Gå till innehåll

Vad har ni gjort idag då?


Fredrik L

Rekommendera Poster

Det är tur att kronan bygger robusta prylar. 30 bilen fick bekänna färg i går på brigadmuset det. Var många fimpar  som klättrade  i och ur drog och tryckte på allt som rörde sej :lol:. Sen är det ju bra med fylle inredningen  den är oöm och lätt städad men det var roligt  det var uppskattat utav både föräldrar och små fimpar :lol: 

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan gött fölk har nu fått offert på matrial till att. Bygga eget flak till 13 bilen som ska ligga på anordningen för utbytbara karosser:D. Så det blir till att beställa utav den lokala smèn sen är det bara att bygga sen besiktning.lämmarna kommer i från ett mindre lastbilsflak jag har dom är lite overkill men tror det blir bra med dom.och så blir det lite höjd på lämmarna och det gillar jag^_^

20190113_143224.jpg

20181230_144836.jpg

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är ingen dag den andra lik.

Tänkte besiktiga Hyndan som man aldrig hinner köra när frun har den, tog en provtur och bromslampan lyste, såg sen en fläck på backen och såklart hade ett rör gått, blev byta av båda längsgående nästan 8 meter rör, var lika bra att byta båda eftersom man inte visste hur de såg ut under tank mm sen hittades även en brusten fjäder så besiktningen får vänta någon dag.

 

Tog mig i kragen och gick igenom mejlen, och svarade på ett intresse mejl skickat för länge sedan från usa gälland c202, svar kom bara någon timma senare, märkliga jänkare som kan tänka sig flyga över bra för att titta på en gammal bil.  Så vem vet kanske det blir pengar till elbil istället.

 

Fick även ett mejl från en ny ägare till en av mina gamlashow bilar som exporterats och sen återimporterats hit och  renoverats till originalbil  men tydligen nu med nya ägare ska återställas till det custombygge jag en gång hade, mycket märkliga turer. 

 

  • Like 7
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har lite andra hobbies, och har tillbringat senaste veckorna nere i öknen. Nu har det varit fulla dagar och snabba resor mellan hotell och skjutbanan. Mycket större jeepar som äker runt. Tyvärr hanns inte med att ta kort av den långa raden Land Rover mk1 som stog på en sidogata, liksom den fetmerc som drog förbi, med terrängdäck på...

 

Lite bilar på parkeringen

 

IMG_1519.jpg.a099baf51be71ceb7f8c7dbe57dc4d73.jpg

 

IMG_1518.jpg.c6bb64d6b7ad0bd9f9f85bd0437485ea.jpg

 

IMG_1332.jpg.12518a3482a13b406faba46377fb9c49.jpg

 

Även ordningsvakten höll ett öga med extrautrustade fordon, nu var det främst sedlighetspoliser som bevakade att deltagande inehmsk damer skötte sig o inte utsatte oss män att bli exalterade:

IMG_1767.jpg.6107b3e4f2418d749d42093af7601acd.jpg

 

IMG_1333.jpg.aed2df075b0d61ff19bc7d6bcf708f4d.jpg

 

Mycket öglor för dragkrok, men denna skulle vara nåt att glida in på besiktningen med, bra att fästa stroppar när JDW ska stamlunna timmer

IMG_1637.jpg.1f23eb0feb4b4afc7448541f98f56136.jpg 

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utökade idag  "att göra listan" med leka tapetserare när det blir tid över för att ta fram symaskinen, med ett nytt objekt ett blocket fynd utan några intyg(kopia) i mycket solblekt skick.

https://www.nordiskagalleriet.se/fritz-hansen/agget?gclid=EAIaIQobChMIzqq67P3j4AIVRKgYCh026wFGEAQYASABEgIznfD_BwE

 

Kul att nu ha både ett Ägg och en Corona, att äkthetsintyg saknas märker inte rumpan när man sitter i dem,

duger de åt Jack Nicholson, Beatles, James Bond mfl   så duger de åt mig.

 

DSC00004x.thumb.jpg.6428897d8eef669d572c3037e3f4a0ec.jpgDSC00005x.thumb.jpg.16a1ddccd4badf7d3a021c922d97fae5.jpgArne-Jacobsens-Egg-Chair-making-an-appearance-along-with-the-Beatles.jpg.1bf832c8d9e85e2d4ede6e6cef151ea2.jpgjack-corona.jpg.a9be51c7a851bf5a007ec2406de6ca4f.jpg

 

Skulle någon ha en Eyeball eller andra versionen av Egg till salu  så pm mig. 

 

catherine_schell_in_an_egg_chair_in_moon_zero_two.jpg.5422ed117c722e2abd5185c04479672c.jpgjacobsens-egg-chair-from-men-in-black.jpg.1b38a98569e0a88c6eb9d081746a8ff6.jpg

 

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tog en tidig morgon tid hos sbp, en helt nyutbildad kille som just börjat jobba efter kursen i Stockholm. Han tog sig riktigt gott om tid var väldigt trevlig och kollade allt extra noga, när kassaregistret sen strulade till sig och rabatten dubblerades  trots flera försök så fick jag riktigt bra valuta för pengarna. Eftersom det blev prickfritt så blir elbil köp uppskjutet till åtminstone till juni 2020 när det är dags för nästa besök hos sbp.

  • Like 2
  • Haha 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja ha nu har man skrivit kontraktet på en gård. Så nu blir man gårdsägare med 20 hektar egen mark med 16hektar skog. Så nu kommer 13bilen och 30bilen till ett passande hem. I ställe för ett villaområde, dom blir fryksdalingar västra ämntervik Sunne kommun.så nu kan man starta upp bilarna utan att tänka på grannarna eftersom det är sista huset efter vägen och man ser inte närmsta granne. :lol: en dröm som har väntat på sej men som infriades nu.

  • Like 10
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, tgb13Fw säger:

Ja ha nu har man skrivit kontraktet på en gård. Så nu blir man gårdsägare med 20 hektar egen mark med 16hektar skog. Så nu kommer 13bilen och 30bilen till ett passande hem. I ställe för ett villaområde, dom blir fryksdalingar västra ämntervik Sunne kommun.så nu kan man starta upp bilarna utan att tänka på grannarna eftersom det är sista huset efter vägen och man ser inte närmsta granne. :lol: en dröm som har väntat på sej men som infriades nu.

Gratulerar. Hoppas att allt går enligt plan och att du trivs där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Gravander säger:

På onsdag far man till Gotland!:wub:

 

Utbildning, hotell. Synd att de inte är juli månad, 25grader varmt å lättklädda damer i hela Visby :huh::D

Jaaa.. det hade inte gjort ont.

  Finns inget som är så härligt som lättklädda damer en sommar månad i solen.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Svana säger:

Gratulerar. Hoppas att allt går enligt plan och att du trivs där.

Tackar det ska bli roligt blir lite mycket nu ett tag. Ska ju sälja det man har själv  så hoppas man att man får bra för det man har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, tgb13Fw säger:

Ja ha nu har man skrivit kontraktet på en gård. Så nu blir man gårdsägare med 20 hektar egen mark med 16hektar skog. Så nu kommer 13bilen och 30bilen till ett passande hem. I ställe för ett villaområde, dom blir fryksdalingar västra ämntervik Sunne kommun.så nu kan man starta upp bilarna utan att tänka på grannarna eftersom det är sista huset efter vägen och man ser inte närmsta granne. :lol: en dröm som har väntat på sej men som infriades nu.

Grattis!:)

 

Då blir du inte många kilometer från mig

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, LurK säger:

Grattis!:)

 

Då blir du inte många kilometer från mig

:D då lär du säkert se när flyttlasset börjar i juli det är uppe på Åsen. När en 13 och 30 bil börjar åka förbi 30 bilen får agera släpkärra :lol: kanske 13 ochså om jag hinner besikta å lägga på ambulansskåpet få har man en täkt och en öppen transport. 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2019-03-04 på 11:52, Svana säger:

Kan inte förstå varför du är så intresserad av elbil..

 

 

Känns som det är nästa milstolpe i bilhistorien, vilken jag tror kommer ändra på mycket och gärna vill hinna uppleva.

Själv blev jag mest tagen av komforten och lugnet elbilar ger vid körning. 

Tror många som provar känner samma sak. 

 

Men så klart kommer våra fordon bli högintressanta för preppers eller de som behöver ha något som flyttar på sig trots strömavbrott.

 

 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, eile säger:

 

Men så klart kommer våra fordon bli högintressanta för preppers eller de som behöver ha något som flyttar på sig trots strömavbrott.

 

 

 

Hvis samfunnet går under så blir det lettere å lage egen strøm med vindmølle eller solceller enn å lage egen bensin. Så det er ikke opplagt at en elbil ikke er nyttig for en «prepper».

 

Jeg har flere kjente som har elbiler, flere med Nissan Leaf, en med VW eGolf, tre med Tesla S, en med Tesla X og en med Tesla 3. Alle er superfornøyde med bilene sine. Det blir nok en elbil på meg også etter hvert. Kanskje en elbil til pendling til jobben og en dieselbil til helgeturer og ferie.

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åhh en multifuel 

Drar nog minder än min :)

 

Själv har jag tappat kontrollen över timmarna igen, det vart en kväll och en dag med dottern på hela sportlovet.

Tog igen det med en skogs övernattning med M6an och smyg i mörkret med pannlampor i helgen

 

Trodde det skulle bli lugnt ett tag nu när de kom hem från sin Thailands tur, men näpp, denna vecka ena borta , och snart skall den andra i väg igen.

 

Har försökt få tid till Jeepskruvande, och lyckats byta ok, men så gick en bromsledning av när jag började lufta. när den var bytt, gick en till. 

Sedan slut på bromsvätska, Ja av den normala.  Silicon vätskan får M6an ha i fred, 

Men som tur var har de bytt bromsrör på ena Jeepen jag håller på att plocka ner, så jag snålade och snodde ledningarna från den, rätt längd, och slangarna hade ju suttit mot de oken tidigare så det blir nog bra

 

Letar en jätte grov stock, för att såga "ölbänk" av, och tror jag hittat en frisk en i dag. 

De flesta träden nere vid sjön jag fällt har varit dåliga/ruttna i mitten, men i dag fick jag tag i en som bottenstocken var frisk på.

skall bli 3 sittplatser med ölglas bord emellan 

Typ denna, OBS ej jag som gjort den, bara fått inspiration från den bilden

FB_IMG_1550850730880.jpg

 

Fridens folk

 

 

  • Like 7
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 timmar sedan, H.Hansen säger:

Åhh en multifuel 

Drar nog minder än min :)

 

Själv har jag tappat kontrollen över timmarna igen, det vart en kväll och en dag med dottern på hela sportlovet.

Tog igen det med en skogs övernattning med M6an och smyg i mörkret med pannlampor i helgen

 

Trodde det skulle bli lugnt ett tag nu när de kom hem från sin Thailands tur, men näpp, denna vecka ena borta , och snart skall den andra i väg igen.

 

Har försökt få tid till Jeepskruvande, och lyckats byta ok, men så gick en bromsledning av när jag började lufta. när den var bytt, gick en till. 

Sedan slut på bromsvätska, Ja av den normala.  Silicon vätskan får M6an ha i fred, 

Men som tur var har de bytt bromsrör på ena Jeepen jag håller på att plocka ner, så jag snålade och snodde ledningarna från den, rätt längd, och slangarna hade ju suttit mot de oken tidigare så det blir nog bra

 

Letar en jätte grov stock, för att såga "ölbänk" av, och tror jag hittat en frisk en i dag. 

De flesta träden nere vid sjön jag fällt har varit dåliga/ruttna i mitten, men i dag fick jag tag i en som bottenstocken var frisk på.

skall bli 3 sittplatser med ölglas bord emellan 

Typ denna, OBS ej jag som gjort den, bara fått inspiration från den bilden

FB_IMG_1550850730880.jpg

 

Fridens folk

 

 

Himla mysig bild och kul idé.. blev också sugen att göra en sån.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har suttit och klippt gammal vhs film, en ungdomssynd. Vi skulle gjort en musikvideo 83-84 men inspelningen misslyckades en del, filmaren stod på fel ställe längre bort på Storgatan och jag satt vid övergångsstället halvvägs och hoppade till jumplåten , när låten var klar körde jag vidare och fick se filmaren. Nu mixat ihop alla gamla klipp.  Lite kul att bilen återimporterats och original renoverats numera röd, men nuvarande ägaren ska bygga tillbaks den till den grön lowrider den tidigare varit.

 

 

  • Like 3
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 3/5/2019 at 1:17 PM, eile said:

Känns som det är nästa milstolpe i bilhistorien, vilken jag tror kommer ändra på mycket och gärna vill hinna uppleva.

Själv blev jag mest tagen av komforten och lugnet elbilar ger vid körning. 

Tror många som provar känner samma sak. 

 

Men så klart kommer våra fordon bli högintressanta för preppers eller de som behöver ha något som flyttar på sig trots strömavbrott.

 

 

Håller med helt och hållet. Det är så sköna bilar att köra.

 

Ibland tänker jag på det när ni gubbar skruvar och sliter med era motorer, vilket blir i stort sett helt onödigt med elbilar. De är otroligt simpla i jämförelse och det mesta som kan gå sönder under huven på en vanlig bil finns helt enkelt inte på en elbil.

 

Tänker ofta också att eldrivna 4x4 skulle vara suveränt duktiga i skogen, och aldrig ge problem i djupa lerhål :P

Tänk bara, totalt smidiga motorer som är lätta att kontrollera, massor med kraft på lägsta varv, korta sträckor i skogen så batteriet räcker hur länge som helst, fullständigt vattentäta så kör var du vill, elsystemen tar lite plats så bilen kan konfigureras optimalt. smyga omkring ljudlöst och lukta på blommorna :blush:

 

Fast ingen fara, våra bilar kommer att räcka många år ännu och min TGB 30 ger jag aldrig upp. Den har oslagbar charm :ph34r:

Plus att elbilar har ju andra delar gemensamt med alla bilar och de kräver säkert samma underhåll som förr.

 

Däremot nästa generation ungar som kanske inte har har växt upp med "gammaldags" teknik och ljud, de kanske kommer att ta el-bilar för givet :blink:;)

Mina ungar har ju mest åkt elbil så det ser inte det som något konstigt alls.

 

Den störta omvälvningen tror jag också är att (vissa) elbilar helt enkelt är snabbare än vanliga bilar, och vi vet ju hur viktigt det är att ha den snabbaste bilen på kvarteret, det kommer garanterat locka många grabbar :P

Och å' andra sidan har vi alla de som bara vill åka bil med minsta möjliga komplikation, tuta och kör: El-bil, finns inget enklare att köra!

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja i går smög jag i väg till bilprovningen med Jeepen

Var helt inställd på ombesikting, Ja rost i golv och lite bak på ena tröskellådan. Så skulle säkert något avgasvärde vara åt skogen då jag satt i en "starkare " motor. Har tjuvat till mej från 178 till 196 hk, i och med motorbytet och annat top, Så det borde påverka något värde

 

Och mycket riktigt, co visade på 0,68 när jag kikade ut och frågade hur det stog till med motorn. Ja Co för högt sa han, Ja vad får det vara då sa jag 0.3 fick jag till svar :unsure:

Hur ställer jag det på en sådan här ? Ingen aning till svar, Jassa, försökte med vad tusan amerikanare får väl släppa ut lite mer, Men nä. Jaha det blir släggan å slå då, för det brukar fungerar flinade jag, Så sa jag ge den lite tid, jag har ju varit här över 40 min för tidigt, den är ju kall. Och vi stirrade båda på mätaren, Som faktiskt kröp neråt. och efter ca 2 min ja då stog den på 0,31, Så då släppte han det :wub:

 

Så in med den i hallen, och bromsarna var perfekta. 

Nästa koll vara lyset, jag stog med skruvmejseln i handen, och sa som det var, jag har bara ställt in det med mitt ögon mått, så de behöver kanske justerar. 

Fan du har bra ögonmått sa han, de står perfekt.

Sedan upp med bilen, Jag hade missat att klamma den långa bromsledningen bak, själv fick jag ej i den i de gamla fästena och hade tänkt buntband, men glömt det, men han var en stor man och klämde fort de på plats. Så då var det ordnat sa han bara.

Så det vanliga bändande och snurrande på saker, och allt var stumt där det skulle och rullade fint där det skulle. 

Sedan åkte rost hammaren fram, Fan nu är det kört tänkte jag. Och ja han hittade lite rost på golv förarplatsen, Men allt bärande var helt friskt, så sätt en plåt där så blir detta bra fick jag höra, Hm sparklådan då tänkte jag och visade på den, Mummlade något om att b yta den mot en fyrkants profril. Men den var bara dålig ett par decimeter bak på höger sidan, så det vart också bara bra att veta, då det bärande var helt, Ramen var helt stum, så det kändes ok.

 

Ja det var väl bara att hissa ner den och invänta dommen då, de brukar ju ofta ha något som dyker upp på pappret,

Men det var byt lyktorna fram innom ett år och kolla om du kan fixa rosten, det sprider sej ju annars, 

Så fick jag godkänt till Maj 2020

 

Härligt nu kan jag Ställa av Volvon och börja jaga någon som vill ta åt sej att fixa lite med den, Det gör jag ej själv, behöver lyft till det som skall göras.

Men denna duger åt mej så länge 

20190311_130603.jpg

 

Fridens folks, nu måste jag ut och göra nytta säger de som tror sej veta bäst 

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

EFTERLYSNING!!

  Var fasiken har "Putte" tagit vägen, som säljer tgb delar söderut nånstans..

  Vi har en stor-order som han skulle plockat ihop och sänt för 5 månader sedan..  och nu svarar han inte ens längre.

 Oseriös.. Eller har det hänt honom något??

 

Han va iaf inloggad här på tgb.net förr och gjorde reklam att han tog lver nåt företag för att sälja delar. Men sen då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...