Gå till innehåll
Fredrik L

Vad har ni gjort idag då?

Rekommendera Poster

Det går tungt med motor bytet, 

Ja jag har fått ur motorn ur XJn, men i stort sätt alla fästen skall bytas, och vattenpumpen.

Generatorn på den som satt i var skuren, så antagligen anledningen till att den gått i kok, ja förutom en slang med silver tape på som ser misstänksam ut, den skall också bytas, när jag kommer till att sätta tillbaka den

Började med att rensa på vänster sida, Där var nog bultarna mellan grenrör och avgas system värstIMG_20190116_133259_0.jpg

Så över till höger sida. Här får man vara lite försiktig om man vill ha AC systemet helt, något special verktyg för att lossa på slangar, som jag ej har. men snart var det mesta isär kopplat och nästan alla bultar lossadeIMG_20190116_154805_4.jpg

Bara de som håller lådan och motorn i hop kvar. De flesta gick bra, Lite fundersam över storleken på bultskallarna som vanligt då tex startmotorn sitter med först 13 mm sedan en 14 mm, bulten över år 16 mm, Så några 13 mm till, Men sen en B12 torx hylsa lär till, längst upp bakom toppen, mot torpedväggen, skruvas från växellådan in mot motorn till :(

Ja en gick skapligt att komma åt och få loss, den andra spräckte jag en hylsa på , vred sönder en del minder skaft . Provade trycka in med kofot och förlängare på skaft, men den bara gled av, 3 timmars försök att få loss den hel. Då var jag nära att ge upp.

IMG_20190117_134630_8.jpg

Men så kom jag på att jag har en lite slipmaskin, och en rörtång som när den får plats löst många bråkiga bultar. 

Så hämta dem och börja slipa, Ja eller föst bort med motorfästena så jag kunde sänka motorn några cm till, De skulle ju ändå flyttas över till det andra blocket.

En del försiktigt slipande så jag fik en plan yta, och antagligen värmt upp skruven, så på med rörtången, och den knäcks loss,  Sedan var det bara att gänga ur resterna med fingrana, 3 1/2 timme för en bult, 

FB_IMG_1547781012498.jpg

Ja det går lite sakta

Men ur kom motorn till slut, och den andra år riktigt fin, inge olja som sipprat ur på den, rent och fint block, Nästan för torr då saker börjat rosta i stället :)

IMG_20190116_134319_3.jpg

Sedan dags att rengöra och plocka över vattenpumpen och div fästen, Detta klart nu så jag skall prova hänga in den i eftermiddag emellan jag är klar med första turen hos djuren, och tills det är dags för nästa sväng

IMG_20190118_124431_8.jpg

 

Ja lite att pyssla med har jag i alla fall. 

Och lite rörigt blir det när man börjat breda ut sej med verktyg mm

IMG_20190116_154826_5.jpg

Annars ser bilen ganska så ok ut för att vara en 23 år gammal Jeep 

 

Fridens folks och ha en bra helg

  • Like 7

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hansen skulle du inte sälja jeeparna i delar?

 

Lite fundersam över storleken på bultskallarna som vanligt då tex startmotorn sitter med först 13 mm sedan en 14 mm, bulten över år 16 mm, Så några 13 mm till," 

 1/2 ,  9/16 och 5/8 tum ?

 

 

Getto moddat bullrig/klickande logitech mus, pillat isär små micro brytarna 4x8mm justerat ner slaget och satt små tejp 2x2 mm bitar som slagdämpare på kontaktblecken, rena urmakarjobbet dubbla glasögon och pincetter.

  • Like 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite snø, men bra skiføre. En nabo kjører opp løyper med en Aktiv Grizzly. Supre til å gå tur med ungene. Spesielt da løypa begynner rett utafor døra. 

20190119_122558.thumb.jpg.fd04178b0da213ac3556d8d9c0928506.jpg

 

20190119_125655.thumb.jpg.900c05089c55d2f29c7f9297ada55583.jpg

  • Like 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2019-01-19 på 11:31, eile säger:

Hansen skulle du inte sälja jeeparna i delar?

 

Lite fundersam över storleken på bultskallarna som vanligt då tex startmotorn sitter med först 13 mm sedan en 14 mm, bulten över år 16 mm, Så några 13 mm till," 

 1/2 ,  9/16 och 5/8 tum ?

 

 

Getto moddat bullrig/klickande logitech mus, pillat isär små micro brytarna 4x8mm justerat ner slaget och satt små tejp 2x2 mm bitar som slagdämpare på kontaktblecken, rena urmakarjobbet dubbla glasögon och pincetter.

Jo håller på för fullt att plocka ner ZJ jeeparna. Och säljer i delar. Men detta är en XJ. Den gamla fyrkantig Cherokeen . Ja vad fan något skall man väl plåga en värkande kropp med. Skruva jeep i 8 -10 timmar i sträck verkar göra under för värken :D

Nä behöver en bil då jag ej kan lämna in Volvon på lagning nu. Dyrt som fan. Så jag åker jeep tills det blir läge att riva ur lådorna och motor ur Volvon. Köpte den billigt ju -_-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan, Svana säger:

Uppdatering efter helgen som var..

 

20190119_213114.jpg

20190120_145734.jpg

20190121_063517.jpg

 

Den blir så fin att den inte får köras utomhus längre... bättre än ny!

 

  • Like 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Det har ärligt talat lämnats bulor och skavanker på sidorna, bara för att visa att bilen faktiskt är begagnad och använts i det militära^_^ Lika som jag gjort på min bil. Det ska ju vara en viss patina tyckte vi. Det hör till på ett 40 år gammalt terrängfordon lixom.

 Men alla kanske inte tänker som oss.

 

  • Like 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Svana säger:

 Det har ärligt talat lämnats bulor och skavanker på sidorna, bara för att visa att bilen faktiskt är begagnad och använts i det militära^_^ Lika som jag gjort på min bil. Det ska ju vara en viss patina tyckte vi. Det hör till på ett 40 år gammalt terrängfordon lixom.

 Men alla kanske inte tänker som oss.

 

 

När startar ”Svana fordonsrenovering AB”?

 

Kan tänka mig att bli kund....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha. Detta orkar vi nog bara en gång.

 Märks att man närmar sig 40-års åldern.. vardags kvällarna är sega när man kör hårt hela helgerna i garaget.

 Lite psykiskt oskönt med vetskapen att vi ska ta tag i min Tgb också snart.. samtidigt. 

 Det kommer bli tufft. Dessutom samtidigt en ny rekord orderingång på jobbet på vardagarna.... börjar känna mig som Hansen..  haha

  • Like 3
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja du Svana, Jag hade en dags uppehåll och skruvade traktor i stället, Kröp under och monterade dragram och hitch krok.

Så gav jag mej på Jeepen igen på Tisdagen, Uppe tidigt och tänkte nu skall den bli klar, 

Kröp under och skulle fästa startkransen i turbinen på växellådan, Ganska snart inser jag att jag ej bytt startkrans, och den som sitter på hålar ej med bulthålen på turbinen,

Så svära i 3 minuter, sedan bara börja plocka ur motorn i vredesmod, Byta startkrans och börja pilla i den igen, 

Så för att det skulle gå fortare och lättare att komma åt, plockade jag ur fördelaren,  Händerna börja bli lite fulla av blåsor och små sår nu.

Märkte inte upp något, det är ju lätt 1-5-3-6-2-4 . På alla 6or. Men så var det det där med vart rotorn skall stå med 

Så efter att ha provat lite på måfå, och flyttat rotorn ett par gånger, gav jag upp kl 21. då hade jag skruvat i 12 timmar utan mat eller kafferast.

Nu skall jag ut innan jobbet och ställa "krankingen" på 0 och sätta oljepumpen på kl 11 i förhållande till motorns längdriktning, låsa rotorn i rätt läge, stoppa i fördelaren så låsmuttern står vid kl 1 och då skall den håla med bulten som låser kl 4 när den vrids då man stoppar i den, och rotorn skall då stå på kl 5 , Där då tändkabeln till cylinder 1 skall vara. Ja även dubbel kolla så cylinder 1 verkligen är uppe i rätt läge, så det inte är vid avgas ventils läget. Hoppas bilen går innan kl 8 nu på morgonen, då börjar jag nämligen jobba, och fritids nöjet är över för i dag. Min dotter saknar mej och jag henne så jag skall dit efter jobbet.

 

Börjar också känna mej lite sliten nu, så står 1 och 1 1/2 jeep och väntar på ner plockning, tur de har långt att åka för att hämta delar så de ej kommer de närmsta dagarna

;)

  • Like 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaaa . Lite medvind, 

Fixade tändningen, den stog åt skogen, 

Men ingen fart på bilen, kröp och kollade bränsle pump och filter, viss filter rostigt utvändigt, men den startade ju innan jag började, så hittar jag att en del av bränsleledningen är plast, och den har jag lyckats vrida, så den nypt i hop. Kapa bort plasten och ersätta med Trelleborg slang från militärens repsats, så jag slipper oroa mej för att den spricker om typ 3 veckor.

Nu blir det eld i maskinen,  Men något felar, det sprutar olja på multi remmen,

Ett hål i röret till oljekylaren. Igen kapa och dit med en metal armerad slang, så prova igen,

Nu går den och inget vatten eller olja som droppar. 

Kollar elen och allt fungerar utom spolningen till torkarna, om det är stopp i ledningen eller om pumpen gett upp, vet jag ej. 

Men när till och med torkaren bak fungerar och el antennen till radion, fönster hissar, el stolar, backspeglar mm, ja då får jag nog vara nöjd.

Ett batteri måste jag nog kosta på, annars ryker det från traktorn å det går ju inte.

 

Så i dag skall jag fan vara nästan helt ledig och bara kolla varför spolarvätskan ej kommer fram, och kanske åka och köpa ett batteri, sedan beställa besiktnings tid, och få en arbetsorder- eller ingen arbetsorder, det visar sej :)

Tillfälligt blockera vissa telefon nr på telefonen, Check

Dricka morgon kaffe i lugn och ro. Check

Luta mej tillbaka och blunda en stund, På gång

 

Fridens folks :excl:

  • Like 10

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte stressmycket i skolan just och äntligen hade både jag och en lärare tid samtidigt att mäta det stora rackarns glidlagret till midjan på bandvagn. Läraren hade tagit fram mikrometrar och en stor jäkla ring till passbit att nollställa mot, lagret är ju 210 mm på insidan.

 

Så när man äntligen stog där och mätte insåg vi vad otroligt oval den var, den felade nästan en millimeter. Så mikrometrarna var ju meningslösa och skolans största skjutmått letades fram istället :D

 

Nåja, nu är den mätt iaf. Blir en ritning vid tillfälle :)

  • Like 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Usa intresse verkar finnas för våra bilar, fick idag ännu ett mejl om c202 ska säljas, denna gång från Caspers en liten stad i Wyoming fick ett tidigare från Califonien från någon på Cisco. Tror det är Youtube som de hittar bilen på.   Har inte svarat någon mejlen vet varken om den ska säljas nu när man börjat använda den lite mer eller vad man kan begära, frakten kommer ju bli rätt dyr för ev köpare, skulle ju vara enklare att sälja till tyskarna som kan frakta hem den för egen maskin, inga container frakter.

  • Like 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hann med lite mer än bara tgb lackning i helgen.

 Emil kom och hämtade mig med Sivert.. hans 13 bil med flak som Sune här i forumet byggde för några år sedan.

 

 Vi hängde på en traktorvagn. Uppdraget var att hämta en gammal övergiven dumpad och sönderkörd offroadpickis som stått i en ledningsgata sönderkörd i ca7 år.. en annan polare skulle ha delar från den.

 Bilden visar innan avfärd.

20190127_075356.jpg

  • Like 6

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

5 mil senare.. terrängkedjor på och vagnen avställd. Vi skruvar fast fyra medhavda hjul och slår loss bromsarna för att få den lättrullad.

 

20190127_091616.jpg

  • Like 8

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg en troligen helt oanvänd M59 i storlek C54  på secondhanden kunde inte låta bli att handla. Men familjen tyckte inte den passade så ev säljs den vidare om någon är intresserad.

DSC00060x.thumb.jpg.de34665f7fbc464124273b77c5d417bf.jpg


 

  • Like 1
  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lackeringen ja...

 

Det blev ju ett par gardiner på ena sidan när färgen låg en stund.

  Så vi mellanslipade..  hela bilen..och lade på en sista bussig stuvning på hela bilen igen, med lite tunnare färg denna gång.

  Vi tror ärligt, att vi har lagt över 10 liter färg nu invändigt + utvändigt inklusive dörrarna.

 Nu är det bara motorkåpor och bakdörren kvar av alla stora delar.

  Sedan väntar 100 talet småpinaler... 

 

Jag sköter riktningar, slipning och fogar och grundmålning och spackling. 

 Micke blev maskerare och sprutare.

 

 Smidigt.. se nedre bilden. Billyften är perfekt arbetsbänk och eftersom det är en tvätthall sköljer man bara väggar och golv för att fånga färgdammet.

20190126_214824.jpg

20190127_210315.jpg

  • Like 8

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att lacka, men pga av felblandad färg drogs sist bara halva bilen, nederdelen sidorna bak. Men lagom innan den ställdes in för vintern reklamerade jag den felblandade burken och fick några nya liter så blir någon tvätthall ledig ska campern och resten få lite ny lyster.

  • Like 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sitter och ringer om filter och oljor inför ett kombinerat 1000 timmar och 1500 timmars service på gårdens JCB. Den har gått över 352 timmar från 1000 timmars servicen, som aldrig blev beställd, 

Känns lite skumt med betalt kontors jobb. Sitta hemma och vänta på att de skall ringa upp samt leta service schema på nätet. och ha betalt, det är fan möjligt jag kan vänja mej med det ^_^

  • Like 6

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fin väder i går, var ut en sväng så oljan i axlar och lådor fick röra på sej, allt för att hålla grejorna friska, 

bättre att lägga lite diesel eller vad jag nu har i tanken, på att köra en sväng varje vecka än att låta den stå sönder .

Ja någon Terräng att köra i finns ju nästan ej här ;) 

IMG_20190130_124630_5.jpg

Parkerad vid Apunda kyrka

IMG_20190130_124653_4.jpg

 

Fridens folks

  • Like 9

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brynte till två gamla köksknivar, provade dem att finsnitta lite kyckling så det blev lite lite japan stuk på middagen, blev sugen på lite mer mat från samma håll av världen nu när ändå knivarna var  tillräckligt vassa,  så skickade iväg frun till affären för lite mer råvaror, drog sen ihop lite sushi det blev norimaki och marizushi.

Ungarna var med och gjorde dem så fyllningen hamnade inte i mitten på alla, men goda var de ändå. 

 

DSC00065x.thumb.jpg.730d133bee51dfa849c1937f79d0706b.jpg

 

 

  • Like 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pga div aktiviteter har JDW stått sedan mellandagarna, och har fått vintermaskering

IMG_1068.jpg.08d15e23c740f0e7cd650b20cd5a43f0.jpg

 

 

Nåväl. skottade fram den o rensade av det värsta, bar ut batteriet som fått stå inne (bytte OK batteriet på garantin i somras, det KAN ju försvagats när det frös i fjol vinter...)..

Lite småtuggande för att få fram bränsle så tickade B30 igång så fint. En tur "runt kvarteret" och det kom varmluft där det skulle o inga isproppar i kylsystemet.

 

  • Like 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Packat väskan för att åka med Försvarsmakten ner till Väst Afrika/Mali. 

 

Åker senare idag.

 

Kör säkert i snön kamrater, jag kör i sand snart :wub:

 

  • Like 7

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...

×
×
  • Skapa nytt...