Gå till innehåll

Vad har ni gjort idag då?


Fredrik L

Rekommendera Poster

Båten tar all tid nu när vattnet äntligen blivit badvarmt, men en dag framöver ska jag hänga dit det hjul jag fyllde i 200gram balansering sand i och se hur det fungerar. 

Sista testen av växelådsolja fortsätter att imponera visst har man läst på utländska forum att just olja som håller volvo specen std 97308 skulle var riktigt bra, men att samma sae tal men olika spec kunde ha så stor skillnad trodde jag inte på, blir nog samma i fd lådan när tid blir till byte.  specen finns på både mineral och synt olja men man får leta lite bland fabrikaten. 

 

Dm7Lg77.thumb.jpg.5987da95bb14420993f012a910780f77.jpg

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Diskuterades ju tält här tidigare. Ropade in detta i helgen,  och hämtade det igår.

Varken lätt eller smidigt, men passar ju bilen och nu behöver vi bara ta med ett tält ^_^

Fick det så pass billigt att jag kan sälja det med vinst, så man får se det som en investering :excl:

Tält.jpg

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rivet ner nästa asko tvättmaskin idag konstatera ännu mer tillverkningsfusk, samt att trumaxeln är av mjukt automatstål, i denna maskin var axeln rejält uppsliten så  trumman på videon var bättre så några körnslag som filades till lite lagom för presspassning  så lagret tjurar fast på axeln och gänglås  sen var den helt glappfri och centrifugerar 1600 varv utan vibrationer.  

 

Så har man en asko som är slutkörd så tar man kontakt med hemförsäkringen som har avskrivning på 10 år för vitvaror, man får en slant och man får själv skrota maskinen, man lossar trumman slår några körnslag och en klick lim sen är det bara att tvätta vidare.    

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2020-08-12 på 08:47, eimsy säger:

Diskuterades ju tält här tidigare. Ropade in detta i helgen,  och hämtade det igår.

Varken lätt eller smidigt, men passar ju bilen och nu behöver vi bara ta med ett tält ^_^

Fick det så pass billigt att jag kan sälja det med vinst, så man får se det som en investering :excl:

Tält.jpg

Ser helt och fint ut :excl:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äntligen testat sand i ett däck 200gram och det fungerade riktigt bra men man behöver gasa på lite så det lägger sig till rätta sen var det bättre än blyvikter, prövade på v fram fälg något skev ej riktad, resvervfälgen som däckfirman ratade när de la på de 4 första cooper jag köpte, så möjligheterna var inte gynnsamma  för att det skulle lyckas men blev riktigt bra även däckmurret vid 90 försvann och verkade borta prövade lite över 100 inget muller.    Ska pröva alla 4 hjul vid senare tillfälle, dock varnade däckfirman som gett mig sanden att den kan klumpa vid ålder och vid för mycket fukt från kompressorn . 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade en snubbe från Varberg och hans söta brasilianska tjej sittande i skogen vid vägkanten. Det visade sig att de lyckats köra ner sin franska ”crossover/suv” i ett meterdjupt dike, ingen telefontäckning och långt till närmsta bärgare....   

 

Den vinschades upp på en minut så tur för dem att det råkade komma en tgb mitt i oturen.

  • Like 9
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad trött jag blir på lager priser i Sverige.

Skulle ut och ta lite ledigt. Fiska mm på onsdag till söndag. Typ sista chansen jag kan sticka i väg utan att tjejen Jobbar och jag ej.

Så öppnade jag en sida som låtit lite konstigt i hjullagret på Narvanan. 

Visst ringen som håller rullarna på plats var av på ett ställe.

 

Vad göra. I med dyrt fett. Skruva åt lås /täck brickan hårt och köra.

Jag bor ju på landet och var tvungen att ta mej till min dotter som börjar skolan i dag. 

Jo jag vet detta skulle man inte köra en meter med. Men nöden har ingen lag.

 

Kollat lager allt från ca 300 till 800 på nätet för en lagerstatus. Men jag behöver den i dag. Kollar Mekonomen.

2200 på ett ungefär. Ingår montering få undrar man. Ta en satts från SKF. Som kostar strax under 500 kr. Då har Mekonomen ett påslag på 300 % på lagersatsen. Om jag tänker rätt. Den kostar mer än 4 gånger så mycket. 

Vet inte om de har hemma. 

Jag provar Skänninge mekaniska nu på morgonen. Och hoppas de har. Att de som säljer Nissan i Mjölby har hemma för vettig pris håller ej gör troligt.

 

Nåja ,2 liter Dot 5 bromsvätska hittade hem i går kväll. Så jag kan ju fixa bromsen på M 6an och köra med den tills lager kommer från någon av nätbutikerna. Om jag beställer därifrån.

 

I värsta fall fyrhjulingen :D.

Eller hyra bil. Ledig och fiska skall jag i alla fall.

Fridens folks. Haven bra vecka :)

 

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns ingen "järnhandel", är ju en bråkdel mot vad ex vis bilaffärerna har.

 

Pappa hade paj på båda på en VW pickup, Arvika hade slut på satser för ett hiskeligt pris, jag åkte in på VW i Karlstad, de hade en sats o plockade ur lagret o sålde för 600-ich, åkte till det som nu är Momentum o köpte ett lager för nån hundring

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick måndagsbesök av forum medlem, mycket tankar om bygg lösningar utbyttes och några timmarna pratades fort bort,  lite provkörning hann vi också också med,  sandbalanceringen på motorväg i motorvägsfart . 

Men idag åkte "sandhjulet" bort verkar vara så att har bilen stått någon dag och de lite mjukare däcken satt sig något och blivit lite ovala bråkar sanden en del innan hjulet är runt igen.  Med blyvikter återkom mer däck murrande och något obalance i högre fart där sandhjulet beteende sig bättre ratten helt stilla 85-110 .  Med vikter bättre i lågfart när hjulen är kalla och lite ovala.  Så det ser ut som om man får kompromissa, rackel körningar -blyvikter, längre sträckor högre fart -sand    Nu var ju testad sandhjul på en skadad fälg vilket måste ha påverkat en del.   

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick efter lite letande tag i rätt broms nipplar och rör.

Silicon bromsvätska. Den är banne mej svårare att få tag på än en fin whisky. Och har samma liter pris :)

Men i går anlände jag till Lekvattnet.

Kaffe kok och kart spaning 

20200820_150730.jpg

 

I dag konsultera en fiskare här i trakten. Så några dagars fiske 

Har sett ut några camper vid fina älvar och sjöar.

Så skitfiske. 

 

Fridens folks

  • Like 8
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haft lite förmiddags jympa med däckkrängning  2 sista gamla hjulen krängdes av byttes till de tidigare däcken som nu får bli uppställningsdäck så inte de nya cooper blir ovala vid vinterförvaringen. Jag ville ha besiktningsgodkända uppställningsdäck ifall nu någon skulle klaga vid besiktningen, men var tidigare inne och hörde mig för och utsticket var inte värre än att de kunde godkänna utan skärmbreddare, men man vet aldrig en ny gubbe kan göra en annan bedömning.   Har fått bättre rutin nu på krängandet så man borde ha filmat om youtube snutten.   Har fört lite uppgifter på körda mil och tankningar och lättare däck verkar göra en hel del på stads körning, är nere på en förbrukning som jag själv har svårt att tro på, men dieslar kan gå väldigt billigt under rätt förhållande.    

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vägen till torpet har fått ta mycket vatten i sommar, så det vart en tur med sladden. Lite torrt men det vart bra efter några varv.

 

IMG_3178.JPG.cbe204ecc506c526f19dfe04179f08db.JPG

 

IMG_3177.JPG.63632f9e64c73f0f35165f693bff8a2e.JPG

 

Backkameran är bra att ha för att ha koll på sladden.

 

Pga problem med termostat så fick det bli en tjyvkoppling o lade + på H fläkten, så det kylde på....

 

Lätt rökutveckling då jag lite slarvigt satt - anslutningen i en bult som jag drog åt med fingrarna, den hade skakat upp men fixades med åtdragning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fisken är inte det viktigaste på turerna. Att ha det gott. Hitta fina platser, och bara ladda batterierna är minst lika viktigt.

En bra Camp plats

20200821_130036.jpg

 

En bra älv. Tyvärr lite vatten. Jag såg fina Öringar. Men de stog mellan gammalt flottnings timmer och på grunt vatten. Så nästan omöjligt att få dem.

20200821_130100.jpg

Fin utsikt över sjön. 

20200821_130137.jpg

 Lite regn på fredagen. Men sedan mer av solen. 

 

En bränsle ledning gick sönder mitt i skogen. Ca 50 liter diesel gick åt skogen innan jag upptäckte det hela. Och rep vart lite speciellt när jag ej hade slang som stämde med rören. 

Dock plockade jag av hela rör från en motor jag har kvar i Värmland. Så byte på gång. 

 Nattkörningen hem med helljuset på länge. Märktes efter ca 3 timmar. Då säkringen löste ut.boch allt blev svart i 80 kmh. Som tur är är de i bimetall. Och återställer sej själv efter någon minut. 

Så köra med halvljuset på tills lämplig natt plats hittades. Och sova lite tills det blev ljust igen och hel ljuset ej behövdes. Tror jag får byta ut sidor markeringarna mot led. Eller dra strömmen till de från något annat.

 

Nåja skönt att ladda batterierna lite i alla fall.

Fridens folks

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollat lite bromsar idag blev lite justering och en honad cylinder, lade upp lite garage tips på mitt sätt att lösa luftningsproblemet som många verkar ha problem med på c202 och tgb mfl  där man har dubbla enkel cylindrar fram, Volvos lösning var att sätt 4x4 broms istället och då märkte man inte av problemet så mycket med hjulcylindrar som arbetar ojämnt pga av luftfickor samt en onödigt stor och dyr huvudcylinder rätt luftat och en standar huvudcylinder klarar systemet.  

 

Tog också en tur och mätte lite på insugsluften och luftburkens innertemperatur innan det ska vidare till turbo och intercooler tar jag min från motorrummet går temp upp rätt omgående efter bara någon km på motorväg till 50 grader, ett rör ner vid bakkant av motorn och tempen minskade med 20 grader till 30 grader.   Finns tyvärr inte plats att ta det från kyltuneln vilket hade varit bäst. 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Broms jobb på M6AN också.

Tappar olja när den står.

Alltså när trycket försvinner.

Och när broms vätskan kostar 550-660 kr litern. Då blir det billigare att renovera fort. 

Nya bromsrör fixade jag ju. Innan Värmlands turen. Gick dryga litern vätska då. 

20200819_101858.jpg

2 liter till inskaffat

 

Skumt detta med frakt i Sverige. Och speciellt från Norge. Jag tycker Olav Taigen maskinforettning. Har helt ok priser och bra utbud. Åker gärna dit och handlar. Men nu har ju gränsen varit stängt till och från ett tag. Så jag har ej kommit dit. Har en massa saker på min shopping lista därifrån.

 

Men Tullen slår i hop alla summor och man får betala skatt mm på allt. Så att skicka 4 små gummi detaljer till en broms cylinder blir dyrt. Intevfrkarba. Det priset är helt ok. Men frakten på 440 Norsk kr. + ,60  Nok för att få betala via PayPal och delarna ca 220 Nok. Det blir en del enbart för en broms cylinder.

 

Tyvärr så köper jag från England eller Tyskland. Är priset på delarna ungefär det samma. Men frakten bara ca 60 kr. Och ingen avgift för att betala. Så slipper jag skatt och till mm på det hela.

Så en komplett cylinder och en repsats beställt.

 

 

Hoppas att gränserna öppnar snart helt och inte bara tillfälligt.

Jag vill gärna ta min shopping lista och besöka Taigen. Tycker man skall gynna de gå dom håller på med delar till våra gamla fordon.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...