Gå till innehåll

Vad har ni gjort idag då?


Fredrik L

Rekommendera Poster

2 timmar sedan, Lasse303 säger:

Läst tråden om bensin och slangar. Onekligen en komplicerad fråga!
Tror jag går ut i garaget och häller upp lite av nya dunken av OKQ8:s B98 + k-sprit + blyersättning och lägger i lite slang bitar från diverse leverantörer, så får vi se vad som händer. Det är bra och veta om jag skall föra in åtgärden på agendan i april varje år. Byte av bensinslang och inte bara mellan förgasare och tank utan även diverse vakuumslangar. 
Smörjschemat får eventuellt kompletteras med underhåll av slangar (MHRF påpekar även detta).
 

Bra ide ta även en burk med 95 som många väljer att köra på. 

 

Problemet med tvåtaktare och 95 är att vevhuspackboxar kan börja svälla samt att många har endast ett gummimembran som bensinpump och detta pumpar pga av vevhus trycket, blir detta för sladdrigt= dåligt bensin tryck går det sönder rinner bensin in i vevhuset och har du en trycktank och båten lämnas med luftskruven stängd tryck bildas i varm tank trycker sönder sladdriga pumpmenbranet fyller motorn med bensin och sen slår man på tändningen och ska vrida igång ,skrotar motorn samt även sig själv om det smäller till riktigt i bästa fall kröker man bara en vevstake eller spräcker en kolv.

 

Strombergs membranet tålde ej 95 oktan utan att börja svälla en felkälla för alla med strombergare tex 11/c303 ägare. 

 

Jag lyckades återställa den bensinskadade motorn där jag misstänkte den blivit otät mellan vevhusen samt även vevaxeltätningarna, körde den med soppa från en burk på rätt högt varv och samtidigt hällde tvåtakts i burken tills den storknade pga av oljeblandningen,  sen fick den stå över vintern helt nerkletad invändigt av olja, nästkommande säsong hade den återhämtat sig och var tät igen och gått felfritt något år nu.  

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då var det dags att parkera på tvärn igen.   Spelet på utgående axel verkade komma tillbaks så bra riva och byta lager innan något dyrt blir skadat, denna gång plockas nog även m47 ner och får lite nya packboxar och ev något lager, synkringar samt shimsas om. 

  DSC00633.thumb.JPG.339872d3461c32148677b74b87a03822.JPGDSC00632.thumb.JPG.4c4977af63137bb6ad4f9a8d4a00afff.JPG

  • Like 3
  • Sad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För regnigt och kallt i blå hallen för vidare mekande, men har hunnit åkt iväg och pressat isär fd51 lådan för byte av båda lagren för utgående axel. Min låda hann att gå lite för långt innan jag satt i extra shims och spelet kom tillbaks så lagret hade börjat gå ner, så ett tips vid minsta lagerglapp på handbromstrumman lossa och dit med ett shims kostar under 10'an och betydligt bättre än att behöva riva ner allt,  min gick förra säsongen med lite glapp pga av en tankevurpa :angry:  ca 150mil det räckte mer än väl för att börja äta lager.

Försökte rädda det härromdagen med 2 tiondelar till glappfritt höll bara corona picknicken dvs ca 5 mil innan man det åter var ca 2 tiondels glapp.  

 

Bakre lagrets ytterbana verkar vara det som går ner det satt rätt löst, bana pillar man ut lätt och innerkonan satt heller inte så hårt på axeln även främres ytterbana går enkelt att lossa så byte av bara yttrebanor gör man lätt och tar men det lite försiktigt (akta nålagren) går även hela bakre lagret att ta bort med lådan i bilen, men inte främre lagerkona. 

Men jag valde att pressa isär för att se efter fler skador nållagren mm och den främre lagerkonan släppte inte förrän vid 15 ton,  allt var oskadat men byter nu även det främre lagret lådan har ju trots allt gått över 17K mil.  

 

Här är lagernummren ifall någon mer behöver byta:  det främre ett standar mm koniskt 30207  det bakre som slits är ett tum M86647 / M86610    volvo några kvar i lager av det bakre tumlagret  art: 181301 / 181302 . ca 700:- komplett men Volvo säljer även ytterbanan lös vilket är den som slits och enkelt går att pilla loss 250:-  (Bra och ha reservdel vid långfärd för lagning vid vägkanten istället för total haveri)  De hade bara 5 st 181301 ytterbanor kvar.  För shimsning går funkar vanliga 62 eller 63mm. 

 

 

 

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen oljetemp, är ju lite obändigt. Trodde jag ryckt nån kabel under service på blinkdonet. Lossade instrumentpanelen men det verkade som kontaktdonet satt??

 

Sitter det nån egen säkring på oljetempen? Div lampor på instrumentbrädan verkade funka. Hundarna var ute så det var inte läge att start o varmköra, men vid tändläge så rörde sej inte mätarnålen (tankmätarn är redan död pga jag drog av kabelskoflärpen på armaturen häromdagen)

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@JDW  är det inte bara mätaren som hängt sig.   Olje temp låter lyxigt jag brukar gå ut och känna på kylelementet som jag satt som oljekylare kommer från en gammal kyldisk , orginalkylarna för turbon hade en förmåga att spricka. 

 

Spenderat 1 maj med att försöka minnas gammal kunskap och nu finns ju google bara ladda ner och fräscha upp minnet, för byggde man lådor mm på gehör funkade det inte så var det bara skruva ner och göra om.    

 

m47typ 1  eller m47typ2  svårt val.

Funderat mycket på vad man ska bygga nu när man ändå ska plocka ihop en ny låda velat mycket m47 eller m47ll 

m47 försvann direkt ur produktion av okänd anledning mycket ovanlig låda har bara lyckats få tag på en sån de skrot lådor man handlat och öppnat har alla varit 2'or  , enl rykte var det att lagerna gick, jag tror dock på något helt annat,   synkring på utgående axel för 5,an borde vid minsta spel ge växel som lätt hoppar ur.  Båda lådorna har exakt samma lagring men version 1 har mer utväxling på 5'an och är mycket enklare uppbyggd. 

Jag har delar för att bygga vilken låda jag vill men efter mycket övervägande blir det åter en typ 1 för den går att plocka isär och bygga ihop utan pressverktyg.  M47ll modern version är ett rent helvete att få isär och innehåller en hel del extra delar.   Det som jag tror ofta knäckte alla dessa lådor var nog för stor skillnad i utväxlingen stegen mellan växlarna tillsammans med rullager på främre delen av bottenstocken, en rejäl ned eller fullvarvs växling och för stor kraft hamnar på fel ställen. 

DSC00636.thumb.JPG.08605e6cfd9771a818bd41dd7bd677fa.JPG

måttade upp spelen innan den togs isär

 

DSC00638.thumb.JPG.c50258f846f7f2bd804b055dd3bd4d7f.JPG

hade en bunt felfria synkringar liggande så de med bäst mått ska dit, konstigt att samtliga ringar gått ner sig,  jag tror någon 10 del spel på axlen har hjälpt till eller så är det olje tillsats relaterat, mycket märkligt även 5 synkring var kass.

 

Redigering det har tydligen funnits 2 olika mått 8,5 och 9mm på synkringar så man lurar sig lite innan man mätt så alla var inte dåliga så oljerelatert dvs höga gl tal kan strykas från listan axial spel var nog orsaken.  

 

DSC00639.thumb.JPG.aeb9a9cc68ca8e934933b21bb78e5349.JPG

m47 innehåller otroligt lite delar

 

DSC00640.thumb.JPG.ae6b568583a3973f89ef1d53ccd3fde4.JPG

5 växel enheten typ 1

274453383_oturisrael.thumb.jpg.4524010574ca68ed7c8da8d21714e400.jpg

Tänk förr, för mer än 30 år sen då var man vig körde bara upp på en trottarkant och kröp lätt in under bilen och rev ner sin skurna låda, bild tagen vid israel/egyptiska gränsen en od låda som rensat nållager och ingående axel. Efter trottar-renoveringen gick bilen några resor till såldes och rullar fortfarande med samma låda.

  • Like 8
  • Thanks 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2020-05-01 på 19:32, eile säger:

@JDW  är det inte bara mätaren som hängt sig.   Olje temp låter lyxigt jag brukar gå ut och känna på kylelementet som jag satt som oljekylare kommer från en gammal kyldisk , orginalkylarna för turbon hade en förmåga att spricka. 

 

 

 

mena ju vattentempen :blush:

 

Var en massa skit i kylsystemet som skapade höstens bekymmer med några kokningar när jag hängde vägsladden efter, så jag vill gärna ha koll på vattentempen. Är spolat men man vet ju aldrig när det vispats runt vad som skett.

  • Like 3
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hjälper det inte att slå på mätaren, c202 har ju öststats instrument soppamäteren startar aldrig utan lite stryk. 

 

Kolla så inte kabelskon vid givaren på toppen inte ärgat till sig. 

 

Ett litet tips: Gammalt kylarcement klet mm kan få termostatet att fastna, vid kok frigörs bubblor och toppar spricker,  vissa bilar har för säkerhets skull en lite bypass i termostatet eller i vattenpumps huset , något man kan ordna själv med ett litet borr hål i termostatet , min franska motor har pump bypass till expansionskärlet.   

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Synd du inte nämnt tidigare du behövde en valp denna var nog ett fynd.

"Rullande chassi komplett tidigare varit  avblästrat , renovering som blev stående 10år.

rostig hytt och ht annars komplett bil tillhört hemvärnet gnosjö /hillerstorp

 

L 3315   -68  12000:-"

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja behövde och behövde,

Jag trillade över den ovan, Nästan samma pris. 

Aldrig civil reggad, bara köpt från försvaret, med all dokumentation som gjorts på den, typ service, besiktningar mm och kvitto från försvaret

1960 årsmodell. som mest stått.

Visst massor av saker att gå igenom.

Dodgen jag funderade på, blir det ingen om den här följer med hem.,

 

Egentligen har jag inte råd. Men vad fan 50 års kris så skall det till en leksak, hittade inge fyrhjuling med fyrhjuls drift jag hade råd med. har velat haft en sådan i många år.

Börja flyga skärm ! Nja det vart för många protester från de som "bestämmer " över mej, typ dottern ;)

Så skall jag se om jag får jobb som Bärgare igen. Lilla service bärgaren, typ dra bilar till verkstaden och byta ett däck samt låsöppningar i bland till att börja med

Trött på att ligga och skruva på en grusplan, och laga allt som går sönder på gården nästan gratis nu. 

 

 

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, H.Hansen säger:

Ja behövde och behövde,

Jag trillade över den ovan, Nästan samma pris. 

Aldrig civil reggad, bara köpt från försvaret, med all dokumentation som gjorts på den, typ service, besiktningar mm och kvitto från försvaret

1960 årsmodell. som mest stått.

Visst massor av saker att gå igenom.

Dodgen jag funderade på, blir det ingen om den här följer med hem.,

 

Egentligen har jag inte råd. Men vad fan 50 års kris så skall det till en leksak, hittade inge fyrhjuling med fyrhjuls drift jag hade råd med. har velat haft en sådan i många år.

Börja flyga skärm ! Nja det vart för många protester från de som "bestämmer " över mej, typ dottern ;)

Så skall jag se om jag får jobb som Bärgare igen. Lilla service bärgaren, typ dra bilar till verkstaden och byta ett däck samt låsöppningar i bland till att börja med

Trött på att ligga och skruva på en grusplan, och laga allt som går sönder på gården nästan gratis nu. 

 

 

50 års kris!!!!  Du kan väl skaffa fler barn. Fick mina tvillingar lagom innan 50 strecket bästa som hänt mig. Nu 10 år senare tycker jag det mesta handlar om att göra allt en sista gång, tex nuvarande renovering,  var ju 20 år sen senast man byggde låda, så nästa gång blir väl när man är 80 vilket man inser inte kommer bli av.  Tycker många saker känns så tex när man går runt och tittar på huset och frågar sig vad bör jag göra och vad håller livstiden?   Fått förslag på några nya lockande projekt (båtar)  , varit riktigt sugen men inser att det kan ta något år och tiden börjar ju bli väldigt värdefull.   Snart är det ju dags att avveckla leksakerna, det är lite därför jag river lite extra just nu i c202 så man när det blir tid kan skicka den vidare med gott samvete och veta att den kommer rulla vidare.    Ang valp till dottern läser du reglerna ang vikt mm så går många av våra bilar tas in som de är och bli körkortslösa om man nu vill stödja de dumheterna.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I dag bär det av till arbetsintervju hos ett bärgnings företag.

Jobba en vecka,ledig en, de fixar YKB. 

Jag slipper det med att ligga under lastbilar och skruva broms klockor och kardaner, 

Låter som jag får jobbet om jag vill.

Skall bli ett intressant möte :)

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spännande tider i nöjjesparkbranchen, vi jobbar 110% för att ställa i ordning en park vi kanske inte kan öppna på midsommardagen. Stor överhängande risk att inte ha så mycket att göra innan sommaren 2021.

 

Men det gäller att utnyttja tiden och ha så kul det går på jobbet fram till ev beslut att inte öppna i sommar. 

 

Just nu håller vi på att renovera en attraktion som funnits sen 80 talet i parken.

Jag har hyrt in mig själv med min egen firma för att byta ut våra linbanewirar som går över vår konstgjorda sjö. 

 

90m wire x 4 är nu utbytt och sitter uppe igen. Mycket tack vare min TGB som jag använt för att spänna upp wirarna. 

IMG_20200420_083336.jpg

IMG_20200330_104544.jpg

IMG_20200420_160759.jpg

  • Like 8
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha då var man med valp igen.

Egentligen skulle jag inte köpt den.

En hel del mer rost än jag fått beskrivet för mej. Och vad fotona visade.

Men vad tusan. Drivlina och ram såg ok ut. 

Den var oskruvad efter den sålts från armén. Trevlig dokumentation följde med. Bara 2 ST som haft den. Ej reggasd med civila plåtar än. 

Ja en massa tid och jobb. Och en del slantar kommer nog behövas. Men vad tusan det är väl en av sakerna som hör till dessa bilar. Är de över  50 år och stått de senaste 10-20 åren. Ja då blir det så. Har sett de som börjat med sämre objekt. 

Ja blir det övermäktigt. Få jag väl sälja den hel eller i delar. Finns säker någon tok som har bättre förutsättningar än mej :P

20200506_164958.jpg

 

Fridens folks

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Puppe säger:

Då kan du ersätta raden "utrymme för nytt projekt" med "Volvo Valp i brist på annat". Kul och grattis! Bilder är ju alltid kul så lägg gärna ut mera.

Jodå jag skall nog lägga ut bilder. Det lär nog bli en del om jag renoverar upp denna. 

Och det tycker jag nog den förtjänar.

Synd och slakta den bara för att kanske eventuellt få igen det jag gav för den.

 

Lite back to the beginning om jag tar mej an denna.

Och en hel och en nästan komplett reservdels bil kan ju inte räknas som en samling. Men nu kanske jag börjar närma mej militärfordons samlare. Behövs kanske en till framöver :lol:

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag har gumman fått transportera 600 kg majs till Vildsvinen i Svartedalen.

 

Det går inte att köra hela vägen fram så en del del bärande blev det. Gratis gym att traska i skogen med 75 kg majs på axlarna. Är säkert nyttigt på något sätt kan jag tänka mig... 

7CE927F5-96DF-4FA8-ACD0-7FAD6D52C219.jpeg

4DBA3E1D-A71C-4455-8A0E-5A9E3B009437.jpeg

79E8D71D-B8D6-4A1A-B9A5-C8C62E61B729.jpeg

0B8132F2-1716-4400-85C3-1ADCA26E15D7.jpeg

  • Like 8
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DSC00669.thumb.JPG.fe27b776197e5529a18f044059bb218e.JPG

Nu börjar hundradelarna hamna rätt, shimsat till kännbar nolla och med lite bändkraft 3 hundradelar.

Fördelningslådan gav mig mer bekymmer än väntat, isär gick enkelt ensam men att själv pressa ihop den gick inte, försökte förbredda max möjligt både synkhjul och lager lite lagom inknackat, då plötsligt släppte en lagerkorg som tur inte tumlagret utan standarlagret (skf brazil) så ytterligare lager fick köpas, nästkommande försök nu med hjälpe 4 händer behövs och nu med synkhjul upphettat då inföll sig tanke fel :rolleyes: vände synkhjulet fel, bara att pressa isär igen.  Nästa försök gick smärtfritt men vid varje pressning får nållagrets innerbana för högdriften ta emot rätt mycket kraft, lite dum konstruktion och något som oroar mig, blir något skadat så är det den nållagerhylsan till högfartsdrevet när man pressar utan specialdornen som egentligen krävs.  

 

Nu återstår det bara att plocka ihop en m47 och invänta ett nytt urtrampningslager som verkat fastnat vid svenska gränsen.   

 

Ett tips för c202 ägare, nedersta skruven vid siffrorna på fd lådans lock bör man korta ner något och även slipa av skallen då blir locket lättare att lossa om lådan sitter i bilen.

 

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En helg i Olerum. Lite trångt på de normala spåren för mej. Men det hade lagt sej en hel del träd. Så jag var ut och sågade lite inför klubbkörning. 

20200508_172059.jpg

I övrigt åkte jag med Suzuki gänget. Ja som passagerare då. Lite nya spår skulle fixas. Då är de lämpligast att smyga fram där det är trångt. Jäkligt kul att se några av klubbens veteraner trixa sej fram. Kommer en fram och igenom. Så skall resten prova sedan. 

Vart en del film på det. 

Nu var det det där med redigeringsprogram igen. Men skall nog få fram lite film på dem .

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gårdagen spenderades med att köra hem lite mera ved. Har ju massor som ligger i skogen och väntar men det är numera fullt i mitt, fars samt 2 farbröder vedföråd...-_-

För en gångs skull så hsndlassadr jag inte utan lånade fars vedekipage och lastade över till min vagn innan hemfärden på ytterligare 3 mil :)

 

Såg några skogshästar också som tyckte jag var en dryg jäkel som stannade o kollade på dom :)

IMG_20200509_081811.jpg

IMG_20200509_133622.jpg

IMG_20200509_140917.jpg

IMG_20200509_145157.jpg

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Härligt kamrater. Ni kämpar på.

 Och bra fart i forumet trots att man själv inte deltagit alls..

  Vad jag gjort då.. jo det är jobb och tgb mekande.

Och nya nöjjet.. nätdejting.. oj vad fina damer det finns där hehe:P.

 

 Åter till Tgb ämnet då.. jo Micke håller också på, men med lägre fart och lite mindre tid. Men dörrar och axlar sittet på plats på hans 11 nu.

 

 Jag har fått allt vad gäller masoniten inuti, lackerad och färdigmonterad nu.

 

 Lackerar ett par vagnar med smådelar varje lördagsmorgon i boxen på mitt jobb nu.. vill lixom få färg på allt och få det ur världen. Så ihopsättningen av nya motorn äntligen kan ta fart snart.

 

  Bilder på min bil i nu tid..20200508_220526.thumb.jpg.a09d1e6ea4459ac182d554caf92b8731.jpg

20200508_220509.jpg

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...