Jump to content
Fredrik L

Vad har ni gjort idag då?

Recommended Posts

On 8/4/2019 at 3:16 AM, kristaga said:

 

Du kan bare slå/dunke litt på måleren med en finger så pleier den å vise riktig.

"Slå/dunke" hjälpte inte, men efter lite "rycka och dra", "lossa och sätt tillbaka stiften" och en dusch med CRC 2-26 så är mätaren som ny! :) Synd att det ska vara så långt till jord på fordon med hög markfrigång.... (och någon åksjukefläta kommer det aldrig på min bil).  

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dunkat vid start på min tankmätare i snart 30 år och funderat varje gång när den ska gå sönder eller glaset spricka.

2113211.thumb.jpg.e4ab048b20ca3aff771aa705cf746b0f.jpg

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

ang statisk elektricitet så har det att göra med klädseln både i bilen och på kroppen, 60-70 talet syntet överdragsklädslar samt och kläder med de då moderna syntet materialen bidrog till detta .      Damernas nylonstrumpor och samt dagens stay-ups tillför lite extra spänning både på gott och ont.  <_<       

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lite sysslolös idag så tänkte ge Hyndan lite modernare stuck med gråsvart skärmkanter och kofångare som nyare volvos mm har, istället för lösa plast kanter blir det body mixat med gammal utgången 2k färg, dvs lite hyllrensning. 

 

Lite som att sminka en gris men kostnad endast lite tidsförströelse.

 

Lite plåt hade försvunnit sen sist på några ställen så det fick bli lite plåtservice istället.  

DSC00374.thumb.JPG.af250c5bc8e4a87b84da73f6075ff4a2.JPG

En kraftigare plåtbit som håller rätt radie och form sen är det bara att klä med vanlig plåt.

DSC00375.thumb.JPG.351887c01023cfc7ddb621bd892f52c6.JPG

Lite pluppigt men svetsen är en antik leksaks svets som laddats med kolsyra fick den mot avhämtning på blocket, lite annorlunda att svetsa med 100% kolsyra.

DSC00377.thumb.JPG.49131b31f143f65fd02635db426c3249.JPG

Med svart limatät så är det inte så noga om det är svetsat 100% tätt.  Går att slipa dagen efter och sen spackla.

 

Bara andra sidan kvar samt laga upp kofångarna finns en hel del skador sen utryckningstiden , lite lagomväder önskas sen för utomhus lackering.

 

 

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har hänt en del konstiga saker. Det började förra året då jag var ute med båten, en Buster M med en Yamaha 40hk, tvåtaktare. Är ute en kort tur till en ö som ligger kanske 1-2km bort.När jag är på väg hem från ön, ca 200 - 300 meter från bryggan smäller det till och  motorn börjar gå dåligt. I hamn kollar jag och ena tändstiftet ser ut att fått sig en smäll, elektroden är intryckt. Hur konstigt som helst. Nåväl, nytt tändstift och sedan inga problem. Körde efter detta långa turer och gick hur bra som helst. I våras händer samma sak på samma ställe, också då jag är på väg hem efter en tur. Inga skada på tändstift denna gång, men motorn går bara på en eller två burkar. Tar ur tändstift som ser OK ut, putsar av dom och sedan går båten hur bra som helst. Och igår upprepade sig händelsen, samma område på väg hem efter en tur. Motorn börjar gå dåligt 200 - 300 meter från bryggan nu med sprillans nya tändstift. I hamn kollar jag tändstift som ser helt felfria ut, torkar av dom för säkerhets skull och sedan går motorn bra igen. Har under denna sommar gjort längre utflykter utan problem. Det är just när jag passerar detta speciella område på väg hem så krånglar motorn. Hade det hänt en gång hade jag inte hakat upp mig, men nu har det hänt upprepade gånger på samma ställe. Någon som vet vad det kan vara? Hemsökt motor? Kraschat ufo på sjöbotten:rolleyes:? Tjuvfiskare med hemlig fångsmetod som påverkar motorn:lol:

  • Like 4
  • Confused 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

UFO spåret ser jag som det mest sannolika.....

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
23 minuter sedan, JDW säger:

UFO spåret ser jag som det mest sannolika.....

Jag med! Får ringa ArkivX. The truth is out there:lol:

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du får ett undertryck i tanken pga tät avluftning eller veckad slang. Som gör att motorn misständer eller går snålt just på samma ställe, och slår igen ett stift eller bränner elekroden pga värmen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tror på mer vatteniträngning via avgasplåten, är stiftet onaturligt rent, har du ibland lite bonkande gång, tydliga tecken på vatten i förbränningen.

Avgasplåten kan vara felfri men vissa motorer har en lös kylplåt/mantel under denna tex lite större murclor och där kan lätt bli hål eller en por , åker med en svetsad sådan mantel på min. I annat fall passerar du väl något lite grund gammal stubbe eller något halvmjuk som propellern slår i. Gammel gäddan eller någon simmande älg.

 

 

  • Haha 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har varit ut på en liten sväng med M6an. 

En trasig traktor har gnagt på mitt samvete. Jag fick inte ordning på den förra gången jag provade. Men har funderat på vad tusan det kunde vara som ställde till det med den.

Då det nu var det dags att hjälpa samma ägare med broms justering och lite fix inför årlig besiktning av en TGB 13. 

 

Så passade jag på att lufta M6an. 

 

Traktorn hade jag rätt om. När jag rev i elen på rätt ställe och fixade lite med kontakterna så hoppade den i gång och all el fungerade som det skulle. Skönt när man hittar rätt i det man funderat över.

Lite kräftor på kvällen. 

Tidigt morgon kaffe på flaket

20190818_065045.jpg

Så lite snabbt justerade av bromsar.

Och helgen var avklarad. 

 

Jo får erkänna att jag nästan gick bet på att fixa handbromsen på en S 70 med. Bytte vajer och fick inte till så det tog ordentligt och anordningen vid hjulet låste sej på något skumt vis.

Men ett samtal och göra rätt vid övre justeringen så gick det bra och bilen klarade ombesikningen i dag.

 

Nu se till så dotra är klar för skol starten Klass 2 i morgon.

Och möjligen kolla på en liten roddbåt

Fick en liten Yamaha utombordare med mej efter helgen och behöver en liten båt att ha den på för att komma ut på lite fiske med dotra. Vi är trött på att stå på land och fastna i vassruggarna. 

 

Lite annat på gång med. Men det avslöjas snart. 

Fridens folks

 

Mvh Hasse

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 2019-08-18 på 18:55, eile säger:

Tror på mer vatteniträngning via avgasplåten, är stiftet onaturligt rent, har du ibland lite bonkande gång, tydliga tecken på vatten i förbränningen.

Avgasplåten kan vara felfri men vissa motorer har en lös kylplåt/mantel under denna tex lite större murclor och där kan lätt bli hål eller en por , åker med en svetsad sådan mantel på min. I annat fall passerar du väl något lite grund gammal stubbe eller något halvmjuk som propellern slår i. Gammel gäddan eller någon simmande älg.

 

 

Men varför händer det just där, händer aldrig på något annat ställe. Var ute drygt 1 timme i söndags i varierande fart, ganska hårt väder och det gick hur bra som helst. Ska höra med gammfolket i trakten om dom vet något. Undviker att åka där tillsvidare.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sminkat grisen lite till idag (SZO777 fonetiskt betyder ju gris) Blev ett nytt kofångar hörn använde en antik jätte lödkolv, provade lite olika plaster som tillsatsmedel skadan en rejäl smäll nedre hörn inslaget som fått kofångaren att dela sig ca 25 cm långt och ett hål stort som en 5 kronora.  Stagade upp det från insidan så delarna passade varandra punktade ihop det så det höll formen, provade sen handtaget från en potatisskalare fyllde ganska bra men blev porigt, provade vidare andra plaster och tror jag hittade det perfekta fyllnadsmedlet lock från stora  kryddburkar helt perfekt efter lagning gick sen att eftervärma och då flöt det ut som om det var stearin till en blank yta.

Lite efterspackling och utslipp med 240 papper och lacklart. 

DSC00378.thumb.JPG.38ca4df2c0b676cfb9d503ae9f1b295a.JPGDSC00381.thumb.JPG.399b1f5e655fafedca49e27a399a0668.JPGDSC00382.thumb.JPG.72b8f7a54cdd231654d9dc5eb0824aa7.JPG

 

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Åhh skönt med en dag ledig. 

Har snart gjort nästa månads tim kvot känns det som

Men det går nog åt, då happy som Golden retriver valpen skall få heta hämtas på onsdag.

Jag kan tycka att det varit bättre och lägga slantarna på en Dodge WC 51 eller liknade, Men tydligen har vi lovat dottern en sådan för något år sedan, och hon har ej glömt.

Nä det skall bli kul med en valp igen, skall dressera upp den till med åkande i REOn, Traktor mm

Så får jag ju vara hemma och drälla lite med den i början, då det är svårt att ta med en sådan på jobbet både för mej och tjejen

 

Ja så vad skall jag göra på min lediga dag då ? Sovmorgon, soffa, kaffe kolla på Netflix eller så.

Nä, jag skall först tömma flaket så jag kan köra skrot och bygga om där inför Bengtsfors, så jag kan ta med valpen dit,

Så hade jag tydligen lovat tjejens mamma att byta lager på hennes släpvagn, och hon har besiktning den 28/8, Så riva ett lager innan lunch och se om de vi hittade i källaren, är rätt eller om jag måste jaga rätt på nya, så jag har dem till i morgon , och hinner byta under helgen

 

En av mina trotjänare till fältsängar gav upp på Camp Grenland, Den förstärktes med rosa rep, Så kan jag ju inte ha det bland allt gröna där bak ^_^.

Jag skall offra dotterns 120 säng, som man sover guld i och sätta in så jag och hunden kan sova gott där, den andra fältsängen får hänga på andra sidan som extra säng och avlastnings yta, så reservdels och stora verktygs lådan står där, kan få bo kvar.

Ja den tår hänga lodrätt när jag är själv, har ju bara 240 X 390 att spela på där inne, och slänger jag in en säng på golvet som är 120X200.

Då förlorar jag en del förvarings yta, möjligen får benen sitta kvar på sängbotten, så jag får ca 40 cm under att knöla in saker under, det kan nog hunden snart kravla sej upp till.

Att hänga den i bårfästena törs jag inte och det är ingen större idé då madras botten och bädd madras bygger ca 30 cm, och jag har ej full ståhöjd fast jag bara är 173 cm kort

Så jag gissar att 160-165 cm är höjden under pressen. och jag vill kunna sitta i sängen i alla fall.

 

En till vattenfast plyfa har fixats så jag kan dels utöka den fasta takbreddden till 180 cm från 120, samt sätta skiver hela längden,  bågarna svänger ju av inåt så det blir ju smalare där uppe

Testet med att ha en sådan skiva på vältbågarna under pressen har visat sej fungera på med vatten avrinning mm, samt jag kan lasta en lite båt eller något där uppe då utan att riskera själva pressen, eller ramla igenom om jag måste upp på flak taket.

Och det ser riktigt bra ut med ej hängande tak, som ett proffs skulle spänt det hela :D

Får se om jag hinner med att köpa vind duk och isolering, och lägga en 5a med vind duk runt dej mellan press och ryggstödet på de fasta bänkarna som är uppfällda

Det drar lite kallt där om det blåser mycket och på vintern så att isolera det skulle göra det lite behagligare på flaket.

Lika så med framstammen, där har jag knölat in en tempur madras och gömt när jag var på vinter rallyt. Dags att fixa även det.

Jag tappar några cm bakom skafferiet då sängen blir längre, men får försöka få till något så jag kan få tak över lemen när den är fälld och hänger i sina kedjor rätt ut

Plundra ett gammal tält på pinnarna eller något sådant,

 

 

Ja så har jag vågat öppna Pandoras ask, INVISION COMUNITY, Där forumet ligger, 

Med Stens inloggning, så jag har fullt tillträde.

Dock måste jag erkänna att jag är lite rädd när jag rotar runt där, och har bara kollat på olika saker än, provat göra ändringarna av Vinkon till Admin och Kristaga till Moderator, men får inte till det, 

Inte mycket jag är rädd för men att starta detta med att kracha forumet vore ej kul :blush:

Det är nog bara att fråga Herr Sten Svensson, om han har dit en dag med mej och åka på utbildning i Skåne, Jag vill inte riskera något bara för att prova, och ej riktigt veta vad jag gör

I övrigt har jag börjat kunna navigera mej runt

Har en medlen som har nicket Knotan, som jag ej klurat ut hur jag svara på hans fråga än. 

Men @knotan jag jobbar på det, och skulle vilja att du skickar din mail adress som du registrerat dej med till mej, via PM på det konto du kommer in med, så underlättar det mitt sökande, då jag ej hittar dej i medlems registret.

 

ja allt löser sej.

Nu är det dags att avbryta min långa sovmorgon och börja med allt.

 

Oj glömde att posta i morse :blush:  Hade glömt att det var 30 cm gräs utanför min verkstad med, Så efter släpan kom hem, vart det klippa gräs i regnet en timme.

Som tur var hade de glömt att jag skulle vara där med lastbilen kl 12 med, så det går nog i hop sej ändå :P

 

På återseende, och  Fridens folks :excl:

 

  • Like 5

Share this post


Link to post
Share on other sites

På tal om Sten Wingflyer..  hur är det med dig/ han? 

 Nån som vet om han är på benen och känner sig som människa igen efter sjukdom?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...