Jump to content
Mikkel Riber

Rattet slår/ryster

Recommended Posts

Hej.

 

Jeg har en Radiovalp med 35x12.5 BFGOODRICH Mud terrain.

 

Når jeg kører mellem 70 og 80 ca, så ryster rattet en hel del - den har ikke gjort det hele tiden - men er begyndt at gøre det inden for seneste 2 måneders tid.

Hvis jeg starter på lige vej og kører lige ud - så synes jeg ikke den gør det, men når jeg drejer så begynder den at gøre det og fortsætter også når jeg kører lige ud igen.

 

Dækkene er ikke afbalanceret, men da jeg monterede dem så rystede de ikke - så tror ikke det skyldes det.

 

Jeg skal en tur til Kullen, Sverige i weekenden - men ikke hvis der er nogen risiko ved at køre.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dette mener jeg at jeg har haft før - det justerede jeg med nogle shims. Passer dette? Eller skal det skiftes.

 

Mit højre hjulleje skurrer når jeg rotere hjulet - kan dette også være skyld i rystelserne?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skakningar i ratten kan kan man ibland få bort genom att ta bort tunnaste skimset under lagertappen. Men "KLONKET" tyder på att det är en styrled som är glapp och behöver bytas. Att höger framhjul skorrar vid rotation beror nog på att bromsen ligger an lite grand.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg har haft justeret bremser i weekenden - og skurren var der også uden tromler på - så det er ikke bremser der.

 

Er der nogen risiko ved at køre med et "ødelagt" styrled? Den har sagt "KLONK" i ~2 års tid- men kun rystet inden for den sidste 2 måneders tid.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om inte något av naven blir varma när du kör tror jag det går bra att köra tills du får tid att reparera.

 

Sedan har ju Radiovalpen 9033 en styrdämpare som tar bort vibrationer i ratten. Den kan ju vara slut. Inte ovanligt. Men mitt första tips är att en styrled behöver bytas.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hur känns lagrena ? Både skakningar och ljudet kan komma från dem, Är det så att de gör det, då skulle jag inte ge mej ut på några längre färder.

Är de ok och du vet av vilken styrled det är, kolla den styrleden riktigt en gång till så den inte är så skadad att den kan hoppa ur, Ser det skapligt ut kan du nog köra, men håll dej under de där 70- 80 kmh som de uppkommer vid

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej Mikkel

 

Med risiko for at "kloge mig" hermed mine egne oplevelser med rystelser i rattet og "klonk" når man drejer:

 

Valp'en siger af og til "klonk", når man drejer - væsentligt mindre når alle fjederophængene er smurt igennem - og da bilen er nysynet går jeg ikke ud fra, at der er slør nogen steder i styretøjet (!) Jeg har læst et eller andet sted at fjedre/undervogn på Valp'en siger klonk, specielt når man holder stille og drejer rattet.

 

Jeg havde også gevaldige rystelser i rattet ved hastigheder over 70 km/t - så galt at hele bilen rystede faretruende - de forsvandt fuldstændigt, da jeg fik afbalanceret hjulene...

 

Jeg har hidtil kørt med ca. 2 bar's dæktryk, efter Seest er dette forhøjet til ca. 2,2 - og jeg har oplevet, at bilen er mere tilbøjelig til at gå i selvsving efter overkørsel af huller i vejen med det højere dæktryk. Men den ruller selvfølgelig lettere, men jeg er gået tilbage til det lavere dæktryk.

 

Håber du får ram på problemet

 

Mvh

 

Tom

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dæktrykket kan også være årsagen. Jeg kørte tidligere med 1.8 mener jeg, men har nu 2.2 - så det kunne også være årsagen.

 

Jeg prøver at få dem afbalanceret imorgen. JP ringede igår og foreslog jord mellem dæk og fælg - ligesom jeg havde da luftede sivede ud.

 

H.Hansen - hvordan kan jeg konstatere om lejerne er i orden?

 

Desuden så tager jeg en anden bil i weekenden - da jeg ikke gider 500km med rystende rat :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har lige snakket med dækmanden - 800kr for at tage dækkene af og afbalancere.

 

Point-S i vordingborg anbefalede at vi afbalancerede med granulat istedet for normale afbalanceringsklodser. Er der nogen som har erfaring med det?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du borde kunna känna om lagrena är dåliga genom att prova bryta hjulet åt olika håll när det är upplyft, det känns ganska bra om det glappar i lagrena, samt om du snurrar på däcket och får ett durrande ljud från navet, så är det garenterat lagrena som är dåliga.

 

Du kan bara" afbalancerede med granulat" om du kör slanglöst, du får inte in det i slangen och med tiden sliter det på slangen invändigt och du får punktering och måste byta slang.

 

Att balansera med vikter är ju bra om du bara kör landsväg, i skogen är det lätt att köra bort dem, och får du minsta lilla skada på en av klackarna på däcket så är däcket i obalanse igen,

Låt säga att du spinner med däcket och får fäste i en sten, som skär bort lite på en eller flera klackarna, då tappar du många gram där, sätter du då igen upp dem för balansering, måste de flytta vikterna eller sätta dit flera,

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg kører uden slanger, så det burde være ok.

 

Jeg har bestilt tid imorgen til afbalancering - så lad os se om det virker :-) Så kan jeg samtidig lige mærke for slør når den alligevel er på liften.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Så er dækkene blevet afbalanceret med noget "sand" - og samtidig pumpede vi kun 1.8bar istedet for 2.2.

 

Jeg synes umiddelbart at det har hjulpet - men har ikke kørt så langt endnu.

 

 

Mens den var på liften tjekkede jeg for slør i styrled - og kunne kun se meget lidt. Jeg håber det har hjulpet :-)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu har jeg haft den løftet igen, det var et forhjulsleje der er gået.

 

Så nu skal jeg have fundet et nyt og skiftet dette - er der nogen der ved hvor man kan få fat i sådan et henne?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har søgt efter nogle som kan levere hjulleje til min valp, og har fundet følgende side:

 

http://www.ericbearing.com/TIMKEN-bearings/Timken_L102849_L102810_B_2585.html

 

Jeg skrev til dem mandag og har netop fået svar, inkl. levering skal jeg betale 41USD for 2stk hjullejer (~235DKK, derudover kommer der lidt moms og told)

 

Er der nogen som har erfaring med disse hjullejer? De burde passe ifølge specs. De bliver leveret fra HongKong.

Hvis de passer i skulle man måske bare bestille 8stk så hvis de ikke holder så længe så har man altid til bare at skifte og smide ud :-)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har lige tjekket med moms og told + fragt hvis jeg bestilte flere.

 

Kan bestille 8 hjullejer/hjullager leveret inkl moms+told for 1000kr - er der nogen som har erfaringer med de HongKong lejer fra Timken?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej Mikkel

 

Jeg har ingen erfaringer med lejerne, men hvis jeg ikke tager meget fejl har jeg et nyt kardankryds liggende af samme fabrikat. Jeg nåede ikke at køre så længe med det før jeg skiftede kardanen - og pillede begge kryds af den gamle kardan for at have nogle i reserve. Og Timken-krydset er fuldstændig som nyt...

 

Her i huset har vi konstateret, at det ikke altid er sådan, at pris og kvalitet hænger sammen - og skulle det gå helt galt kan jeg - ved at følge diverse tråde her - regne ud, at du kan bestille ca. 80 lejer til samme pris som SKF-lejer koster!

 

Direkte inspireret af din oplevelse med hjullejer er kontrol af mine egne forhjulslejer pludselig sat på programmet!

 

Mvh

 

Tom

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har søgt efter nogle som kan levere hjulleje til min valp, og har fundet følgende side:

 

http://www.ericbeari...810_B_2585.html

 

Jeg skrev til dem mandag og har netop fået svar, inkl. levering skal jeg betale 41USD for 2stk hjullejer (~235DKK, derudover kommer der lidt moms og told)

 

Er der nogen som har erfaring med disse hjullejer? De burde passe ifølge specs. De bliver leveret fra HongKong.

Hvis de passer i skulle man måske bare bestille 8stk så hvis de ikke holder så længe så har man altid til bare at skifte og smide ud :-)

 

:) Jag kollade länken ovan och då kommer Valpens hjullager upp med rätt nummer både på ytter- och innerlager. Fantastiskt!

Detta tipset kan spara oss Valpägare många kronor.

 

Mikkel Riber, glöm inte att meddela oss när lagren kommer hur dom passar och hur dom fungerar.

 

Detta tips borde in under rubriken Resevdelar.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg har netop bestilt og betalt - spændende om de kommer :-)

 

Indtil videre så har de svaret hurtigt på emails, og ringet en gang. Om det er "for meget" ved jeg ikke - men nu ser vi.

 

Så snart jeg modtager dem så skriver jeg her, og laver et indlæg under reservedelar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

$41 för två hjullager blir ca 270kr eller 135 kr /st! Priset har väl snarare varit 1350 kr/st. Timken är väl inte ett så dåligt fabrikat. Tycker jag har hört det länge och i källaren ligger det ett Timken kullager till Honda CB 750 som jag hade för många år sedan.

Spännande!

Share this post


Link to post
Share on other sites

:) Jag kollade länken ovan och då kommer Valpens hjullager upp med rätt nummer både på ytter- och innerlager. Fantastiskt!

Detta tipset kan spara oss Valpägare många kronor.

 

Mikkel Riber, glöm inte att meddela oss när lagren kommer hur dom passar och hur dom fungerar.

 

Detta tips borde in under rubriken Resevdelar.

 

Detta kan du vara säker på att jag bevakar. passar de så åker de in under reservdelar oavsett kvalitet. och är det Timken lager så skulle jag då inte tveka, har hittat sådana på många valpar och även fått dem när jag köpt nya på momentum

Share this post


Link to post
Share on other sites

Så har jeg fået fjernet navet - umiddelbart så det hele fint ud. ikke noget rust eller snavs i navet. Men prøver at skifte alligevel.

 

Jeg lagde mærke til at SKF lejerne havde 25 ruller mens mine timken kopier havde 23 ruller.

 

Imorgen får jeg presset yderringene ud og sat de nye i. Og så prøver jeg at tage tätringen med til den lokale traktor forhandler og ser om de kan skaffe en ny.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du behöver inte pressa ut dom gamla. Det finns två urfasningar på insidan av navet som du använder när du ska knacka ut dom. Funkar kanon.

 

SKREV OBELIX

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...