Gå till innehåll

Vad har ni gjort idag då?


Fredrik L

Rekommendera Poster

Nu har man till sist landat hemma :)

 

Vi var några som åkte upp med bil i fredags, för min del innebar det 63 mil. Kom hem just innan 24.

Vi såg 3 avåkningar och en renolycka.

Det var för det mesta snöigt och snörök hela vägen. Men idioter fanns det ju ändå...

Och de som bara åkte förbi stackaren som var halvvägs ut i skogen och ignorerade både triangel i kurva och blinkers, hoppas jag att de jävlarna får en svidande restskatt i maj.

 

Igår körde jag like skogsmaskin också :D

Hjälpte farsan att flytta den till nästa ställe och efter den smala ödevägen hade några julfirare parkerat brevid sin stuga, farsan tog sig precis förbi med bilen som körde före. De blev ju helt klart nervösa och oroliga för bilarna när jag kom, så det var ju bara att hålla ut i diket och kolla vart banden mot bilarna var.

Helt klart är ju att småbarnen kom av sig i sin lek och glodde som om det inte vore någon morgondag (ha) :)

Roliga är ju att de vid bilarna såg likadana ut, tror till och med att den ene av dem började filma eller något när man strök förbi bilarna...

Så lite fuktiga i skoteroverallerna blev de nog :)

 

Idag har man skottat snö med traktorn och lort-skruvat i en totalt hopplös bil i kylan, yay! :D

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag fick jag grävt ut 11:an och hon startade lika snällt som alltid. Lite surt att knappen till ena torkaren lagt av, för nu står den bara och går :( fungerar ju dåligt när det är -12 grader :) Den obligatoriska körningen gick helt perfekt, fin och god snö... där isen var framme grävde dubbarna sig gott fast, efter 7 km på skogsvägar är hon åter parkerad. Nu väntar vi in "Dagmar II"...

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Till bilen va? :D

 

Haha näe dom var allt till mig. Fyller ju 40 snart så det är lika bra att ta steget över till gubbe redan nu.

 

Var kalasväder idag så jag var ute i skogen och fotade lite och fan va bra det var med broddarna på isiga stigar, jaja jag kände mig gamal så fort jag skrev det :)

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha näe dom var allt till mig. Fyller ju 40 snart så det är lika bra att ta steget över till gubbe redan nu.

 

Var kalasväder idag så jag var ute i skogen och fotade lite och fan va bra det var med broddarna på isiga stigar, jaja jag kände mig gamal så fort jag skrev det :)

 

Jag köpte dom små skruvdubbarna jag till skor/cyklar kändes tuffare än broddar ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vinkon >> Ja..man blev ju inte ett dugg avis!! Själv gillar jag köra väghyvel, men en skogsmaskin är ju våtaste drömmen.. hehe

 

Fredde och Quattro>> Jaja, medans ni nu hastigt åldrades, så halkar jag själv omkring här och slår mig redlöst på isen.. haha.

 

Måste berätta: Igår gick jag med bilnyckeln i handen på planen utanför verkstan i helt andra tankar, OCH halkade nåt-så-in-i-helvete! Lyckades skicka iväg bilnyckeln över hela planen ett 20-tal meter haha!! Tur det var ljust ute, annars hade man krypit runt än idag och letat.. :lol:

Jag föll aldrig som tur var, alltså är jag för ung för "gubb-dubb" hahaha.

 

Roligt efteråt, synd ingen filmade.. :angry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Plockade av skåpet lite snabbt i förmiddags, och lyfte fram flaket under all snö, sen vart det arton mila turen efter dottern, tillbaka och lyfte på flak och skruvade fast det. lade dottern 22.50 Åt helskotta för sent mot normal läggnings tid,

Nu har jag varit ut och flyttat över hennes bilstol och suger i mej lite kaffe, samt laddar ner kordinater mm som behövs på morgondagens äventyr,

Då blir det upp i ottan och ge oss ut för att testa däckena i ganska tuff snö körning, med några andra tokar som tydligen också vill sätta sej fast i snö och kyla i skogen.där det inte finns någon tjäle under som bär där det är blött ;)

Har inte hunnit få fram kedjorna och provat dem än så det kan bli spännade om de behövs :P

Men med nya däck+vinsch+brytblock+stroppar, samt goa kamrater skall vi nog komma hem igen ^_^

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick ett SMS och ett samtal av en tjejkompis ikväll:

-Svana, du och bilen är med i nya numret av tidningen Bilsport!!

Nähä svarade jag???

-Meen jooo,de e sääkertt !

 

Jag åkte och handlade en tidning och mycket riktigt!

En liten bild från en Volvoutställning i somras, med min omtalade Volvo och jag i en gay-rosa T-shirt haha. Dessvärre har jag tydligen bytt efternamn, om man ska tro bildtexten :( aldrig får man vara nöjd haha. (Bilsport nr.1/2 2013 sid.73)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var ute och kollade till bilen (TGB30), har inte hunnit kolla till den sedan jag körde hem den för drygt en månad sedan...

Den verkar ganska komplett, allt ligger i sina fack som det ska. Det jag inte har hittat än är brytblocket till winchvajern samt reservdunkarna.

Dock har jag två domkrafter och två reservhjulshållare av någon anledning.

Nu skall det läsas instruktionsbok...

GOTT NYTT ÅR!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många dagars ledighet nu i mellandagar och efter nyår. Abstinensen blir svår, och man måste ha nåt att göra.

Så idag blev det monterat två nya stänkskydd med reflexer bak på 131an och riktade / byggde ihop låsbygeln till tanklocket som varit trasigt sedan jag fick urslangad full tank för ett år sedan.. kört med najtråd sedan dess.

Såg inge bra ut på macken när man öppnat tanklock med najtång haha!

 

Nu blev resultatet satans bra, alltid skönt när man åstadkommit något man skjutit framför sig länge.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här står TGBs och valpar och vill ha omvårdnad runt verkstaden.

efter damaskbyte på en 13 så vart det till att bygga om från avstört tändsystem till "vanligt" på den,Vilket inte blev så lätt när jag inte hade en ny tändspole, lämnade verkstaden kl 16 i går för att blöta upp mej och få lite mat av 13 bils ägaren.

I dag har jag letat på lådor och säckar med kedjor, Vårat berg lämpar sej inte för körning utan kedjor fram åtminstone så det blir kedje montering på 2 st TGB13 i dag. sen vill pepparns valp ha massor av kärlek, ny lamell-tryckplatta.urtrampningslager och lite annat, Får se vad jag orkar och hinner till på lördag.

Fingrarna börja strejka och jag skall ha Liten hansen här från den tredje och 9-10 dagar framåt, det hämmar skruvandet.

Hoppas någon dyker upp på kaffe så jag kan lura med dem till verkstaden och hjälpa till :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här står TGBs och valpar och vill ha omvårdnad runt verkstaden.

efter damaskbyte på en 13 så vart det till att bygga om från avstört tändsystem till "vanligt" på den,Vilket inte blev så lätt när jag inte hade en ny tändspole, lämnade verkstaden kl 16 i går för att blöta upp mej och få lite mat av 13 bils ägaren.

I dag har jag letat på lådor och säckar med kedjor, Vårat berg lämpar sej inte för körning utan kedjor fram åtminstone så det blir kedje montering på 2 st TGB13 i dag. sen vill pepparns valp ha massor av kärlek, ny lamell-tryckplatta.urtrampningslager och lite annat, Får se vad jag orkar och hinner till på lördag.

Fingrarna börja strejka och jag skall ha Liten hansen här från den tredje och 9-10 dagar framåt, det hämmar skruvandet.

Hoppas någon dyker upp på kaffe så jag kan lura med dem till verkstaden och hjälpa till :)

Lura dit Obelix, han verkar inte omöjlig. Men han vill väl skruva med sitt oxå..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, nytt år kära vänner.

 

Blev en liten udda nyårsfirande för min del. Då jag valde att vara själv och bara ta det lugnt, se lite fyrverkerier utan stark dricka..tjejen och bonusdottern for till sitt landställe i Flen-trakten.

Så kom jag på en lite busig idé. Jag tog tgbn upp för den gammla nerlagda skidbacken här i Nynäshamn (inte helt okej men ändå ingen som bryr sig, har hört mig för) och med kedjorna på klättrade jag upp på sidan av backen och stod och tittade på raketerna.

 

Satan vad fint det var med den utsikten. Man såg grannorternas fyrverkerier lika bra oxå. :P

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lura dit Obelix, han verkar inte omöjlig. Men han vill väl skruva med sitt oxå..

 

Jo då jag lurade ut Obelix, han kom med en tändspole, men jag hade lyckats bygga om tändkabeln från det avstörda systemet så den passade på ett ej avstört system, så nu slipper vi jaga dyra tändstift mm till även den bilen, och alla tre Olerums 13 bilar har nu ej avstörda system,

Vi hade ju öppet styrelse möte/ skruvar/ fika kväll i klubblokalen ovanför verkstaden i kväll, sista innan årsmötet på lördag, så då var obelix som Ordförande i klubben nästan piskad att lämna smedjan och komma hit ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja då var denna dag snart till ända för mej i alla fall, har legat i de sista dagarna för att få Olerums 3 st 13 bilar i bra skick.

Ställde tändningen på den jag bytt tändsystem på i dag, felsökte torkar motorn, började med knapp sedan reläer, och slutligen byte av torkar motor,

Så skulle jag sätta på en lampa bakåt som man sätter på genom batterivärmar knappen, Skumt som tusan, jag hade 28.4 v när bilen gick men fick bara en 3 w lampa att glöda, så 70 w lampan hände det inget med. men då vi ändå hade tagit funktionen batterivärmare ur funktion så klippte jag sonika av ingåend kabel till reläet och utgående från reläet och satte i hop med en sockerbit, och vips så tändes lampan när bilen startat och laddningslampan slocknat samt knappen var ner tryckt.

Mitt ett till fyra slutrör jag satte på var inte så lämpligt när man stod vid batteri lådan och hade motorn i gång  :P

IMG_20121225_141939_0_zps55d7b4bf.jpg

En backlampa sattes även på plats bak som styrs av växelspaken i back läget som det skall vara, ej original, men fungerande i alla fall.

 

Så har jag hunnit med att plocka ur min "servicebuss" alltså Audin, jag skall sälja den till nästan bortskänkes pris, till styvdottern som bara har uppkörningen kvar på körkortet. går massor back på den affären, och i stället köper jag en WV transporter dubbelhytt diesel själv.

Men det är nog lika bra för jag förstör ju nästan Audin när jag jämt har den full lastad med grejer och verktyg; I WVn har jag ju flak med ett tons lastvikt på och 6 bältade platser, så den passar nog mej bättre egentligen  :unsure:

 

Ja det var vad jag hunnit med i dag  :) Nu skall jag nog vila några timmar innan jag tittar in igen  ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...