Jump to content
Fredrik L

Vad har ni gjort idag då?

Recommended Posts

21 timmar sedan, Wingflyer säger:

Är hemma igen. Har legat på sjukhus ett tag med en stroke. Hade nog tur att tog relativt lite ändå, mest är det höger hand som har tagit stryk. Har precis betalt och gjort uppdatering av sajten så nu ska det gå ett tag till. Hälsningar WF

Krya på dig och ta det lugnt. 

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 4/26/2019 at 12:27 PM, Wingflyer said:

Är hemma igen. Har legat på sjukhus ett tag med en stroke. Hade nog tur att tog relativt lite ändå, mest är det höger hand som har tagit stryk. Har precis betalt och gjort uppdatering av sajten så nu ska det gå ett tag till. Hälsningar WF

Krya på dig mannen, vi alla håller på dig :unsure::wub:

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 2019-04-26 på 08:26, Johannes säger:

Idag har jag skruvat isär min Viair 440P.

 

Den funkar men bränner säkringen efter ca 1 minut. Vad jag kan se verkar motor och motorkol vara i toppskick, hittar inga elektriska fel.... den har ju inte gått många minuter så allt annat vore ju konstigt.

 

Däremot verkar det som gummipackningen runt kolven har brunnit upp, så nu är det metall mot metall i cylindern. Cylinderloppet är fullt av svart klet och kolv & topplocket.

 

Frågan till expertisen här på forumet om det är sannolikt att en överhettad packning på kolven kan ha orsakat såpass mycket högre friktion att säkringen brinner? Spontant tänkte jag tvärtom att utan tätning bli kompressionen lägre och därav borde den inte jobba lika hårt..

 

 

IMG_5028.thumb.jpg.a3eb6b804f6e6c442e2e736e807b62c0.jpg

 

 

 

IMG_5035.thumb.jpg.e918c1e6963623f292646c5807757097.jpg

 

 

 

 

IMG_5034.thumb.jpg.5cb62021cec13bb06c6b37d94af7ed92.jpg

IMG_5028.jpg

 

Jag vet inte om det där kändes som en hållbara lösning, ser ju ut att vara en fin kompressor, och så går den sönder så fort,

Min jag fick av Swecon, för typ 11 år sedan håller än och jag har pumpat massor med den. Dock ingen tank eller annat lull lull, bara en slang och tryckmätare, som även den fungerar än i dag trots väldigt o öm behandling. Tror priset då var strax under 300 kr för den. De slängde åt mej en för att kolla om det var något de kunde ha som nöd pump i sina service bilar. och ja jag rekommenderade dem att bruka de senare. Är det någon som kan lyckas plåga sönder saker eller, Ja de bara går sönder ändå så är det jag.

Har ej behövt öppna så om det sitter riktiga ringar i eller gummi vet jag ej, men det känns som att gummi skulle ge sej fortare speciellt om man kör de en längre tid och de går lite varm.

Att den gått trögt kan jag förstå det måste ju ha varit en enormt motstånd i cylindern när den ser ut så på väggarna, 

Har du ingen garanti på den ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Näe ingen garanti tyvärr. Jag har en liten tank 7 liter och dubbla 12v  kompressorer (en billig å en dyr) men nu är den dyra kass.... hade den utlånad och jag kan tänka mig att det är en bidragande orsak till att den havererat. 

 

 Nu klurar jag på att köpa ytterligare en billig kompressor istället för en tokdyr. De har en liknande Viair på Tatanka för 2900kr men finns det nån billigare som man vet är bra kan man lika gärna köpa nåt för halva priset.

 

Får utforska swecon om den går att hitta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Finns bilar med kompressorer med olje smörjade vevhus som körs bakvänt som vaccumpumpar och håller i all evighet ta en så och häng på motorn eller på en elmotor.

Har sålt de jag hade har bara en kvar som reserv för framtida objekt. såg att de finns hos mr auto  ex https://www.mister-auto.se/vakuumpump-bromssystem/peugeot/205/

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 timmar sedan, Johannes säger:

Näe ingen garanti tyvärr. Jag har en liten tank 7 liter och dubbla 12v  kompressorer (en billig å en dyr) men nu är den dyra kass.... hade den utlånad och jag kan tänka mig att det är en bidragande orsak till att den havererat. 

 

 Nu klurar jag på att köpa ytterligare en billig kompressor istället för en tokdyr. De har en liknande Viair på Tatanka för 2900kr men finns det nån billigare som man vet är bra kan man lika gärna köpa nåt för halva priset.

 

Får utforska swecon om den går att hitta.

Swecon hade tagit en från hyllan hos swedol, då de låg i samma lokal.

Hittade en liknade den jag fick direkt när jag kollade i dag

https://www.swedol.se/kompressor-12vtl-5617.html

KOMPRESSOR 12V

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skumt i dag ringde en firma och seriöst undrade om jag ville börja köra lastbil och grävmaskin åt dem, lite i bland på timme.

En krok bil med kran med utag för redskap som rotor grip å skopa mm, och en 6.5 ton hjul grävare.

Åker förbi där varje gång jag skall någon stans, men känner de inte.

Deras lastbils förare hade gått i pension, så de behövde någon extra.

 

Kanske dags att göra något jag arbetat tidigare med på nytt igen ;)

Köra grävare är inte så tungt, och inte lastbil heller :)

 

 

  • Like 5

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 2019-04-26 på 13:27, Wingflyer säger:

Är hemma igen. Har legat på sjukhus ett tag med en stroke. Hade nog tur att tog relativt lite ändå, mest är det höger hand som har tagit stryk. Har precis betalt och gjort uppdatering av sajten så nu ska det gå ett tag till. Hälsningar WF

Jag hoppas du tar det lungt i svängarna Sten! :excl:

Jag har ingen aning om vad man säger till folk som fått stroke men jag hoppas du slipper vara med om det igen och att det finns medicin som biter. :)

 

Mvh Viktor

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 2019-04-26 på 13:27, Wingflyer säger:

Är hemma igen. Har legat på sjukhus ett tag med en stroke. Hade nog tur att tog relativt lite ändå, mest är det höger hand som har tagit stryk. Har precis betalt och gjort uppdatering av sajten så nu ska det gå ett tag till. Hälsningar WF

Huudå, det  låter inge vidare, du får krya på dig.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 2019-04-26 på 08:26, Johannes säger:

Idag har jag skruvat isär min Viair 440P.

 

Den funkar men bränner säkringen efter ca 1 minut. Vad jag kan se verkar motor och motorkol vara i toppskick, hittar inga elektriska fel.... den har ju inte gått många minuter så allt annat vore ju konstigt.

 

Däremot verkar det som gummipackningen runt kolven har brunnit upp, så nu är det metall mot metall i cylindern. Cylinderloppet är fullt av svart klet och kolv & topplocket.

 

Frågan till expertisen här på forumet om det är sannolikt att en överhettad packning på kolven kan ha orsakat såpass mycket högre friktion att säkringen brinner? Spontant tänkte jag tvärtom att utan tätning bli kompressionen lägre och därav borde den inte jobba lika hårt..

 

 

IMG_5028.thumb.jpg.a3eb6b804f6e6c442e2e736e807b62c0.jpg

 

 

 

IMG_5035.thumb.jpg.e918c1e6963623f292646c5807757097.jpg

 

 

 

 

IMG_5034.thumb.jpg.5cb62021cec13bb06c6b37d94af7ed92.jpg

IMG_5028.jpg

En gissning är att med kletsmet på cylinderväggarna så går det trögt hela tiden, inte bara typ halva vägen upp när kompet byggts upp..

De där är väll känsliga för hur länge de körs.

Går det inte hona ur cylindern o byta gummit, borde finnas som reservdel

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Krya på dig Sten.. det där är allvarligt och ta hand om er du och frugan.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
23 timmar sedan, Johannes säger:

Näe ingen garanti tyvärr. Jag har en liten tank 7 liter och dubbla 12v  kompressorer (en billig å en dyr) men nu är den dyra kass.... hade den utlånad och jag kan tänka mig att det är en bidragande orsak till att den havererat. 

 

 Nu klurar jag på att köpa ytterligare en billig kompressor istället för en tokdyr. De har en liknande Viair på Tatanka för 2900kr men finns det nån billigare som man vet är bra kan man lika gärna köpa nåt för halva priset.

 

Får utforska swecon om den går att hitta.

Såg att de bara ger 1 år men du kan väl prova ett mejl och se om delar för egen reparation går att få på garantin eller till överkomligt pris:

https://www.viaircorp.com/warranty/ annars finns ju rep kit på div företag ex:https://hornblasters.com/collections/viair-connecting-rod-rebuild-kits/products/viair-440p-connecting-rod-rebuild-kit

 

https://hornblasters.com/collections/viair-cylinder-wall-rebuild-kits/products/viair-440p-cylinder-wall-rebuild-kit

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skall testa år göra rent eländet men här hittade jag en som verkar vara en Viair kompr. fast utan Viair-loggan... kanske kommer den från samma fabriks nattskift? 

Det står till och med Viair i beskrivningstexten....

 

100% dutycycle i 100 PSI (7 bar) gissar jag att denna har isåfall.

 

Minsta order är två stycken..... nån mer som vill dela på ett par isåfall?

 

 

 

https://www.alibaba.com/product-detail/200-Psi-Air-Suspension-Pump-444_60797607410.html?spm=a2700.7724857.normalList.177.31581200cWGuZT

 

https://www.viaircorp.com/dual-packs/dual444c

 

2043913668_viairkopia.thumb.jpg.e14ae07c753b846a680c8877e0dd978e.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 timmar sedan, Johannes säger:

Skall testa år göra rent eländet men här hittade jag en som verkar vara en Viair kompr. fast utan Viair-loggan... kanske kommer den från samma fabriks nattskift? 

Det står till och med Viair i beskrivningstexten....

 

100% dutycycle i 100 PSI (7 bar) gissar jag att denna har isåfall.

 

Minsta order är två stycken..... nån mer som vill dela på ett par isåfall?

 

 

 

https://www.alibaba.com/product-detail/200-Psi-Air-Suspension-Pump-444_60797607410.html?spm=a2700.7724857.normalList.177.31581200cWGuZT

 

https://www.viaircorp.com/dual-packs/dual444c

 

2043913668_viairkopia.thumb.jpg.e14ae07c753b846a680c8877e0dd978e.jpg

är det 60-80 Dollar för 2 st ? , då kan jag hoppa in på en 

Min är ju typ 10 år och hur länge som helst kan den ju inte hålla. M6an har jag inbyggd kompressor på, men det är ofta bara att ha en 12 v i bilen, rätt vad det är så är det förlite luft i ett släp eller något, som man inte orkar släpa till verkstaden för att pumpa 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det verkar tyvärr vara 80 dollar styck + frakter å grejor så jag kan tänka mig att det blir minst 1200 spänn styck. Fick nåt konstigt svar från kineserna, tror jag lägger ner just denna kompressor.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan, Johannes säger:

Det verkar tyvärr vara 80 dollar styck + frakter å grejor så jag kan tänka mig att det blir minst 1200 spänn styck. Fick nåt konstigt svar från kineserna, tror jag lägger ner just denna kompressor.

fanns väl både i england samt usa till bra pris.

Vill du både ha luftfjädrings komfort och kompressor så ligger detta kit ute: https://www.tradera.com/item/101124/347018728/luftfjadring-for-fiat-ducato-citroen-jumper-peugeot-boxer-1994-2019

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack så mycket för hälsningarna, de värmer ett oroligt hjärta! De säger att jag blir fullt återställd men att det tar tid. Man får vara tacksam... ;)

  • Like 10

Share this post


Link to post
Share on other sites

Exakt datum hemligt  men jag såg i igår i Skillingaryd några polisbussar  ankomma och ställa upp sig dolt bakom en större industribyggnad och sen ska en närliggande skola för evenemanget i Värnamo ha halv studiedag /sov morgon på måndag så en gissning för de som vill se är att det brakar lös på måndag morgon.

 

 

Självmordsbombare, 30 döda och skadade, en lastbil med sprängmedel samt mängder av blåljuspersonal och militärer kommer att göra övningen i centrala Värnamo riktigt realistisk.

 

En lastbil fylld med sprängmedel som körs av en självmordsbombare  är andra ingredienser som kommer att bidra till att övningen blir så realistisk som möjligt.
Händelsen kommer att utspela sig mitt på Storgatsbacken, på en vanlig vardag i maj månad.

I början på maj månad kommer det att genomföras en mycket stor övning i Skillingaryd. Fokus på övningen är röjning av ammunition och minor.
Som avslutning på övningen i Skillingaryd har övningsledningen förlagt ett delmoment till centrala Värnamo.

Med på den övningen kommer all blåljuspersonal, samt polisens lokala och regionala resurser att delta, liksom det nationella bombskyddet. Försvarsmakten kommer att vara involverad med flera olika vapengrenar, bland annat kommer det att finnas helikoptrar från försvaret som deltar vid övningen i Värnamo.

 

 

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 2019-04-17 på 18:17, Johannes säger:

 

Har fått lös den nu med massa varmluftspistol och mutterknack så piniontätningen är nu bytt (det var syftet).

 

Nu skall den dras ca 300 nm, hårdare än vad min momentnyckel tillåter.... man får nog åka å köpa en riktig momentnyckel.

Va bra att det löste sej :D allt går med en hel del viljestyrka och olika idèr.:lol: varmluftpistol då tar det tid jag är bortskämd med skärbrännare det blir lite effektivare lycka till. Har varit lite sugen på kastblock  till 30 bilen och ett mindre som man kan ha i skogen eller till annat till mitt vajerblock. Så letade reda på lite hjul och ett lyrschackel till det större hjulet och gjorde egna block. Som duger fint åt mej dom få gånger man använder dom om nånsin :lol:. Hade det vart för dagligt användande så hade saken vart annat bäst att poängtera :lol:

20190504_134731.jpg

20190504_134707.jpg

20190504_134644.jpg

20190504_134722.jpg

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skulle varit med på arbetsdagen på V150 Jägaren idag, men jag har sådan träningsvärk i hela kroppen efter kursen "kvalificerad passagerare" på Amfibieregementet igår, så jag fick avstå.

Har iaf lyckats byta drivpaket på offroad-hojen, och nu väntar en god middag hos min trevliga granne.

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klubbkörning med Kungälvs Jeepklubbidag. Hade en Hummer på besök som satte sig fast i värsta kletiga gyttjan. En jeep försökte rycka lite men lyckades knäcka drivaxeln.... sedan blev den uppvinschad bakåt med hjälp av två vinschar och några kastblock.

0C7A6FB0-4F4A-4A66-9B4A-67DB7C848D5B.jpeg

40629591-5D7F-44C0-8BC5-699C23FC9D08.jpeg

  • Like 7

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oljebyte och ett varv under med fettsprutan.

 

Vänster bak, främre fjäderfästet har tappat kontakten med ramen så det får bli nåt projekt där...

 

Sen var det lite oroväckande tomt här....

IMG_2896.jpg.91788bf8071b10a29b187223482caf31.jpg

Testa lite UNC/UNF bult, men det som verkade passa bäst i gängorna var M8, men den något korta bult jag hade gick fint att skruva ner helt men drog inte utan när skallen var inne vid godset verkade det bara snurra.Tordes inte dra hårt. Ut sågick det i gäbgerna?? Nån som vet vad det ska vara för bult på rak arm? Bulte står ju bara art nummer i verkstadshandboken och det går  ju också o googla, men kan nån utantill så....

 

Fjädrarna såg även de trötta ut, ja i alla fall 3 av dom...

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sitter det inte en styrhylsa där annars lossa nästa och kolla gängan troligen  3/8 ev 5/16 om nu m8 drog

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inget som välter isär/ rinner ut om man tar en till?

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

1 timme sedan, JDW säger:

Inget som välter isär/ rinner ut om man tar en till?

nej

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...