Gå till innehåll

Vad har ni gjort idag då?


Fredrik L

Rekommendera Poster

Modet på bilar har tyvärr gått till lågprofil däck vilket blir stötigare och nylonet bankas ut i leder . Det är stor det skillnad på både ljud och komfort förbrukning och livslängd samt pris , så jag tror högre profiler kommer tillbaka kanske inte 80 men väl 70.  Mina spindelleder är pressade och benen varken kommer eller kan inte tas bort pga av inre länkarmslagring ,  så det är bara mera våld som gäller. 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nya året började med att alla nästan hela bekantskapskretsen fått Covid samtidigt varav en kompis är inlagd på sjukhus.:(

 

Min familj fick oxå det hela men det var som en lättare förkylning.:)

 

jag noterade att mina blinkers lagt av häromdagen, kanske måste ”snurra på säkringarna”? 
 

Har någon blink relä liggande eller tips om var man hittar nya så mottages tipsen gärna.  Behöver ha ett sådant på hyllan oavsett för framtiden.
 

 

 

  • Sad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, Johannes said:

Nya året började med att alla nästan hela bekantskapskretsen fått Covid samtidigt varav en kompis är inlagd på sjukhus.:(

 

Min familj fick oxå det hela men det var som en lättare förkylning.:)

 

jag noterade att mina blinkers lagt av häromdagen, kanske måste ”snurra på säkringarna”? 
 

Har någon blink relä liggande eller tips om var man hittar nya så mottages tipsen gärna.  Behöver ha ett sådant på hyllan oavsett för framtiden.
 

 

 

Prova här: HBA Fordonsteknik AB HBA Jag köpte både växlande och slutande där i sommar. Fungerade perfekt.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Passar på när bilen är nybesiktigad  att byta bil.

Den nyaste årsmodell jag haft på bil är just 2002.

 

I går fick jag en firma att ta bort en Toyota rav 4 från salulistan.  

Skall naturligtvis kolla den ordentligt  och provköra.

Men byter till en 2007 i stället.  Drar ca 0,4-0,5 mindre per mil oavsett körning . Mindre skatt. 

Och jag slipper ha grejorna ute i fukt och kyla på ett flak. 

Taktältet  går att sätta på. Och jag får eventuellt användning av det igen.

 

Ett rejält lyft från Navaran. Som inte ens har farthållare.

Vad som händer med den vet jag inte. Jag tror de erbjuder för dåligt i inbyte, så den får de inte.

 

Räknar med att de minskade bränslekostnaderna ger igen lite av vad jag måste ut med i månaden, så det blir inga större utlägg emellan. 

 

Känns bara lite synd att fylla skuffen med verktyg för jobbet, 

Kanske dags att låta jobbet hålla med egna verktyg,  och tillbringa  några timmar  varje vecka att leta efter dem, när de andra bara släpper dem där de är vid kväll, rast  eller byte av arbets uppgifter.

 

Om jag får så mycket gjort kan ju inte vara mitt problem  då. Har tjatat på dem i många år nu, och  berättat vad det kostar firman att jag skall leta i timmar efter saker. ;)

Nästan billigare de köper en bil där jag kan ha verktyg i och, då göra mitt jobb om ingen annan rör den :D

 

Fridens folks. Skall in och lägga mej på operations bordet. Liten snabb fix av en infektion  de påstår är livsfarlig.

är nog på benen i morgon igen :)

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken antiklimax. 

Här var man redo för ingrepp.

Väl där vågar inte läkaren  göra ingreppet.

En nerv låg för nära och risk för total förlorad känsel fanns.

Remitteras till experter i stället. 

 

Å andra sidan var det kanske tur han insåg sina begränsningar. 

 

Nåja fokus på bilköp i stället  :)

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2022-01-10 på 22:29, Mats1111 säger:

Prova här: HBA Fordonsteknik AB HBA Jag köpte både växlande och slutande där i sommar. Fungerade perfekt.

 

På 12V JDW så brukar blinkerserna hänga sig ibland, lite ryck o slit i kontaktdonet vid blinkdonet några gånger så hackar de igång....

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Rejäla kedjor. Med dem klättrar du nästan i träd med bilen. Kör med pigg kedjor på en axel på M6an. Och mer normala på de övriga. Sätter de fram för styrning och det mesta av bromsen ligger ju på dem. 

 

Abropå klättra i träd. Så var jag och skulle guida runt en styggt ombyggd Jeep Sahara och en ombyggd Suzuki på offroad området. 

Men min tämligen original Navara. 

Förhållandena var usla. 5 cm + med snö. Is under. Som ej bar bilarna om det inte var bottenfruset. 

Jag hade bara vanliga vinterdäck. Och tordes inte tömma på så mycket luft 

Det gick väl hyfsat. Svårt att hitta utmaningar för deras bilar när jag körde först och spårade. 

Tröstade mej med att de fick vincha sej själva i bland med.

Hängandes på en stubbe jag gled sidledes över

20220108_105159.jpg

20220108_105204.jpg

Isen brast. Skulle litat på min instinkt och tagit ett spår brevid. Trots trångt och ris.

20220108_113457.jpg

20220108_113505.jpg

20220108_113629_06.jpg

 

Tyvärr gled jag på en rot där det var trångt in i en annan stubbe.

Den tog på B stolpen och tröskeln.

20220126_121128.jpg

Lite tråkigt att fixa.

Men jag har kollat efter en annan bil en längre tid. Rätt pris och bil stämmer sällan. Men i samband med detta så dyker det upp en Toyota, 37 mil bort. Till rätt pris. 

De som köper upp pickuper och skickar söderut. Brukar inte bry sej om lite buglor. Så det vart att sälja ett problem. Och hoppas jag inte får några större med nästa bil i det snaraste i alla fall.

20220115_085854.jpg

Och jag skall nog inte spåra på offroad banan med den heller.

Lite mindre bil. Bränslesnålare. Billigare skatt Men starkare motor och fler växlar. Och lite lullull i den. 

Saknar lågväxel. Men har ett ok fyrkrafs system. Och jag slipper ha saker på ett flak olåst. 

Med god prutning vart det inte så farligt att lägga emellan när Navaran vart såld. 

Och den både känns och ser ok ut.

Även den nybesiktigad som Navaran var. Så lite onödig extra olje och filter byten. Underreds behandling så rosten inte kommer. Har påbörjats. 

Normala däck och ingen höjning eller liknade är planerad med denna

Hoppas kunna göra annat än att skruva privat bil några månader och fortsätta ägna mej åt hobby bilarna.

 

Fridens folks

 

 

 

 

 

20220108_113647.jpg

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
På 2022-02-13 på 21:00, Svana säger:

Bakre kupévärmaren på plats..

20220203_202037.jpg

Stiligt. Som vanligt. 

Det droppade in en bensinvärmare. Sådan som sitter i sjukbårds skåpen .

Så har jag ett värmepaket från TGB 20 med dubbla fläktar; lokaliserat. Funderade på att montera det på flaket på M6AN.

Borde ge ok värme när man kör från motorn och möjlighet att värma både flak och motor med värmare när det är kallt ute. 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...