Jump to content

Vad har ni gjort idag då?


Recommended Posts

 Idag gjordes ett snabbt oljebyte på bakaxeln på santa feen utomhus i snön, den diffbromsar på tok för hårt ev har tidigare service ställe bara  följt instruktionsbok eller autodata vilket anger vanlig gl5 olja eller så var oljan helt utsliten,- den var rätt svart.   Det blev både tystare och kändes mindre hal i bakänden med LS olja.  Många körde nog sönder lamellerna och axlar efter första oljebytet.  Rätt dåligt när både instruktionsbok och autodata uppger fel olja för lamelldiffen. 

  • Like 3
Link to post
Share on other sites
  • Replies 6.8k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det blev en bil med hem också!  

Hemma igen från ToR Kaunas. Spännande och intressant, min första resa per väg i Litauen. Anledningen var att leverera min nödlandade T28 till en verkstad söder om Kaunas. Maxlängd i Litauen är 18 mete

Äntligen precis kommit hem från lastbilshallen på jobbet.. hållt på sedan igår morse. Väl värt mödan när man blir nöjd med resultat. Visst ser det bättre ut nu. Fråga inte hur många lager färg.. m

Posted Images

Den ser veldig bra ut!

 

Hvis du setter på flattjern på hver side som går like langt ned som hvert spor så blir den mer stabil i svinger og hvis underlaget ikke er flatt. Bilde fra nettet:

 

bilde.thumb.png.b6935d534eefda040148f3616c3cd487.png

 

Jeg har ingen sporlegger sjøl, men i mange år lånte jeg en hjemmelaga av en kamerat. Den fungerte veldig bra, spesielt med litt ekstra vekt oppå. Her drar jeg den med BV202-en min.

 

DSC00548.thumb.JPG.72734721927cb07babff436902e2e379.JPG

 

 

Hva er bredda mellom skispora, senter-senter? I Norge har det blitt vanligere med smale spor de siste åra:

https://www.aftenposten.no/oslo/i/bnvxv/hvor-mange-cm-vil-du-ha-mellom-bena

 

 

 

 

På 2021-01-06 på 22:50, Audi Quattro säger:

Har fått dille på att göra egen spårkälke för skidspår. Gjorde en provisorisk i trä först under klämdagarna och testade. Idag blev det en i metall och sen iväg mot kvällningen för att bättra på mitt skidspår. 

Visade sig att en kompis parkerat sin leksak i korsningen upp mot hans skogsskifte. Måste ju säga att jag blev lite sugen själv på en bandvagn... 

IMG_20210106_135436.jpg

IMG_20210106_144629.jpg

 

 

 

 

  • Like 5
Link to post
Share on other sites

Jag har satt dom med 23cm cc mått som det var förr, men läste att nyare spårslädar har 21cm cc mått.

Men tänkte att eftersom spåret blir lite ojämt och inte helt perfekt (samt fet och ovan åkare (jag) ;) )så är det stabilare med lite bredare spårvidd. :D

  • Like 5
Link to post
Share on other sites

Rullade ut två nya kedjor ur förvarings säckarna i går. 

Lade upp dem brevid de jag vet passar på M6an. De nya innerst mot byggnaden

20210115_110823.jpg

Mätte länkar och räknade. 

Och de skall passa perfekt :)

Fick tipset att höjden på däcket. 112 cm gånger 3.14. skall ge ganska rätt längd. Men sätta på dem är ju bäst.

Men 15 minus under natten och ca 10 minis på dagen. Nä då finns det bättre dagar att dra runt en motor med 23.1 till 1 i kompression. Bara för att starta och prova kedjor.

Men då jag skall ut på vinter tur. Plockades värmaren fram. Var tvungen att prov värma motorn.

 

20210115_115733.jpg

 

Vet att det fungerade fint på 13 bilen.

Kopplade på och eldade på med värmare. Men uppnådde bara ett jäkla tryck i kylaren. Sen flög en av slangarna av. Helt trasig inne i slangen. 

De måste ha kopplat övre slangen fel. Jag fick ingen cirkulation på vattnet. Det kom in. Men ut jobbade den bara emot termostaten från fel håll. 

Får kolla med någon Norsk som har en M6. Om hur de skall sitta. Hittar inget i mina pärmar om dem. Som jag lyckats komma över. 

Nåja en dag med något att göra i alla fall. :P.

 

  • Like 3
Link to post
Share on other sites

-15 här på dagen och hyndan som stått i norr skuggläge och inte körts på hela veckan var en igloo av is , men baklucka gick det att krypa in i och sen starta upp och flytta den till solläge i snön. Men sen tände den inte inget soppa pump surr eller antydan till tändning dessa moderna bilar med immobilizer jag riktigt hatar dem :huh:, batteriet frånkopplat någon timme sen hade den glömt bort att någon tagit fel väg in i bilen.   

  • Like 2
  • Sad 2
Link to post
Share on other sites

Så skönt med ett par nya kedjor.

Har egentligen 3 uppsättningar. Men 2 av dem. Är av en modell jag ej gillar. Två är med piggar på. De är bättre på mellan axeln.

Så de ny får sitta på framaxeln. 

20210118_132614.jpg

Styr nog bättre med dessa på fram.

20210118_132628.jpg

Nu till passade så de ej skramlar efter montering. Kommer antagligen rulla några mil med dem i Februari. 

 

Hittade på något jag glömt av att jag hade. Nöd kedjor från Gundebo.

Är väl inte gjorda för lättmetallfälgar.

Men de åkte in i Navaran utfall de behövs i vinter går fort att hänga på. Utan att flytta på bilen.. Ja som när man kört fast till exempel :)

20210118_134147.jpg

 

Så åker jag och hämtar en massa meter betong isolering i dag, den är 160 cm bred, och det skall finnas så jag kan lägga ett lager mellan pressarna på flaket hela vägen runt, . Håller värmen kvar inne nu i vinter, och även värmen ute i sommar. 

 

Åker in på Biltema och inskaffar en ny batteri laddare, på vägen, har 120 amp batterierer i M6an, så Funderade om jag skulle nöja mej med 12/24 v . 15 amp. som laddar upp till 300 ah på 12 v och 150 på 24 v. Men kanske skall ta den större när jag ändå har presentkort som täcker det. 

Den täcker nästan behovet för att ladda upp två 120 amp batterier på en gång, 

 

Kraftfull intelligent laddare som laddar allt från medelstora till mycket stora 12/24 V batterier. Laddaren har 6-stegs helautomatisk laddningscykel. Används till WET, MF, AGM och Gel batterier. Med minnesfunktion och skydd mot kortslutning, polvändning och överbelastning. Laddaren har 4 arbetslägen, laddning i normal eller låg temperatur, laddning i tyst läge eller laddning i tyst läge i låg temperatur. Laddkapacitet 50-500 Ah (12 V) och 25-250 Ah (24 V).

 

Vad jag skall med funktionen ladda i tyst läge fattar jag ej, men det ger sej väl.

 

Då kan jag köra den med lilla elverket om det skulle krisa i skogen.

 

Fridens folks

 

  • Like 5
Link to post
Share on other sites
10 timmar sedan, Volvo Laplander Camper säger:

@Hansen Jag tror nog äldre dum laddare gav mer laddström för snabbare laddtider. 

Jo men jag vet ingen som vill byta en sådan mot ett digitalt presentkort på Biltema. Och en laddare behöver jag. Har 12/24 v starthälp/ laddare. Men den är ju typ 70 cm hög. Och tar en massa plats. Ett gammalt vrak jag lagat. Men nu fungerar bara starthälp funktionen på den. Inte bra att ladda batterierna på typ 5 min. 

20210119_191803.jpg

 Fungerade riktigt bra. Både på 12 v och 24 v. Behövs inte ens ställas in på volten. Det känner den av. 

  • Like 2
Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...