Gå till innehåll

Vad har ni gjort idag då?


Fredrik L

Rekommendera Poster

 Idag gjordes ett snabbt oljebyte på bakaxeln på santa feen utomhus i snön, den diffbromsar på tok för hårt ev har tidigare service ställe bara  följt instruktionsbok eller autodata vilket anger vanlig gl5 olja eller så var oljan helt utsliten,- den var rätt svart.   Det blev både tystare och kändes mindre hal i bakänden med LS olja.  Många körde nog sönder lamellerna och axlar efter första oljebytet.  Rätt dåligt när både instruktionsbok och autodata uppger fel olja för lamelldiffen. 

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den ser veldig bra ut!

 

Hvis du setter på flattjern på hver side som går like langt ned som hvert spor så blir den mer stabil i svinger og hvis underlaget ikke er flatt. Bilde fra nettet:

 

bilde.thumb.png.b6935d534eefda040148f3616c3cd487.png

 

Jeg har ingen sporlegger sjøl, men i mange år lånte jeg en hjemmelaga av en kamerat. Den fungerte veldig bra, spesielt med litt ekstra vekt oppå. Her drar jeg den med BV202-en min.

 

DSC00548.thumb.JPG.72734721927cb07babff436902e2e379.JPG

 

 

Hva er bredda mellom skispora, senter-senter? I Norge har det blitt vanligere med smale spor de siste åra:

https://www.aftenposten.no/oslo/i/bnvxv/hvor-mange-cm-vil-du-ha-mellom-bena

 

 

 

 

På 2021-01-06 på 22:50, Audi Quattro säger:

Har fått dille på att göra egen spårkälke för skidspår. Gjorde en provisorisk i trä först under klämdagarna och testade. Idag blev det en i metall och sen iväg mot kvällningen för att bättra på mitt skidspår. 

Visade sig att en kompis parkerat sin leksak i korsningen upp mot hans skogsskifte. Måste ju säga att jag blev lite sugen själv på en bandvagn... 

IMG_20210106_135436.jpg

IMG_20210106_144629.jpg

 

 

 

 

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rullade ut två nya kedjor ur förvarings säckarna i går. 

Lade upp dem brevid de jag vet passar på M6an. De nya innerst mot byggnaden

20210115_110823.jpg

Mätte länkar och räknade. 

Och de skall passa perfekt :)

Fick tipset att höjden på däcket. 112 cm gånger 3.14. skall ge ganska rätt längd. Men sätta på dem är ju bäst.

Men 15 minus under natten och ca 10 minis på dagen. Nä då finns det bättre dagar att dra runt en motor med 23.1 till 1 i kompression. Bara för att starta och prova kedjor.

Men då jag skall ut på vinter tur. Plockades värmaren fram. Var tvungen att prov värma motorn.

 

20210115_115733.jpg

 

Vet att det fungerade fint på 13 bilen.

Kopplade på och eldade på med värmare. Men uppnådde bara ett jäkla tryck i kylaren. Sen flög en av slangarna av. Helt trasig inne i slangen. 

De måste ha kopplat övre slangen fel. Jag fick ingen cirkulation på vattnet. Det kom in. Men ut jobbade den bara emot termostaten från fel håll. 

Får kolla med någon Norsk som har en M6. Om hur de skall sitta. Hittar inget i mina pärmar om dem. Som jag lyckats komma över. 

Nåja en dag med något att göra i alla fall. :P.

 

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-15 här på dagen och hyndan som stått i norr skuggläge och inte körts på hela veckan var en igloo av is , men baklucka gick det att krypa in i och sen starta upp och flytta den till solläge i snön. Men sen tände den inte inget soppa pump surr eller antydan till tändning dessa moderna bilar med immobilizer jag riktigt hatar dem :huh:, batteriet frånkopplat någon timme sen hade den glömt bort att någon tagit fel väg in i bilen.   

  • Like 2
  • Sad 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så skönt med ett par nya kedjor.

Har egentligen 3 uppsättningar. Men 2 av dem. Är av en modell jag ej gillar. Två är med piggar på. De är bättre på mellan axeln.

Så de ny får sitta på framaxeln. 

20210118_132614.jpg

Styr nog bättre med dessa på fram.

20210118_132628.jpg

Nu till passade så de ej skramlar efter montering. Kommer antagligen rulla några mil med dem i Februari. 

 

Hittade på något jag glömt av att jag hade. Nöd kedjor från Gundebo.

Är väl inte gjorda för lättmetallfälgar.

Men de åkte in i Navaran utfall de behövs i vinter går fort att hänga på. Utan att flytta på bilen.. Ja som när man kört fast till exempel :)

20210118_134147.jpg

 

Så åker jag och hämtar en massa meter betong isolering i dag, den är 160 cm bred, och det skall finnas så jag kan lägga ett lager mellan pressarna på flaket hela vägen runt, . Håller värmen kvar inne nu i vinter, och även värmen ute i sommar. 

 

Åker in på Biltema och inskaffar en ny batteri laddare, på vägen, har 120 amp batterierer i M6an, så Funderade om jag skulle nöja mej med 12/24 v . 15 amp. som laddar upp till 300 ah på 12 v och 150 på 24 v. Men kanske skall ta den större när jag ändå har presentkort som täcker det. 

Den täcker nästan behovet för att ladda upp två 120 amp batterier på en gång, 

 

Kraftfull intelligent laddare som laddar allt från medelstora till mycket stora 12/24 V batterier. Laddaren har 6-stegs helautomatisk laddningscykel. Används till WET, MF, AGM och Gel batterier. Med minnesfunktion och skydd mot kortslutning, polvändning och överbelastning. Laddaren har 4 arbetslägen, laddning i normal eller låg temperatur, laddning i tyst läge eller laddning i tyst läge i låg temperatur. Laddkapacitet 50-500 Ah (12 V) och 25-250 Ah (24 V).

 

Vad jag skall med funktionen ladda i tyst läge fattar jag ej, men det ger sej väl.

 

Då kan jag köra den med lilla elverket om det skulle krisa i skogen.

 

Fridens folks

 

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, Volvo Laplander Camper säger:

@Hansen Jag tror nog äldre dum laddare gav mer laddström för snabbare laddtider. 

Jo men jag vet ingen som vill byta en sådan mot ett digitalt presentkort på Biltema. Och en laddare behöver jag. Har 12/24 v starthälp/ laddare. Men den är ju typ 70 cm hög. Och tar en massa plats. Ett gammalt vrak jag lagat. Men nu fungerar bara starthälp funktionen på den. Inte bra att ladda batterierna på typ 5 min. 

20210119_191803.jpg

 Fungerade riktigt bra. Både på 12 v och 24 v. Behövs inte ens ställas in på volten. Det känner den av. 

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Oj ja det går ofta fort nu om priset är rätt mot bilens skick. 

 

Här planeras det mest för Februari turen till Värmland. Test av värmare mm för att beräkna ström åtgång och diesel åtgång på den, det skulle kunna bli ner mot -15 grader och mer på nätterna, och runt 10 på dagarna, så eldfat och täckfilt för motor värmning, Smidigare än att släpa med vattenvärmaren. 

Extra värmare på flaket om diesel värmaren skulle sluta leverera. 

Dubbla patient täcken och extra varma kläder,

snö spade och vanlig spade , motorsåg , ja det är mycket som kan behövas på en vinter tur i de djupa skogarna där telefonen ej har täckning. 

 

Detta blir vinterns höjdpunkt helt klart ^_^

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, H.Hansen säger:

Oj ja det går ofta fort nu om priset är rätt mot bilens skick. 

 

Här planeras det mest för Februari turen till Värmland. Test av värmare mm för att beräkna ström åtgång och diesel åtgång på den, det skulle kunna bli ner mot -15 grader och mer på nätterna, och runt 10 på dagarna, så eldfat och täckfilt för motor värmning, Smidigare än att släpa med vattenvärmaren. 

Extra värmare på flaket om diesel värmaren skulle sluta leverera. 

Dubbla patient täcken och extra varma kläder,

snö spade och vanlig spade , motorsåg , ja det är mycket som kan behövas på en vinter tur i de djupa skogarna där telefonen ej har täckning. 

 

Detta blir vinterns höjdpunkt helt klart ^_^

Huu vad gör ni i kylan och snön? Själv drömmer jag om framtida bastubygge eller spa när något mer rum blir ledigt och längtar till sommaren, från mitten på 80 till långt in på 90 missade jag alla vintrar här, vid först minusgraden vred jag om och bara körde iväg.    

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag skulle önska värme jag med. Men rejält med snö. Lite kyla. Det är en speciell miljö det med. 

Har ju flyttat längre och längre söderut. Nästa hopp får bli rejält. Södra Spanien typ. 

Kan och vill inte lämna dottern själv med hennes mamma här. Så jag blir nog kvar. Har nytt jobb på gång får jag det måste jag bli kvar här. 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo så är det, efter första ungen och strulet runt det renoverade jag ju bilen för att aldrig mer komma tillbaks, men så blev det ny dam och 3 ungar till och inga mer långturer, men när ungarna blir myndiga och man passerat 70 så kanske lite ork finns kvar att åka utanför gränserna, frugan drömmer om det. Troligen blir det motsatta bilen rycker och pengar läggs på mer bekvämligheter i hemmet och världen är ju mer komplicerad att åka i nu dels massa regler och sen sönder turistadd på 80-90 kunde man fortfarande upptäcka ställen där ingen varit eller inte turistanläggningar fanns. 

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Upp i ottan och skotta snö så scouterna kunde ha en eld vid samlingsplatsen. Det hör inte till vanligheterna. 

Orientering/ kart kunskap och kompassen blir lämpligt tema nu i covid tider. Mycket ute och inte så tätt i leden. 

14 tappra ungar kom trots runt 10 minus :excl:

20210130_094502.jpg

 

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hallå kamrater. Jag lever.. Micke också.

 

Långsamma uppdateringar men vi pysslar iaf i garaget minst ett par kvällar i veckan och/eller helger. Går ju inte snabbare med bilbyggen när man blivit nykär lixom..:lol:

 

 Micke väntar fortfarande på rätt typ av mörkgrön, Syntema håller på att handmixa en färg till oss nu som ska stämma med den färg vi köpt från Per.

 

 Jag har iaf renoverat och fått in elverket och kompressorn och fastmonterat dem. Elverket fick en avgas snabel ut genom karossväggen.

20210225_222453.jpg

Screenshot_20210224-112040_Video Player.jpg

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2021-02-02 på 20:53, Audi Quattro säger:

Efter gårdagens fiasko på besiktningen där min fina tgb underkändes pga för höga avgasvärden, så blev jag tvungen att besöka gamla jobbet och rota fram justetverktyget för munstycket i förgasarna. Blir att korrigera lite sakta och försiktigt samt fjäska och byta luftfilter igen. 

IMG_20210202_192850.jpg

Presis besiktigat min bil och låg exakt på tillåtet avgasvärde(puh)!. Kollade i gamla protokollet som visar 3,6 hmm tycks öka ... kör inte så mycket ( samm a station och temp ute?)

  Skulle uppskatta om du vill beskriva verktyget du visar, heter, nr, köps i butik, osv. Kanske för dyrt? Kanske bättre med verkstadsbesök innan besiktning??

Bytte du nål eller bara justering?

Beskriv gärna utförligt hur du gör.

   Har man tur kanske man klarar sig men det är inte fel att spara påbränsle och miljö.

Har du koll på spindelleder,köps var?

 

Ett nålsöga  kvar 1975:or  bör slippa besiktning 2025 (50 år), om bilen besiktigas 2023.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

41 minuter sedan, eimsy säger:

Tror vi måste göra en slutbesiktning 2025.

Hmm 

Var och hur har du infon om slutbesiktningen...

kollat på Trpstr och ..

"Nej, du behöver inte ansöka om besiktningsbefrielse när fordonet blir 50 år. Det inträder automatiskt under förutsättning att det finns en godkänd och giltig kontrollbesiktning inom de 2 senaste kalenderåren.

1 januari det år då fordonet blir 50 fordonsår."
-

Omjag besiktigar den 28/2 2023 bör fordonet bli 50 redan i 1 januari 2025?borde inte alla 2023 bli 50 2025?

Kanske jag missförstått något 

kanske bäst att kolla med Trpstr.

 

 

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Lasse303 säger:

Presis besiktigat min bil och låg exakt på tillåtet avgasvärde(puh)!. Kollade i gamla protokollet som visar 3,6 hmm tycks öka ... kör inte så mycket ( samm a station och temp ute?)

  Skulle uppskatta om du vill beskriva verktyget du visar, heter, nr, köps i butik, osv. Kanske för dyrt? Kanske bättre med verkstadsbesök innan besiktning??

Bytte du nål eller bara justering?

Beskriv gärna utförligt hur du gör.

   Har man tur kanske man klarar sig men det är inte fel att spara påbränsle och miljö.

Har du koll på spindelleder,köps var?

 

Ett nålsöga  kvar 1975:or  bör slippa besiktning 2025 (50 år), om bilen besiktigas 2023.

På stromberg så kan man istället för att justera munstycket,  lossa skruven till nålen och sänka den lite, gör samma verkan som att skruva upp munstycket men enklare att utföra och återställa eller finlira , tror mer justering tilläts om man drog till fasen på nålfästet med en fil. 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, Lasse303 säger:

Presis besiktigat min bil och låg exakt på tillåtet avgasvärde(puh)!. Kollade i gamla protokollet som visar 3,6 hmm tycks öka ... kör inte så mycket ( samm a station och temp ute?)

  Skulle uppskatta om du vill beskriva verktyget du visar, heter, nr, köps i butik, osv. Kanske för dyrt? Kanske bättre med verkstadsbesök innan besiktning??

Bytte du nål eller bara justering?

Beskriv gärna utförligt hur du gör.

   Har man tur kanske man klarar sig men det är inte fel att spara påbränsle och miljö.

Har du koll på spindelleder,köps var?

 

Ett nålsöga  kvar 1975:or  bör slippa besiktning 2025 (50 år), om bilen besiktigas 2023.

 

Verktyget lånar jag från mitt förra jobb, då den firman en gång i tiden jobbade mycket med volvobilar (60-80 tal) så har dom en hel del specialverktyg även för dom bilarna.

Finns även justerverktyg där så det går att justera nålen. 

Jag har föredragit att justera upp munstyckerna istället för att sänka nålen. Minns inte varför jag justerade Munstycket från början( gjorde nämnligen detta för massor av år sedan då mitt co värde var över 9,9 och bottnade avgasmätaren)

Och därför gjorde jag även lika nu.

 

Ur med pluggen i botten på förgasaren och monterar verktyget som är som en press i stort sett så man pressar upp munstyckerna och stryper mängden bränsle. Jag har mätt munstyckerna förut så att dom hade samma höjd och sen är det bara att hålla koll så att man justerar lika mycket på båda förgasarna (så blir det typ lika blandningsförhållande i teorin)

 

Troligen är mina nålar slitna och kanske( jag minns inte ) så är dom justerade så långt det går redan och det är därför jag pressar upp munstyckerna istället. Bilen klarade som sagt besiktningen men nu går den lite för snålt istället och går inte riktigt som jag önskar vid olika slags beslastningar (har tex spikningar i viss belastning något som kommer och går på min bil). Framförallt går den lite halvsvajjigt på riktigt låga varv där jag gillar att ligga när jag tuffar fram i skogen.

 

Jag kommer inte lägga ner något större engagemang på min befintliga motor då den drar lite för mycket olja för min smak (troligen detta som gör att den spikar från o till ibland också då det säkert är massor av avlagringar på kolvarna).

Den måste dock klara besiktning som sagt. så jag har inte gett den någon större dos kärlek mer än nödvändig service på slutet. Jag har flera uppsättningar förgasare som ligger bland annat ett par från en tgb 20 motor som är i väldigt fint skick.

Funderar på att ev slänga över dom på min nuvarande motor. (kan få bli ett sommarprojekt och vara ute och sulla bensin istället för inne i verkstaden)

 

Jag har planer på att byta till en dieselmotor så snart jag får tag på en som inte är 6-7h bort enkel resa eller kostar som en komplett bil runt 20-25k.

Får se när jag lyckas med detta... verkar vara svårt då alla verkar vilja ha tag på om 606 eller om 603 tdi maskiner.

Har ev hittat en om603td som stått i en lada i ca 15år med troligen trasig topplockspackning (därför den plockades ur o byttes i bilen) men även den verkar komma kosta runt 10k om jag ens får köpa den. En fördel där verkar vara att den tydligen skulle ha svänghjul för manuell låda.

 

Övriga delar du frågade om antar jag finns på Tatanka ?

  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gårdagens händelse på hemväg från skogen... 15 min kvar hem av en resa på över 1h och jag var i grymt behov av att göra nummer 2. Det är väll då det händer när det är som sämst läge för det :blink::lol::lol: Naturligtvis så fick jag ju punktering på enda stället med öppna åkrar och en bunt hus direkt vid vägen så det var itne läge att sätta sig och panikskita vid bilen heller :angry: 

Hursom så fick jag ju återuppleva hur det var att åka med kronans däck om än bara på ett av 4 hjul. Genomförde mitt snabbaste däckbyte någonsin med svetten pärlandes i pannan. 

 

Nu sitter sommarhjulen på igen istället så blev det inte så bråttom att laga punkteringen. Och jag kan fortsätta att pendla mina 10 mil om dagen till skogen och få lite gjort :D

IMG_20210303_162005.jpg

IMG_20210303_163444.jpg

IMG_20210304_152129.jpg

  • Like 4
  • Haha 1
  • Sad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 timmar sedan, Audi Quattro säger:

 

Verktyget lånar jag från mitt förra jobb, då den firman en gång i tiden jobbade mycket med volvobilar (60-80 tal) så har dom en hel del specialverktyg även för dom bilarna.

Finns även justerverktyg där så det går att justera nålen. 

Jag har föredragit att justera upp munstyckerna istället för att sänka nålen. Minns inte varför jag justerade Munstycket från början( gjorde nämnligen detta för massor av år sedan då mitt co värde var över 9,9 och bottnade avgasmätaren)

Och därför gjorde jag även lika nu.

 

Ur med pluggen i botten på förgasaren och monterar verktyget som är som en press i stort sett så man pressar upp munstyckerna och stryper mängden bränsle. Jag har mätt munstyckerna förut så att dom ....

Tack för beskrivningen, kanske jag börjar med VLC E:s råd med att sänka nålar lite. (kanske köper nålar av Tatanka ...)Tänker att det är bäst att lära sig hur hur det skall göras, lite i god tid och inte dagen innan, Dagen B!

Får skaffa mig lite favörer på lokala bilverkstaden för mätning av CO

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Lasse303 säger:

Tack för beskrivningen, kanske jag börjar med VLC E:s råd med att sänka nålar lite. (kanske köper nålar av Tatanka ...)Tänker att det är bäst att lära sig hur hur det skall göras, lite i god tid och inte dagen innan, Dagen B!

Får skaffa mig lite favörer på lokala bilverkstaden för mätning av CO

 

 

Varför köpa nålar de kan knappast vara utslitna, håller sådär 20000mil.   lossa trottlarna lossa nålarna så du ser hur det funkar sätt dit dem i jämnhöjd istället för in i botten. känn på membranen styva så byt, rätt mängd olja är du osäker så in med fingrarna i hålet lyft upp trotteln och överflödigt åker ut, besiktiga med varm motor och utan luftfilter och riktig soppa inget som stått och dunstat av några månader. 

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 timmar sedan, Audi Quattro säger:

Gårdagens händelse på hemväg från skogen... 15 min kvar hem av en resa på över 1h och jag var i grymt behov av att göra nummer 2. Det är väll då det händer när det är som sämst läge för det :blink::lol::lol: Naturligtvis så fick jag ju punktering på enda stället med öppna åkrar och en bunt hus direkt vid vägen så det var itne läge att sätta sig och panikskita vid bilen heller :angry: 

Hursom så fick jag ju återuppleva hur det var att åka med kronans däck om än bara på ett av 4 hjul. Genomförde mitt snabbaste däckbyte någonsin med svetten pärlandes i pannan. 

 

Nu sitter sommarhjulen på igen istället så blev det inte så bråttom att laga punkteringen. Och jag kan fortsätta att pendla mina 10 mil om dagen till skogen och få lite gjort :D

IMG_20210303_162005.jpg

IMG_20210303_163444.jpg

IMG_20210304_152129.jpg

Med tillbehör från biltema löser man sådana problem skitenkelt.skitenkelt.thumb.jpg.062540308ac429461e072e53f25f0754.jpg

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...