Gå till innehåll

Vad har ni gjort idag då?


Fredrik L

Rekommendera Poster

Ja visst blir det skillnad med brytarlöst, Bra investering där Puppe :excl:

Köpte min strob på Biltema, den har hängt med sedan jag krånglade med just tändningen på 13 bilen, och varit utlånad i omgångar, men har kommit hem hel, 

Då jag ej har värme i verkstaden så har jag sådana saker inne i huset, Den var någon krona dyrare men billig ändå, så det är inte hela världen om den går sönder

Tusan det börjar se ut som en verkstad/ föråd/ mob föråd här hemma sedan dotter är mindre och mindre här och jag är i Skänninge när jag har henne, 

Insåg att jag faktiskt fortfarande ockuperar nästan hela garaget och ett rum i källaren där än också

Tror det är dags att skaffa en riktig verkstad eller rensa ur ordentligt :unsure:

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpte ny strob på samma ställe. När skulle dubbelkolla tändningen tycker jag att motorn knackar, som ventilknack fast längre ner från motorn. Kommer också avgaser från oljefällan samt från oljepåfyllningen. Verkar som det är något som inte stämmer, typ lager av något slag som inte är som det skall. Känns som ett renoveringsprojekt kan bi aktuellt i vinter...

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror nog inte du behöver ny motor men här är ändå ett annons tips: googla blocket vaggeryd b20

Volvo B20 med växel låda suttit i 240 .75 som endast ha gått 4500 mil pris 4500kr.

 

Ventilerade den mycket innan, kört långt nu med brytarlöst? spräckt en kolv?

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 timmar sedan, Puppe säger:

Köpte ny strob på samma ställe. När skulle dubbelkolla tändningen tycker jag att motorn knackar, som ventilknack fast längre ner från motorn. Kommer också avgaser från oljefällan samt från oljepåfyllningen. Verkar som det är något som inte stämmer, typ lager av något slag som inte är som det skall. Känns som ett renoveringsprojekt kan bi aktuellt i vinter...

 

En lyftare som börjar krångla ?

Tänkte bara då min vän nyligen har en motor som jag funderade över just ventilerna, men de verkade ok, så jag började också fundera över lager, men det lät ej som det, , där vart haveriet en stötstång som gav sej, 

Han total renoverade motorn, ja eller lämnade till och med i väg den och det blev kostsamt, men väldigt bra, som en ny motor som kom tillbaka,

Men du fixar väl lätt en renovering själv, 

stängerna kommer man ju åt enbart genom att lossa på ventilerna , , slitage på resterande, måste du ju öppna motorn för att se,

Ja möjligen en riktigt bra magnet kan fiska upp de som ligger mot kammen, om du har tur. Om du vill inspektera det innan du river motorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade stötstängerna och lyftare när jag bytte topp för ett tag sedan och de var helt OK. Tror jag haft problemet sedan jag köpte bilen, bara det att jag kommit på det nu. Kommer ganska mycket tryck från oljepåfyllningen. Hur märker jag om en lyftare krånglar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lyftare ska snurra och då gör även stötstänger det, står de stilla går kamen ner mycket fort, finns nedslitning tendens ser du det rätt omgående på ökat ventilspel.  

Minns något om att på b20 gick lyftarna att plocka genom pluggarna.  

 

Är det en b20 eller b18? 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ser det på stötstängerna, men det. finns ju en bakomliggande orsak. ofta en ventil som inte är helt ok.

Nu hade du ju haft upp dem, har de börjat böja sej" Ej vanligt då brukar det ha rasat redan", eller är onormalt slitna i en ände, så är det ventilen den jobbar emot som bråkar, men ljudet kan komma inne från motorn.

Tryck från ventilationen, får du när kompen går ner i motorn, 

Kolvringar eller sprucken kolv, är ofta orsaken, skulle tro på dåliga ringar eller en ring som fastnat inne i sitt spår.

Har du möjlighet att få tag i en kompressions provare så ser du det direkt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har vi någon som jobbar på färg handel här och har bra priser på färgen. "Jutun Conseal touch Up".. 

Skulle vilja köpa 10 liter RAL 6014 med 20 % matthet.

Vid googling hittar jag bara firmor som säljer till företag och kan skicka.

Skall se om våran lite skumma färghandel här i Skänninge kan skaka fram den, men han hade bara andra förslag på färg i går

och tyckte jag kunde lägga på deras special Zink grund från Finland under, Viss den är nog bra för en 3 liters bytta vägde en hel del, 

Men då lär jag ju måla 2 gånger, Ja eller med 2 färger, det skall på ett ganska tjockt lager, så det kommer gå åt färg ändå.

 

Lack av REO i vinter är tänkt 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Hansen kolla så den biter bra på zinkgrund och inte det är för halt,   tror annars det inte jotun färgen behöver grund,  flera återförsäljare i din trakt enl hemsidan.

 

Små skruvat lite blev nya skivor och belägg på hyndan som nu börjar det bli en riktigt bra bil nästan lite nybil känsla när man kör den, får hoppas drivlinan håller några år till men man vet ju inte hur hårt den gått i utryckningarna, automatras kan ju komma plötsligt. 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jutun Conseal touch Up". Finns som industri färg.

de målar den direkt på broar och andra konstruktioner. Både på metall och annat. Den skall vita på det mesta. Rost skydd i. Så får jag tag i rätt färg behövs inte zinkgrunden. 

330 Pund för 5 litet i England. Men de skickade inte till Sverige. Kostar säker det tre dubbla här. 

tror jag behöver 10 liter för den skall läggas på tjockt. Kommer ej slipa ner bilen. Vara matta ner den och plåt rent för rost finns. Skall synas att det är en 52 år gammal lastbil. Om penslad av militären under åren . 

men enhetligt i färg och inget rost och några detaljer i annan kulör. 

vit text. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

finns JOTUN återförsäljare lite varstans några tom i min lilla stad, england dyrt billigare här. 

eller på blocket: https://www.blocket.se/vasternorrland/Bygg_tak_industri_rannor_plat_toppsaljare_86404606.htm

JOTUN PROFFS FÄRG CONSEAL TOUCH - UP

SNABBTORKANDE 1 KOMP FÄRG
5L HINK

BARA ATT MÅLA PENSLAS ROLLAS SPRUTAS
RÄCKER TILL 35 M2
1350KR INKL FRAKT HÄMT PRIS 1200KR
VI SKICKAR HELA SVERIGE

 

https://farggrossen.nu/produkter/farg/ovrig_farg/41610__jotun_conseal_touch-up_(tu)_-_5l_(ljusa_brytningar)/

 alla återförsäljare borde kunna få hem den från huvudlagret

återförsäljare: https://www.jotun.com/se/se/b2c/dealers/find-dealers/

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det var ju ett ok pris ändå, Ja för att vara i Sverige :)

Hittade denna i England, men det gick ej att ändra land att sändas till från England till något annat land

Jotun Conseal Touch Up - 5ltrs

Conseal Touch-Up is a single pack, high build acrylic resin with a satin finish. Conseal can be applied directly to bare steel as a "one-coat" combined primer and topcoat. It can also be applied over a wide range of single pack and two-pack primers. Ideal for all steel new-build & maintenance jobs eg containers, railings, structural steels, vessel superstructure, refineries, warehouses etc.
£39.99
£33.33 (ex. VAT)

Det borde bli runt 500 kr för 5 liter, + frakt. Blanda rätt kulör kan färghandlaren här

 

Skall kolla denna, 20 liter men Det finns fler som letar samma kulör och färg. Om inte så är det rätt egen skaper på den i nalla fall, så då kan jag ju köpa i Sverige , men 10 liter blir enligt det Eile hänvisade till då 2700 kr. 

Har ej kollat frakten på denna än

Från Jotuns hemsida

Conseal TU - Ral 6014
 

Jotun Conseal Touch-Up

Produktreferens: IPCT10-6014
Färg: Grön
20 liter

 

Exkl moms

Inkluderar moms

£ 147,80

£ 177,36

ELLER Välj dina färg- och storlekalternativ
i lager

I lager

Nu
Beställ före 15:00

Leverans nästa dag

Snabb vändning
Fri leverans

Fri leverans*

Vid beställningar över £ 195

Conseal TU - Ral 6014

Jotun Conseal Touch-Up är en komponent fysiskt torkande akrylbeläggning med en halvmatt finish. Det är en högprodukt som är snabbtorkande och kan användas direkt till metall. Idealisk som grundfärg / toppbeläggning i atmosfäriska miljöer och kan appliceras vid yttemperaturer under noll.

Jotun Conseal Touch-Up rekommenderas för raffinaderier, kraftverk, containrar, broar och byggnader. Lämplig för ett brett utbud av industrikonstruktioner.

 

Funktioner i Jotun Conseal Touch-Up 

Jotun Conseal Touch-Up som finns på Ultrimax Store ger en långvarig finish. Det kan appliceras med en konventionell luftfri spray, en rulle eller borste. Om en luftfri spray används för applicering måste färgen spädas med 5-10%, medan en rulle inte rekommenderas för den första beläggningen på bar metall. Om du använder en borste, se till att välja en lämplig beroende på appliceringsytan. 

Andra anmärkningsvärda funktioner inkluderar: 

- Utmärkt flexibilitet och vattentäthet
- Bra färghållning
- Hållbarhet vid 23 ° C på 48 månader (detta är den lägsta lagringstiden som anges av Jotun)

Beroende på exponeringsnivå kan olika toppbelägg och grundfärger också användas med denna produkt, inklusive epoxi, zinkepoxi, butiksfärger och akryl. 

Lagrings- och hälsoöverväganden av Jotun Conseal Touch-up till salu

Här på Ultrimax Store rekommenderar vi att alla användare lagrar sin Jotun Conseal Touch-up i linje med de nationella bestämmelserna. Reglerna inkluderar att hålla produkten borta från värme- och antändningskällor, och förvara krukorna i väl ventilerade, svala och torra områden. Kom ihåg att alltid hålla locket på behållaren tätt stängd. 

Idealt ska denna produkt endast användas av proffs eller under noggrann övervakning. Vi rekommenderar att du alltid bär rätt säkerhetsutrustning och PPE när du blandar, rör om och applicerar denna produkt.

Andra tips att följa inkluderar:

- Använd alltid produkten under väl ventilerade förhållanden
- Andas inte in någon dimma från sprayen
- Undvik hudkontakt och använd tvål och vatten (eller ett lämpligt rengöringsmedel) om spill på huden inträffar
- Tvätta ögonen med vatten om sprayen kommer in kontakt med ditt ansikte

Köp Jotun Conseal Touch-up idag

Jotun Conseal Touch-up finns att köpa från Ultrimax Store idag. Kontakta oss för mer råd angående denna produkt - vi är alltid glada att ge råd om korrekta applikationsförfaranden och lagringsförhållanden. Obs: Jotun Thinner No. 7 är lämpligt tunnare / rengöringsmedel för Jotun Conseal Touch-up.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JDW har blivit stående ett tag pga annat, provstartade i torsdags o varmkörde o kollade alla lysen och så :wub:

 

I dag 9 mil västerut till torpet.

När jag öppnade bommen för sista kilometern så såg jag att höger halvljus givit upp.

 

Åkte in och hängde på vägsladden, körde ut till avtagsvägen för att vända och märkte då att det rök oroväckande framför......

Visade sig spruta en stril glykolvatten från slangfästet på toppen. Eftersom det även vart en sväng till tippen innan, ja eller ÅVC så var verktygslådan urlyft....

 

Så en promenad på en km tillbaka till torpet för att hämta verktyg och en vattenkanna.

 

Gick att få tätt, men tempen var oroväckande hög, fladdrade dock ner lite så jag vände och krokade it. Körde till första mötesplatsen där man kan kroka av sladden, men nålen dippade ner mot 90 så jag fortsatte... (är en bit med skog/stenigt så måste jag lämna sladden där så tar jag mej inte ut o ingen annan in. Men det gick tillbaka så jag kunde kroka av, dock runt 120 grader..... Körde fram till torpet, fyllde litegranna i påfyllningen. Men under tiden jag provsköt studsaren o kontrollerade ett antal pass så fick JDW svalna.

 

Sedan dax för 9 mil hem (200 m nedförsbacke totalt).....

 

Tempen steg snabbt upp mot 120, vart några dippar då tempen sjönk, oklart om vattenpump och/eller termostat krånglar, att det ändå vart några dippar indikerar termostat.

 

Stannade vid OK i Arvika på en "diskret" plats. Ångbastade lite med vattenkanna'n för att få ner tempen. In och handlade en 13 PU nyckel för 50 spänn, och tänkte ta bort termostaten när det svalnat. Lirkade loss ena bulten vid termostaten, men den andra sitter en kabelklammer på så den fick jag inte loss. Så då tog jag bort slangklämman o tryckte ner "piggen" på termostaten så den hamnade snett.Slangen var tom.....

 

Fyllde vatten direkt förbi termostaten o satte tillbaka slangen.

 

Fortsatte de sista 6 milen o det knatade ganska fort upp mot 90 grader, stannade halvvägs o kollade vatten nivån som var OK, slangen från termostaten var dock varm så det flödar. Tempen hade dock stigit till 120 när jag startade igen och hamnade på ett lite högre temp än innan jag stannade, verkade dock vara flöde.

 

Körde igång värmarna när jag stog på gården hemma, men det verkade inte ta nåt i expansionskärlet ändå, så evt finns luftficka nånstans.

 

Men rimligtvis funkar vattenpumpen och det får bli termostatbyte.

  • Like 4
  • Sad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Folks. 

Ja nu är väl hösten här på riktigt, frusna vattenhinkar , skrapa rutor mm tyder på det i alla fall.

Götul kaminen får tändas varje dag för att hålla skorstenen varm,

 

Håller på med Narvanan. 

Jag orkade inte ställa den och svetsa rost på flaket, samt jag fick ett läckage på tanken, så det rinner ut om jag har mer än halv tank. spolade rent med hög tryck för att rost skydda, och det tålde den ej.

För att göra en lång historia kort, så annonserade jag efter flak , tank mm, 

Fick kontakt med en som sa sej ha en ståendes med rasad motor, Ha kunde sälja bde tank flak, bakre stötfångare inklusive trtiplex drag och bättre begagnade bladfjädrar.

Har nog har tur tidigare och ej blivit blåst på en större summa, men denna gång så vart det krångel.

Han skickade ett foto på sitt körkort, och Swish nr stämde överens med namnet på det. Jobbade åt en firma som fraktade gods, så frakt kunde han ordna, 

Men det kom aldrig något SMS eller mail om avisering, 

En månad senare och ett antal bortförklaringar, så blev en åtgärd att polis anmäla händelsen. 

Tyvärr var han ej hemma när jag besökte adressen där han är skriven, ja eller kanske lika bra det.

 

Hur som, jag hamnade på offroad träff. 

Skulle bara hämta mina vinter däck. men vart kvar och pratade en del ut över kvällen.

Jag hade ögonen på en king cab. som de plågade friskt igenom ler hålen. Med följd att den gick varm då kylaren satte igen sej. Pikade han att den snart var väldigt billig varje gång de kom in för nöd reparationer, de köpte en begagnad kylare till den och gav sej direkt ut i leran igen, var på den gick varm igen. Så de skulle ge upp och ta den hem, då gick ena toritions staget av. 

Ägaren kom och frågade vad jag bjöd för skiten, Gav ett skam bud, som han tog, 

Ja så fick den stå och skämmas till Söndagen då jag skulle flytta undan den, då en yngre kille kom och ville köpa eländet, det fick han men utan tank,flak och bakre stötfångare.

Plockade av 2 LED ramper och ett gäng LED lampor.

Ägnade en dag åt att skruva av det som jag behövde och hjälpte sedan till med lastning av resterande till den nya ägaren.

Kändes som jag kunde behöva det efter som jag redan betalat för de delarna av någon annan, och då jag köpt den så billigt, tyckte köparen antagligen att han gjort det samma men utan de delar jag skulle ha. Alla nöjda

 

Så nu har jag en del jobb, 

Tvättade av delarna, då det satt mängder med lera överallt.

Har nu gått över tanken och rost skyddat den, Skall målas eller blåsas på underreds massa på den innan jag hänger dit den.

Flaket har en lång intryckning på en sida, men är helt rost fritt, då de hade bytt ut det 2012 eller så mot ett nytt. Dock rött, så jag står och kikar på en grön färg burk som jag har hemama och borde räcka till hela bilen, eller om jag köper hem lite svart färg , det visar sej vad orken räcker till.

Den långa intryckningen skall jag ge mej på i dag, tror det går att trycka tillbaka den utan stötte bekymmer.

Lemmen bak skiljer sej i utseende, så den tar jag från den svart jag åker i

2019-09-29 13.40.05.jpg

2019-09-29 13.40.13.jpg

2019-10-05 09.29.21-1.jpg

 

 

2019-10-07 15.20.49.jpg

 

Jag får dagarna att gå även om jag fick order förra veckan, från läkarna att skärpa mej och spara ryggen, 

Kör varannan dags schema på detta skruva en dag, vila rygg en dag.

Bytte halva avgas systemet i går.

Så jag borde vila i dag, men lika bra att få detta gjort innan det bli snö ute, då är det dags för M6an att få sej en översyn.

.

 

Fridens folks

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja och har de mer brott på sej som väntar på dom.

Ja då lägger de också ner.

Känns som rättsväsendet pissar på en.

Och röra det lilla kräket får man ju inte göra. Man får till och med akta sej för vad man säger.

Annars kommer de och vill ha en annan inför skranket. 

Men det skall bevisas också.

 

Har fått Grön färg på min tank i alla fall.

John Deere Grön ^_^

20191011_142658.jpg

Tur den sitter väl gömd under.

Men jag blåser nog hela bilen Grön ändå tror jag.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...