Gå till innehåll

Vad har ni gjort idag då?


Fredrik L

Rekommendera Poster

Hm I dag har jag "grävt " ett 100 meters kabel diket med pall gafflarna på hjullastaren :ph34r:

 

Mycket skumt har jag gjort med maskiner. Men detta var banne mej första gången. 

20200919_170930.jpg

Nåja jag kan få ner kabel jäkeln i alla fall.

Nu åker nog annonsen på valparna bort från blocket. 

Nästa vecka kan jag nog baxa in en valp och börja riva av karossen på den. 

 

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blev lite lurad på en omgång vinterhjul till hyndan, en fälg  var korroderad efter en punkteringskada och läckte, modern dubbel säkerhetskant på fälgen dvs inget man hoppar bort som gamla valphjul.  Men har man något att trycka mot och en domkraft går det smidigt. På bilden är det bara riggat som garage tips,  och fälgen redan renslipad och ny tätyta lagd med limtäta tunt utstryket.   Lite smidigare att kränga på dessa små 235/65/17 än  c202 hjul.  DSC02202.thumb.JPG.fd1eff45c028ddbe51cd528717a3255b.JPG

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Audi Quattro. Klart du skall fira med tårta :wub:

Ja åren går måste nästan se när jag köpte M6AN inte 9 år men borde bli 4 snart. 

Edit. Ja i November /December när jag kollade.

Tårta nästa år för mej. Två viktiga händelser då för mej. 

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej här händer inte så mycket. Just nu

Tjejen Veronica hemkommen från sjukhus, efter en rejäl rensning på organ i magen, Livmodern och en del annat runt om åkte. 

Dottern fick gå 3 dygn med ett brutet ben i handen innan jag tog henne till sjukvården, tyckte vi skulle se om svullnaden lade sej och det bara var en stukning. 

Men när det ej gav sej så blev det röntgen och gips. 

Man känner sej som en toppen pappa som låter ungen gå i 3 dagar med brutet ben i handen :angry:

 

Men jag har på grund av att jag vart inblandad i en båt upptagning, fått tag i en kanon bra lokal till REO.M621 i vinter och framöver. 

Uppvärmt, el, vatten, bra lyse, ljus lokal i övrigt, målat betong golv, travers som tar över hela lokalen, och man får skruva samt slipa och måla där, jag och 5 båtägare fick gott om utrymme. Turligt nog fick jag platsen närmast porten så jag kan köra in och ut som det behagar mej, 

En app som låser upp dörren, så allt registreras vem som varit där och när .. Gör att det känns tryggt att ha verktyg mm kvar mellan gångerna. bara ca 8-10 km hemifrån

priset var överkomligt det med.

Sjukt skönt då jag ej hittat en lada ens tidigare.

 

Mitt egna garage projekt då ?

Jo, i dag kopplas strömmen in på ledningen dit. 

Jag har börjat röja lite för att få en en bil. och flyttat dit lite verktyg.

Skall se vart belysning skall upp. men jag tror faktiskt det blir på väggarna, så det lyser även in och kanske lite under det man skruvar på. 

 

Men som jag skrev ovan så finns det några sjuka i familjen som behöver stöd nu, så jag är faktiskt mest där, och blir nog så en vecka till

 

Inga spännade foton.

Fridens folks

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lastade c202 full med båtsaker och som behöver vinterförvaring, skulle sätta på vinterhjulen de tidigare michelinarna  och upptäckte att de tappat luft sen i somras när de åkte på några skrot fälgar, dumsnål som man ibland är så sattes bara en helt ny ventil dit och en som legat länge i reservdelslådan men ej använd, samt två bättre begagnade, så nu fick 3 hjul hoppas loss och dit med nya ventiler sen var det tätt, lite onödig jympa:huh:.   Men nu får den vila till sommaren kommer.

DSC02403x.jpg

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm jag hade förträngt att jag staplat jobb i nya garaget. Som skulle göras innan jag rullade in första valpen..

Var på väg in med Narvanan för lite fix inför besiktning.

 

Ingen idé att bara flytta undan jobben igen så beta av ett medans jag pillade på Narvanan.

 

Taktält. Trasig övre kåpa. Troligen ungar som lekt på det. För allt för länge sedan.

Glasfiber spackel. Och silver tape fungerade bara som tillfällig lösning. Knappt det.

20201008_114208.jpg20201008_120230.jpg

Slipa och göra rent.

20201008_122249.jpg

Nu plats och fiber duk. Fylla invändigt med plast. Utvändigt med plast och fiber duk.

Så dit med lämplig tving. Och blåsa på värme. 

20201008_124649.jpg

Bara resten kvar. Slipa spackla och måla. 

Jo jag förstärker nog hörnen med fiber duk och plast med.

 

Så Narvanan. De nya lagrens hade gått in sej nu. Lite glapp på den. Justera och om besiktning.

Rost naturligtvis. De hittade lite på ramen. Och ett bromsrör. Byta samt svetsa och visa upp innom en månad. 

Tyckte det var ett ok bud från bilprovningen. Så jag bestämde mej för att den skall få nya bladfjädrar bak. Bara 2200 kr Ända hem för två kompletta fjäderpaket. Med bussningar och nya klämmor samt bultar och länken mm. 

 

Får passa på innan nyår. Då de kommer från England. Det lär väl bli dyrare sedan.

 

Ja då vet jag vad jag har att göra med den bilen i alla fall.

 

Fridens folks

 

 

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2020-10-04 på 14:06, Volvo Laplander Camper säger:

En riskokare,  ls400-92  första gen.  Så nu blir man väl lynchad. 

Efter att ha kollat in fordonstypen i fråga. Ser inte uppenbart tjusningen men Lexusarna är ju generellt fina så varför inte. Kvalité lär det ju finnas i konstruktionen. Det lär väl ta emot lite innan du kör den på terrängbana misstänker jag. -_-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl något som tillhör "the bucket list"  kan vara kul att skruva och lära sig något nytt, c202'an känns ju rätt färdig.   

 

Under huven på just den bil jag var intresserad av ligger historiens mest intressanta ,välbyggda och hållbara motor men det är inget som folk här i norden känner till så här finns tom motorer billigt på bildelsbasen.      Kanske ett alternativ om man vill ha dubbla vridet och 150hk mer och ändå 40kg lättare motor som också är helt vibrationsfri i en tgb .        

Googla   "1uz-fe"   eller ex på länk: https://www.drifted.com/1uzfe/          

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kooolers!

Imponerande motorhistoria där. Förstår ditt intresse för bilen.

 

Jag jagar mer mundant fordon, (eller inte). Jag åker, numer skramlar runt i en gammal Mercedes GL. Märkvärdigt terrängkapabel glidare med plats för en halv skolklass och hundar samtidigt. Alltihop draget av en onödigt stor diesel V8.

Tills nu har den motsvarat driftskostnaden men nu skramlar hjulupphängning runt om och turbo glödtändning tankmätare och bagageluckelås strular alla samtidigt. :(

Börjar bli dags att byta men till vad?

Den är större och mer terrängkapabel än land cruiser och tystare (tidigare i alla fall) än många limousiner.

Skulle vara trevligt att hitta något annat som tar 6 personer totalt plus två stor hundar. Och kan ta sig upp ur eller dra upp andra ur godtyckliga diken eller ssnödrivor

En ny GL är inte aktuell, finns ingen, ny, ersättaren GLS är inte lika bra i terrängen och kostar fullständigt hialöst mycket.

Börjar fundera på Navarra med hundskuff på flaket men då blir någon familjemedlem akterseglad alltid. Elbil eller laddhybrid vore trevligt men det finns ju inget som är stort nog. 

kanske en tabletka som daily driver bara för att vara motvals.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är en tabletka?    Är man många i familjen,  vid skolloven är vi 6 personer men oftas vill inte alla med eller delar vi upp oss.   Elbil vore trevligt men känner motvilja att lägga så mycket pengar på bilar, det är ju därför man är snål och skruvar själv. Terrängen har vi gångavstånd till i småland så någon terrängbil behövs ju inte mer än för båtupptagning. 

 

c202 gick 260 mil som andra bil trots att det var ett  längre köruppehåll för nya lager i fd och vxl lådan.   

 

Tyvärr börjar de "moderna"  styrboxsbilarna få komponent sjukdomar,  och inget konstigt i det, gamla moderkort i styrboxar är ju inget man förväntar sig ska fungera fler dubbla livslängden, jämför med dator eller hi-fi världen, kondingar tappar i värde boxar börjar spöka och dra ström och resterande komponenter blir skadade av felaktiga världen, detta kommer bli anledningen till att allt nyare bilar skrotas eller slumpas som gör det själv bilar på blocket.  Har haft i familjen (min mor) en japanare med komponent sjuka, slumpade iväg den efter den börjat leva sitt eget liv vilket inte fungerar med en bil i Stockholmstrafiken.  Även min min santa fe har börjat, för något år sen började styrbox till larm och lås stöldskydd som fick dörrar att bete sig som besatta,  låste och öppnade den dörrarna 3 gånger vid varje start av bilen, något irriterande.  Numera har funktionen dött bort men stöldlåset fortsätter att spöka,  nyckeln i låset och man har bara sekunden på sig att starta, väntar man som sbp gör vid lampkontroll mm går stöldskyddet in bilen är tvärdöd.  Detta hände nyligen på bilprovningen, tänkte först skoja med dem men var snäll och bad dem bara hålla bort nyckeln och göra ett nytt försök, detta såg de mycket misstänksamt på mig för. 

Så det var väl tur att jag inte drev med dem och bad dem gå två varv runt bilen och gala som en tupp innan nästa start försök.    

  • Like 2
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 10/10/2020 at 11:59 PM, Lollipop said:

Kooolers!

Imponerande motorhistoria där. Förstår ditt intresse för bilen.

 

Jag jagar mer mundant fordon, (eller inte). Jag åker, numer skramlar runt i en gammal Mercedes GL. Märkvärdigt terrängkapabel glidare med plats för en halv skolklass och hundar samtidigt. Alltihop draget av en onödigt stor diesel V8.

Tills nu har den motsvarat driftskostnaden men nu skramlar hjulupphängning runt om och turbo glödtändning tankmätare och bagageluckelås strular alla samtidigt. :(

Börjar bli dags att byta men till vad?

Den är större och mer terrängkapabel än land cruiser och tystare (tidigare i alla fall) än många limousiner.

Skulle vara trevligt att hitta något annat som tar 6 personer totalt plus två stor hundar. Och kan ta sig upp ur eller dra upp andra ur godtyckliga diken eller ssnödrivor

En ny GL är inte aktuell, finns ingen, ny, ersättaren GLS är inte lika bra i terrängen och kostar fullständigt hialöst mycket.

Börjar fundera på Navarra med hundskuff på flaket men då blir någon familjemedlem akterseglad alltid. Elbil eller laddhybrid vore trevligt men det finns ju inget som är stort nog. 

kanske en tabletka som daily driver bara för att vara motvals.

 

Mitsubishi Outlander PHEV kanske? Men bara 5 platser.

Eller en Tesla Model X? Upp till 7 platser, men kanske inte speciellt terränggående.

Nya Defender Hybrid, upp till 7 platser. Mycket bra i terräng.

 

 

 

Volvo XC90 Hybrid off-road:

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börjat plocka ner den bil jag köpte för flera år sedan när jag först tänkte att jag skulle stoppa ner en Audi 5a i tgbn. 

 

Nu har ju tankarna ändrats till en mb om603 eller om606. 

Så det är dags att göra sig av med donator bilen. 

2,5l tdin kan jag använda i något annat spännande bygge, och när man kikar närmare på motorn är det en bred klump att ev försöka få plats med i en tgb. 

IMG_20201018_175946.jpg

IMG_20201018_185025.jpg

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OM 605.

Den 5 cylinderylindriga. Pratas det en del om. Den skulle passa fint i en TGB. Vet då en som skulle bygga med dem om han måste bygga om en till. ,606. Blir lite stor. Utrymmes mässigt. En cylinder mindre spar en del plats. 

Funderade i 2 sekunder på diesel i valpen. Men det får bli en B 18 eller B 20. Beroende på vilken av motorerna som är i bäst skick. 

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ÅTog tjuren i hornen och släpade mej ut i går kväll. 

Hissade upp Narvanan. Och började plocka ner bladfjädrarna.

Syntes ej stor skillnad när de var lösa. Mot de nya.

20201020_202124.jpg

Men det gav 6 cm med ganska mycket last på flaket. Kändes mjukare att köra nu. Det slår ej igenom. 

20201021_000710.jpg

 

Det ända som behövdes bråkas med var att muttern till skruven som håller i hop paketen, ej gick in i axelns passnings hål. Fick lossa den och vända på det. Så muttern kom uppåt. Då kunde jag borra upp hålet i mothållen då muttern gick i. 

 

Tog bara 5 timmar med städning av verkstad. 

Rimligt när man ej har lyft.

 

Har plastat klart taktältet.

Nu lite fin spackel. Sedan lack av det. Så är det redo att användas igen.

20201020_134452.jpg

 

3 hela lager och en extra liten bit för det var som värst. Det borde hålla.

 

Snart dags att rulla in en valp. Sakta men säkert åt rätt håll.

 

Måste vara inflika att Diesel värmaren är bra till mycket.

Värmer både när plasten härdat. Samt höll värmen åt mej när jag skruvade Narvana i går kväll/natt. Jo jag blev klar kl 01.

 

Fridens folks. 

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så har man rost sej kungligt igen.

 

Bilprovningen hittade lite rost på ramen på bruksisen. Det var vid en av tvärbalkarna under flaket. 

Så jag kollade lite snabbt när jag bytte fjäderpaketen. 

Tänkte ta det samtidigt. Men ja dömde det nog hårdare än vad de gjorde. 

Lägga på en liten plåt över. Och egentligen bara gömma hålet är ju snart gjort.

 

Så jag tänkte om och tog det som ett eget projekt. 

 

Hissa och palla bilen högt. Så man kunde sitta med svetshjälmen på under.

20201026_130200.jpg

Pallbockar långt fram så de ej är i vägen.

 

Vänster sida var lätt där var det friskt förutom en spricka i en gammal svets.  Så svetsa ihop den. Sedan ta en U balk och kapa upp en lämpligt bit. Som var 10 längre än sprickan på vardera sida om den. Och helsvetsad den. Borde hålla ett tag. 

 

Höger sida när det på insidan inne i en U balk som tvärbalken är. Det blev banne mej lättare att kapa upp en större hål från utsidan och rensa bort rost så jag kom till friskt stål. 

Att det varit en lagning där gjorde ju inget. Rensade egentligen kanske bort lite mer dålig plåt då.

20201026_170135.jpg

Men det ville till ett bra hål om jag skulle få in en balk invändigt i ramen, 20201026_175328.jpg

När jag började syna så hade nog det hela börjats knäckas ner bak. De brukar ju vika sej åt andra hållet, uppåt.

Så det blev att pressa upp och tillbaka ramen upp bakom axeln.

Det var ovan axeln den sprickan var också. 

Funderar om bladfjädrarna har något med det att göra. Ja de gamla. 

Om de ständigt är böjda uppåt så blir ju draget på bakre hänket ner och fram när man har tungt kastat och vid varje gång axeln trycks upp mer. .

20201026_170152.jpg

Tycker inte de kg man har på kulan på drag kroken skulle kunna vara boven till att den böjs ner bak. Mitt emellan bladfäder fästena.

Nog svamlat om det.

 

Delade upp en fyrkants profil. Så jag fick en insida och en botten i en del. Att sätta invändig. Och helsvetsad både inne i balken och på utsidan där jag hade kapat fram frisk plåt. 

20201026_181241.jpg

Sedan sy på en på utsidan och ovanpå ramen. Och helsvetsad. . Ha bara på utsidan då. Lite svårt att komma innanför nu :D

 

Dränka i rostskydd. Och på med den lack jag råkade ha på burk hemma.

20201026_195348.jpg

Insidan slipar och kapar jag kanske rent och lägger en bit på tvärbalken. Det får duga på en 18 år gammal bruksbil. 

20201026_195319.jpg

 

Där orkade jag inte mer i dag.

Har att byta plåten som kontaktstycket till draget sitter på. Borra ur typ skylten och nita tillbaka. Den är viktigare än man tänker på. I mitt fall står det att draget är godkänt för 3 ton. Vilket bilen och de med rätt behörighet får dra. 

Är plåten borta. Kunde det ju vara vilket drag som helst. Typ klassat för 1500 kg. Då ligger det på mej att bevisa vad det är godkänt för om något händer eller vägens viktväktare kollar. 

 

Sova lite till så på det sista med rost på den ramen på ett tag. 

Fint nu har jag ju fått mjuka upp svets kunskaperba och tränat till all rostlagning som valpen behövet.

 

Fridens folks

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snyggt Hasse! Ramen är ju starkare nu än när den var ny!

 

Har faktiskt hört talas om ett par nissan pickuper med rambrott, kanske är de lite för klena från början?

 

Själv kan jag varmt rekommendera Besikta Tagene på Hisingen om ni behöver besiktiga, hjälpsamma och trevliga.

 

Kom porecis därifrån med blankt papper så nu är det bara 2 besiktningar kvar för min del. 

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...