Gå till innehåll

Vad har ni gjort idag då?


Fredrik L

Rekommendera Poster

Diffen Tur du inte har en c202 då är lådan ställd på kant så vajern går rakt upp i golvet, men ett knack med hammar+mejsel så brukar de släppa eller lossa skruvarna till bromskölden då får ju stora skiftnyckel tom plats.

---

 

Dagens packning inför vintern, hela bilen fylld med båt grejer, bilen hamnar på tempererad plats och båten får frysas in. Under gårdagen gjordes årets sista utflykt ungarna tyckte det var kallt under färd bak i campern så någon form av värmeslinga måste dit men det får bli nästa års projekt.  Men det räcker att man kokar lite kaffe så är värmen uppe.

 

 post-5279-0-19747100-1507577372_thumb.jpg

 

 

 

 

 

 

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några dar på torpet för (resultatlös) älgjakt. Åkte västerut redan i Söndags. Den väg som går från den samfällda vägen till torpet byggdes av Farfar ca 1950 för att få väg till huset. Bortsett från att Billerud som köpte skog i början och grusade upp den bit de använde, så har vägunderhållet legat på Pappa (iofs även i samfälligheten). Han har haft lastbil och grusat och sladdat vägarna under åren ( med undertecknad som rutinerad stenkrattare). Nu är det 19 år sedan han sålde lastbilen och bortsett från någon sladdning med traktor så har vägunderhållet stått tillbaka, inte för att det är hård trafik, tvärtom men i vinter har en del virke körts ut, och gräs o sly kryper....

 

Den sladd som användes "lånades" av någon utan att fråga, men lämnades efter påstötningar tillbaka för nåt år sen, men nu började vägen bli smal samt nåt skyfall i höst gått hårt åt vägen i en backe. Synade sladden för nån vecka sen, och smörjkannan fick skvätta lite, det såg hoppfullt ut!

 

Tänkte göra ett försök med JDW på slät väg o se om jag vågade vända o ta backen. Allt kändes bra, så på 2 ans lågväxel så traskade vi så bra upp över backarna, och efter 5 enkelvändor parkerade sladden lite längre in på vägen.

post-4978-0-11199700-1507665802.jpg

 

Ytterligare ett tillfälle då back kameran var guld!

post-4978-0-95880600-1507665793.jpg

 

 

Får bli några turer när det torkar upp till våren, men nu vet man hur det funkar. Lite roligt när en granne kom, o sa att den där sladden orkade jag ju inte dra med traktorn....

  • Like 11
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några dar på torpet för (resultatlös) älgjakt. Åkte västerut redan i Söndags. Den väg som går från den samfällda vägen till torpet byggdes av Farfar ca 1950 för att få väg till huset. Bortsett från att Billerud som köpte skog i början och grusade upp den bit de använde, så har vägunderhållet legat på Pappa (iofs även i samfälligheten). Han har haft lastbil och grusat och sladdat vägarna under åren ( med undertecknad som rutinerad stenkrattare). Nu är det 19 år sedan han sålde lastbilen och bortsett från någon sladdning med traktor så har vägunderhållet stått tillbaka, inte för att det är hård trafik, tvärtom men i vinter har en del virke körts ut, och gräs o sly kryper....

 

Den sladd som användes "lånades" av någon utan att fråga, men lämnades efter påstötningar tillbaka för nåt år sen, men nu började vägen bli smal samt nåt skyfall i höst gått hårt åt vägen i en backe. Synade sladden för nån vecka sen, och smörjkannan fick skvätta lite, det såg hoppfullt ut!

 

Tänkte göra ett försök med JDW på slät väg o se om jag vågade vända o ta backen. Allt kändes bra, så på 2 ans lågväxel så traskade vi så bra upp över backarna, och efter 5 enkelvändor parkerade sladden lite längre in på vägen.

 

 

Ytterligare ett tillfälle då back kameran var guld!

 

 

Får bli några turer när det torkar upp till våren, men nu vet man hur det funkar. Lite roligt när en granne kom, o sa att den där sladden orkade jag ju inte dra med traktorn....

Sånt här gillar jag, men större bilder hade inte gjort något ;)

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Plötsligt händer det; man gör något riktigt intressant i skolan: :)

 

post-5958-0-42995800-1507747408_thumb.jpg

(ifall det inte är uppenbart tittar ni på ett halvt bilbältes-spänne som utsätts för en nedåtriktad kraft som har deformerats pga kraften och "mothållet" i övre hålet)

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snyggt, JDW du kan ju börja köra vägunderhåll på somrarna och ploga på vintrarna..!

 

Själv tog jag på mig dumstruten idag...

 

Åkte och hämtade grabben hos hans kompis och det är 50 meter att backa på en grusväg på väg därifrån.

 

Mörker och regn gjorde att backandet gick lite på känn det var hopplöst att se något med det undermåliga backljuset.

 

Vips så var man utanför grusvägen med två hjul med V90:n och det vara kletigaste formen av lera så helt hopplöst att ta sig upp på vägen...

 

Tur att man har en Tgb så det blev till att låna en bil, hämta elvan, kroka fast bogserlina och dra upp bilen på vägen igen, lätt som en plätt, hade man tagit Tgbn från början hade det aldrig hänt.

 

Gör om gör rätt, ungar skall alltid hämtas med Tgb!

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick äntligen lite tid för bilen.

 

Fick monterat en varvräknare och voltmätare.

Tog ut hela instrumentet och flyttade knappen för Auto halvljus, tog fram svetsen å svetsa igen hålen.

Sedan hålsåga.. Sen montera tillbaka alltihopa, å de fungerar klockrent :-)

 

Så himla nöjd så jag firar med en bärs på en torsdag

 

20171012-205146.JPG

20171012-205226.JPG

20171013-102658.JPG

  • Like 8
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ser veldig bra ut!

 

Fikk du tak i 24 voltinstrumenter? Jeg skjønner jo at voltmeteret er 24 V, men hva med turtelleren (varvräknaren)?

Ja det är 24volt instrument båda två!

 

Varvräknare är apexmeter köp på ebay, den funkar både för 12-24v och går upp till 6000rpm, 52mm

Tar signalen från kabeln mellan tändspolen och fördelaren.

Skit enkel att justera för 4-8cyl eller om signalen kommer från tändspolen eller generator.

 

Voltmätaren är en Volvo penta 24v, 60mm

 

Tack svana :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

När man blir gammal o lat får man montera  mindre däck så det är lättare att komma in i bilen :D

....

 

Skämt åsido den ska in i en container :wacko:

Rulla in med den där tyskstukade tgbn på nån bilträff i Malmö och få all Street cred som finns :)

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blev ju riktigt bra. Det där är en variant för många att få in bilen i garaget.

 

Själv var jag och Micke duktiga igår.. hittade lite spillmaterial på mitt jobb och byggde bockar till Mickes projektbil. Så nu har den kommit in i garaget lagom till vintern. Så vi har nåt att bita i när tid finns.

post-6002-0-76386500-1508756357_thumb.jpg

post-6002-0-49418500-1508756378_thumb.jpg

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Igår. Luftat bromsar på Tant Grön. Luktade konstigt när jag tog en runda, kände på samtliga trummor som var klart varma. Så det var bara att skruva, fippla, trampa och kladda tills det var klart. Locket till huvudcylinder sitter som berget, men är ett hål högst upp som jag fyllde på vätskan igenom. Får provköra litet idag men det verkar som att frambromsarna inte släpper ordentligt när jag slutat bromsa. Bakbromsarna dock OK. Snart kommer skrapa-rutan-såsongen. Lika förvånande varje höst :o

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Härligt positiva alla verkar vara nuförtiden!

Det har blitt skada mange mennesker under biler som har falt ned fra jekker, lifter og annet. Så at folk blir bekymra når noe ser veldig usikkert ut er vel greit?

 

Her jeg bor var det for mange år sia en som skulle starte eget verksted. Etter kort tid ble han drept. Liften han hadde kjøpt satt ikke ordentlig fast i golvet, og med en bil løfta høyt opp skulle han dra hardt på noen bolter under bilen. Hele greia klappa sammen med bilen oppå. Helt unødvendig hendelse.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Härligt positiva alla verkar vara nuförtiden!

:D har sett allt från byggnader till pallställ som fäller ihop sig till en liten hög pga dålig "cross brace" (kryssstag?) Trots att de varit dimensionerade för hög last i z ( uppifrån o ner ) med större "fötter" minskar behovet av kryssstag om underlaget är hårt.

 

Gillar själv inte att kritisera vad folk gjort då jag som regel tycker att det är bättre att göra något än inget och att folk får göra vad de vill, men å andra sidan så skulle jag ju bli lätt nedstämd om någon råkat illa ut pga jag INTE sagt något. :/ O jag vet ju hur mycket jag rycker o bänder i grejjorna när jag skruvar :)

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Startat upp en batteriladdare som stått i träda i 50+ år. Lite rengöring och ny soppa så gick det igång på andra rycket. Det var lite konsarveringsolja som skulle brännas bort😂. Ett Amerikanskt verk tillverkat av Onan och sedan vidare till svenska försvaret för vila.

Nu vidare till nästa, en motor som drivit något gissar på radio då det sitter avstört tändstift i den.

0E898A84-DE9A-4406-92AC-C4731A7979CF.MOV

post-8904-0-85230700-1508868100_thumb.jpeg

  • Like 7
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst sven pa landet

Fick tag på ett gammalt "skåp" 24 volt, lite genomgång och så kom det upp på vägen, satte en timer och kopplade in "skåpet" ordnade till en hona som skruvades på utsidan av batterilådan (slipper då ta bort denna när man skall koppla in laddaren) och satte motsvarande hanne på sladden från laddaren, perfekt, och fasen så mycket billigare än en 24 volts ctek laddare.

post-6449-0-18895000-1508935821_thumb.jpg

post-6449-0-20264900-1508935833_thumb.jpg

post-6449-0-91810200-1508935849_thumb.jpg

post-6449-0-59440700-1508935864_thumb.jpg

post-6449-0-70536000-1508935875_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till arrangemanget kring den laddaren bör också höra en syraviktsmätare. En CETK vet batteriets laddningsstatus och anpassar laddströmmen till det. Med likriktaren på bilden måste man hålla reda på det själv. Samma resultat om man gör rätt, dvs fulladdat batteri som håller länge... :D

 

Kräver förstås att man har batteri med åtkomliga celler så man kan mäta syravikten. Fulladdat batteri vid 1,28 specifik vikt.

 

Skärmavbild 2017-10-28 kl. 00.06.53.png

 

Skärmavbild 2017-10-28 kl. 00.09.02.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...