Gå till innehåll

Vad har ni gjort idag då?


Fredrik L

Rekommendera Poster

...då var det bara en permament felkod kvar. ABS givaren.  Vänster fram gav inte utslag varken på hastighet på hjulet, eller gav rätt temperatur på broms skivan, så nu hoppas jag att det bara är givaren och inte kransen som är trasig, det med tempen på bromskivan gav oss det som slutresultat. Så en sådan är beställd, och även 4 nya sommar däck som förhoppningsvis kommer innan helgen.

Det er faktisk en grei jobb å bytte sensorringen (kransen) foran. Av med hjul, vekk med kaliper, av med skive. Har glømt om jeg måtte løsne fjørbeinet (det er fem år sia jeg gjorde byttejobben). Ut med akselen, den gamle ringen hadde sprekki av rustpress så den var lett å fjerne. Vekk med rust. Oppvarming av ny ring og raskt på akselen. Montering av alt sammen.

 

 

post-6519-0-14247400-1522962544_thumb.jpg

 

Et problem...

 

 

 

post-6519-0-16922100-1522962619_thumb.jpg

 

Demontering...

 

 

 

post-6519-0-88678800-1522962763_thumb.jpg

 

OK, den nye ringen så bedre ut enn den gamle.

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svarade på däckfälg annons för ett tag sen och när hjulen skulle hämtas upptäcktes att de nog var alldeles för stora, men priset var löjligt lågt 1200:- för alla 4 så ev kunde man ju göra något annat av dem.  Tydligen har det funnits någon option fälg till nyare santafeer som är någon tum större .   De gick precis fritt vid  fjädertallrikarna, så nu ser Hyndan riktigt "Pimpad" ut med 18 tummare. 

 

post-5279-0-14323800-1523037794_thumb.jpg

post-5279-0-75883700-1523037806_thumb.jpg

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hasse. Rekommendera ALDRIG någon annan att svetsa fälgar med gummin på!

Om nån varit där med tex punkaspray eller fyllt däcken med gastuben istället för luft..

En folkraceåkare från Vianor "skulle bara hjälpa en kompis med att svetsa en fälg med däcket på".

 

Det small.. hans huvud slets loss och han avled omedelbart, som väl är.

 

Blev dålig stämning på den däckfirman efter den fredags eftermiddagen..

Ja har full försåelse att det var dystert på den däck verkstaden efter det och inte bara den dagen,  , men nu var jag ganska övertygad om att Case inte fyllt helt nya däck med varken punkaspray eller något annat än luft, funderade ett tag på att släppa ur luften och ha ventilerna öppna, Vet inte om det hjälpt något.

Är medveten om riskerna annars, där av min konsultation med en annan duktig mek,   Fy tusan det där med punka spray är inget roligt, 

 

Jag var mest orolig för att däcken skulle ta stryk så att de ger sej senare när vi börjar köra på dem, 650/75-38  900R är inga billiga saker och lite stora, jag skulle inte vilja att de smäller på grund av just svetsningen jag gjorde. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm det ser ut att bli dygnet runt jobb i veckan, 

Mitt gamla hus som är under renovering, kommer det en eventuell ny hyresgäst och skall kolla på på fredag, 

Order till mej STÄDA UPP; och jag tappar en av mina förvarings utrymmen, mot överenskommelsen vi gjort tidigare,

 

Lite smått förtvivlad, vad tusan skall jag göra av allt på en vecka. 

Nåja de får klara sej själv där uppe, jag kommer inte ha tid att lägga 5 min åt dem, 

 

Hur hittar man förvaring för mina "leksaker" samt bra att ha och verkstad på en vecka och hinna med att flytta det själv, 

Turligt nog blev jag inte hänvisad till utrymmet utan ström.  

 

EDIT: Vart styggt förbannad efter mailet som orden kom med och efterföljande tele samtal från mej. 

Möjligt att jag missuppfattat något. 

Det visar sej på Måndag, men jag har då klart bestämt att jag skall vara helt ledig och prioritera mej själv den kommande veckan

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En tur västerut på skogen (med Kuga). Är en mack i Degerbyn där man hållit kvar o bara haft sedelautomat så när jag åker förbi brukar jag sponsra med en tank, vart lite besviken när jag såg att sedelautomaten var skrotad, men den nya tog sedlar (och kort ska tilläggas)

post-4978-0-94488200-1523125702_thumb.jpg

 

 

 

Hade skidorna med men då det var +4 tänkte jag att det är nog ok o gå. I skogen såg det ganska litet ut, travade iväg de ca 1,3km till torpet. o nä, det bar inte i de gamla skoterspåren....

 

Åkte skidor där på långfredagen o bortsett från en älg så hade gråben varit där o dieten har innehållit rådjur

 

post-4978-0-19326200-1523125691_thumb.jpg

 

post-4978-0-70975500-1523125681_thumb.jpg

 

Väl hemma o surfa påtwitter, tydligen vart en modellmässa i 08 området

 

post-4978-0-49708200-1523125714_thumb.jpg

(lite misch masch mellan AlZn o plåt, men byggd från scratch)

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fortsätter bygga på Mickes nya 11-bil.. galet mycket att bygga och flytta över.

Nu börjar dieselmaskinen bli komplett med pumpar och remhjul.. ska få ny vattenpump och kamrem innan motorn åker upp i bilen sista gången.

Bakwinchen färdigmonterad.. fästet för framwinchen blir nog klart imorrn.

Tanken ska moddas engång till då den inte blev 100% bra.. och sedan mer underredsmassa osv...

Blir aldrig färdigt känns det som haha.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ingen gjort nåt idag?

Idag har jag däremot gjort nåt.

Deltog nyss i en studie där man med EEG (hjärnaktivitet) mäter ens reaktioner kopplat till bilder på folks olika ansiktsuttryck och mentala taktiker man skulle ta till för att reducera ens reaktion i olika fall.

 

Så inte nog med att man trots allt kan vara till nytta för vetenskapen så kletade en madam in gel i håret och trädde på mig en konstig mössa, sämre måndagskvällar kan man ha :P

 

För övrigt kommenterade hon att jag hade varit oerhört lugn, något jag även fått höra från befäl sen lumpen, så lite kul att det är "bekräftat" att man är lugn som en ko. Antar jag.

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag har gjort en del.

Förra veckan vart lite stökig. men det händelserikaste, var nog när jag kopplad in 220 kontakten till el aggregatet på stora betet, och det vart överslag eller något, ja hur som en gnista i tort  gräs, och vind med snitt på 6,5 sekund meter,  "en del mer i byarna"  så gällde det att agera fort, 

Att min telefon betett sej underligt, trotts nytt batteri, gjorde saken inte bättre, den var helt död, så jag kunde inte larma 112 eller få tag i annan hjälp 

 

Att garaget där jag nu har alla mina fiskesaker och camping utrustning , Jennifers  4 hjuling , taktältet mm, även tog eld, ja det minskade ju inte stressen, 

Tror att den stepp dansör hade varit avundsjuk på mitt fotarbete, Jag släkte lågorna genom att stampa ner dem, och inte kom jag in i garaget och åt brandsläckare, då nycklarna var i jackan uppe i verkstaden. 

Nåja när det inte brann vilt längre, så hoppade jag på gårdens gamla 500 cc 4 hjuling, och körde nog lite olovligt fort upp efter både nycklar och slet med mej en brand släckare, och ner igen, då brann det i väggen igen, 

Blåste ur släkaren på väggen, låste upp garaget, och fick tag i något att bära vatten i, som tur var är det ju lite öveersvämning på "mon" sjömarken bakom, så jag hade bara ca 30 meter att springa så kunde jag plumsa ut och fylla byttan jag hittat att bära vatten i, 

Någon som provat slänga vatten på pulversläckar pulver, kan meddela att det rinner av som att hälla på en gås, helt meningslöst kändes det, 

Men när jag började bryta bort brädorna på väggen med en skruvmejsel så kom jag åt glöden inne i väggen, och fick slokt på det hela, så jag vågade lämna och hämta hjälp.

Jag var så uppe i vad jag gjorde att jag inte ens kom mej för att be rörmokaren som kom och ville veta vart han skulle fortsätta, att ringa sos eller be han om hjälp. 

Brinner det frågade han, ja fick jag ur mej och sprang efter en hink till med vatten,  Skall jag ringa gårds ägaren frågade han och emellan mitt springandet, sa jag naturligtvis, ja, Han ringde varken sos eller chefen, utan åkte hem  :mellow:

2018-04-10 19.55.49.jpg

Att jag kört med traktor mm på "vägen" i vindriktningen , räddade antagligen situationen med gräsbranden, då det var dåligt med torrt gräs att brinna i utan det bran enbart mot vinden

2018-04-10 19.56.35.jpg.

Min största rädsla var att det skulle brinna så att det hoppade över vägen, och direkt mot  kyckling stallet.

 

Lite smått flåsig så tog jag mej upp och fick kontakt med chefen, och sedan tog vi gemensamt itu med att eftersläcka, väggen hade börjat brinna lite igen, under tiden jag hämtade han. men det fixade vi.

 

När telefonen var laddad så skulle jag ringa min mor, och hörde direkt att något var fel. 

En envis tant och hon fick inte komma in och träffa läkare, de diagnostiserade sträckning via telefon.  hade inte ätit på fler dagar eller ens fått behålla vätska, så hon låg bara hemma på soffan.  Det var till att hoppa in i bilen och körde de 35 milen upp och hjälpta henne,  

Väl uppe fick jag in henne till läkare, men på morgonen innan såg vi orsaken till smärta och dåligt mående, Bältros. Då kunde vi direkt berätta för läkaren vad vi misstänkte, och det var rätt diagnos, så hon fick medicin och kunde åka, hem, 

kokade egen väske ersättning åt henne, 

Att sedan hålla henne hemma och vilande ja det är en annan historia  -_-

Ja jag tordes lämna henne på söndagen i alla fall, och åka hem igen,

 

Väl hemma fick jag ett besked på de 9 rören med blod jag själv lämnat in, Långvarig brist på folfolsyra 

Det får man naturligt genom tex spenat eller brokoli Ja grön grönsaker, så morötter och annat jag räknat som "grönsaker" hjälper inte, de måste vara gröna.

Lite komiskt med tanke på mitt gröna intresse  :D

Men det finns tabletter som innehåller det så det löser sej. 

Men symptomen av långvarig brist på just folfolsyra , Ja det förklarar en hel del varför jag har vissa problem.

 

Nåja slut med tråkigheter, nu skall solen skina, och det har börjat torka upp, samt skall bli målar väder, så nu fokus på fordon igen

 

Fridens folks  :)

 

  • Like 9
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är "spännade" här i bland  :P

 

Dagen till ära vart jag ut ringd till nya ekipaget, De skulle kalibrera in den när jag kom hem,

Då de misslyckades förra året, var det tvunget att göras om,och nu

Ny traktor framför, Så allt från början igen. 

Men med solen kom tydligen arbetslusten, och de har fixat det under helgen när jag ej var med, Helt ok, men än en gång har jag ingen aning om vad de gjort, har heller ej fått chansen att läsa in mej på den, Varken traktorn eller såmaskin/radhackare mm.

Ett stiligt ekipage 

2018-04-12 07.18.55.jpg

 

Tog M6an ner då jag skulle ha med mej en del tunga grejor och verktyg. Och ja mina verktygs säckar 

Då det visade sej att de kört sönder han jag inte riktigt med mer än att panik laga och justera ramen på Camilonten, sedan fort som katten upp från åkern och försöka göra plats för min dotter i hytten, jag var väldigt sen för att hämta henne. så jag lade bara ur allt i verkstaden och körde vidare till skolan,

En glad tjej fick äntligen åka stora gröna hem från skolan.

2018-04-17 16.49.19.jpg

 

Ja så långt ok, så kommer nästa samtal, våran samarbets partner behövde nya välten, Och undrade var den var, Han fick ej tag i de andra,  jag berättade att den stod längst in i verkstaden och att den inte gick att få ut med en traktor med bubbelmontaget på.

Väl hemma så skulle jag förbereda mej för morgondagens tur, jag skall köra och hämta ett kök i Norrköping,

Då kommer Chefen och funderar vad det var för säckar partnern kört över när han baxat ut välten från verkstaden :angry: ,  

 

Helt ärligt så hade jag lagt de ordentligt åt sidan, Jag har inte vågat kika i dem än, så vad som är trasigt om något nu är det efter det blivit överkört vet jag inte

Det får jag kolla i morgon. det räckte för i dag. Då jag redan var på dåligt humör efter att ha blivit utskälld av skolförvaltningen när jag var på väg att hämta dottern

 

Jag har missat att avboka skolskjutsen några gånger, De åker ju hit ändå och hämtar andra barn Så bussen måste ju hit och vände hur som, sedan hade jag missat att ansökan om att dottern skulle ha det även nästa år,. Den skulle den varit inne före 1 April. 

Och nu var det för sent. 

Jag kan faktiskt erkänna att bland tappar jag humöret ordentligt, Speciellt när någon ringer och enbart är otrevlig. så det slutade med att jag sa det gör inget, hon blir sjukskriven de veckor hon bor hos mej, så det behövs ingen skolskjuts. ungen får klara sej med att gå i skolan varannan vecka. eller gå dryga milen.

Naturligtvis hade jag löst det, men detta var en sådan gång det rann över.

Ja då skulle det gå att ordna ändå, och jag behövde inte anmäla vilka dagar hon skall åka på morgonen eller ej, samt att de skulle kolla upp om jag kunde få det vid behov och inte enbart varannan vecka, 

I bland kan det löna sej att tappa humöret, Ja tills Soc står här och kollar då om jag är totalt galen eller bara lite knäpp  ;)

 

Hm dags att sova tror jag skall ju vara tidigt i Norrköping i morgon,

 Fridens folks  :)

  • Like 10
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja så har jag bytt allt som jag vet om och hittat på Volvo XC 70.

Nya däck mm, så nu har jag kunnat provköra den lite på gärdes vägarna här, 

100 kmh där vi kör traktor i 15 kmh, för att inte fara runt som i en popkorns kastrull, kändes inte som obekvämt eller att jag var på gränsen för vad bilen klarade. Lämpligheten i detta, ja det kan ju diskuteras men stötdämpare och bromsar måste ju få sej en omgång tuff miljö, innan jag bestämmer mej, inget jag gör i normala fall.

 

Svårt att bestämma, mej, 

Dyr skatt, ja det vet ni, Det är på  minus sidan

Men skillnaden mot att åka Renaulten är stor, Farthållaren är ett stort  + (är rädd om mitt körkort) Samt komforten slår den med hästlängder. Så +

Att jag får dra över 2 ton, stort  + 

AWD och diesel även på + sidan. 

Nu när jag spolat den under och krupit och bänt på alla bussningar, och kikat efter rost eller andra problem, och avsaknaden av detta vad jag upptäkt Ja det pekar mot ett + där med, Dock så är det bilprovningens resultat som väger tungt i detta fall.

 

I dag fokus på Jeep och M6an 

 

Fridens folks

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så har nästa patient fått lite kärlek, 

Jeepen, har jag bytt vevaxel givare på, KRÅNGLIGT Sedan  fördelarlock, rotor, kamaxelgivare, tändspole + kablar, Utan att få gnista, strulade lite med startspärr och larm, men inget.

Kollade alla väsentliga kontaktstycken, allt såg fint ut. säkringar, alla relän, mätt att strömmen går dit den skall för att utesluta tändningslåset och annat, men nej,

Kvar då styrenheten, 

Lånade en styrenhet och bilen startade, 2 sekunder men där var ett fel, hade tok tur och fick tag i en styrenhet i Örebro, för rimlig peng, det är bara 96-97 och tidiga 98a som fungerar och passar i en 96 årsmodell.

Så kämpa mot klockan och hinner inom utsatt tid att köra till Örebro. Säljaren skulle i väg en viss tid och kunde inte vänta för länge. 

Hem och montera, jopp nu startar den, men bara i 2 sekunder, så fast jag har alla nycklar de rätta och båda larmdosorna, så bråkar det, provar några knep, och enligt instruktionsboken, sedan massor av mer tveksamma tipps,. googlar och kollar på tuben, 

Där någonstans lutade jag mej tillbaka i soffan och vaknade kl 03 i natt, det tog på att skruva i 10 timmar oavbrutet på lördagen, och sedan söka , info samt annonsera efter en styrenhet, och få napp på en sådan, tydligen är Jeep folk nattugglor, för när jag gav upp kl 03 på lördagen plingade det oavbrutet i min telefon om inkommande meddelanden, upp kl 06 och börja sortera svaren, sov en timme runt 08-09 så ut och börja jaga just denna styrenhet, köra några mil skruva ur en ur en fungerande bil, testa, där var jag vid första starten på 2 sekunder, och jag körde tillbaka och skruvade fast och kopplade in låne boxen, så direkt mot Örebro, köpa boxe/styreheten, hem och montera, ja felet startar bara i 2 sekunder kvarstog.

 

In och äta lite, så skulle jag ut igen, men ja det var då jag vaknade kl 03 i soffan, 

I dag ogräsharva tills regnet kom, nu lunch och skumma igenom förmidagens ideer om hur man löser det med enbart start 2 sekunder.

Får nog läsa på mer i kväll med dottern, och ta nya tag med det när regnet slutat, 

Emellan har jag börjat putsa på Tanken till M6an, snart dags för lackering av den, sedan står skärmarna och batterilådan på tur, och byte av dem, 

 

fullt ös medvetslös  ;)

 

Fridens folks

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rätt kamaxelgivare sätt i den gamla igen.

Hyndan gör också så ibland om den stått ett tag med start stopp och där får man ta ut nyckel och den startar alltid på nästa försök, vet att alla givare byttes innan jag handlade den men detta fel kvarstår, kanske bara svårt att känna av nyckelkoden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...