Gå till innehåll

Servobygge Bolt-on G-wagen snäcka TGB1111


Peeter

Rekommendera Poster

Då har man satt igång lite smått med att byta ut muskelservot mot en G-wagen snäcka

 

Börjat med att höja karossen 40 mm från ramen.

 

Lossade klämman till bromsrören som sitter på insidan av väggen ovanför gaspedalen

samt att jag lossade axeln till fläkten

 

1932751061_IMGP1604(640x480).jpg.743244c9863b5133afa68717f04fbfc3.jpg

 

2022841817_IMGP1606(640x480).jpg.257e1c619189bea7d6c46d303cc82857.jpg
Såg att jag måste ta och göra om infästningen för "buren" på TGB1111 , den är ju fäst i ramen framtill

men det tar vi när vi kommer dit....

 

 

Servostyrsnäckan med fästplatta och orginalet

 

846707375_IMGP1599x(640x480).jpg.16edbed14c82a4216802165abeb6b520.jpg

 

 

Styrningen är en rattstång från en Chevrolet Astro -88

1680458725_IMGP1590x(640x480).jpg.b6929ef4937b04c96191d4982c77f965.jpg

 

 

 

Tänkte tillverka ett fäste som liknar det som är till orginalstyrningen.

618055114_IMGP1595x(640x480).jpg.262ed61997186790d6b50b1686c1d409.jpg

 

 

Det börjar ta sej...

1734808473_IMGP1609(640x480).jpg.4ef261f922a54ecf165b56dfb9d6b99a.jpg

 

 

Skillnaden mellan originalet och början på min kopia.

464786238_IMGP1612(640x480).jpg.44d63fd84d8632187313239c76b9bf96.jpg

 

 

 

Anslutning till styrservosnäcka för skyddsröret runt styraxeln.

Blev en stegmuff 76-70-64 från Biltema som kapas till.

1261991382_IMGP1615(640x480).jpg.691a8de935d45bd4096377ddb7b9cbe8.jpg

 

 

Så har man en övergång från 76 till 63 mm

1396219310_IMGP1616(640x480).jpg.cc65dadb0147254a6b0ddf801b596aad.jpg

 

 

Passar alldeles utmärkt på utsidan av styrsnäckan

708420614_IMGP1619(640x480).jpg.8e97e1ea5353a3a1726d7bfff00b5cd3.jpg

 

 

 

Blir något åt detta håll med alla delar till styrningen...

1966222746_IMGP1621(640x480).jpg.720695d4dd408d77e3b839e57eaef7c0.jpg

 

 

Fästet lite justerat , blev en skarvmuff för 63 mm rör som blev ditsvetsat istället och lite mer slimmat fäste så man inte slår i med knäet när man ska ut.

682737051_IMGP1625(640x480).jpg.a962b80e79653ff6824d26a29dadf872.jpg

 

 

Nedtill så blir det alldeles utmärkt..när man skurit till gummimattan.'

189557622_IMGP1628(640x480).jpg.abf6946f15ad9577a67fa45b8a48c2e6.jpg

 

 

När jag ändå var igång så tog jag och breddade lite mellan pedalerna också..

Hade fungerat utan detta men ville ha lite mer spel mellan pedalerna och rattstången.

678829610_IMGP1631(640x480).jpg.0b4d7761d7911bf582c9ff578b4992f0.jpg

 

 

 

Puuh... nu är delarna kapade och tillpassade , nu är det bara att börja svetsa ihop det som ska ihop.

Sen är det lite målning av detta också.

 

El biten för ratten är kvar och jag såg att ratten hade funktionen för hellyse på spaken men inte några komponenter innanför som man kan ta ut det ur.. grrrr måste se om det kan finnas någon bil som har likadan spak fast komplett . Annars blir det att ut och jaga ny rattstång som har funktionen...

med allt jobb det innebär.

Alternativet vore väl att sätta hellyse med en fotbrytare som på gamla dar...

 

Så lång har det gått ganska bra ...

 

Redigerad av Peeter
bilder saknas
  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snyggt jobbat!

 

Jag har åkt Astro i många år och min erfarenhet är att just spaken på rattstängen var en av dom mest "krångelfyllda" delen på i alla fall min bil. Vill minnas at den hade blink, torkare, hel/halvljus, spolning och farthållare i samma spak- och det blev alltid kortis i den efter årens lopp. Men det fanns att köpa American Racing i Linköping för inte alltför många slantar.

 

SKREV OBELIX

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hi Darius

 

The only maching job that's done is the output shaft on G-wagen powersteering gearbox , the mounting bracket

and distances.

The rest is just welding machine,angle grinder, standard tools and a lot of thinking.

 

I hade to raise the body 40 mm beacuse the G-wagen powersteering gearaboxes "neck" is a little higher and wider than original gearbox. (picture 3)

And you'll have problem using clutch and brake pedals :o

 

Have been expanded the space between the clutch and brake pedals also ,, but it was only a safety measure.

 

Have you tried using Google translate to understand a little of my the text ? ...otherwise just ask..... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dagens jobb var lite mer svetsning och ihop montering för att se att allt fungerar som det var tänkt.

 

1470802819_IMGP1633(640x480).jpg.0a5de61c7559b7007c5f26a2c5baae51.jpg

 

 

 

Täckluckan tar emot styrservot ....

1033448289_IMGP1636(640x480).jpg.c5e576d806f279658a62fe5227c49276.jpg

 

 

 

Blev att tillverka en packning av ett gammalt liggunderlag...

1034212861_IMGP1639(640x480).jpg.32c738cbec9515a28b2947c939c6f96f.jpg

 

 

 

Efter ihop montering och kontroll så var det dags att demontera allt igen och tvätta av och måla detaljerna

998935729_IMGP1641(640x480).jpg.e177c43040154a3433f77cb276c871c1.jpg

 

 

 

Nu får färgen torka tills imorgon ...

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jodå .. färgen har torkat lite.....
Åkte på lite bakslag med rattstången... :(
Den glappar alldeles för mycket uppe vid ratten.. vad jag kan se/förstå så är det övre kullagret mm. som är lite trasigt.
Var och kollade på Hansen Racing om dom hade en sprängskiss på den ...blev att åka till Svenska bil istället
Så där fick jag tag på sprängskiss och se vad delarna skulle kosta..... 900:- för kullagersats :o borde varit max en 50-lapp för ett sånt kullager med plastring ....Så då blev det ridå ned .....så jag har lagt rattsången på väntläge ett tag.
Får se om det blir en helt ny rattstång med funktion för hellyse i blinkersspaken som jag helst vill ha...

Började istället titta på hur och var jag ska placera servopumpen...
(Servopumpen är en Vickers VTM27 pump som brukar sitta i BV202..)
Hade sett ut ett bra ställe tyckte jag ....men är inte helt nöjd.. :huh:

734079982_IMGP1678(640x480).jpg.05cb0bfbbb77838d2383101d47c53e57.jpg


Vad jag ser nu så borde det bli problem med remspänningen mot vattenpumpens remhjul samt att jag kommer få plats med ett remhjul på max ca 80-100 mm på servopumpen men det borde inte påverka mer än att flödet/trycket kommer att finnas från tomgång.


Vattenspumpens remskivas överkant och centrum på servopumpen ligger i linje redan nu... och vad blir det inte när en remskiva kommer på ...


Ska fundera på om man ska ta dubbla remskivor från nedre remskivan (kan den heta kamaxelremskivan tro ? )     Svaret var ... Vevaxelremskiva   
och lägga servot på en egen remskiva , då slipper jag problemet med remspänningen mot vattenpumpen iallafall.



Är det någon som vet hur mycket av remmen måste gå runt remskivan för att man ska få tillräckligt med spänning på en kilrem ???
Jag skulle tro att det borde nog vara minst 1/3 - 1/4 del av remhjulet ..men som sagt jag tror.....


Så jag är lite i valet och kvalet om man ska fortsätta med den servopumpen på det stället eller kanske vända riktning på servot samt placera mittför nedre remskivan med en klokoppling istället.

Eller ska man kanske leta upp en volvo164 pump och kopiera någon annan på forumet .... ^_^-_-

Många funderingar är det..... sen så har ju vardagen med jobb och allt gjort sej påmind också med allt som ska göras och funderas på där också...

Sen har vi börjat planera för årets Formula Offroad tävling i Sverige .....
Kommer att gå av stapeln den 27-28 /4 , platsen är inte 100% klar ännu , men kan bli en helt ny plats.... mer info kommer.... :P


Så det finns lite att fundera och fixa under våren...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, många tankar att bearbeta gör att lusten kan tryta en aning..

 

 Placeringen av pumpen är inte dum, men jag hade valt att köra den på en egen rem. 

164-pumpens värden har jag inte så jag har ingen aning om den orkar en stor styrsnäcka, men någon får gärna testa och bevisa resultatet :P

 

Din fråga:Ska fundera på om man ska ta dubbla remskivor från nedre remskivan (kan den heta kamaxelremskivan tro ? Svar: Vevaxelremskiva. :)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Under veckan så har det inte hänt så mycket.... i helgen blev i alla fall en dag i garaget..

Så lite hann man med...

 

Fäste för servopump utflyttat så att man kan ha ett extra vevaxelremskiva och köra med dubbla remmar till styrservot. 

 

Mer förstärkningar så att den inte sviktar kommer att göras nästa helg.... 

469848853_IMGP1681(640x480)(2).jpg.cbaa3d7c603c5bba2f4ea03561af41e5.jpg

 

 

 

 

Hann med lite slipning och måleri också av hydraulloljeburk...  från Volvo164

1656316544_IMGP1689(640x480).jpg.11b385b9355580906f28b7fe53e54df8.jpg

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hi Peeter,

 

I am thinking to go the same way like you with the conversion. The electric powersteering looks easier and less costly, but are to many wheel turns with the standard box.

Some people used some other steering boxes, but the mercedes one looks the easiest to fit.

I am now restoring first of the two 304 we have.

Since some time ago, I was looking for a good engine conversion and still have not 100% decided. Was looking for toyota, but here is hard and very expensive to get a good complete engine and transmission (1KZT).

So, I will probably end with Mercedes 290 TD 129 cp or 300 TD, 177 cp, even I do not like to have so much electronics.

But there still is some time. will see.

 

I knew about Google translation, but will have to check my computer settings because it is not providing that within this page.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Hi Darius,

 

I will also go for Toyota (12H-T, though ;)) and with the G-power steering. I just think I will cut off the original bracket and build a new one so that the G sterring can stay all original in one piece. If i ever have to replace it, I can just put in standard Mercedes part off the shelf :)

 

About the engine: If you replace it, also throw out gearbox and transfer for something you can repair and buy in other parts of the world.... plus you can change the ratios for something more suitable. :) (apart from chaing the axles from 1:7.1 to 1:5.99 of course).

 

Looking forward to see your conversion in progress... :)

 

.martin

 

P.S.: The Chevy Astro van steering column really seems to fit nicely, but I'm afraid all the parts are pretty rare. Since mine will be an expedition vehicle I'd like to use some much more common parts somehow. Don't know which, yet, but hopefully Mercedes aswell? We'll see... if you have a good idea, share it :)

 

P.P.S: also look into DanielL's built thread... he did it very nicely, too.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då har man funderat och funderat och hittat en lösning på problemet   :)

 

Lösning blir att gå ned i diameter på båda remhjulen för att gå fri från vattenpumpens remhjul.  

Varvtalet blir ju ändå det samma och kilremmarna ska inte ha några problem med den diametern.

1463671835_IMGP1713(640x480).jpg.56418228203c2b2a1db5925a40602ba1.jpg

 

 

 

 

Det blev att få en liten adapter tillverkad istället vid vevaxelremhjulet.   

Fördelen med denna lösning är att då kan jag exprimentera lite med varvtalet/flödet på hydraulpumpen om det skulle vara något feltänkt ... 

2034176585_IMGP1714(640x480).jpg.300c02b5822227f532fab2f6bcf62b8d.jpg

 

 

 

 

Det rör på sej sakta men säkert... hinner nog bli klar till sommaren  i den här takten känns det som...   :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så långt har jag inte kommit ännu,,

Har precis fått bitarna och ville se om  teori och praktik gick ihop denna gång också... 

Tyckte att min var jämn vid en snabb blick men ska kolla närmare på den.

 

Vevaxelremskivan är ju bara svarvad på baksidan för att få en bra anläggningsyta mot motorn så troligen lär man behöva svarva den på på denna sidan också...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag märkte inte att det var skevt förrän jag startade bilen och såg remskivan fladdra.

Man kan se på bilder i min tråd "ladufyndet" där jag monterar extra generator på ungefär samma ställe som du sätter pumpen, yttre skivan är svarvad ungefär likadant som den inre(kommer inte ihåg varför även den yttre svarvades, tänkte nog ha den innerst först men distansen jag gjort behövde en ny styrkant så även originalskivan fick svarvas om)

 

Annars kom jag på ett sätt att justera remspänningen om det är trångt med plats, på VW bubbla är remsivan i två halvor med ett antal shims mellan halvorna, man tar bort/lägger till shims när man skall justera remspänningen istället för att flytta generatorn. På detta sätt ändras omkretsen på remhjulet och därmed totala omslutningslängden för remmen. Väldigt enkelt och fiffigt. Kom på  det häromdan när jag besökte en vän som just köpt sig en gammal Cal looker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Följetången fortsätter.......

 

 

Då har man skaffat lite nya längre bultar och nya kilremmar i rätt längder...

1125525212_IMGP1729(640x480).jpg.699156c7ae560d1bf9aabaaccdcf6664.jpg

 

 

 

Delarna borttagna för lite putsning och justeringar. 

2067850344_IMGP1733(640x480).jpg.f90d2f8df174d098620142e6c14989a4.jpg

 

 

 

Ett lite fäste för en justeringsbult  behövdes , det var lite trångt att försöka justera hydraulpumpen  manuellt när den satt på plats ...

 

153366280_IMGP1737(640x480).jpg.3aef4e22ec8bde9073f20eb6d78d52c7.jpg

 

 

 

Sen var det dags för slipning och första lagret med grundfärg..

 

535874979_IMGP1741(640x480).jpg.dd115b1205f62ba69309b28bfbd14b1c.jpg

 

 

 

Första lagret färg på detta.....  det börjar ju se ut som något ......

589315240_IMGP1744(640x480).jpg.8a612127422dafc8cd6dbeb2afab3424.jpg

 

 

 

 

 

Blir att fundera vidare på hur stor oljekylare man kommer att behöva ....  4 eller 8 raders...?

 

Någon som har någon uppfattning om vilken storlek på oljekylare som kan behövas ?

 

Flödet på pumpen är max 17 L/min och den oljebehållare jag har nu är på ca:0,7L

rekommendationen till pumpen är en behållare på ca: 1,2 L 

Så jag skulle nog behöva en oljebehållare på  minst ca:1,5 - 2 L 

Annars lär man väl få problem med luftbubblor ut i systemet.. om inte oljan hinner vila en stund

 

Får hitta någon tid att  bege mej ut till någon lastbils- buss- skrot och titta om man kan hitta någon större oljebehållare..

 

 

Det var allt för denna gång .....   :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag ju inte en likadan pump som dig men på min bil med mercedes originalpump fungerar det klockrent fast jag bara har en pytteliten behållare som rymmer typ 0,5-0,7.

 

Först körde jag utan oljekyl och jag märkte inte av några problem förutom att oljan blev bra varm.

Jag inhandlade en pytteliten Setrab oljekyl och monterade in den. Blev en jätteskillnad i temperatur på oljan.

Kan ta en bild på den om du vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kollat lite snabbt  på nätet efter Setrab oljekyl och sett vad som finns... vilken storlek körde du på din oljekyl Fredrik L ? 

 

Skulle kunna tro att orginal Merca pump kanske ligger på ungerfär hälften av kapaciteten av denna pumpen ... 

Min pump är ju ifrån BV202 , visst är den överdimensionerad för detta bygge....

men man tager vad man hittar ...billigt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...