Gå till innehåll

Motorvärmare med cirkulationspump :-)


Svana

Rekommendera Poster

Det skulle funka fint.

Fungerar även bra på valfri ledning till något av värmeelementen. Man får iofs inte glömma att ha värmekranen öppen om man kopplar in värmaren där.

 

Tänkte på det jag också. Men i min bil är kranen öppen från höst till vår.. :) Jag tror min montering kommer ske vid bakre kupeelementet, verkar enkelt och bra med plats där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Just det..ni ville ju se bild!

 

Ber om ursäkt då detta glömdes bort.

Som jag skrev tidigare köpte jag min elektriska motorvärmare från www.123ignition.se.

 

Jag har av okänd anledning (kanske lathet?) inte mätt hur lång tid värmaren behöver för att värma upp hela motorn.

 

Men jag kan konstatera när jag skulle ha bilen igår,så hade värmaren varit igång i 2,1/2 timme och yttertempen låg på -3 grader och kall vind. Då var motorblock, topp och ventilkåpan lite mer än kroppstemp, gissningsvis 40-45 grader. Värmarens termostat hade då slagit ifrån som den skall.

 

Motorn startade busenkelt med en snabb knapptryckning utan choke.

 

Jag valde att montera min värmare på övre slangen vid bakre kupèelementet, mest för det gick fort och lätt att komma åt den. Då hänger den en bit upp ovanför golvet också, vilket är bra då jag ibland vattenfyller golvet i ler / vattenhål :)

Monteringen var enkel, men våra kupéslangar är inte så grova som dom ser ut då dem är typ dubbelarmerade, ser ut som det är dubbla slangar.. Därför var dom mycket tajta att kränga på. Jag var envis och värmde upp slangändarna med värmepikkadollen och lite smörja, och det gick efter några svordomar att få på slangarna.

 

Man ser på bilden jag bifogar här nedan att slangarna är hyfsat svullna. Slangklämmorna i rostfritt stål medföljde och även kabeln med stickkontkt, givetvis i jordat utförande i längden 1 meter. :wub:

post-6002-0-94371600-1356969021_thumb.jpg

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antar att detta är samma värmare?

 

 

 

Slangvärmare Motorvärmare 2000watt

 

F FÖRETAGSANNONS Säljes av X Trading Sweden AB. 29 december 19:24. Logga in i butiken

 

5018909824.jpg

 

 

 

Pris: 1 495:- Typ: Övrigt

 

Vanligtvis är kallstart en tid lika med en 200-300 km i motorslitage och ökar 20% bränsleförbrukning.

Denna motorvärmare är en enkel plug-in uppvärmningsanordning. effektivt förhindra motorns kallstart på vintern.

 

Mkt Lättinstallerad.

 

Skiljer sig från den vanliga icke-pump värmare pluggvärmare som ej cirkulerar vattnet

Denna värmare har en intern cirkulationspump. Därför förvärmaren kan kopplas in till bilens värmeslang helt enkelt.

Och den tvingar kylvätskan att cirkulera genom kupeelementet och motorn.

Den cirkulerande kylvätskan värmer upp motorn. Således har denna förvärmare mer kraftfull effekt

Den värmer upp hela motorn snabbare och motorn når en högre temperatur också. Starta en väl uppvärmd motor leder till mindre slitage och förbrukar mindre bränsle,

vilket ger färre skadliga avgaser.

 

Inbyggd Cirkulationspump

2000Watt värmeeffekt

Inbyggd Termostat

230Volt

längd 12cm

16mm Vattenanslutningar.

 

Snabb uppvärmning, enkel installation, passar de flesta fordon.

CE

ISO9001

 

 

Fördelar

 

1, Universal och enkel installation,

på grund av konstruktion och den minsta storleken gör den enkel att placera

 

2, Hög tillförlitlighet.

förvärmaren har en enkel konstruktion och lite rörliga delar. Bidrar till extremt hög driftsäkerhet.

 

3, Perfekt förvärmnings effekt. den interna pumpen och mer värme kan förvärmaren värma upp motorn mycket snabbare, och blocket kan nå en högre temperatur också.¨

 

 

4, Fungerar automatiskt Det finns en intern termostat i förvärmaren och den stänger av vid 65 grader och slår på vid 35 grader.

 

Passar bil lastbil traktor hjullastare lastmaskin truck minigrävare atv Snöskoter i stort sett alla maskiner med vattenkylning.

 

Pris: 1196:- +m 1495:- inkl moms

 

Tel: 0651-769315 Välkommen

transparent.gifklicka här för att läsa mer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, exakt samma princip men ser annorlunda ut. Min har lägre effekt, 1100 watt för att vara exakt.

Jag valde lite lägre watt för jag kanske samtidigt vill ha en lös kupefläkt framöver, och då har jag fortfarande lite marginal så inte säkringen ger upp på eluttaget vid p-platsen :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, exakt samma princip men ser annorlunda ut. Min har lägre effekt, 1100 watt för att vara exakt.

Jag valde lite lägre watt för jag kanske samtidigt vill ha en lös kupefläkt framöver, och då har jag fortfarande lite marginal så inte säkringen ger upp på eluttaget vid p-platsen :)

 

Du har antagligen 2300W i motorvärmaruttaget ( 10A säkring antar jag)

 

Sen är frågan om det här är bättre än en vanlig insticksvärmare i blocket, lite mindre slabb med att ta bort frostbricka iofs men den sitter på rätt ställe...

 

 

Glöm inte o sätta ett intag på utsidano dra in ett uttag i kupen! Även om TGB dörrarna är glappa så är det lätt att spänningssätta en bil med en sladd genom dörren, men så dumma är väl ingen här!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

den får du ta tillbaka i alla fall! :P

 

(sen skall väl medges att det sprutade rätt bra när elementet lossnade..)

 

Elementet lossnade???? Nu hänger jag inte alls på vad du menar. :huh:

 

Kanske du menar när jag släppte slangen från kupeelementet?

Men jag är ärlig, är en liten fegis..

När jag skulle montera värmaren satte jag silvertejp vid båda ställena där slangen skulle skäras, som skydd, och två svetstänger som jag nöp ihop rejält så inte vatten skulle rinna ut / luft komma in när jag skar av slangen. Funkade jäkligt bra. Tappade väl mängden kylvatten som en matsked typ :wub:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har oxå satt min värmare i serie med bakre kupévärmaren, för övrigt i serie med Webaston som sitter monterad bakom passagerarsätet, vid magnetventilen för allhjulsdriften...  Det blev en kompakt och lättservad installation som funkar kanon!

 

 

///M

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 10 months later...
  • 1 month later...

Hej, satte in samma värmaren som Svana beskrev och bytte kylvätskan samtidigt. Efter jag körde bilen några gånger och fyllde på lite kylvätska tog jag värmaren i drift första gången idag men jag hörde lite ljud från den och sen stängde den av efter ca 20s. Efter ett tag fungerade värmaren igen men jag provade bara 1s. Det finns väl fortfarande luft i systemet, framför allt väl i själva varmaren eftersom slangar på både sidor blir varmt om motorn är i gång. Nån idé hur man får ut luften? Hörs det pumpen överhuvudtaget om allt är ok?

 

Tack, Lutz

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, satte in samma värmaren som Svana beskrev och bytte kylvätskan samtidigt. Efter jag körde bilen några gånger och fyllde på lite kylvätska tog jag värmaren i drift första gången idag men jag hörde lite ljud från den och sen stängde den av efter ca 20s. Efter ett tag fungerade värmaren igen men jag provade bara 1s. Det finns väl fortfarande luft i systemet, framför allt väl i själva varmaren eftersom slangar på både sidor blir varmt om motorn är i gång. Nån idé hur man får ut luften? Hörs det pumpen överhuvudtaget om allt är ok?

 

Tack, Lutz

Tjena hej.

 

  Symptomen låter som att det är en luftblåsa kvar i värmaren, eftersom du beskriver att den stängde av efter en halv minut..

Se till så värmekranarna är på full värme både till främre kupeelementet och bakre värmaren, alltså full värme fram och bak.

  Sen är det köra lite mer med bilen som gäller, så luften går ur.

 

  För mig var det inga problem.

 

  Yes, när värmaren är igång skall det vara ett svagt surrande/brummande, inte så mycket högre ljud än en flygande humla typ..

(..haha skön jämförelse!) :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...