Gå till innehåll

Vad har ni gjort idag då?


Fredrik L

Rekommendera Poster

På 2021-06-04 på 21:12, Volvo Laplander Camper säger:

Lossade idag  locket efter någon dags körning och nytt mönster kan skönjas, tyst och fin än sålänge.   Så att sätta insliten fram ringsats bak fungerade fint.   DSC03040.thumb.JPG.9685847f10273ab1e7d2a4245184808e.JPG

@Eile. Är det ok om vi flyttar allt du luskat och skrivit om detta till "garaget" ?

Tycker du gjort ett väldans jobb med detta och det är lättare för andra att se samt hitta och få en sammanställning i Garaget, Så samlar vi informationen du lagt ut. Samt så lägger vi in en länk från tex Volvo valp/c202 samt härifrån ?

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2021-06-10 på 13:33, Svana säger:

Hur är det med Sten Wingflyer i Skåne nuförtiden, nån som vet?

Senast jag hörde av han, så hade de fått skjuta upp båt resan, då han hade problem, Cancer i njuren.

Opererades i januari, sedan har jag inte hört av han :unsure: 

Han är ju en kämpe som rett ut att återhämta sej från både hjärtinfarkten och blödningen i huvet, 

Fick faktiskt lite dåligt samvete nu när du skrev Svana, jag borde ha ringt och hört hur det är med han för läge sedan.

 

Skall prova ringa han en dag i närtid.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv får jag inget gjort. 

Tjejen jobbar natt, varannan vecka 5 nätter, 

Då måste jag vara hos dem och ta hand om dottern, 

Så några nätter veckan emellan. Blir mycket tid borta hos dem för mej.

 

Funderar nu när det är sommarlov om inte dottern skall få flytta ut till mej, och hjälpa till med valparna och en Jeep XJ offroad bil jag/vi dragit på mej/oss, Fast jag skulle sluta med både offroad och JEEP.

 

I övrigt skriver jag och ringer och tjatar på allt och alla att komma in på kurser , då den jag skulle gått i sommar vart inställd.

Söker nytt jobb. Inte det lättaste när man ej har dags aktuella utbildningar. många års vana av att köra hjälper ej, Funderar på att betala och gå YKB själv, så löser det mycket. Men jag kommer liksom inte ifrån "jobbet" jag har

Är dock trött på att ej ha vettig verkstad eller att ej få in alla redskapen så jag har golv, och tak över huvet när jag skruvar med dem. och ha dålig belysning så pannlampa nästan är ett krav även dag tid.

 

Men jag har ju sagt att jag skall byta jobb i många år nu,

Dock har saker ändrats och jag känner att fan det är dags nu, eller ge fan i det. 

 

Fridens folks

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Roade mej med att gå skörde tröske kurs i går. Ny maskin= en massa nytt att lära in. 

35 fots bord. Gäller att ha ögonen vakna när man kör. 

FB_IMG_1624419853413.jpg

FB_IMG_1624419846026.jpg

Blir nog det närmste band drivet jag kommer i sommar :)

 

Så några timmar som värd på covid centret SAAB Arena på kvällen. 2500 vaccinationer :excl:

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk om folk visste hur illa det går åt lager som står belastade långa tider, jag har gått igenom lager från två axlar den ena Hansen valpen  där framaxlen såg helt ny ut och bilen hade  2000 mil och den andra en c202 med få mil men även den många år stående still, allt är skrot, tryckskador. 

 

DSC03092.thumb.JPG.eab432e4cc29c2946c530eefcac441a4.JPG

När jag köpte min bil hade den också stått i många år, framhjulslagren höll ner till egypten sen var de skrot och shims fick plockas och man fick efter justera ( även bakaxellagren byttes efter hemkomst ), minns inte hur många gånger detta gjordes innan jag var hemma igen.   Så handlar ni militärbilar eller bilar som stått 5-10 år riv ner gno till påbörjade skador och fetta om allt annars är det skrot inom kort.    

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vart tvungen att fixa med Jeepen jag dragit på mig.

Ja den som dottern tjatat till sej så hon får börja köra sej köra offrad. Hon är ju 10 och ett halvt, så då måsta man ju börja köra enligt Hansens traditioner :P

Och hennes valp är ju inte klar än.

 

Körde 11 mil med verktyg och sovsäck. Började pumpa däck genom att bära en kompressor fram och tillbaka ett antal gånger. Fixade ett expansion kärl. Bytte batteri. Och hostade i gång den. 

Låg inte Olerums verkstad inom räckhåll hade det inte blivit denna, men nu ingick lån av den i köpet.

Började med att riva för byte av spindelleder. Sådana där roliga som de antagligen har ett väldigt speciellt verktyg för att pressa ur och tillbaka på axeln. 

20210627_211358.jpg

När slägga, vinkel slip. Avdragare och allt annat vi kunde komma på ej fungerade. Så åkte gas skäraren fram. 

Då kom de bort. 

Men nya skall ju pressas på plats. Ja eller släggas. Så bara att banka på..

Och till slut satt de där.

20210627_231616.jpg

Tog bara 12 timmar från jag började pumpa däck. .

 

Kvar att göra fixa växel reglage så låg 4X4 är konstant i. Ja eller justera så det går att skifta i alla fall.

Kolla upp glapp i tilten på ratten. 

Byta expansionskärl då lagningen av det som satt på ej lyckades. Ja i fällt rep i alla fall. Kan nog komma på något bättre än en kork från en penna och tape. 

 

Och på denna XJ har inte lilla elektrikern varit på utan någon med cockpit drömmar och väldigt mörkrädd. 

De har ej fått bilen såld då alla sprungit därifrån när de sett vad de gjort med elen. 

Så priset var rätt. Och jag kommer få typ 30 ST brytare över. Och plocka bort kablar och lampor på ställen ni inte trodde det gick att montera en lampa :D.

Måste ta några bilder på eländet. 

Nåja den skall bara gå på banan så den duger att lära sej rätta med. Växla manuellt får bli nästa steg för dottern.

Fridens folks

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skruvas lite här med i värmen, ett litet tips för de med spiraler biltemas skyddsgummi för domkrafter finns i några olika storlekar passar perfekt i mina fjäderskålar-volvo fjädrar , hoppas gummina tar bort det där lilla sista mönster vibrationerna som kittlar i ratten på motorväg.   ny 5,38 axel ombyggd för 2 krets bromsar och c202 passning så jag åker 4x4 igen,  frinav mm ska såklart dit.  

DSC03101x.jpg

 

redigarat:  Skillnaden med gummikuddar under spiralerna var större än jag ens kunnat det blev som en helt annan bil att köra, (ev på en valp blir skillnaden inte lika stor som har metallbussningar i bladen) c202 är fjäder paketen satta med gummibussningar i både ram och i fjäder, så nu när all metal kontakt försvann blev det tyst och vibrationsfritt ett rejält lyft på komforten, i övrigt verkar axeln tyst och vibrationsfri men bara kört en kort  sträcka och inte fortare än 70km/h med 4x4 drift. 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lilla gumman går för varmt, har fått hem termostat, lossat nedre kylarslngen, tömt glykol och håller nu på att skölja rent kylare och motor med slang.

 

rekommenderar herrarna att man använder något medel för att rengöra nogrannare?

 

Bör man fylla med rent vatten och varmköra innan man återfaller med glykol?

 

gammal termostat 88 gr (mässingsfärgad)

 

ny från kg trimning 76 grader.

 

 

image.jpg

image.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Bör man fylla med rent vatten och varmköra innan man återfaller med glykol?"

Johannes, tyvärr får du inga goda råd av mig, utan en motfråga. 
Hur tänker du att din metod med rent vatten och varmkörning bidrar o förbättrar. Eller har glykolen en tendens att kleta samman kylkanaler?

LasseC

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja vet inre riktigt men gissar att det var väldigt länge sedan någon bytte kylvätska...  minst 10 år..så det var nog väldigt smutsigt.

 

Men nu är det klart...  trädgårdsslang i 20 minuter genom kylare och sedan  20 min ner i termostathuset och spolning av expansionskärlet.

 

Bilen med framhjulen uppåt i uppförsbacke, fyllde glykol ner i termostathuset, i med termostaten och sedan fyllde jag kylaren.

 

Har kört men halvtimma och det blev stor skillnad, den låg på 90-95 gr tidigare och nu stannar nålen på ca 80. Kanske lite väl kallt?

 

Var lite orolig för luftbubblor men det verkar funka helt perfekt, inga konstiga variationer på nålen.

 

Vad är ”normal” temperatur på en b30?

 

 

0C63CD5F-87D7-4E72-B93A-3EB81DDADA6A.jpeg

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok grattis.

   Tyvärr  fungerar inte min tmp-mätare och har inte brytt mig. Den kokar inte. I VH finns anvisningar hur man kollar, men ny givare är dyr eller en massa krångel med att felsöka mätaren. Köpa ny termostat och spola enligt din modell verkar en rättfram och enkel lösning.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Raidat loppbutik/andra hand efter skrivbord åt sonen och hittade denna fantastiska loot drop.

:wub:

Säljes tydligen fortfarande! http://www.facsystem.se/

Betalade en hel Selma eller vem det numera är på 20lappen för lådan. Pinsamt lågt pris men å andra sidan tog de ordentligt betalt för ett skavt Ikea bord så det kanske är ok ändå.

IMG_20210706_173736.jpg

IMG_20210706_173823.jpg

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klipper gräs med nya ”gräskliparen"

Front monterad på en Fendt. 

Spearhead Sniper HD 300. Med hammarslagor. 

Tar 3 meter per drag. Slår upp till 6 cm gräs/sly. 

Kyl för vätska mm och acc i Fendten. GPS styrd. 

Bättre gräsklippare är svårt att hitta :D

20210604_141550.jpg

20210603_101106.jpg

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 cm tjockt gräs...... :rolleyes:

fast du kanske menade höjd och inte diameter? :P

 

larv åsida, dylika ting är häftiga, fick hjälp av grannen med att röja av en igenvuxen del av trädgården med en mindre 4-hjulingdragen version. var mycket bättre än att nöta av med röjsågen.

Fick höra av en bekant att Frösvidals gräs minskade klippt area med 10% när de tog hjälp av GPS i klippandet, gör den extra navigationshjälpen verkligen så stor skillnad?

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir inte mycket gjort här idag, går och inväntar tsv beslut har datum 18 i turordningen och idag behandlades datum 16 och 6-hjuling  har bes tid på fredag 12 tiden så det hänger på minuter om ärendenumret blivit stämplat i tid eller blir det bes om 5 veckor när de öppnar här igen. Den fick en något tykig nummerplåt om nu ordningsmakten vill diskutera med mig. DSC03164x.thumb.jpg.18873d6e5f151c53149d3a1e9d469fd5.jpg

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2021-07-06 på 20:47, Volvo Laplander Camper säger:

Två liknande lådor men med Nordstedt  "värme experiment" troligen 40-50 tals låg på loppis idag. Några fina destileringsrör i glas fanns bland annat i lådan, allt för den blivande lille hembrännaren.  

På Loppis i Karlstadtrakten, fast såg inte om kolonn  eller kylare fanns med.......

mm.jpg

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi alla dela vår sorg och sänder våra tankar till flygolyckans närmast drabbade och anhöriga i Örebro. Där såna som oss med ett brinnande intresse för sin hobby, förolyckats i fallskärmsklubben.

 

 När jag läser att planet ägs av bolag från Skåne och hytdes ut till Örebro, tänker jag återigen på Sten "Wingflyer", som vi lärt känna här, och som brinner för flygplan och flyget i södra Sverige.

 

 Han känner säkert till planet,och vet vem som ägde det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tvs papper inte färdiga på 6x6 hjulingen så 5 veckors semester väntan, lite synd var nyfiken på hur lb regning+passagerare skulle bli.  Var en hel del offroad bilar i vmo igår på sot evenemanget men jag glömde att gå upp i skogen och titta men såg dem passera förbi huset när det var färdig åkt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2021-07-07 på 11:09, Lollipop säger:

6 cm tjockt gräs...... :rolleyes:

fast du kanske menade höjd och inte diameter? :P

 

larv åsida, dylika ting är häftiga, fick hjälp av grannen med att röja av en igenvuxen del av trädgården med en mindre 4-hjulingdragen version. var mycket bättre än att nöta av med röjsågen.

Fick höra av en bekant att Frösvidals gräs minskade klippt area med 10% när de tog hjälp av GPS i klippandet, gör den extra navigationshjälpen verkligen så stor skillnad?

Om man ej klipper på lång tid. Eller vill bredda. Så tar den sly upp till 6 cm. Lite fascinerad att se hur den nästan sliter in buskar in i aggregatet. Och det är bara små flisor bakom. 

Det är ju en betes puts. Tar ner till 1 cm. Och uppåt ja där är det väll vinkeln på K axeln som sätter stopp. 

De använder den till att putsa ner skydds zoner. Putsa klöver innan blommning. Samt puta bort ogräs.

Men när den sitter på. Lånar jag den och tar de större ytorna hos mej. Det tog 2 timmar med en TORO. Som klipper 138 cm sist. Nu tog det 15 minuter. Då slog jag ner tistlarna och annat över 1 meter högt som växt upp vid verkstaden min också. 

Väldigt effektivt :P

 

Ja GPS styrningen är otrolig på dem.

Raka fina drag. Och man kan ställa in överlappning med bara typ 3 cm. Då blir det effektivt. 

Så spar man både redskaps bredd och spår till nästa gång. Eller om man byter redskap. Så ändrar den bara bredden. Och använder samma raka fina spår. Tar några dagar att plugga in och lära sej alla funktioner och variabler på traktorn. Man programmerar den som man vill ha den själv. Förare från förare. .

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...