Gå till innehåll

Brandvalp med drivande släp


Rekommendera Poster

Hej!

Som ny här skickar jag in ett par bilder på valpen som även ska få ett drivande släp som den hade när den tjänstgjorde på Östersunds flygflotilj feam till mitten av 80:talet. Valpen har gått ca 3800 mil och är renoverad i karossen och omlackad.

Släpet är under renovering även om skicket var väldigt bra från början.

Finns det någon annan i Stockholmstrakten som har något liknande så får ni gärna höra av er.

post-7247-0-59533000-1353268935_thumb.jpg

post-7247-0-22902200-1353268992_thumb.jpg

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, med nummer och allt.

Dock finns inte pumpar och tank kvar tyvärr.

Den hade släp när den tjänstgjorde på flyget, Det släpet köpte en kompis loss tidigare så orginalsläpet är på villovägar men det spelar mindre roll.

Är det någon som vet om man kan regga in ett sånt här släp?

Jag har pratat med en äldre herre på fabriken som tillverkade dom men det finns inga dokument kvar där.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det borde gå att regga in den,

Teddan här på forumet har en drivande vagn till sin valp, Men det är nog under renovering fortfarande. och bilderna antagligen försvunna vid en omläggning av forumet vi gjorde tidigare.

Men kolls efter Tedd Soost,/ fotograf på google eller så kollar du hans profil här på forumet, under medlemmar så får du nog kontakt med han, http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/user/5269-teddan/

Han bor och håller till i Stockholm närmare bestämt sunbyberg.

 

Ett riktigt fint exemplar du har där, och välkommen hit :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

FINT!

 

Den ska gå att regga in i trafiken. Drivkärran jag har är fortfarande militär reggad men så fort min valp är besiktigad och kör klar ska jag regga in släpet. Det jag behöver att göra är få papper i från Försvaret i Boden. Enligt de så har min kärra endast rullat ett par hundra mil utanför Lidköping.

 

Men om din rullade i Försvaret så borde du också kunna få ut pappren ifrån Boden. Vet du vad den hade för militärregnr?

 

Vore kul att sin din när den är tillbaka i Stockholm!

 

Vet du vad du har för utväxling i axlarna? Vad har du för toppfart? Brandvalparna hade en lägre utväxling en de vanliga...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 10 months later...
  • 1 year later...

Hej!

Tyvärr har det kommit emellan inköp av en gård i småland och nybygge av hus.

Som tur är har vi även en bra lada som nu även blir större.

Då är tanken att koppla ihop det hela permanent vilket bara är lite slangdragning som behövs.

Det blir kanske framåt nästa sommar om allting klaffar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 years later...
  • 5 weeks later...

Hej!

Det blev inte bara en utbyggnad av ladan utan även ett helt nytt boningshus men nu är valpen på gång igen.

Nu är valpen hemma i garaget och har fått en uppfräschning i karossen efter en hel del arbete i skogen dom senaste åren.

Planen är att göra en översyn mekaniskt med lite nya bromsrör och en stor service innan det drivande släpet får komma in i garaget i stället.

Släpet är lackat och ihop monterat i chassit och ska bara få lite ny färg på utsidan av flaket samt sista dragningen av el och vakum.

Planen är att det hela ska vara i full drift fram på vårkanten.

Jag ska återkomma med lite mer bilder framöver.

Ted, jag såg att du hade tröttnat på ditt projekt, tråkigt men så kan det bli ibland.

Finns det någon annan som har ett drivande släp till sin valp?

Finns en film på Youtube med en från Stockholm.

IMG_9712.JPG

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ett drivsläp också som kommer från Gotland. Har fått ut papper och godkänd ursprungskontroll och ska försöka regbesiktiga i vår. Just nu sitter en adapter till vanlig 50kula på för lite enklare hantering...

Jag funderar på att regga som släp under 750 för att slippa broms trassel. Har dock ingen brandvalp utan det får bli bakom min c202 elverks dubbelhytt så länge.

IMG_3978.jpg

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

52 minuter sedan, cityoffroaders säger:

Jag har ett drivsläp också som kommer från Gotland. Har fått ut papper och godkänd ursprungskontroll och ska försöka regbesiktiga i vår. Just nu sitter en adapter till vanlig 50kula på för lite enklare hantering...

Jag funderar på att regga som släp under 750 för att slippa broms trassel. Har dock ingen brandvalp utan det får bli bakom min c202 elverks dubbelhytt så länge.

IMG_3978.jpg

Olika utväxling?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...