Gå till innehåll

Rekommendera Poster

Standardmått på träfiberskivor (masonite) är 1220x2440mm. Den räcker precis till på längden (hyttens längd alltså) med 1220mm, men måste kapas i båda ändar

då hytten är smalare i framkant. Jag köpte en vitlackad, perforerad som heter lackboard som jag läst att någon har använt. Den kan jag INTE rekommendera.

Skör som f_n och suger fukt som ett sämskskinn. Ska köpa en perforerad oljehärdad skiva istället. Glesare mellan hålen och brun, men jag tror att den funkar bättre

och att måla den vit innan monteringen borde vara en enkel sak. Dessutom tror jag att den är billigare. /Kjell

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste Scania Pickup's inlägg lite för sent, så det blev standard lackboard. Beställde tre skivor, en till varje bil. Tyckte också att de inte inger ngt större förtroende, så jag har oljat och lackat baksidan med fernissa, får se om det gör skivorna mer fukttåliga. En bil är klar och det blev ganska bra tycker jag. Det gamla innertaket var i ett sådant skick att det inte gick att använda som mall, så jag måttade upp taket och drog bort 5mm runt om, och 10mm runt takluckan. Skivan har rätt mått på bredden så jag kapade först längden till 2055mm. Hytten är smalare fram än bak, så jag rirade sedan upp och skar av en 30mm bred kil på varje sida. Borrade ett 30mm hål för sladdarna till taklampan med hålsåg, skar sist hålet för takluckan. Har använt linjal och mattkniv, man får skära några gången men det är betydligt lätttare än med handsåg.

 

I främre hörnen smalnar hytten av ytterligare i en svag kurva, se bild. Lite märkligt, jag har tre TGB30/40 och de andra två (en 30 och en 40) ser inte ut så.

 

 

Isoleringen i taket var bitvis mkt dålig så jag skar till ny i gullfiber, plastade in i sopsäcksplast och tejpade ihop det med packtejp. Skivan är skör som f-n innan den är fastskruvad och man behöver vara minst två för att få upp den. Jag klämde fast den provisoriskt i taket med stora tvingar och träreglar mot masoniten, funkade bra. Skippade de gamla skruvarna och använde vanlig montageskruv med stor skalle.

 

Skickar med min ritning, men använd inte måtten utan att kolla om de stämmer på din bil...

 

Färdigt tak.jpg

 

Främre hörn.jpg

 

Ritning innertak.pdf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det någon som försökt att isolera med Paroc Brandskiva FPS 14? Jag har använt mig av den då jag ljuisolerat kolvpumpskåp, vakuumpumpskåp och hydraulaggregat. Jag tror att perforerad plåt tilsammans med brandskiva blir bra, jag skall testa!

http://www.paroc.se/...s/paroc-fps-14#

 

Det går utmärkt att värmeisolera med både brandskiva och markskiva, men problemet med dessa varianter är att de är så styva att det är svårt att få anliggning mot karossplåten vilket kan medföra kondensproblem (=rostproblem)

Jag har valt att kontaktlimma Armaflex i taket och karossidor. Dyrt i inköp och ganska omständigt att få dit, men inte en droppe kondens och isolerar väldigt bra mot kyla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Eftersom det skall sitta på insidan av bilen och inte är utsatt för regn anser inte jag att det behöver vara oljehärdat. Om du sedan målar det grönt skyddar färgen mot ev. väta.

 

Önskar att du hade rätt Beau, men tyvärr är det inte så. Perforerad lackboard som inte härdad (men billig) tar till sig fukt som en svamp och slår sig kraftigt på bara ett par månader i en bil som står utomhus. Oljad och klarlackad håller den bättre men i den den bilen jag gjorde nytt sådant innertak till för tre år sedan sjunger lackboard masoniten redan på sista versen.

 

När det blir lite tid över åker skräpet ut och det blir nytt innertak av perforerad plåt istället. Har letat efter perforerad härdmasonite men inte hittat någon, och under tiden har jag sett MSB's bilar med plåttak. Slitsnyggt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Önskar att du hade rätt Beau, men tyvärr är det inte så. Perforerad lackboard som inte härdad (men billig) tar till sig fukt som en svamp och slår sig kraftigt på bara ett par månader i en bil som står utomhus. Oljad och klarlackad håller den bättre men i den den bilen jag gjorde nytt sådant innertak till för tre år sedan sjunger lackboard masoniten redan på sista versen.

 

När det blir lite tid över åker skräpet ut och det blir nytt innertak av perforerad plåt istället. Har letat efter perforerad härdmasonite men inte hittat någon, och under tiden har jag sett MSB's bilar med plåttak. Slitsnyggt!

Konstruktionen är ju väldigt känslig för fuktrörelser. Taket sjunker lätt en decimeter mellan fästprofilerna. Provade att montera fuktad masonit men då drogs skruvhålen i masoniten sönder istället.

 

Var kan man köpa plåten? Antar att det är vitmålad alu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Here is what we did. Back in June we only had a few days for all our road trip preparations, but at least we managed to swap the inner roof and to mount a radio. We had some extra 4mm hardboard lying around and decided to use that. It doesn't have holes in it, so it slightly changes the acoustics inside, but surprisingly it doesn't amplify the sound or echo too much. We also changed the insulation of the inner roof a little bit. Some paint for the roof would be nice, however. Have to see how this works in the future. :)

 

 

post-7621-0-48632300-1442358620_thumb.jpg

post-7621-0-71077500-1442358693_thumb.jpg

post-7621-0-41808100-1442358764_thumb.jpg

post-7621-0-02665600-1442358768_thumb.jpg

post-7621-0-74098600-1442358771_thumb.jpg

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller på och byter innertak i min TGB13 och jag tänkte använda mig av skummad PVC. Jag vill ha ett material som är lättare än masonit och inte tar åt sig fukt. Skummad PVC finns i tjocklekar på 3mm och 5mm. Materialet används till att göra reklamskyltar. Finns i storlekar upp till 2x3 meter.

 

Materialet används ofta till båtinredningar och man kan forma det med värmepistol.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller på och byter innertak i min TGB13 och jag tänkte använda mig av skummad PVC. Jag vill ha ett material som är lättare än masonit och inte tar åt sig fukt. Skummad PVC finns i tjocklekar på 3mm och 5mm. Materialet används till att göra reklamskyltar. Finns i storlekar upp till 2x3 meter.

 

Materialet används ofta till båtinredningar och man kan forma det med värmepistol.

Har du någon länk på materialet funderar på att byta i båten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant, men hur blir ljuddämpningen, man vill ju inte ha mer resonans och buller i båten än vad som redan finns?

 

Formflex som jag tidigare använt i bilar tar ju ljud otroligt bra, var för massa år sen och lastade i Bor på ett företag som formpressar formflex till färdiga innertak för bilindustrin med klädsel på ena sidan, borde vara intressant om det gick att köpa på metervara hårdpressad formflex med tex volvo tyg på ena sidan.  I c202 har jag volvos originaltyg från 700 och 900 serien i både hytten och campern men då limmat och listat upp det mot formflex.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ingen länk det var för en massa år sen jag var där, men vanliga lösa skivor ej hårdpressat finns att köpa hos tillbehörsfirmor, förr hade jag ett lite restlager som någon på forumet handlade upp. I mitt tak i hyttdelen tog jag 20-25 mm skivor dessa är rätt styva så de tryckte dit eftersom de passade under plåtförstärkningen och även bra i sidorna ovan dörren så klämdes fast plus några duttar lim.  Sen lite tunt med lim och vanligt volvo inredningstyg.  

 

post-5279-0-17883000-1442903314.jpg

mallade upp efter det gamla 

 

post-5279-0-21725500-1442903725.jpg

 

post-5279-0-49166700-1442903674.jpg

dit med lite tyg som sen ska avslutas med en grå trälist ovan dörr

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Tack för att du delar med dig av ritning Wingflyer!

 

Sitter och ritar på cad och tänkte skära ut ett eget tak, men jag funderar på ett par grejer som jag inte kan lista ut!

 

Är alla sidor lika långa på "hålet" eller fälls en sida in där med? (har inte bilen i närheten för att mäta själv)

Om jag ritar hålet liksidigt och sätter det 40mm från kant, och sedan fäller in en kortsida, ska det passa då? eller ska jag rita ytterkonturen, fälla in kortsida och sist rita dit "hålet" 40mm från kant där dem möts? skiljer 4mm beroende på hur man gör.. kanske inte är så noga och passar ändå! :P

 

Tacksam för svar! :)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Inte riktigt säker på hur du menar, men hålet är kvadratiskt och ena sidan är parallell med bakre väggen. Övre högra hörnet på hålet på skissen är 40mm från kanten på den färdiga skivan. Vänstra övre hörnet är därmed närmare kanten på skivan.

 

Skissen gjorde jag egentligen bara för eget bruk och har använt den till att skära ut nya tak till tre bilar. Ingen bil har varit lik en annan och lite justering har varit nödvändig. Framför allt är det hyttens bredd som har varierat.

 

Jag kommer så småningom att göra tak till ytterligare två bilar men då blir det vit plåt i stället för masonite. Har sett det i MSB bilar och det är mycket snyggare och helt underhållsfritt...

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...