Gå till innehåll

903 -Smällar från bakaxeln vid sväng


JohnA

Rekommendera Poster

Kan utslitna difflameller plötsligt börja greppa igen? Är det vanligt med dunkande/brakande ljud från bakaxeln om man har för lite LS-tillsats i oljan när man drar på i en tvär sväng? Hur låter det då och hur skadligt är det? Kan oljudet ha en annan orsak som varslar om totalhaveri?

 

----------------

 

Har inte så mycket erfarenhet av lamelldiffen i bakaxeln och hade ännu mindre koll när jag köpte bilen för snart 5000 mil sedan. Försökte då testa lamellerna: Ett upplyft bakhjul gick att vrida runt för hand men det var betydligt trögare än på en axel utan diffbroms.

 

I ett försök att få lite bättre grepp i de förmodligen utslitna lamellerna bytte jag bakaxelolja till en röd specialsoppa fri från LS-tillsatser från Redline. Minns inte vad oljan heter men den rekommenderas för att få snabbare växlingar i en synkroniserad växellåda och för att själv blanda till en lagom tröghet i diffbromsar. Min tanke var att en olja helt utan snoriga additiv borde ge bättre grepp i lamellpaketen. Möjligen fick jag också detta efter några 100-tal mil men det var bara någon gång ibland som diffen ville låsa och då på redan hal vinterväg.

 

Nu över 4000 mil senare, för bara några veckor sedan, var jag nära att göra i byxorna när det plötsligt hördes en serie snabba oroväckande smällar från bakaxeln i stockholmstrafiken... Sen lördagkväll, långt hemifrån och massor av ömtåliga och dyrbara prylar i bilen... Knutkors eller något värre?

Har inte med säkerhet lokaliserat ljudet som hörs då och då, trots att bilen fortsätter att fungera bra. Ljudet verkar uppstå i samband med pådrag i högersväng. Kan det vara difflamellerna som bråkar? Eller rent av börjat fungera som de ska?

 

Idag konstaterade jag att bilen svänger snällt utan släpning vid bakhjulsdrift på grus men att den fått en sjuhelsikes driv! Bakhjulen som tidigare slirat var för sig gräver numera var sin grop i gruset så fort jag trampar på bromsen. Kan det vara någon långtidseffekt på specialoljan som ordnat upp slirandet först efter flera tusen mil eller är fenomenet enbart någon slags vilseledande glädje strax innan ett dyrt totalhaveri?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bakhjulen som tidigare slirat var för sig gräver numera var sin grop i gruset så fort jag trampar på bromsen. Kan det vara någon långtidseffekt på specialoljan som ordnat upp slirandet först efter flera tusen mil eller är fenomenet enbart någon slags vilseledande glädje strax innan ett dyrt totalhaveri?

 

Att du får två bromsstreck när du trampar på bromsen har inte med diffbromsen i bakaxeln att göra. Det visar bara att bromsarna fungerar som de skall. Kanske jag missförstod dig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag tror nog att du fått bättre grepp i lamell bromsen,

Min terori är som följer. Det är Lamell bromsen som knäpper när du gasar och svänger, för den behöver inkommande kraft för att aktiveras, när du släpper på gasen och svänger kopplas den ur, för att hjulen skall kunna rulla med olika fart,

Så din olja har nog gjort jobbet, och nu skulle det nog inte skada om du antingen hällde i LS tillsats eller byter olja till en med sådan i,

Vet inte om man skall exprimentera när man inte har 100 koll på vilken blandning man har i,

Men jag skulle nog prova med separat LS tillsats, för har du fått tillbaka greppet i diffen så är det kanske lite dumt att få i för mycket LS tillsats i den, så den inte fungerar som den skall igen.

Har läst att det bara var under de första 1000 milen som man skulle ha denna tillsats, sedan var de inkörda :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rent konstruktionsmässigt är valpens diff-broms lite av en hybrid mellan en trditionell diff-broms och en Aussie-locker. Som hasse skriver så arbetar bromsen bäst eller i vissa fall enbart när det kommer moment från kardanen. När man driver på så trycks lamellpeketet ihop och det ger en låseffekt.

 

Ponera att du svänger höger, då vill vänsterhjulet snurra snabbare än det högra och då sker följande: diffhjulsaxeln trycks tillbaka en bit och bromsen släpper sitt grepp och hjulen kan snurra olika fort. Så fort man åker rakt fram igen så trycks lamellpaketet ihop och man har max diffbroms igen. Detta funkar helt och hållet automatiskt och man bahöver inte göra nåt annat är att byta/kolla oljan i bakaxeln.

 

Nu stämmer det som Hasse skriver att man ska se LS-oljan som en "inkörningsolja" för att sedan byta till vanlig hypoidolja efter 1000 mils körning. Den enda valp jag har erfarenhet av när det gäller detta är Brand-Valpen, och den small och levde rövare i bakaxeln, eller rättare sagt från dom bakre regionerna i alla fall. Jag upplevde dessutom att diffbromsen inte fungerade heller. Jag bytte olja i bakaxeln till Quaker State 140LS-olja. (det finns andra märken också) Den oljan kan väl beskrivas som flytande fett med en otrolig vidhäftning på allt och alla. Efter oljebytet och några mils körning så tystnade oljudet från aktern och diffbromsen greppade som aldrig förr. LS-tillsatsen får lamellerna att "klibba" ihop ger en väldigt effektiv diffbroms, och jag kommer aldrig att rekommendera nån att köra utan tillsatsen i oljan.

 

Sen ska man ha klart för sej att valpens diffbroms inte är den mest optimala som finns. Om man kör fast och tvingas att stanna så upphör momentet på diffbromsen och absolut ingen diffverkan vill infinna sej överhuvudtaget. Och för att få den att greppa igen måste båda hjulen snurra och få drivkraft från kardanen. Vilket inte sker när ett hjul snurrar hela tiden. Det är då man ska ha en "tryck o pys" knapp på panelen.

 

Valpens diffbroms gör det möjligt att lyfta ett bakhjul och snurra på det, vilket inte en vanlig diffbroms tillåter.

 

Testa och byt olja, det kan funka som sagt, och sen är det upp till dej om du vill köra med eller utan tillsatsen. Och jag lyfter på hatten för den körsträckan! Har aldrig hört en valp som gått så långt.

 

SKREV OBELIX

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Matnyttiga tankar, tack för kommentarerna! Sedan jag skrev trådstarten har jag slutat oroa mig för mer haverirelaterade fel och blivit tämligen övertygad om att det är lamellerna som fått bättre bett med åren. Det är tveklöst så att smällarna uppstår endast vid högersväng och jag behöver inte gasa på speciellt mycket för att det ska ske. Har hittills aldrig hört det vid högersväng men jag antar att det kan finnas osymmetrier i konstruktionen eller slitaget.

 

Har som sagt fått bättre driv i grus då bilen får jobba tungt. Om jag har låg etta i och bromsar ner bilen till stillastående samtidigt som jag gasar gräver bakhjulen var sin grop och jag är tveksam till om det verkligen fungerade så tidigare. Fenomenet med smällarna och det bättre greppet har uppstått efter att jag på grus försökte baxa omkring en betongklump på några ton. Transmissionen fick jobba maximalt då men 100% säker på sambandet är jag inte. Helt bra fungerar diffen inte heller, om jag kör sakta uppför min branta grusbacke med med last i bilen är det precis på gränsen till att klara sig med enbart bakhjulsdrift. Detta borde innebära ett högt och lika fördelat vridmoment som låser diffen maximalt. Men låter jag ena bakhjulet komma ut på gräset spinner det loss lika förbannat.

 

Idag när jag flyttade bilen i de nyfallna snömassorna tyckte jag den var ovanligt vinglig baktill även med fyrhjulsdriften. Däcken är usla i snö och jag antar det var diffen som låste ganska effektivt så att all styrsel försvann i bakänden. (marken lutade åt sidan)

Utav detta kan man lära sig att en axeldiff inte enbart är av godo. Finns föremål på sidan om bilen har jag hellre slirande hjul än en sidoglidning... En lamelldiff som valpens känns som en rätt korkad konstruktion som lurar ut föraren i hopplösa situationer. Att det driver så länge man gasar känns mer som något för hårdingarna inom Formel Offroad...

 

Om det var betongblocksbaxandet som ändrade något i diffen är det i så fall andra gången jag "lagar" ett transmissionsfel på denna bil. -För några år sedan hade jag ett bullrigt knutkors som det absolut var dags att byta. Sedan bogserade jag hem grannens Scania A-traktor med stenlastad trailer fyra kilometer på bakhjulsdrift. 32 ton och en slutfart på över 30 knyck! Lustigt

nog har det sedan dess varit tyst i knutkorset och jag har säkert kört 2000 mil!

 

Är man bara mjuk och ryckfri med prylarna antar jag de håller för helt vansinnig misshandel men jag misstänker att smällande lamelldiff kan ge skador på sikt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
LS-tillsatsen får lamellerna att "klibba" ihop ger en väldigt effektiv diffbroms, och jag kommer aldrig att rekommendera nån att köra utan tillsatsen i oljan.

 

Det är ju tvärtom, LS-tillsatsen ökar "slipprigheten" så att skivorna INTE klibbar ihop. För mycket LS och du får en öppen diff.

 

http://www.jeepforum.com/forum/f11/does-too-much-additive-affect-limited-slip-diff-performance-830814/#post7711240

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, hela vitsen är att lamellpaketet skall slira lite lagom.

Så länge bägge hjulen snurrar lika fort och kraften kommer från kardanen så trycks paketet ihop och låser diffen (nåja, slirar mindre), om ett hjul snurrar fortare än det andra eller om kraften kommer från hjulen så öppnar paketet och lamellerna slirar mot varandra och det diffen öppnar.

 

För mycket LS-tillsats och lamellerna slirar hela tiden, för lite och lammellerna klibbar ihop och låser är tanken.

Sedan gäller väl samma princip som resten av Valpen, det funkar aldrig som man tänkt sig...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja teoretiskt borde den det Johan, Men sen hjälper det inte om själva "lamellerna" är för slitna eller inte riktigt justerade.

Det kan ta ett rejält tag innan du kört bort all LS tillsats, men det finns fler som lyckats.

Eller som obelix gjorde, köpte sej en riktigt dyr och bra LS olja, då märktes skillnaden nästan omgående.

Naturligtvis finns det bättre och sämre sådana också och med olika LS tillsatser samt blandningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...