Gå till innehåll

Vad har ni gjort idag då?


Fredrik L

Rekommendera Poster

Ok, synd om han inte fick bilen med sig, vet att gränsstationer kan vara knepiga, kört en tjernobylresa en gång och då var det en del papper och val av rätt gränsstation förutom ett snabbesök på ambasaden innan avförd.

 

Att bli nekad kan kännas, har själv vägrats inträde i Albanien samt Saudi även Israel vägrade vid ett tillfälle mig pga av ägande av två fordon så det ena fick snabbt säljas till en turist.   Albanien som dåvarande kommunistland krävde fordonshandlingar och intyg mm från Ankara ambassaden,  kan tänka mig att det är samma problem för Hansen att han personligen bindas måste till fordonet av myndighet,  detta för att förhindra försäljning samt att han blir personligt ansvarig för allt som kan hända runt fordonet. Ryssland har ju inte (längre) Tripticket eller passage du carnet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag fattade rätt så är problemet ett intyg eller certifikat som ryssarna kräver för fordon över 3,5 ton. Detta motsvaras tydligen av något liknande trafiktillstånd som Transportstyrelsen inte utfärdar till privatpersoner. Han kunde köra in i Ryssland utan men riskerar kraftiga böter varje gång han blir kollad av rysk polis. Han har pratat med TS men de kunde inget göra...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jäkligt trist för Hasse, som han jobbat med att få allt i ordning. Hoppas det blir en trevlig resa i alla fall.

Han släppte förresten in mig som vän och nu kan jag se hans andra foton också, fast har inte hittat något från den här resan ännu?

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lider med Hansen verkligen tråkigt.   Googlade runt lite och vanlig transitvisering ska inte innebära problem med tyngre fordon, men har själv råkat ut för att tull och nitiskapoliser haft invändningar på fordon/förare. På våra nya körkort finns alla klasser uppsatta dels med bokstäver och sen bild nu är det ju försent men kanske Hansen hade kunnat övertyga dem med detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan hända att fullpackad bil med även 800liter diesel i fat mm kan anses som godsbefodran eller att sådan kan utföras och därför inneburit problem.

 

För när länder krävde tripticket för privatresor så skrevs allt gods in så det även lämnade landet.

 

http://www.akeri.se/sites/default/files/ahb_2013_kapitel17_granstrafik_0.pdf

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

31 minuter sedan, Svana säger:

Jag skriver som jag tänker.. det där borde han förutspått och tagit reda på innan resan faktiskt.

  Det skulle snarare förvånat mig om det INTE hade blivit krångel.

 

Det gjorde han. Pratade både med den ryska arrangören och svenska Transportstyrelsen. Allt var klart. Och han fick köra in i Ryssland med bilen om han ville, men tipsades om i finska tullen att om han stoppades i poliskontroll i Ryssland han kunde han få höga böter om han inte hade trafiktillstånd. Det var där hans Moment 22 började.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det vara så att finska polisen inte förstod att det var en trafiktillståndsbefriadbil/transport.  Ser man på vägarna som turen skulle gå så är det väl inte några jätterisker med poliskontrollplatser.  Tycker han borde ha chansat och handlat med sig några limpor cigaretter.   Finns ju ett transit visa som han borde kunnat sökt.

Får väl hoppas bil och materiel kvar när den ska hämtas upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hemma igen,

Kul att ni försök följa mej, men efter allt strul vid tullen, så var surfen slut, och jag fick förslag av telia att öppna så jag kunde fortsätta surfa, förslagen låg på 2500 kr 5000 kr och 10000 kr :ph34r:

Nä det blev inget surf eller bilder upplagda, 

Jag har nog ganska hårda inställningar om vem som kan se på FB, man måste vara vän med mej, 

 

Ja det vart väldigt tråkigt vid tullen, Detta kunde inte förutses eller åtgärdas på plats,, ändringen från Ryssarna kom samma vecka, och ingen inte ens Finska tullen visste om dem, 

De var otroligt hjälpsamma vid finska tullen, jag fick låna deras telefon för att ringa Rysssland, de ringde Moskva och alla de kunde komma på, de jag reste med satte Kola travels kontor på att hjälpa till,

Hm ett litet misstag de gjorde det i mitt namn, första priset för att de försök hjälpa till vart 260 EURO, men de sänkte snällt nog till 20 EURO i timmen och satte 4 timmar på det,

De kunde ju ändå inte fixa problemet

 

Jag skulle ha ett Bilatrealt transport Intyg. (transport av gods mellan två länder där fordonet är registrerat i något av länderna)

Men transportstyrelsen utfärdar ej det till privatägda lastbilar, och visste inget om det, då tog jag det ganska högt upp innan dagen var över, det gick åt 4 telefoner för att försöka samordna och reda ut det hela samtidigt, Min , Mitt resesällskaps och finska tullen, samt Kola travel, uppkopplade mot olika myndigheter samtidigt, väldigt rörigt Finnarna fick utfärda detta ända så långt som till veckan innan, men nu var det stopp för dem med,

Dock fick jag som sagt åka in, men jag var tvungen att passera 2 militära kontroller, där skulle det gå bra, dock den sista där Rysk Polis samt militär stog dygnet runt, ja där hade jag fått böter 1000 EURO, som skulle betalas omgående, Vi funderade på om vi skulle splita den summan, men ingen kunde ge svar på om jag kunde få den boten så fort de såg mej, så det kunde blivit dyrt.

 

Flera olika svar från Ryssarna, bilen vägde mer än 3.5 Ton, Bilen vägde mer än 6 Ton, mm, mm  Ja ingen gav samma svar bara att det gick inte att köra in med den bilen lagligt för polisen, dock för tullen  :huh: Ja det gick inte att lösa, 

hade i tanken att bestrida boten i domstol där, men visst ej om jag skulle få tillbrninga vänte tiden i kurran eller ej,

Så efter 7 timmar vid gränsen och de andra hade åkt in, så jag beslutade att vända,

Det var 2 timmar kvar till gränsen stängde, 

1,5 timmar innan de stängde fick jag några kryptiska sms, om att en taxi skulle hämta mej i Finland, och att de hade fixat fram en Offroad hyrbil till ok pris, ringde kola travel och ja jag kunde hyra en av deras guiders bil, billigt, så ut med vad jag han och hoppade in i "taxin" ja det var vad jag förstog en Ryss som kunde köra in i Finland och vända, för att hämta mej och köra mej 20 mil till ett Motell. 

Vi var sen och måste igenom båda militär kontrollerna innan de stängde med, Så det gick fort kan jag lova, men en säker förare så det kändes tryggt trots att vi var långt över vad som var lovligt och vad vägen för en normal bil med förare tillät. Långt mer än max 80 km som jag tror var både lämpligt och lagligt,  Rally med en fullpackad L200 och radarn påslagen som vart uppgrävd vid soldat gravarna efter vi var inne i Ryssland 

Taxi 20 mil, och två gränskontroller 8000 rubel, var riktigt vettig, totalt med återresan mm blev det taxi för 22600 rubel, men det delade vi på 2 så bara 11300 rubel för mej

 

Väl på Motellet visade det sej att bilen jag skulle ha, ej var ledig, vart hänvisad till en hyrbils firma i Murmansk, och skulle ta en Taxi dit för att hyra bil, Lite drygt 20 mil till och 15000 Rubel enkel. Dyrt och väldigt luddiga hyresregler,  och en deposition skulle lämnas, naturligtvis allt i förskott,  det var en Offroad bil men ja jag kunde lika väl få betala hela bilen innan jag fått lämnat landet, om det tyckte det, så Nej

 

Ja hur som bestämdes att Frank från Kola Travel skulle komma till Motellet, tidigt nästa morgon, han hade jobb att utföra vid sin camp, och stugor, dagen efter, 

Där bestämdes att jag och Jesper som åkte med mej, skulle än en gång lämna både en del av packningen, då alla vart för tungt blastade, och lämna resesällskapet igen, och åka med han i hans Landrover, så i med vad vi fick med, snodde några pannkakor, från de andras frukost, då vi inte han med våran. och många timmar i bil ut efter "White sea" släpptes vi av på en ljung hed, vid några stugor som var uthyrda, 

Inget tält och ligg underlag, inga kastruller eller stekpanna att laga mat på eller något kök för min del. Nåja dagen efter kom de andra och hade åtminstone ett tält och ett tunt liggunderlag med åt mej,  Och jesper hade ett spritkök och en kastrull så vi redde oss.

Då hade jag och Jesper haft en ovanlig men trevlig dag tillsammans med de Ryska gäster som befann sej i stugan, skjutit hel automatiskt hagelgevär med dum dum kulor "björn kulor"  det gick 8 skott i magasinet, tillverkad av samma som tillverkade Kalashnikov, Det vara bara att göra en mantel rörelse så kunde man avfyra hela magasinet, en spännade "Shotgun", fått en flaska " Rysk whisky" så vi klarade alla mygg och bromsar å hästbromsar, och fått upp ett slags provisoriskt läger

Lite strul då de i Jeepen fortfarande var överlastade, så det bestämdes att Frank skulle byta bil till sin GAZ 66, lätt ombyggd.

Den kostnaden slapp jag, jag var så jäkla förbannad på vad som sagts och lovats, som sedan vart tillbakataget mm så jag var på väg hem igen, men vi löste det och det vart att åka GAZ 66 resten av resan, ja förutom "Taxin" tillbaka till Fnland då

 

Ja Tullen i Finland var helt otroligt hjälpsamma, jag fick lämna M6an på tull området som bevakades dygnet runt, och hade grindar som var stängda från 21 till 07, dock både kamera övervakning och bemannat av beväpnade tullare, så den fick stå i fred.

Måste tillägga att både Frank och Kola Travel var väldigt hyggliga och hjälpsamma,  Jag slapp betala för att jag åkte med och provkörde hans GAS för att jag hjälpte till lite med det som behövdes fixas vid varje rast och natt uppehåll. en trevlig resekamrat var han också,

Jag pumpade han på uppgifter om allt jag såg, så han till slut tyckte jag kunde bli en bra spion för Sverige, då jag kanske såg lite för mycket :P

 

Nu har jag ett 16 Gb ett 32 Gb och ett 64 Gb med film och foton att ladda upp. Lovar att skriva mer om detta med både foton och film, 

Dock får det nog bli en följetong det var så många intryck och olika saker att det känns som att det är bäst att ta en dag i taget från tiden väl i Ryssland, ja eller två åt gången max, annars blir det för mycket att göra på en gång

 

Fridens folks :)

 

 

  • Like 10
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2018-07-18 på 12:44, eile säger:

Kan hända att fullpackad bil med även 800liter diesel i fat mm kan anses som godsbefodran eller att sådan kan utföras och därför inneburit problem.

 

För när länder krävde tripticket för privatresor så skrevs allt gods in så det även lämnade landet.

 

http://www.akeri.se/sites/default/files/ahb_2013_kapitel17_granstrafik_0.pdf

 

 

De kollade inte ens på flaket, Ja eller de gjorde de, men enbart för att bedöma om det kunde klassas som en husbil. då hade jag kunnat vänt och kört till Sverige och reggat om den, Men det fanns det inte tid för, bara ett tomt fat med inge diesel mer än det i tanken

Svårt att få tid för både omregning och ny besiktning på några dagar inom rimligt avstånd, Haparanda var närmast med ca 45 mil. än värre att hinna se om jag uppfyllde kraven

Det du bifogar är för åkerier ej privat personer, jag har inget trafik tillstånd eller firma registrerad som åkeri. så därför kunde inte transportstyrelsen utfärda något intyg åt mej, speciellt inte ett som de infört en vecka tidigare de samt inte ens finska tullen var medveten om att de ej fick skriva ut nu. skall återknyta med transportstyrelsen på Måndag och höra om de ens fått svar från Moskva,

Tror inte det ligger så högt på agendan då vi inte ens har diplomaterna kvar i landet, de kördes ju ut med buss för några veckor sedan.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar konstigt att de krävde ett Bilatrealt transport Intyg.  Du hade ju inte för avsikt att lossa dit "gods" i Ryssland. 

 https://transportstyrelsen.se/globalassets/global/vag/yrkestrafik/yrkestrafiken.se/typ_av_transport_och_typ_av_tillstand.pdf

Tror de bedömde dig schablonmässigt som lastbil med flak och då med gods,  istället för turist boende/tältande med sitt bohag bak på tillhörande fordon. En husbilsregning eller regintyg för lastbil där det är inskrivet bostadsmöjlighet ink utrustning hade nog hjälpt.   På de fordon jag åkt runt med har jag krävt vid regbesiktning att man skrivet in bostad möjlighet i pappren trots att det är lastbil, på min står det tex på regbeviset: SKÅP FÖRSETT MED BORD OCH BÄDDPLATSER.

 

Tycker problemet liknar det när man försökte åka in i länder utan tripticket, med tripticket garanterades att fordon + allt övrigt medföljande togs ur landet.

 

ang tidigare hänvisad länk så var tanken tillståndsfria transporter men du kanske vägde mer än 6 ton.

 

 

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beställt 74 graders termostat från Mekonomen. 

Egentligen för tidiga Saab Turbo men passar för b18 etc också.

https://www.mekonomen.se/bil/reservdelar/varme-kyla-och-komfort/termostater/termostat-ps294a17-4022--74sv

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har lite bekymmer med "molnet" där jag lagt fotona från resan, det står på hasse@terrangbil.net. tyvärr missades det att vi "old timers" nyttjade det, och efter flytten kom de ej med och Andreas har raderat allt, så jag har att göra en del med att skapa ett nytt moln, och avsluta det gamla, kontakta alla jag kan komma på som har skickat kontrakt, mm till den och ändra allt viktigt som är styrt till den. samt fixa en mail adress, som inte är min Gmail, då den översvämmas av reklam och skräp. så jag behöver en ny "anonym adress" att få mina viktiga mail till.

 

Får lägga några kvällar på det så kan jag börja med reseskildringen sedan,

Har inte plats för alla filmer och foton på datorn så ett lagrings utrymme krävs för att jag skall kunna jobba vettigt med det.

Skönt att vara hemma, samma värme här som på kola där solen sken nästan dygnet om,  Dock en aningen mindre insekter som konstant äter på en, så det är en klar fördel ;)

Skall se om jag kommer in till däckverkstaden i dag och får mitt reservdäck och det jag köpte efter vägen att hoppa av så jag kan sätta på 2 av de bästa jag hade innan på de fälgarna, 

Jag har starka planer på att ta mej till Höytorp fort.  Tordag till Söndag hade jag tänkt mej, och var inte så sugen att köra mer än 70 mil på det däck som börjat separera men höll det över 200 mil så kanske det håller 70-80 mil till, dock skall jag enbart ha Jennifer med denna gång så jag vill inte stå och byta däck efter vägen, och sedan vara utan reservdäck. det blir tight om tid på resan dit ändå

 

Fridens folks, och ta det lugnt i värmen :)

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken jäkla tur att Bjarne i Lekvattnet ringde mej i går, jag var i färd att packa om bilen och last i ungen och åka så fort jag fått däckena i dag. 

Kan säga att vi hade nog varit ganska ensamma på Höytorp Fort, det är ju nästa helg det är :lol:

 

Ja jag fick då i alla fall fart på däck omkastningen fort så det borde vara klart till nästan helg, hinner till och med att dammsuga ur bil och flak, och tvätta patient täcket, och inte bara byta som jag hade tänkt. måste ju nöta på 2 i taget så de jag har håller några år till ;) de börjar bli svår att få tag på.

Var in på denna lilla butik på vägen hem från Öst 

IMG_0657 (2).JPG

Vi var helt säker på att vi sett den i Finland, men den låg några mil söder om Haparanda, .

Fyndade en spade, Korp skaft då mitt såg murket ut, helt oanvända M59 byxor,  försvarets T shirt  ett bälte märkt 3 kronor på baksidan, en ny kåsa för endast 5 kr, min är nog över 30 år så plasten har börjat se lite sliten ut. så en försvarets vattendunk, med hel kran. de sålde dem på Ö&B förut, jag letade länge bland dunkarna innan jag hittade en hel en, kranen är inte utbytbar, så jag blev enormt glad, ända tills jag öppnade och luktade i den, det stank bensin :angry: Nåja jag fick den i stort sätt gratis , han begrep inte heller vilken dåre som slagit bensin i en vatten dunk, men rengöring pågår, tänkte ha disk och tvätt vatten i den tills jag får den ren, har spolat den med vatten och Yes diskmedel, ett antal gånger, men det är en arom av bensin kvar, Någon som har tips på hur man får ren den ?. Har inte sett en sådan dunk till salu på flera år nu, så jag vill ju ha den ok.

 

Fotona på plats på extern hårddisk nu, så jag kan börja snoka i dem, dock i lite oordning än, de ligger efter fil namn och ej tid, och med 3 olika minnes kort vart det lite rörigt

En bild på Franks GAZ 66 kan jag bjuda på så länge 

Platsen jag tillbringade nästan mest tip på. Taket på skåpet på hans GAZ, Påbyggnad för bagage med lite rygg stöd, och vinkeljärn att spjärna med fötterna emot medans jag filmade eller fotade, och höll mej febrilt i där det var som jäkligast guppigt eller lutade styggt mycket.

IMG_0335.JPG

Hans Extra ljus och den förbenade 27 Mhz Antennen är med på många filmer och foton, det var min sikt framåt, man stod liksom inte så ofta upp och filmade när de körde för fullt

IMG_0223.JPG

Vägen vi kör på är en gammal "gulag väg" (Med reservation för stavning) .alltså byggd  av fångar på först Lenin och sedan Stalins tid, Ja när de startade kan ju diskuteras. Hur som, de lade ut stockar över myrar och sumpmarker, täckte med lite sand och sten,  så slutade underhållet någon gång i tiden, 

 

Franks GAZ vid en liten älv övergång, broarna fanns ej kvar vid 90 % av fallen, väldigt lite vatten när vi var där. 

En månad tidigare körde de över utan bekymmer på morgonen, men strömmen flyttade hela trucken sidledes på eftermiddagen, ett fenomen som frank ej visste varför det inträffade, innan jag nu upplyst honom om det

IMG_1390.JPG

  Så dags att göra sista rycket på grannens hus, och sedan , 

Ja det har jag ej bestämt mej för än,  dock har ledigheten gett mersmak 

 

Fridens folks :)

 

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2018-08-01 på 00:27, Puppe säger:

Beställt 74 graders termostat från Mekonomen. 

Egentligen för tidiga Saab Turbo men passar för b18 etc också.

https://www.mekonomen.se/bil/reservdelar/varme-kyla-och-komfort/termostater/termostat-ps294a17-4022--74sv

Och därmed försvann också den extrema värmen i södra Halland. Efter jag beställt termostaten hittade jag givetvis en NOS 76-graders i gömmorna. Jaja, är nog inte sista gången det blir extrema temperaturer. 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först och främst idag vill jag tacka @Gravander som visade mig med en bilduppdatering sist att det fanns något på BJM i Nossebro som jag faktiskt missat på mina besök där. 

Så nu kan valpen äntligen återfå sina skylthållare efter det att jag varit ute och skruvat loss dem från lite rosthärken idag :D

Fick också med mig plåten för radiofästet fram i valpen. Hittade den liggande under massa bröte i en skrothög, ingen aning riktigt vad jag ska ha den till. Men till det fashionabla priset så kunde jag inte låta den ligga kvar! 

Så skyltarna ska få sig en renovering, sedan blir det dags att sätta upp våra skyltar i riktiga skylthållare! Ser jag fram emot! :ph34r:

 

0d50e78e-43e7-4a99-bd45-44ea5f97ac45.jpe

 

Men måste också skicka med bilder på KP bilen som stod på berget. Tala om något för den händige! Syns verkligen vad som var "pansar" och vad som var vanlig bilplåt -_- Men var en häftig syn i solljuset! 

 

88322bb3-c5ab-4a59-b5d8-930fbe9af195.jpe

 

288aee8d-0a32-477a-8635-0512698a1038.jpe

 

5061accb-9cc2-4c71-9494-5be8f44087d7.jpe

 

d926fcce-b025-4f5e-a031-a85dcc07bb05.jpe

 

 

  • Like 7
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte byta hölje på hastighetsmätarvajern som jag vet har skador samt får lite nervös och skakig mätarnål, blev något snopen när vajern var borttagen och det visade sig att tomhöljet från c202  jag hade liggande var minst 30 cm längre, så det fick istället  bli en komplett c202 vajer dock 30 cm längre, lite märkligt den vajer jag åkt med skulle ha varit till valp men har ett minne av att personen jag handlade den av även höll på med pvptg bilar så jag fick troligen sålde han fel vajer till mig.   Så hastighetsmätar vajer från pv bilarna passar c202 men man får dra dem lite tajt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så var M6a Tankad och laddad med vad som behövs för en tur till.

Höytorp Fort. Mysen, Norge står på agendan. Start 06 i morgon. Räknar med att vara framme innan klockan 12 på dagen. Denna gång blir det dottern Jennifer som är co pilot. 

Kör hem på Söndag igen. Har tömt minneskort så jag hoppas på lite bra foton. Och mindre otur med däckens och gränspasagen :)

 

har börjat med lite om resan på portalen

 

Fridens folks 

 

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...