Gå till innehåll

Vad har ni gjort idag då?


Fredrik L

Rekommendera Poster

En bild som är hyfsad från min mobil.

Föreställer Anders.. som står på taket på sin 11-bil med baklyktorna hitåt..skryter om sina torra fötter haha, och ser på när Emil sjunkit till golvet med sin flak-13 med kran. Micke winchar Emil här precis innan hans växellåda rasar.

Min bil står närmast till vänster i bild. Jimpas bil är precis till höger utanför bild.

post-6002-0-25010400-1510615270_thumb.jpg

  • Like 10
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste om streetracemålet som ska avgöras i hovrätten. Det handlar om att polisen vill få rätt att beslagta bilen som används vid olaglig streetrace. I fallet som ska prövas är det en Mustang värderad till 200 tusen som står på spel.

 

Får se hur det går men funderade på om det kan få konsekvenser för oss. Ibland händer det att man råkar bryta mot terrängkörningslagen. Det vore tråkigt om bilen kan tas i beslag.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste om streetracemålet som ska avgöras i hovrätten. Det handlar om att polisen vill få rätt att beslagta bilen som används vid olaglig streetrace. I fallet som ska prövas är det en Mustang värderad till 200 tusen som står på spel.

 

Får se hur det går men funderade på om det kan få konsekvenser för oss. Ibland händer det att man råkar bryta mot terrängkörningslagen. Det vore tråkigt om bilen kan tas i beslag.

Förhoppningsvis sätter man det i så fall i relation till hur pass man utsätter andra för fara.

 

I usa, tror det var Florida, har man gått ett steg längre och man klyver bilen med planerskopa så snart de kan efter den beslagtagits under pågående process. Kan ju ha varit väldigt lokalt iofs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där målet intresserar mig lite också. Dels för ditt exempel Tjingen, och för att jag hänger med lite i streetrace cuperna. Kollar ibland och har bekanta som deltar.

Som i detta exemplet, Mattias med Mustangen (som lustigt nog är Emils jobbkollega).

Det knäppa i just detta fallet är att bilen ska skrotas med motor och allt. Värde ungefär halv miljon.

Och Motorn i just denna bil i detta nu är endast lånad.. och får nu inte skruvas lös. Bilen ägs av ett helt team och alla har inte varit varken medverkande eller kännt till att den kördes då den blev beslagtagen.

Inget bevis finns vem som framförde fordonet då polisen fann den parkerad vid vägkanten efter ett race.

Jag tycker personligen att polisen gör rätt och försöker göra sitt jobb.Men just DETTA exempel är inte solklart att det är helt regelrätt anser jag och man tappar förtroendet.

 

Så exempel: Om någon stjäl eller lånar min tgb.. gör en smash-and-grab eller kör olagligt i terrängen med den..

Ska då JAG straffas och förlora bilen och dess värde??? Det är ju föraren/gärningsmannen som ska straffas och inte fordonsägaren anser jag och många andra.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det lackar ju mot jul så det blev en sväng bortåt skogen för att avverka lite juleträd. JDW har ju stått sen Älgjakten så det fick börja med nån timme Cetek, koppla på kärran.  När jag skulle växla ner i rondellen i Arvika lyckades jag få till ett rejält skrap??? Upptäckte då att spärrspaken till backen kärvade rejält och satt "fast" i övre läge. Motionerade den sen under drift, så det blev lite bättre men känns som man måste smörja i nån länkage nånstans...  :(

 

Lätt snötäcke på grusvägen så det blev väl lite bakvagnskast... Tryckte i 4WD men det blinkade bara till i kontrollampan o pös i ventilen, men det verkade inte komma i nån framhjusdrift? I med lågen, o även om det inte kom nån kontroll lampa så verkade det driva på alla?Sista biten hade ingen kört sedan det snöade. Hämtade några saltstenar som skulle ligga under en gammal friggebod, men den ena var trasig...

 

Många kompisar som sett Clintan mfl yrar om det här med 44 magnum o skjuta sönder blocket i framrusande bilar. Kom då på att på torpet står en gammal vW motor efter en farbror, den har stått där dryga 40 år i alla fall, så sagt o gjort (ska väl erkänna att avståndet var väl kanske onödigt kort). Man kan anse att myth busted!

 

post-4978-0-49573400-1511647562_thumb.jpg

 

(naturligtvis höll jag kameran på högkant, men kulan smulades)

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där målet intresserar mig lite också. Dels för ditt exempel Tjingen, och för att jag hänger med lite i streetrace cuperna. Kollar ibland och har bekanta som deltar.

Som i detta exemplet, Mattias med Mustangen (som lustigt nog är Emils jobbkollega).

Det knäppa i just detta fallet är att bilen ska skrotas med motor och allt. Värde ungefär halv miljon.

Och Motorn i just denna bil i detta nu är endast lånad.. och får nu inte skruvas lös. Bilen ägs av ett helt team och alla har inte varit varken medverkande eller kännt till att den kördes då den blev beslagtagen.

Inget bevis finns vem som framförde fordonet då polisen fann den parkerad vid vägkanten efter ett race.

Jag tycker personligen att polisen gör rätt och försöker göra sitt jobb.Men just DETTA exempel är inte solklart att det är helt regelrätt anser jag och man tappar förtroendet.

 

Så exempel: Om någon stjäl eller lånar min tgb.. gör en smash-and-grab eller kör olagligt i terrängen med den..

Ska då JAG straffas och förlora bilen och dess värde??? Det är ju föraren/gärningsmannen som ska straffas och inte fordonsägaren anser jag och många andra.

Mhm, visst håller med. Inte helt relgelrätt...

 

Vill egentligen inte väcka debatt här, meeen: det finns nån paragraf som säger att du som ägare till fordonet måste känna till identiteten på den som lånar fordonet, ifall du lånar ut det. Och om farbror blå hittar ett fordon vid vägkanten (ej stöldanmält) får dom väl utgå från att ägaren känner till vem som lånat det? Så det betyder implicit att ägaren antingen får ta den ekonomiska smällen och det straffrättsliga eftermälet själv, eller ange sina polare som lånat bilen... Blir snabbt rätt soppigt om ägaren till motorn är annan än skriven ägare på bilen... Förutsatt att bilen är reggad med motorn?.... Juridiskt är nog detta en gråzon, inte helt lätt för farbror blå / farbror åklagare heller kan jag tro?

 

Nåja, har iaf provsmakat 2 st IPA från Jämtlands Bryggeri i Pilgrimsstad... Goda. Mår rätt bra...  Trevlig helg!

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste säga att Volvo bygger inte bilarna som förr.

Hamnade i en kö vid ett rödljus i uppförsbacke, och gubben i XC60:n framför mig får hjärnsläpp och lättar på bromsen.

Jag tutar på honom när jag ser bilen börjar ta fart mot mig, men ingen reaktion, så han rullar rakt in i 11:an.

Efter att ha kört åt sidan så ber han om ursäkt och vi kollar om det blivit några skador.

På 11:an syns inte ens en lossad färgflaga, men XC60:n som träffade dragstångsfästet fram, fick ett hål i bakluckan under nummerplåten.

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och när ändå ämnet är uppe..

Ryggen dålig, nacken bra.

Låg i omkörnings filen med turbon imorse lite sen till jobbet, och stressad som vanligt.

Körde en rutten ful S40 framför mig i omkörnings filen, som jag ville om. Helljus blinkade snällt att "här kommer jag", att flytta sig till höger.

Men han blev sur. Och pallnitar! På rv73 i 120 typ..

Visade sig efteråt att det var en ung lokal pundare som körde.

Synd att en av mina käraste bilar dog..

 

Sjukt ledsen och chockad nu.

post-6002-0-10631100-1511904686_thumb.jpg

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...