Gå till innehåll

Vad har ni gjort idag då?


Fredrik L

Rekommendera Poster

I dag åkte äntligen rfsu glidmedlet fram som många undrat varför man har stående på hyllan i garaget, 7 år sen senast, något förvånad att impellern fortfarande var mjuk och fin och som ny men jag tilltar aldrig upp, haft svårt att förstå de som behöver torka impellern efter varje körning.

 

Lust läst lite om oljor efter jag hör lite skrammel på 4'an när bilen är varm körd och man lyssnar på lådan obelastad dvs fd i neutral,  övriga  växlar helt tysta så det är nog lite för mycket axelspel på utgående vid sista drevet i själva huvudlådan, slarvade nog lite när lådan komponerades ihop med de outslitliga bronsbussade m45 dreven troligen fanns annan tollerans på sista drevet mot nållagarade m47 dreven så ett shims borde ha satts där eller har det blivit någon förslitning på de 4000 mil som den rullat.   Men även volvo själva har haft problem med m47 skrammel och då tagit fram en tjockare olja gl4 W75, så jag tänkte lyxa till det och prova en gl4 mineral 80-90 med molyben ,dyrt och fint blir även samma i fd lådan och ev i bakaxeln funkar det får man väl anse dem permanetfyllda.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2020-04-16 på 10:21, eile säger:

OJJ, såna förslag kan skapa lååånga trådar minst lika långa som om biltemas olja  både på fordons forum som marinforum, finns både teoretiska förklaringar och hur det i praktiken har fungerat.     Lyckat till i Svartedalen lite avundsjuk är man allt, men ålder och familj  men om några år är mina minstingar tonåringar och då blir det mer ledigt.  

 

Jo det finns teorier, där de flesta säger nej. Sen finns praktiska exempel främst från de som lyckats (antagligen pga övriga håller tyst :) ).Att ta ut 12V från 24V batteribank finns det mycket skrivet om.

 

Filosofiskt så vet inte batterier vad de andra batterierna i serie gör, dvs de höjjer potentialen mellan sina klämmor och ett 12V batteri vet inte om det är "ensamt" eller är en del av ett 110V LS batteripaket. Varje cell's prestanda sätts på prov vid högt strömuttag som start, och det är då vi märker statusen.

 

Att ha olika batterier parallellkopplade däremot gör oftast att sämsta "övertalar" de andra att bli minst lika dåliga...... 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns inom fordonshistorien bilar där man tog ut tex 6 volt i mitten på 12 batterierna tex vw.    Åkt ford 32'a innan och såklart ville man ha vissa orginaldelar blinkerspilar, tuta mm på 6 volt och inte brydde man sig om någon omvandlare när ett tyskarna inte gjorde det så 6 volt löstes med ett borrhål och en skruv.    Men det finns alltid folk som påtalar strömrusningar,explosions risk mm och ändå kan samma gubbe våga starta bil med startkablar, då kan man tala om strömrusning.   

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite smårengöring i skuffen, köpte en plastmatta på Dollarstore som bara var nån cm för lång för 150kr.

 

Städade ur och fick för mej att skruva loss luckan över tanken. kabelskon såg inte så fräsch ut, så efter att jag drog av den så vart det såhär....

 

IMG_1747.JPG.b6b4a9c6ccaa9c0abc6fc1b7d6b51fe9.JPG

 

Är ju en liten bit som sticker upp, men inte mycket att löda mot. Här skulle det behövts lite ledande lim....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag behöver packningsklister, vad rekommenderar ni: ?? synpunkter

Det skall användas till lite av varje, så det är ju bra om det har ett brett användningsområde, men måste tåla bensin
https://www.permatex.eu/product/aviation-form-a-gasket-no-3-gasket-sealant/
https://www.biltema.se/bilvard/bilunderhall/tatningsmedel/tatningsmedel-2000042268
https://www.amazon.com/Permatex-80019-Aviation-Gasket-Sealant/dp/B000HBM3QQ  (såg förslaget i någon tråd ...)

mina blickar fastnade också på:

https://www.biltema.se/bilvard/bilunderhall/tatningsmedel/packningssilikon-hogtemperatur-2000041863

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I dag har fortsatt det ändlösa jobbet att bli av med den tråkiga olje-brända-smuts-lera -sunk doften. Motor mm var rejält inpackad i en kletig svart seg olje-jord smet. 

Avlägnas på följande sätt: efter en stadig frukost kryper man i oljestället (över-allen) och kryper ner i och under motor. Med en burk motorrengöring + tandborste skuras motorn ren, kvadrat centimeter för kvadratcentimeter. Det man upptäcker som behöver bytas, rättas till, kontrolldras,, sinkar från huvuduppgiften. En sak har jag upptäckt är att Rostlösningsmedel M56, WD-40 är livsfarligt för gummidetaljer. Finns en rolig men instruktiv snutt på YTube där man spränger ballonger med liknade produkter. Ett lätt tryck och den uppblåsta ballongen spricker,  direkt och sprutet löser upp gummit inom en sekund. Efter sett denna blev det tandborste-metoden och kontroll på var sprutet hamnar! Troligen har jag varit lite frikostig med WD-40 och råkat spruta på gummimembranet på vakuumdosan, som var trasigt i kanten,

Alla dessa små gummislangar till ventilation mm, var och vad, skall man köpa för att inte behöva göra om det april 2021.

Efter alla mina vakuum experiment känns det som ämnet börjar bli färdigt;)

Tänker nog sätta en mätare på tanksidan(före magnetventil) och en mätare efter mot vakumdosa. Där räcker det med en simpel voltmätare. På så vis ser man om det finns- och hur stort vakuumet är. Kretsen till magnetventilen på eller av = vakuum eller framhjulsdrift i funktion. Dessutom får man bilens spänning lite gratis så vida man inte kör med 4wd.

 

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite service, såklart hoppade som alltid fjäder iväg och bilen stod på gräsmatta men ofta brukar den ju hamna på jävligaste stället så efter lite magnetfiske hittades den i lådan.

 

 

 

 

DSC00618.thumb.JPG.6e33675042ca38c85e00ba2eb01ed774.JPG

En varning till alla med fd51 lådor, glömde blåsa rent gängorna vid något packbox byte, hittade en metalskärva på oljepluggs magneten tog någon timma innan jag hittat var den kom ifrån, så en varning några bultar är inte genomborrade och resterande gods är väldigt tunt  lite lagerfett eller packningslim  på bulten och man spränger godset och skär lådan. 

 

DSC00624.JPG.77468021b29cb8d1ff0a06af5bcba105.JPG

 

 

Godset är väldigt tunt se övre gängbula och jämför med den som brustit där kablen sticker igenom, varför man inte borrade rakt igenom från början måste vara en riktig skrivbordsmiss.                

DSC00625.thumb.JPG.caf21d9b5ba49f42401c4b02b134c0c7.JPG

 

Kollade även hur det såg ut vid pto och ingående drev och fettet låg kvar som var ditlagt vid senaste renoveringen så oljesmörjning existerar inte om man har pto där lagret pluggar för all smörjning.

 

Hittade även varför den synkar lite dåligt 1-2, axelspel lite över specen på utgående lite väl mycket för synkringarna inget som skadar men en byggnads miss av mig, m45 drevsatsen saknar shims vilket tydligen ska dit om man kör alu hus vilka inte har samma tolleranser som gjute husen, tur man är uppvuxen med osynkat.  

 

Båda lådorna dammsögs från olja och blåstes rena, enkel oljedammsugare en saftflaska i dammsugarslangen och saftflaska en lite lös slang som gick bra att suga runt med i lådorna.

  • Like 7
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kört en runda idag och lådorna blev rätt bra, synkar ok och betydligt tystare , fd lådans utgående lager fick shimsas något börjar bli slitet, och plötsligt kom jag ihåg när troligen godset brast, förra året när en packning som inte skulle vara där plockades bort provdrog jag spelet utan bromskölden, såg i Hansen Grund handbok för 11-13 att dubbla brickor måste användas när man prov drar för spelet, dock har de inte nämnt varför, men det är för att risk finns att bulten bottnar.      

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Lasse303 säger:

Kokkaffe ?

 

Lite klumpigt att ha med maskin och kvarn i bilen eller båten,  dock blir kokkaffe väldigt bra på vårat vatten med espresso fin malt  90% arabica blandning blir väldigt likt turkiskt kaffe.  Några framsteg med voltvaccum mätarna? 

 

Märkligt att det blev så dålig bildkvalite men redigeringsprogramet vägrade sonys mts filer denna gång så allt fick konverteras till mp4, det såg betydligt bättre ut i datorn. 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, eile säger:

Lite klumpigt att ha med maskin och kvarn i bilen eller båten,  dock blir kokkaffe väldigt bra på vårat vatten med espresso fin malt  90% arabica blandning blir väldigt likt turkiskt kaffe.  Några framsteg med voltvaccum mätarna? 

 

Märkligt att det blev så dålig bildkvalite men redigeringsprogramet vägrade sonys mts filer denna gång så allt fick konverteras till mp4, det såg betydligt bättre ut i datorn. 

    Ang vakuumfunktion-mätare
Ett upp och ett ner. (+)Hittat en gammal fin vakuummätare från 70-talet till en volvo, så det ser nästan ut som den satt där från början.
Jag har funderat på vad jag vill få för information; det som är kul att veta, det som är bra att känna till och det som är viktigt att bli informerad om. Min slutsats blir; information om vakuum på utsidan av magnetventil mot vakuumdosan och jag har koll på om 4wd är i, bäst möjligt. Diffar använder jag mer än sällan. Dessutom erhålls information om när framhjulsdrift kopplas in vid ansättning av broms. (det är inte 100% klarlagt tycker jag om det är bäst att koppla bort funktionen?). Mäta spänningen på magnetventilen behövs nog inte, bryts kretsen nollställs undertrycket och vakuummätare visar 0.
Mäta spänning på bilen var och hur är nog ett eget kapitel. Tillsvidare hamnar mätaren efter tändlåset och mäter aktuell spänning på någon krets...

Ström kanske skulle vara mer intressant, som t.ex ladd-ström till batteri.

(-)Ja och nu letar jag efter något bra att borra 52mm hål i metall med. Borra, såga, fila går ju men jag vill inte förstöra instrumentbrädan med en misslyckad håltagning. Proffs-prylar kanske finns men måste det vara så dyrt?

Så till dess kör jag med BT:s bränsletrycksmätare som är riktigt bra, tydliga, enkla att installera och sluppit borra sönder något i onödan. Två plastslangar extra men BT har såndäringa kabelstrumpa och med den så blir det något bättre...

   Ang kaffe- slurken
Dricker du kaffe med turkisk karaktär är det rejäla "koppar" ni kör med. Där brukar det vara en fingerborg med kaffe:)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har faktiskt två shottsglas i bilens standar camping utrustning.   Ang 4x4:  strunt i all onödig information och koppla bort 4x4 bromsen, jag är ev på väg att plocka ur min fd låda, tråkigt och med värkande kropp rena pinan till jobb att göra, vill du undvika onödiga renoveringar så koppla bort 4x4 bromsen det sliter på lådan vid körning på asfalt där alla hjul har bra grepp och skillnaden på hjulens rörelse hamnar i lådan. 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 hours ago, Lasse303 said:

 

(-)Ja och nu letar jag efter något bra att borra 52mm hål i metall med. Borra, såga, fila går ju men jag vill inte förstöra instrumentbrädan med en misslyckad håltagning. Proffs-prylar kanske finns men måste det vara så dyrt?

 

 

Du trenger en håltagare.

 

0033219_52mm-2-116-sheet-metal-hole-punc

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Startade upp 11:an efter vinterns stillestånd i söndags. Startade villigt och lämnade den på tomgång för att backa ut bil nr 2 i garaget. När jag kommer tillbaka ser jag hur det rinnner/droppar intensivt med bensin under bilen... Fort stänga av, vi vill inte ha någon brand här inte.

 

Här visar sig nyttan med forum i allmänhet och detta forum i synnerhet. Visst hade jag läst om något vanligt fel som visar sig genom besinläckage under förgasarna? Jodå, mycket riktigt. Lokaliserade den läckande bottenpluggen, hade ingen o-ring i korrekt dimension 15,54x2,62, men 16x3 funkade.

 

Snabbt var det fixat!

 

/pbv301

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Drivmedel, blyersättningsmedel?

https://mhrf.se/e10   Meny fordon, bränsle

KONSEKVENS HISTORISKA FORDON, Texten kanske inte är helt ny, men innehåller en del matnyttigt?

Vilka tillsatser finns det i kemiskt flytande drivmedel som säljs under namnet B98 år 2020? Jag brukar använda lite K.sprit (BT:s) men ingen vet vad den  verkligen innehåller. Förekommer etanol i B98, ja så är det nog kanske 5%. Gör K-sprit någon nytta med etanol i tanken? Är K-sprit= E-sprit? Enligt texten fråm MHRF lär Etanol binda "mer vatten" Tror det var du Eile som påpekade o-nyttan med K-sprit. Saluför de olika stationskedjorna olika kvalitet på sin 98-produkt. Är det 5% Etanol eller mer i B98? Ja det blir många frågor. Det är nog även ide att fundera över val av blyersättningsmedel. Finns flera produkter att tillgå! 
Här finns helt klart underlag till ett seriöst jobb. Resonemang liknande "jag har kört på - och det funkat bra för mig" är OK, men det är alltid bra med en bredare analys. Sanningar i den frågan är eventuellt med kort datum.

PS

  Jag vill återknyta till H.Hansens fråga kring reklam, drift  m..m.av Terrängbil.net . Just nu är vi ett antal privat personer som driver våra egna individuella frågor och projekt. Ibland skulle det vara enklare att kunna ringa till OKQ8 och representera 1000 gröna fordon med en förbrukningsvolym på 500 * 1000= 500.000 liter drivmedel., eller diskutera med Motorhistoriska Riksförbundet

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har haft kontakt och efter det startades en större utredning med prover tagna på dels lokal station, mina tank prover och leverantörsprover, efter analys så meddelade Preem att tillsatser fanns som kunde vara skadliga och för att slippa tillsatserna bör man välja 98.   Det här var utredning på mycket hög nivå eftersom man misstänkte ett riktigt allvarligt fel samt att i Norge hade media skrivet om äldre bilar som plötsligt börjat läcka och tagit eld.  Finns intresse hur utredningen började så var det efter tråden gummit sväller på maringuiden.  https://www.maringuiden.se/forum/topic/78743-varning-gummit-växer-orsak-preem-eller-biltema/  Även Biltema drog tillbaka vissa produkter och leverantörs byte gjordes med resultat till bättre kvalité.   Nu ska tilläggas att det finns bara några oljedepåer i sverige och utredningen gällde den för syd-västsverige  samma tankbil kan ena dagen köra en sort och nästa en annan, tillsatser gör vid påfyllningen, även leveransen på just den utsatta macken spårades.  Notera att samma depå levererar till flera olika återförsäljare. 

 

Har idag jagat lite lagernummer  för en ev liten översyn av vxl ville se om delar fanns innan man river ner och fick just nu kontakt med en återförsäljare som hade en måttlista för volvos gamla nummer tex c303/c202 så enkel översättning går att göra till vanliga lagernummer.

 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läst tråden om bensin och slangar. Onekligen en komplicerad fråga!
Tror jag går ut i garaget och häller upp lite av nya dunken av OKQ8:s B98 + k-sprit + blyersättning och lägger i lite slang bitar från diverse leverantörer, så får vi se vad som händer. Det är bra och veta om jag skall föra in åtgärden på agendan i april varje år. Byte av bensinslang och inte bara mellan förgasare och tank utan även diverse vakuumslangar. 
Smörjschemat får eventuellt kompletteras med underhåll av slangar (MHRF påpekar även detta).
 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...