Peeter Postad 31 December , 2012 Rapport Share Postad 31 December , 2012 (redigerade) Då har man satt igång lite smått med att byta ut muskelservot mot en G-wagen snäcka Börjat med att höja karossen 40 mm från ramen. Lossade klämman till bromsrören som sitter på insidan av väggen ovanför gaspedalen samt att jag lossade axeln till fläkten Såg att jag måste ta och göra om infästningen för "buren" på TGB1111 , den är ju fäst i ramen framtill men det tar vi när vi kommer dit.... Servostyrsnäckan med fästplatta och orginalet Styrningen är en rattstång från en Chevrolet Astro -88 Tänkte tillverka ett fäste som liknar det som är till orginalstyrningen. Det börjar ta sej... Skillnaden mellan originalet och början på min kopia. Anslutning till styrservosnäcka för skyddsröret runt styraxeln. Blev en stegmuff 76-70-64 från Biltema som kapas till. Så har man en övergång från 76 till 63 mm Passar alldeles utmärkt på utsidan av styrsnäckan Blir något åt detta håll med alla delar till styrningen... Fästet lite justerat , blev en skarvmuff för 63 mm rör som blev ditsvetsat istället och lite mer slimmat fäste så man inte slår i med knäet när man ska ut. Nedtill så blir det alldeles utmärkt..när man skurit till gummimattan.' När jag ändå var igång så tog jag och breddade lite mellan pedalerna också.. Hade fungerat utan detta men ville ha lite mer spel mellan pedalerna och rattstången. Puuh... nu är delarna kapade och tillpassade , nu är det bara att börja svetsa ihop det som ska ihop. Sen är det lite målning av detta också. El biten för ratten är kvar och jag såg att ratten hade funktionen för hellyse på spaken men inte några komponenter innanför som man kan ta ut det ur.. grrrr måste se om det kan finnas någon bil som har likadan spak fast komplett . Annars blir det att ut och jaga ny rattstång som har funktionen... med allt jobb det innebär. Alternativet vore väl att sätta hellyse med en fotbrytare som på gamla dar... Så lång har det gått ganska bra ... Redigerad 22 September , 2018 av Peeter bilder saknas 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 31 December , 2012 Rapport Share Postad 31 December , 2012 Snyggt jobbat, kul att se bilder. Det värsta är gjort nu alltså . Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
OBELIX Postad 31 December , 2012 Rapport Share Postad 31 December , 2012 Snyggt jobbat! Jag har åkt Astro i många år och min erfarenhet är att just spaken på rattstängen var en av dom mest "krångelfyllda" delen på i alla fall min bil. Vill minnas at den hade blink, torkare, hel/halvljus, spolning och farthållare i samma spak- och det blev alltid kortis i den efter årens lopp. Men det fanns att köpa American Racing i Linköping för inte alltför många slantar. SKREV OBELIX Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
darius_ro1 Postad 31 December , 2012 Rapport Share Postad 31 December , 2012 hi, Nice job. I do not understand your language but the pictures let the story build. Is the steering case machining the only modification to it? why did you raise the body? Regards, darius Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Peeter Postad 31 December , 2012 Författare Rapport Share Postad 31 December , 2012 Hi Darius The only maching job that's done is the output shaft on G-wagen powersteering gearbox , the mounting bracket and distances. The rest is just welding machine,angle grinder, standard tools and a lot of thinking. I hade to raise the body 40 mm beacuse the G-wagen powersteering gearaboxes "neck" is a little higher and wider than original gearbox. (picture 3) And you'll have problem using clutch and brake pedals Have been expanded the space between the clutch and brake pedals also ,, but it was only a safety measure. Have you tried using Google translate to understand a little of my the text ? ...otherwise just ask..... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Peeter Postad 1 Januari , 2013 Författare Rapport Share Postad 1 Januari , 2013 Dagens jobb var lite mer svetsning och ihop montering för att se att allt fungerar som det var tänkt. Täckluckan tar emot styrservot .... Blev att tillverka en packning av ett gammalt liggunderlag... Efter ihop montering och kontroll så var det dags att demontera allt igen och tvätta av och måla detaljerna Nu får färgen torka tills imorgon ... 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Marc-X Postad 2 Januari , 2013 Rapport Share Postad 2 Januari , 2013 Super! Snart är det min tur... /// M Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 12 Januari , 2013 Rapport Share Postad 12 Januari , 2013 Hur går det för dig mannen.. har inte färgen torkat än? he he Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Peeter Postad 13 Januari , 2013 Författare Rapport Share Postad 13 Januari , 2013 Jodå .. färgen har torkat lite..... Åkte på lite bakslag med rattstången... Den glappar alldeles för mycket uppe vid ratten.. vad jag kan se/förstå så är det övre kullagret mm. som är lite trasigt. Var och kollade på Hansen Racing om dom hade en sprängskiss på den ...blev att åka till Svenska bil istället Så där fick jag tag på sprängskiss och se vad delarna skulle kosta..... 900:- för kullagersats borde varit max en 50-lapp för ett sånt kullager med plastring ....Så då blev det ridå ned .....så jag har lagt rattsången på väntläge ett tag. Får se om det blir en helt ny rattstång med funktion för hellyse i blinkersspaken som jag helst vill ha... Började istället titta på hur och var jag ska placera servopumpen... (Servopumpen är en Vickers VTM27 pump som brukar sitta i BV202..) Hade sett ut ett bra ställe tyckte jag ....men är inte helt nöjd.. Vad jag ser nu så borde det bli problem med remspänningen mot vattenpumpens remhjul samt att jag kommer få plats med ett remhjul på max ca 80-100 mm på servopumpen men det borde inte påverka mer än att flödet/trycket kommer att finnas från tomgång. Vattenspumpens remskivas överkant och centrum på servopumpen ligger i linje redan nu... och vad blir det inte när en remskiva kommer på ... Ska fundera på om man ska ta dubbla remskivor från nedre remskivan (kan den heta kamaxelremskivan tro ? ) Svaret var ... Vevaxelremskiva och lägga servot på en egen remskiva , då slipper jag problemet med remspänningen mot vattenpumpen iallafall.Är det någon som vet hur mycket av remmen måste gå runt remskivan för att man ska få tillräckligt med spänning på en kilrem ??? Jag skulle tro att det borde nog vara minst 1/3 - 1/4 del av remhjulet ..men som sagt jag tror..... Så jag är lite i valet och kvalet om man ska fortsätta med den servopumpen på det stället eller kanske vända riktning på servot samt placera mittför nedre remskivan med en klokoppling istället. Eller ska man kanske leta upp en volvo164 pump och kopiera någon annan på forumet .... Många funderingar är det..... sen så har ju vardagen med jobb och allt gjort sej påmind också med allt som ska göras och funderas på där också... Sen har vi börjat planera för årets Formula Offroad tävling i Sverige ..... Kommer att gå av stapeln den 27-28 /4 , platsen är inte 100% klar ännu , men kan bli en helt ny plats.... mer info kommer.... Så det finns lite att fundera och fixa under våren... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 13 Januari , 2013 Rapport Share Postad 13 Januari , 2013 Oj, många tankar att bearbeta gör att lusten kan tryta en aning.. Placeringen av pumpen är inte dum, men jag hade valt att köra den på en egen rem. 164-pumpens värden har jag inte så jag har ingen aning om den orkar en stor styrsnäcka, men någon får gärna testa och bevisa resultatet Din fråga:Ska fundera på om man ska ta dubbla remskivor från nedre remskivan (kan den heta kamaxelremskivan tro ? Svar: Vevaxelremskiva. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
tiagra Postad 14 Januari , 2013 Rapport Share Postad 14 Januari , 2013 Nice I think I'll also use the G-steering... 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Peeter Postad 21 Januari , 2013 Författare Rapport Share Postad 21 Januari , 2013 Under veckan så har det inte hänt så mycket.... i helgen blev i alla fall en dag i garaget.. Så lite hann man med... Fäste för servopump utflyttat så att man kan ha ett extra vevaxelremskiva och köra med dubbla remmar till styrservot. Mer förstärkningar så att den inte sviktar kommer att göras nästa helg.... Hann med lite slipning och måleri också av hydraulloljeburk... från Volvo164 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
darius_ro1 Postad 22 Januari , 2013 Rapport Share Postad 22 Januari , 2013 Hi Peeter, I am thinking to go the same way like you with the conversion. The electric powersteering looks easier and less costly, but are to many wheel turns with the standard box. Some people used some other steering boxes, but the mercedes one looks the easiest to fit. I am now restoring first of the two 304 we have. Since some time ago, I was looking for a good engine conversion and still have not 100% decided. Was looking for toyota, but here is hard and very expensive to get a good complete engine and transmission (1KZT). So, I will probably end with Mercedes 290 TD 129 cp or 300 TD, 177 cp, even I do not like to have so much electronics. But there still is some time. will see. I knew about Google translation, but will have to check my computer settings because it is not providing that within this page. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
tiagra Postad 8 Februari , 2013 Rapport Share Postad 8 Februari , 2013 Hi Darius, I will also go for Toyota (12H-T, though ) and with the G-power steering. I just think I will cut off the original bracket and build a new one so that the G sterring can stay all original in one piece. If i ever have to replace it, I can just put in standard Mercedes part off the shelf About the engine: If you replace it, also throw out gearbox and transfer for something you can repair and buy in other parts of the world.... plus you can change the ratios for something more suitable. (apart from chaing the axles from 1:7.1 to 1:5.99 of course). Looking forward to see your conversion in progress... .martin P.S.: The Chevy Astro van steering column really seems to fit nicely, but I'm afraid all the parts are pretty rare. Since mine will be an expedition vehicle I'd like to use some much more common parts somehow. Don't know which, yet, but hopefully Mercedes aswell? We'll see... if you have a good idea, share it P.P.S: also look into DanielL's built thread... he did it very nicely, too. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Peeter Postad 9 Februari , 2013 Författare Rapport Share Postad 9 Februari , 2013 Då har man funderat och funderat och hittat en lösning på problemet Lösning blir att gå ned i diameter på båda remhjulen för att gå fri från vattenpumpens remhjul. Varvtalet blir ju ändå det samma och kilremmarna ska inte ha några problem med den diametern. Det blev att få en liten adapter tillverkad istället vid vevaxelremhjulet. Fördelen med denna lösning är att då kan jag exprimentera lite med varvtalet/flödet på hydraulpumpen om det skulle vara något feltänkt ... Det rör på sej sakta men säkert... hinner nog bli klar till sommaren i den här takten känns det som... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
tiagra Postad 9 Februari , 2013 Rapport Share Postad 9 Februari , 2013 Very nice Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Christer_tgb Postad 9 Februari , 2013 Rapport Share Postad 9 Februari , 2013 Riktigt snyggt, och kommer med spänning följa hur det kommer bli slutligen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pebl Postad 9 Februari , 2013 Rapport Share Postad 9 Februari , 2013 Plansvarvade du vevaxelremskivan innan du monterade axeln till den nya remskivan? -På min var ytan väldigt ojämnt och skev så den var jag tvungen att svarva innan jag monterade extraskivan. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Peeter Postad 10 Februari , 2013 Författare Rapport Share Postad 10 Februari , 2013 Så långt har jag inte kommit ännu,, Har precis fått bitarna och ville se om teori och praktik gick ihop denna gång också... Tyckte att min var jämn vid en snabb blick men ska kolla närmare på den. Vevaxelremskivan är ju bara svarvad på baksidan för att få en bra anläggningsyta mot motorn så troligen lär man behöva svarva den på på denna sidan också... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pebl Postad 10 Februari , 2013 Rapport Share Postad 10 Februari , 2013 Jo, jag märkte inte att det var skevt förrän jag startade bilen och såg remskivan fladdra. Man kan se på bilder i min tråd "ladufyndet" där jag monterar extra generator på ungefär samma ställe som du sätter pumpen, yttre skivan är svarvad ungefär likadant som den inre(kommer inte ihåg varför även den yttre svarvades, tänkte nog ha den innerst först men distansen jag gjort behövde en ny styrkant så även originalskivan fick svarvas om) Annars kom jag på ett sätt att justera remspänningen om det är trångt med plats, på VW bubbla är remsivan i två halvor med ett antal shims mellan halvorna, man tar bort/lägger till shims när man skall justera remspänningen istället för att flytta generatorn. På detta sätt ändras omkretsen på remhjulet och därmed totala omslutningslängden för remmen. Väldigt enkelt och fiffigt. Kom på det häromdan när jag besökte en vän som just köpt sig en gammal Cal looker. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 19 Februari , 2013 Rapport Share Postad 19 Februari , 2013 I moved the posts discussing engines and transmission here http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/topic/9267-motoralternativ-vid-dieselkonvertering-av-en-tgb-11-13-20/page-2 Sorry Peeter för allt off topic Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Peeter Postad 19 Februari , 2013 Författare Rapport Share Postad 19 Februari , 2013 Tackar .. det är lätt att det rinner iväg ..... och trådarna spårar ur efter ett tag... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Peeter Postad 19 Februari , 2013 Författare Rapport Share Postad 19 Februari , 2013 Följetången fortsätter....... Då har man skaffat lite nya längre bultar och nya kilremmar i rätt längder... Delarna borttagna för lite putsning och justeringar. Ett lite fäste för en justeringsbult behövdes , det var lite trångt att försöka justera hydraulpumpen manuellt när den satt på plats ... Sen var det dags för slipning och första lagret med grundfärg.. Första lagret färg på detta..... det börjar ju se ut som något ...... Blir att fundera vidare på hur stor oljekylare man kommer att behöva .... 4 eller 8 raders...? Någon som har någon uppfattning om vilken storlek på oljekylare som kan behövas ? Flödet på pumpen är max 17 L/min och den oljebehållare jag har nu är på ca:0,7L rekommendationen till pumpen är en behållare på ca: 1,2 L Så jag skulle nog behöva en oljebehållare på minst ca:1,5 - 2 L Annars lär man väl få problem med luftbubblor ut i systemet.. om inte oljan hinner vila en stund Får hitta någon tid att bege mej ut till någon lastbils- buss- skrot och titta om man kan hitta någon större oljebehållare.. Det var allt för denna gång ..... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 19 Februari , 2013 Rapport Share Postad 19 Februari , 2013 Nu har jag ju inte en likadan pump som dig men på min bil med mercedes originalpump fungerar det klockrent fast jag bara har en pytteliten behållare som rymmer typ 0,5-0,7. Först körde jag utan oljekyl och jag märkte inte av några problem förutom att oljan blev bra varm. Jag inhandlade en pytteliten Setrab oljekyl och monterade in den. Blev en jätteskillnad i temperatur på oljan. Kan ta en bild på den om du vill. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Peeter Postad 19 Februari , 2013 Författare Rapport Share Postad 19 Februari , 2013 Jag har kollat lite snabbt på nätet efter Setrab oljekyl och sett vad som finns... vilken storlek körde du på din oljekyl Fredrik L ? Skulle kunna tro att orginal Merca pump kanske ligger på ungerfär hälften av kapaciteten av denna pumpen ... Min pump är ju ifrån BV202 , visst är den överdimensionerad för detta bygge.... men man tager vad man hittar ...billigt Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.