

Så förhoppningsvis stanar timmarna på 40 till 50 i maj, och inte på 80 eller mer.

Ja jag vet jag uppmanade WF att ta det lugnt, Och jag skall nog fundedra på att stryka en av aktiviteterna i Maj.

 

Vek i hop tältet och packade ner det i sin säck i går, Hu en halv vetenskap att vika det rätt, men det gick i till slut. 

Lite kul Jag hittade stämplat att det kom från Fångvården i Tidahholm. .

Att det tar upp halva Jeepen när man lastat i kamin och allt, var lite skrattretande, inte direkt så man kan åka och Campa med det och tro man får med sej något mer och max en liten passagerare ^_^

 

Fridens folks och ha en bra helg. 

Krya på dej nu WF

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 timmar sedan, Wingflyer säger:

Är hemma igen. Har legat på sjukhus ett tag med en stroke. Hade nog tur att tog relativt lite ändå, mest är det höger hand som har tagit stryk. Har precis betalt och gjort uppdatering av sajten så nu ska det gå ett tag till. Hälsningar WF

 

Oj oj elände, är det en god utsikt att bli återställd även i högerhanden?

 

Krya på dig, håller tummarna å ber en bön att du skall återgå till topptrim igen.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...