Gå till innehåll

Vad har ni gjort idag då?


Fredrik L

Rekommendera Poster

Fegade och åkte personbil de 9 milen till skogen för en skidtur o räkna vindfällen, blir ett 15 tal för JDW att dra fram (sen har jag några björkar från i fjol som ligger längre in), så nog blir det TGB körning framöver. Nu var det drygt knähögt när man klev av Tegsnäs'arna så det får smälta undan lite innan det är dags att ta tag i dessa.

 

Vart en provstart när jag kom hem för att testa batteriet åxå:

 

"JDW i motljus"

 

post-4978-0-97554600-1520785529_thumb.jpg

 

 

"JDW's bakljus"

 

post-4978-0-16570200-1520784507_thumb.jpg

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte avråda er från att köpa detta nummer:

post-5958-0-56909100-1520803624_thumb.jpg

I varje fall vad gäller artikeln om bv202 är det bortkastade pengar, resten är det nog inget fel på.

 

Eftersom detta är andra gången S&T haft med bv202 tog jag för givet att de skulle skriva om något tidigare okänt eller annat nytt. Fallet var precis tvärtom.

 

Artikeln har guldklimpar som:

"Det finns ingen differential som i en bil", vilket försvaras med att den ändå körs på löst underlag.

"Bandspänningen justeras från insidan av banden".

Axlarna kommer från volvo bm:s dumperproduktion, aldrig hört förut, är det sant?

Tydligen kom författaren upp i 40 km/h på ett hygge med 2 dm snö, tankade de med svartkonst? :)

Med mera.

 

Vanligtvis bryr jag mig inte om nåt enstaka fel, men här är jag mer imponerad om artikelförfattaren hittar ut ur sängen om mornarna.

 

Funderar du på att köpa tidningen enbart för den artikeln kan jag säga att det är bortkastat.

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dags för återbesök hos kardiologin.  Har inte hört ett pip från den sedan på försommaren,  men i dag så hoppas jag på bra värden och att de plockar bort en del mediciner, speciellt de som gjort mej så trött det senaste året.

 

Annars så har jag servat lilla blå, och efterspänt kedjorna på den i helgen, skulle ner till sjön för att ploga 4 hjulingsbana och skridskobana till dottern, men då måste jag ploga över får betet, där ingen väg finns,  jag kom inte fram med Lilla Blå, för djupt med snö där de't lagt sej bakom små krön mm.

 

Möjligt att det går om jag tar en större traktor och plogar mej ner till sjön med, men åka ut på den ttörs jag inte med nya stora maskiner, där är nog lilla blå bäst,

 

Skall försöka skrapa bort vassen också, så det går ner vatten i den och förhoppningsvis dör den efter några års nötande på att klippa den precis vis vattenytan..

 

Lite M6a pillande med naturligtvis, ja eller på tillbehör jag skall få i och på olats, snart vår då måste det mesta vara klart så jag kan fokusera på lackering. 

 

Har fått ett erbjudande på en Volvo XC 70, en 2003a, första Modellen med common rail dieseln med 5 cyllar och Haldex sin 4x 4 drift 

Får man för mycket parkeringsböter och inte har bruk för bilen, så gick det att pruta bra. nästan för mycket, måste kolla så det inte är något skumt med den,, Visst rest skatt finns, men den skall nuvarande ägare betala. 

Men det blir någon krona innan den är körklar ändå, alla däcken är slut enligt mej, och det är 16 tums fälgar så jag har inte däck liggandes heller, ja inga fina i alla fall.

 

Nåja önskar er alla en bra dag.

 

Fridens folks

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju fan min bil...

 

Blev gött nervös nu.. så ringde först polisen .. dom såg inget... den var inte anmäld stulen eller efterlyst.. allt var okej.

 

Ringde sedan larmtjänst.

Fick pratat med en jätte bra herre som förklarade att ärendet var makulerat pga att någon hade anmlät fel registreringsnummer som stulen..så den var anmäld å makulerad samma dag men inte blivit borttagen på något sätt.. dom hade bara "glömt" å ta bort den från deras sida...

Så nu är den borttagen från sidan

 

FAN SVANA. . Du skrämmer ju livet ur mig! Hahaha...

 

Vilken jävla lunch detta blev då, eller rättare sagt det blev ingen lunch allsðŸ˜

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har fått ett erbjudande på en Volvo XC 70, en 2003a, första Modellen med common rail dieseln med 5 cyllar och Haldex sin 4x 4 drift 

Får man för mycket parkeringsböter och inte har bruk för bilen, så gick det att pruta bra. nästan för mycket, måste kolla så det inte är något skumt med den,, Visst rest skatt finns, men den skall nuvarande ägare betala. 

Men det blir någon krona innan den är körklar ändå, alla däcken är slut enligt mej, och det är 16 tums fälgar så jag har inte däck liggandes heller, ja inga fina i alla fall.

Jeg har en XC70 2004-modell registrert i slutten av 2003. Automat, D5-diesel, Haldex-2, en gang bruktimportert fra Tyskland. Jeg har vært ekstremt fornøyd med den. Fin å kjøre. Kjøpte den da den hadde gått 166000 km, nå har den gått 285000 og jeg har ikke hatt noen store utgifter på den. Det dyreste jeg har kjøpt er bakre høyre støtdemper som kosta mye (nivomat, innebygd nivåregulering).

 

Her bytter jeg støtdemper:

post-6519-0-27229600-1520866536_thumb.jpg

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, Gravander för titten i ditt varma, goa garage ochpå din jättefina 11:a ! Min egen stackars 11:a står ute, jag riktigt skäms. Har börjat planera ett grovt brott nu, för att låta bygga ett garage, jag oxå.!

Nu är vi alltså 3 st 11:a bilar här i Vänersborg. Snart dags att bilda ngt slags motoriserad lokalavdelning??

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick med beröm godkänt på blodvärden mm hos Kardilogen. 

Har fått ner en massa värden med över 50%, så någon rätt har jag gjort, och allt annat såg bra ut med, 

Lära sej leva med lite trötthet orsakad av medicinerna, de flesta blir tyvärr kvar,

 

Nåja jag grejar på här, var och hämtade hem Volvon i måndags kväll.

och kollade över den i går, ser faktiskt riktigt ok ut, fixa ABS/anti sladd, så kan jag nog prova besiktiga,

Ja däck också då , men det börjar bli tider för offroad folket att få på hjul på vinterns byggen mm, så jag skickar några grovmönstrade 15 tummare och lägger slantarna på 16 tums sommardäck till Volvon, de 16 tum jag har blir för stora för bilen.

2018-03-12 17.43.11.jpg

2018-03-12 17.42.54.jpg

Så lite små special jobb som vanligt. i går körde jag JCBn igenom isen när jag kollade tjockleken, och det håller nog för lilla blå, som är 5 ton lättare, men för att vara på den säkra sidan plägade jag fyrhjulingen med blad på och körde ner all vass samt rörde om i snön så det blaskade i hop lite när det var töväden, nu invänta lite mer kyla och hyvla bort vass resterna.

passade även på att bära undan snö. Man får ju med sej lite mer när den sjunkit i hop och det börja töa lite

skulle aldrig få med detta annars, skopan år 2.6 M så lasset borde vara runt 2,5-3 M högt

2018-03-13 08.48.04.jpg

 

Skönt att vi kan ha alla traktorer mm i verkstaden och man ändå får plats för en bil även M6an om det behövs.

Ja nya pärlan, Case Puma Viper Red, special edidion 175 st byggda , Bara att läsa instruktionsboken och få till alla inställningar rätt, ganska skönt jobb ändå.

2018-02-08 12.11.59.jpg

Ja bättre än at sota pannan i alla fall 

2018-02-26 13.20.37.jpg

2018-02-26 13.48.17.jpg

 

Slänger in dottern som nu börjas ledas in på rätt väg igen, INTE bara Hästar med mej som fars gubbe så är det bara   :D

2018-02-18 14.36.52.jpg

 

HM, bilderna vill inte fast jag vänder de innan jag laddar upp :mellow: , skall nog lägga de här först och där fixa det innan  ;)

 

Fridens folks  :)

  • Like 7
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja hon är faktiskt duktig :) .  

Fick själv min första "moppe" när jag fyllde 7 år. så hon har att brås på  :P

Det tog ca 15 min så så körde hon full gas och sladdade för fullt  :lol:

 

Jag smög nog fort i väg på längre turer än lovligt, får se hur det går med dotra min 

Hoppas slippa hämta henne i Skänninge eller någonstans om hon blir tagen på bus körning, och hon har fått höra att mitt körkort kan ryka om hon missköter sej, så det blir nog bra  B)

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Roade mej lite i går, skulle gå ner med Lilla Blå på isen och hyvla av vass resterna efter fyrhjulings plogningen, 

Det gick bra en stund, men där det var grunt, och det fanns grästuvor i isen, , Ja där bar det inte för traktorn, så jag fick ta M6an och vinscha upp traktorn 2 gånger, 

2018-03-15 15.52.59.jpg

 

Vad tusan har vänt på bilden i datorn, men det blir åt skogen ändå HM  :huh:

Efter andra gången så var jag tveksam till fortsatt hyvling, hela isen gungade lite på sej när jag körde. 

'Så jag tog bara det som låg lite utepå. isen bar inte ens att gå på, in till land på vissa ställen, 

Skönt att det inte blev värre och att jag fick för mej att bara ta det där lilla sista  :P

 

 

Satte ut Volvon för intresse koll i dag, mest för skoj skull. 

Nu är jag bombarderad med PM mm av flera som vill köpa den, var tydligen riktigt rätt i prissättningen på den, 

Kanske man skall behålla den ändå  :)

 

Fridens folks

 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst sven pa landet

Ett fynd, och för mig ett bra slut.

 

En lite längre historia. När jag för någon vecka sedan skulle på återbesök på sjukhuset efter min senaste operation, kom jag att åka (får numera åka sjukresor och se stora delar av landskapet ;) en resa som normalt tar 35-40 minuter kan ta med detta resesätt upp till 1.5 timme) tillsammans med en man som jag tillbringade 12 dagar ihop i samma rum på sjukhuset, under dessa dagar snackade vi ju om allt kors och tvärs, jag nämnde då också mitt intresse för "gröna grejor", vid denna åktur (vi åkte med samma lilla buss även på hemresan) talade han då om att han och hans broder, som är lite över 70 år håller på att tömma föräldrahuset/gården och då även han, inte orkar med detta längre (han är själv 68) och barn/barnbarn ej  vill ha detta, skall det säljas till våren, Till saken: han frågar då mig om jag skulle ha något intresse i "lådor" som stod långt inne i ett av uthusen, var "grejor" som faderskapet fått tag på någon gång 80 början på 90 talet, och där var ingen av "familjen" som ville "ta i dessa",( fadern hade jobbat på ett miloförråd/verkstad intill det blev nerlagt), så klart att jag blev nyfiken! Några dagar senare fick jag hjälp av en av "gubbarna" och hans son som har en skåpbil, så färden gick upp i Göingeskogarna där vi sammanträffade med min rumsgranne, som visade in oss på den mest otroliga små skogsvägar, till gården/huset, fick se dessa lådor, var 4 stycken stora, 3 stycken PLOMBERADE och 1 öppnad, men vad jag kunde se saknades inget och 2 små plåt även dessa PLOMBERADE, han ville ha 250:- för de små och 300:- för de stora, (jag prutade inte!!) Vi lastade och körde hemåt när vi närmade oss Hässleholm hade jag börjat "tänka" : vad ska jag med dessa lådor till, har ju redan 2 av varje, och kan ju snart inte nyttja dessa heller, tanken kom då att vi åker in till grabbarna i 5 trosskompaniet, dom har ju säkert nytta av dessa saker och framförallt till detta pris som jag gav, men där har tydligen skett någon avveckling eller avyttring för enligt en man som gick med hund hade 5 tross försvunnit, åkte vidare hem och fick hjälp att sätta av lådorna under skärm taket, lade över en presening och har gått och "bekymrat" mig om var jag skall göra av grejorna då jag numera ej har kontakt med några tgb ägare som skulle behöva dessa ting, i onsdags kom där ett mail från en av spekulanterna till den 9033 som jag sålde för något årsedan (han hör av sig då och då, så jag inte lägger ut någon av de andra bilarna till försäljning utan hans "vetskap") jag skriver då till honom om dessa lådor, får svar direkt att han vill köpa dessa och ger mig ett pris som jag inte kunde ignorera! I dag på morgonen kommer där en transporter in på gården, där finns mannen och en kompis, pengarna i handen när han går av, lastar och får slå en koll på 903 och 9033, (som står inomhus täckta med kapell) (så att han håller "intresset" för bilarna vid liv -_- ) blev inget kaffe heller, då dom hade lång väg åter hem.                                            Dom bor utanför något som heter Groningen i Holland/Nederländerna.

Jag blev nöjd att grejorna kom bort och till någon som tydligen kan "nyttja" dessa, herrarna har tydligen både 11 och 13 bilar, och dom blev glada att komma över "plomberade orginalgrejor".

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...