Gå till innehåll

Vad har ni gjort idag då?


Fredrik L

Rekommendera Poster

Idag har jag lärt mig att en Mercedes med luftfjädring kan få knallpunka på densamma :(

Eftersökte ett skrammel som visade sig bero på saknad bult i hasplåten under motorn och eftersom bilen är villig att bli 20cm högre bara med uppumpad fjädring "terrängläge" (mest skakasönderläge tycker jag) så kan man normalt sett lätt besiktiga underredet utan domkraft, bara att höja upp och krypa in i titta. Letade bult inne i huset och en knall så rutorna skallrade hördes. Slagsida och utåinvänd gummistrut i fjädringen höger fram. :blink:

Håhåjaja, med 22Kmil på mätaren är det inte självklart vad som skall göras med eländet.

  • Like 1
  • Confused 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Lasse303 säger:

Hur djupt mäter du vatten temperaturen? Misstänker att det går ett språngskikt någon meter ner. Var håller borrarna till..

 

Så klart mätt ovan språngskitet, i bad djup.   Brukar lägga båten utanför en ö mitt i sjön där det finns ett långt sandrev fören 5m djup aktern andra lagom midjedjupt så man enkelt kan ta sig upp och inte behöver ha motor upptilltad, kan bli helt galet varmt, se bilden mätt så långt termometern avkännare var lång dvs några meter under ytan.DSC03214x.thumb.jpg.e1c7c2901ae8643f1b1a1b31f7a5a97d.jpg  Abborren tog på en liten gul spinnare som hängde efter båten när jag skulle lägga till vid sandrevet.   Har en bekant som en gång om året åker upp hit från Skåne och sätter ett litet nät brukar vara fullt med stora abborrar, men tror det börjar minska nu när "visa nationaliteter" börjat tråla sjön, förra året såg jag dem köra så gott som dynget runt i djuprännan med bara ett upehåll när det var som mörkats, ger ju mer pengar än bärplockning.   

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Lollipop säger:

Idag har jag lärt mig att en Mercedes med luftfjädring kan få knallpunka på densamma :(

Eftersökte ett skrammel som visade sig bero på saknad bult i hasplåten under motorn och eftersom bilen är villig att bli 20cm högre bara med uppumpad fjädring "terrängläge" (mest skakasönderläge tycker jag) så kan man normalt sett lätt besiktiga underredet utan domkraft, bara att höja upp och krypa in i titta. Letade bult inne i huset och en knall så rutorna skallrade hördes. Slagsida och utåinvänd gummistrut i fjädringen höger fram. :blink:

Håhåjaja, med 22Kmil på mätaren är det inte självklart vad som skall göras med eländet.

Har någon gång justerat till hängda mekanska stag till ventilerna på någon turistbuss(neoplane) lite rysk roulette att krypa in under framhjulet när bussen hängt sig på slagsida.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det var tur att det var ovan språngskiktet annars hade man blitt nyfiken på vad slags sjö du badar i?
Ang Abborrar, så lär de (ej bekräftat) vara bekväma. Ändra dykjup kostar energi till att pumpa upp eller kanske ur simblåsan. Det enklaste blir att simma rakt fram tills din badstrand dyker upp. Abborregrundet eftersöks inte utan råkar ligga i vägen på optimalt dykjup, men vem vet hur de gör, och varför:)

Bra att du inte tar gäddan .. som lär vara  utrotningshotad.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

   Numera som vanlig badare så påverkas man inte av språngskiktet, men förr har man ju sett skikt som varit nästan lite surralistiska, som att dyka i olja.  Vi har stora gäddor ser dem vid brygga lite då och då flyttande i ytan som stora större grenar och ibland simmar de upp bredvid båten när man åker sakta.  Tror mycktet gädda tas i våra sjöar härrom året togs några utländska "yrkesfiskare" med större kylbil, tror de även hade medarbetare utspridda på andra platser, när fiskelyckan svek gick det nog lika bra med motorer.  

https://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/a/ngO0xL/atta-haktade-i-smalandsk-tjuvfiskeharva

 

Jag brukar bara ta upp fisk när det passar in i menyn, tycker mer om soppor eller råstekta potas och grönskare när man är ute, gäddor undviker jag helt de klabbar ner båten.

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DSC01862x.thumb.jpg.5b07f3932e60cc04f91ca67dbefec2ef.jpg

 

Regn uppehåll en stund nu på eftermiddagen så jag provade lite manuell fälgriktning, hade tänkt kränga av och åka och pressa men gjorde ett prov med slägga och balkbit, det gick över förväntan. 

Men innan snurrades fälgen och jag kollade noga exakt vad den kastade och om den gett sig inåt eller utåt nästa 40/60 var fördelningen men en något extra uppåt på just ett ställe så då slogs centrumet  först utåt i två omgångar från baksidan med kontroll mätning på bil och efter sista provning fälgen vänd och träkloss samt tidning från framsidan för att skona lacken .  Innan rikt var bilen svår att hålla i ratten om fälgen låg fram så den har fått vara bak,  kastet var ca 6 mm på fälgkanten och 25 cm längre ut vid slitbanan gör detta hela cm jag nöjde mig när den slog 1-2 mm.  Satte hjulet på v fram, ratt helt lugn i tätortstrafik, provade motorvägen ok upp mot 80-85 helt still om man släppte ratten men vid högre fart tog övrig obalans över från slitbannor som börjat släppa på de övriga däcken.    Vad jag hört är c202 fälgarna svetsade för möjlighet till slanglöst och valpfälgarna nitade, om nu fälgen är nitad bör man nog ta press till hjälp.     Kollade övriga fälgar och de var raka denna låg på v fram när jag  vid undanmanöver på motorled först med kraftig inbromsning åkte med bakhjulen i luften och sen väjde höger med låsta hjul dvs en hjulskörning på vänster framhjul.   

 

Vid riktning slå bara något enstaka slag fälgarna är mjukare än vad man tror, jag slog 3 slag vid första mätning och mer än hälften av kastet var borta. 

 

 

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har varit körning i vmo svängde bara förbi och kollade om Öjerskog var där vilket han inte var. Bra bildrepotage i tidningen: https://xn--vrnamo-bua.nu/nyheter/terrangkorning-lockade-till-ulas/   För egen del blev det långkörning , över 30 mil med familjen 6 pers i c202 visserligen bara planerad Värnamo Älmhult tur och retur dvs 18 mil men man hittar ju alltid avstickare tex bilkyrkogården mm så det slutade runt 30 mil.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är några bilder från dagen tur. Vmo-Älmhult-Diö-lagom på vägen hem innan Vislanda kom jag på att Ryd kyrkomosse kunde vara värt ett besök bara en omväg på extra 7-8 mil extra men det var det värt sen tillbaks och över till Ljungby för en utlovad snabbmatsfika och sista biten R'1an mot Vmo så man slapp vägbygget där det krockas varje dag, alla nöjda även om turen blev mycket längre än planerat

xDSC01864.thumb.jpg.5de04b378b315a6567bc2a74cf4f5e61.jpg

xDSC01883.thumb.jpg.221df9e04a80d6afe03c5a9de1f82f79.jpg

Ikea Rondellen 

 

xDSC01900.thumb.jpg.248c9ceae1121ae6942e43916d7d7b08.jpg

 

xDSC01894.thumb.jpg.359d3eb786d35ba377c4730358f121cf.jpg

xDSC01990.thumb.jpg.e1ea4596109335c092427cbd451fe069.jpg

K märkt bilkyrkogård där naturen nu helt tagit över. 

 

xDSC01908.thumb.jpg.256df8d1d8750a7a7cccc5b14c74af44.jpg

Harry Potter har landat.

 

 

 

xDSC01918.thumb.jpg.8671fc60a021b767345c8987b150d428.jpgxDSC01937.thumb.jpg.fe46ee22abe9fcf0a9d9ddc82115b28c.jpgxDSC01946.thumb.jpg.8bc1da368613e11cbf699d9444bdfa8f.jpgxDSC01987.thumb.jpg.0d632d8515386897a33d43e5d6f8ea5d.jpga

xDSC01940.thumb.jpg.a01f53b8918afcbe201d1444a5b322c3.jpg

 

xDSC01869.thumb.jpg.81947c4cf3aa0526f60adc6e5fbe3b1c.jpg

xDSC01888.thumb.jpg.480cd53f41ace90f721a9f49ff362b35.jpg

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Från vilken tid är huset med sängskåpet i köket? På SR Radio, hörde jag ett intressant program kring kök, sovrum och finrum. När vi slutade sova i köket i Sverige och flyttade in i ett särskilt sovrum.... Kyrkö mosse är tom K-märkt ... enligt Wiki

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svär lite över att grannen "lånat" mina vatten slangar och kopplingar.

Nästan alla kopplingar bort, resten i hopkopplat på ett sätt så att extra rullen är uttaget. 

Man vart alltså tvungen att släpa med sej hela rullen för att fylla vatten.  Ej dra ut slang, och den fasta vindan med 40 meter slang på, som jag hade inkopplad, har de tagit alla kopplingar i från . och av någon outgrundlig anledning kopplat in lilla extra rullen "10 meter" så vatten kommer ut på rullen där det skall gå in.

Fick lasta ur och bära 75 liter vatten när jag bytte till nytt och sköljde ur dunkarna.

Precis vad jag behövde nu på förmiddagen när jag skulle dra i väg B)

 

Nåja ett stopp på butiken så är jag klar för avfärd till Olerum :excl:

 

Ha en trevlig helg.

Fridens folks 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Lasse303 säger:

Från vilken tid är huset med sängskåpet i köket? På SR Radio, hörde jag ett intressant program kring kök, sovrum och finrum. När vi slutade sova i köket i Sverige och flyttade in i ett särskilt sovrum.... Kyrkö mosse är tom K-märkt ... enligt Wiki

 

https://linnesrashult.se/   

 

ang K-märkt så hittades även detta där, kanske dags för däckbyte när man sett dem k-märkta. 

Nyaste bilen var en k-70 men den stod nästan längs ut i övrigt var resten från sent 30 till tidigt 60 tal. Innan "skrotpelle" kampanjen fanns många såna här ställen något man vuxit upp med hade nära vän som hade en bla annat. 

 

 

xDSC01925.thumb.jpg.b2c20d15dc5b4d1148178d8ac2626e5d.jpg

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns en naturskrot i Båtsnäs utanför Töcksfors på samma koncept, där hade Länsstyrelsen några energiska handläggare som skulle få ägaren att "städa upp", som tur var misslyckades dom och bilarna står kvar....

 

https://www.arjang.se/sv/Invanare/Uppleva--gora1/Kultur1/Kulturhistoria-och-Kulturarv/Ivanssons-bilskrot/

 

För länge sen, en entusiastisk vrak renoverare kommer glad med en liten del i hand, jag har renoverat /vad det nu var/, den är klar men jag har saknat en sån men inte hittat förrän nu, vad kostar den?

Äg: 500kr

VR: 500?? det var dyrt!!

Äg, tar delen kastar iväg den o säger " du, vi har ingen här heller...."

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2020-07-10 på 19:26, JDW säger:

Finns en naturskrot i Båtsnäs utanför Töcksfors på samma koncept, där hade Länsstyrelsen några energiska handläggare som skulle få ägaren att "städa upp", som tur var misslyckades dom och bilarna står kvar....

 

https://www.arjang.se/sv/Invanare/Uppleva--gora1/Kultur1/Kulturhistoria-och-Kulturarv/Ivanssons-bilskrot/

 

För länge sen, en entusiastisk vrak renoverare kommer glad med en liten del i hand, jag har renoverat /vad det nu var/, den är klar men jag har saknat en sån men inte hittat förrän nu, vad kostar den?

Äg: 500kr

VR: 500?? det var dyrt!!

Äg, tar delen kastar iväg den o säger " du, vi har ingen här heller...."

Äg, Han borde höjt priset till 700 kr om och när  ”VR” vill köpa, Äg: s  anbud tycks vara förkastat med = svar = nytt anbud från Vr:s sida... -_-, Kanske det borde finnas en skylt med ”” ej förhandlingsbara priser B),

Vill man göra affärer eller bara äga en skrot, kan man fundera kring?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 timmar sedan, Audi Quattro säger:

David och Goliat 

Typ original vs TGB som varit på gymmet :D

Kul att jämföra lite och se vad det blir för skillnad. "originalet" har lite trötta fjädrar fram men det är iallafall ca 3-4cm frigång innan den står på genomslagsgummit. 

 

 

IMG_20200711_141300.jpg

 Är det 255/75/16 toyo vs 37/14.5/ 16  Creepy Crawler på bilden med några tums fälgbreddning?  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade just trampat ner något av hjulen tidigare men inte krängt av helt så jag var rätt svettig när sen dottern kom ut och filmade, och plötsligt så kändes av att jag glömt blodtrycksmedicinen så därför ett litet hopp i filmen för en tablett innan jag lossar fälgen helt .  Men så där går det till svårare är det inte och mjuka fina däck släpper ännu lättare än mina lastbils-svålar.  Vill man göra det ännu enklare kör man en runda med lågt tryck så slipper man hoppa dem mjuka. 

 

Eftersom de med nya däck kommer att balanseras och priset var samma  för balansering som för en komplett omläggning så överlåter jag resten av jobbet.  

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...