Gå till innehåll

Vad har ni gjort idag då?


Fredrik L

Rekommendera Poster

Dessa axeltappar har vid innrelagret bara en gummerad bricka som yttre tätning. Brickan är löjligt dyr 105:- + moms och svår att få tag i,den blir deformerad om man vill lossa lagret. Tanken är nu att man aldrig ska behöva demontera lagren och byta vattenskadat fett utan istället bara trycka i lite nytt som då tränger ut det gamla ev vattenskadade.  Är axeltapparna rejält varmkörda och de åker ner i kallt vatten så finns ju risk att de suger åt sig vatten även detta går att förhindra med lite övertyck på fettet med fettsprutan.

Har även bytt ut allt fett till marin fett. 

 

 

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själva fettnipplen är dels gängad i koppen sen limmad och även en avslippad mutter på insidan men lurade lite på om jag behövde limma kopparna men avstod. Bakre tätningen på dessa axeltappar som nu säljs är under all kritik och har tätnings ytan är ut mot navet dvs tvärtom mot vanlig axlar för fordons industrin, som har packbox och tätat mot axeln detta gör att fett lätt trycks ut i ytterkant av tätytan mot navet.

DSC00054x.thumb.jpg.b29bdefd0d69c31e2d8fd4f1880d51bd.jpg

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2019-05-30 på 01:04, Svana säger:

Ser onekligen ut att vara välvårdad eller uppgniden.. riktigt fint skick då? 

Aldrig gått hos en lantbrukare rullat för en parkförvalltning sen ny.:)  flyttlasset går till nya domäner. Från ett villa samhälle till en gård där dom gröna trivs som bäst med egen skog och mark att se över:D

Nu har dom kommit hem  där dom hör hemma 

 

 

 

 

 

20190601_121711.jpg

20190601_114120.jpg

20190601_121616.jpg

20190530_130626.jpg

  • Like 9
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte ta dagen på sjön men gav upp efter stund med en frukost i värmeåskväder, åkte istället hem och tog istället itu med den skurrande hastighetsmätaren, bytte för ett tag sen till lång orginalvajer men nu åkte den för korta vajern dit igen. tog många försök innan den hamnade exakt rätt felade någon cm varje gång, längden är på mm och dras den inte absolut kortaste vägen räcker den inte till.  Tog även och vred kardanen 180 grader (en utbytes från skrotad bil) för att se om mer eller mindre vibration uppkom man vet ju aldrig om den av mistag blivet felvriden,  tog en tur på motorvägen och nu var hastighetsmätaren tyst från irriterat surr och tickande samt även en tidigare irriterande vibration borta, så tydligen var kardanen felvriden.   Får se om det blir finlir med slangklämma balansering eller kanske ett helt nytt köp, jkpg nytillverkar och då får man ju glappfria glidhylsor.  

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Härligt eile.. bästa årstiden för härliga både bil och båtturer.

 

 Här står tgbn fortfarande inne i skuggan.. men äntligen blev underredet grundat med epoxyn i lördags,  efter två månaders slipande..

 Lite body på det där så ska det nog bli rart sen.

20190601_224719.jpg

  • Like 7
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Direkt efter epoxysprutningen.. fick jag lite glädje energi och gav gamla 945an nytt liv.. tänkte att man måste våga testa ungdoms stuket iaf.

 Blev på med sänkdoningar och dyra bilstein dämpare, och några finhjul som jag hade stod på hyllan.

 Blev rätt bra stuk.

20190603_222429.jpg

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, Svana säger:

Härligt eile.. bästa årstiden för härliga både bil och båtturer.

 

 Här står tgbn fortfarande inne i skuggan.. men äntligen blev underredet grundat med epoxyn i lördags,  efter två månaders slipande..

 Lite body på det där så ska det nog bli rart sen.

20190601_224719.jpg

Imponerande.  Du får väl skylta den med "Denna sidan upp".   ang body så har jag provat att blanda ut den direkt med vanlig 2k färg, då får man en tätare och något blankare yta som är direkt färdig och blir väldigt slag och reptålig väldigt tålig, har det på min grill, och stötfångare, dragkrok mm. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

igår hade vi traditionsenligt Nationaldagafirande på O2fort.se

 

klippet visar Håkan och Palli som puttrar runt och myser på västerberget i solskenet.

 

Vi hade även förmånen att få träffa en trevlig forumkamrat, Nisse från Linköping.

 

Tack till Martin från fortet!

 

 

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett vägsladdningsprojekt i dag, och backkameran är verkligen bra o ha för att ha koll på vart sladden är

IMG_3320.jpg.515a20b95c266ce8dc2c48cb563356e1.jpg

 

Fastnade på en viltkamera med ekipaget åxå, lite för lång wire då sladden genar i kurvorna, får ta en kortare nästa gång...

IMG_3327.jpg.a9bb0ed5505482e58ca073b1a234e606.jpg

 

Råkade ut för ett haveri åxå....

IMG_3321.jpg.c6ee494e84c62078394e0e7168c1e753.jpg

Det blir ju lite i- och urklivande för att sparka undan sten man river upp, är lite trångt att vända så man får koppla loss osv.

 

Var gränsfall med aningen för blöt väg, så jag fick ta omtag i en backe. En person "lånade" sladden ett antal år o byggde om med fäste för jordbrukstraktor. Satte jag wire iövre fästet så tuggade framändan ner i den inte riktigt torra vägen, men koppla med lägre drag så tuffade JDW på.

 

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...