Gå till innehåll

Servobygge Bolt-on G-wagen snäcka TGB1111


Peeter

Rekommendera Poster

60,0 stemmer. Min er 60,05 og glir fint inn.

 

Lengde fra ytterste kant og inn til festeflens har jeg 109,0 mm.

Jeg har brukt 8mm plate som flens så total lengde å svarve vil da være 117,0 mm.

Da beholder du også litt mer gods å sveise i.

 

LenkGetriebe%20Bracket%20assy.JPG

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanon info Halfsafe  :wub:

Skall se om jag kan få in min i svarven under de närmsta veckorna.

Funderade lite på hur jag skulle fästa den i chucken, men det är ju inga bekymmer ser jag på din bild, 

Slog/vibrerade den mycket när du började svarva, och kapade du bort så mycket av fästena du kunde med rondell eller tex plasmaskärare eller gassvets.

 

Har bara tillgång till en gammal svarv där allt görs manuellt en rem driven sak, hoppas det funkar med den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Någon som letar ett "kitt" ?

Jag verkar inte få tid att bygga. 

Har Geländewagen snäckan i bra skick med pittman armen lossad. div slangar, en Geländewagen 115 bars servopump. samt hela rattstången upp till ratten, med ratt och blinkers/helljus spak.

Detta ligger inomhus i verkstaden, men då jag inte fått någon att ens svarva om snäckan fast de lovat :( , så känns det lite som jag kört fast i detta, och har ca 4500-5000 kr upplåst i dessa delar, Pengar som jag skulle behöva till annat på bilen

Så om någon letar dessa delar hör av er till mej, så kan de få vara till nytta för någon annan tills jag får tid och möjlighet att bygga servo på min bil.

 

H.Hansen 0768293401

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Då har man fått lite tid över i helgen som var och tummen ur också.. ... lite felsökning på el-sidan varför inte laddningslampan inte lyste med nya biltema generatorn.

 

Efter en hel del klurande och hjälp så var det en av Mr. Murphys kompisar som varit framme (anybody,nobody,somebody och everybody) som varit framme, det hade blivit ett litet fel i felsökningen förut.

Hade ju förut i felsökningen bytt tändningslåset för att utesluta det....... och "någon" hade satt tillbaka kablarna ett snäpp fel när "någon bytte tillbaka till gamla tändningslåset igen.... -_-  

 

Så efter det så vart det mycket bättre ...allt fungerar som det skall igen..... :wub:

 

Montaget av Biltemas Generator  med art. 636-15 behövdes det inte så mycket justering på när man haft tid att klura ett bra tag..

Gjorde så att jag kapade till en hylsa på 28-29mm och sen två brickor på bulten....

Slipade ned en liten "halvmåne"  som stack upp  och vips så gick det att använda det fästet på generatorn istället för att börja kapa ned det stora tjocka original fästet. .

 

Trångt om saligheten är det men det går att få den på plats och det finns lite spännmån kvar också....

 

Spännfästet till generatorn har jag inte kommit till ännu...men kanske det blir lite tid över i helgen.

 

929913151_IMGP1855(640x480).jpg.e4ece409484dd42c77baac617601057d.jpg

 

1212193756_IMGP1856(640x480).jpg.05eccb2254aa42f50b7c8dd729d32e1a.jpg

 

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...

I used an internal expanding bearing extractor to pull them out. Dont have any pics at hand but can get for you over the weekend. I guess you could also try to  knock them out carefully with a drift but there is chance of destroying the bearings. If I dont remember wrong there is a spacer between the 2 needle bearings.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Då har man fått lite tid över att var i garaget och mecka lite...äntligen...

Man har försökt att få ned sin teori till en verklig detalj...

Adapterplattan som jag hade höll inte måttet, så en ny med lite förbättringar har mognat fram under hösten...

Så lite småjusteringar och sen svets och montage

1935319632_IMG_0733(480x640).jpg.80b9b58ed65bc0cf5f46ea12483f667d.jpg

 

 

Med den nya adapterplatta så kan man dela styrservot och byta o-ring mm. i halsen utan att 

behöva slipa bort svetsarna....

Lite färg på den så blir det bra...

315693571_IMG_0736(480x640).jpg.0316ca67fb0db309dc429f4e061b8fe8.jpg

 

 

 

Monterad på plats....

Original täckplåt används

1901514685_IMG_0743(480x640).jpg.a57f04f8253b9a580df7bdfb09611092.jpg

 

142055997_IMG_0744(480x640).jpg.410d4818bd0bc970610e5c9beb453ef4.jpg

 

 

 

 

 

 

 

Allt monterat och klart .. styrservo och ratt....

232267275_IMG_0748(480x640).jpg.d82579da07ed08ef319f6e77f8476975.jpg

 

 

 

 

Då var det lite jobb kvar vid servopumpen ....

  • Like 7
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...

Sen Januari har det varit fullt upp på  jobbet fram till mars så att hinna med att mecka har inte gått.

Sen var jag ute på tjänsteresa och  tror man inte på f.n att man skadade sej på en fredag den 13:e också..  :blink:

Det var ju 2st  fredag den 13:e i år   både februari och mars.....

 

Slet av en del av en lårmuskel...  sträckte file muskeln som fäster in  på framsidan ovanför höften   samt sträckning i

lårets baksida... ...    så man har inte varit så "mobil" på ett tag.. 

Att försöka att ligga under bilen har inte varit ett alternativ.....

 

Men nu i augusti har man börjar kunna gå ganska normalt igen ,  några steg i taget  i trappor..

Så man har legat under bilen några timmar i taget....

Fått adapterplattan svetsad till styrservot och allt är monterat och klart ...

 

Bilen skulle varit in på besiktning senast i Juni .... jaja man får ta det i sin egen takt.....

 

Var idag iväg till besiktningen  och allt gick bra på vägen dit ...

 

Det första som hände när jag skulle in i hallen var att startmotorn inte gick runt, bara klickade

En av besiktningskillarna kom ut och tittade och fann efter en stund en kabel som lossnat från startmotorn

Så nu fungerade det att starta med startknappen igen.....  ja ja bara rulla in i hallen då ..  :)

Allt såg bra ut tills dom skulle kolla blinker och lampor......   totalt mörker, fast ena killen hade sett att det fungerade när jag stod ute och försökte få igång bilen, så vi visste att det hade fungerat.

Dom tog sin runda ute och testade bromsar,tuta mm. och allt var ok.

Så när dom kört klart så sa ena killen att jag skulle gå ute och kolla om jag hittade något , lite letande så var det en säkring som inte vill vara med längre...    Bara att byta och se på attsicken .. allt fungerade igen.   :wub:

Bara gå in och säga till att nu fungera det igen..   ena killen kommer ut och kollar ett varv runt bilen ...  godkänt ..   :wub: '

Bara gå in och betala och få ett rent papper     :D

Hatten av till Opus killarna på lastbilssidan i Märsta  för bemötandet och hjälpen..   :wub:

 

Lunkar på i sakta mak hemåt  och när man har ca: 1,5 km kvar hem så känns det som man kör över något på vägen ....

När man kommer till nästa kurva så förstår jag var som har hänt.......  bara muskelservot kvar ...tur att man bara lunkade på i 40km/h. :blink:

Man blir lite ställd när ratten inte riktigt svara som den ska  :rolleyes:  :o

Bara att få in bilen hemma i garaget utan servo...  och konstaterar att båda kilremmarna och remskivan var borta... :(

Åkte tillbaka med personbilen och började leta i dikeskanterna  och efter 1 timme så hade jag hitta alla delarna ..   :D

 

Så nu är frågan om jag vågar röra mej från soffan  eller ska man åka och köpa en lott ...  :P

 

Mer tur än så kan man väl inte ha på en dag...   :P

966078185_IMG_1271(640x480).jpg.ba6e881c7200a5a0afb5971f2753396a.jpg

 

1064461793_IMG_1274(640x480).jpg.14e734d0868cba6db3753844aa1746dd.jpg

 

 

  • Like 9
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...
  • 2 years later...

Jag ser att detta är en gammal tråd från 2012-2015, och tyvärr har nästan alla bilder försvunnit. Någon som vet, beror det på att forumet bytte platform? Synd är det i vart fall.

Jag har en 11-bil, som konverteades till diesel MB603.961 (tror jag det var) för cirka 10 år sedan, sedan har den mest stått i garage. Styrservo har jag funderat på många gånger men aldrig riktigt funnit en tilltalande lösning som kan bulta på utan för många ändringar från originalet, och så fann jag denna tråd, utmärkt. I princip samma  lösning som originalet, men med inbyggd servoverkan i styrväxeln.

Jag undrar ifall någon forum medlemmar kan dela med sig av sina erfarenheter med MB G-wagen styrservo/växel på 11/13-bil, hur gick det sen, driftsäkert, andra bättre lösningar etc. Vilken ratt användes till slut, hur med blinkers reglage etc.

Jag hoppas att någon (admin?) kan finna bilderna igen till denna tråd, så man kan se vad som behöver göras. Det skulle vara super!

Att montera en servopump på min 11-bil blir mycket svårt, det finns ingen plats vid motorn alls. Så jag funderade på lösningen med en eldriven styrservopump, typ Volvo S/V40/V70, tillverkad av Ford tror jag. (Inte alla bilar i dessa modellserier hade el varianten, jag har ägt en gamma V40 den hade mekanisk driven pump.) Någon som erfarenhet av eldriven servopump? Fungerar det, kan jag se att det hela kan bli en relativt enkel affär. Modifierad MB styrservo/växel, rattstång med ratt, eldriven servopump, liten oljekylare och slangar.

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, Chris-G säger:

Jag ser att detta är en gammal tråd från 2012-2015, och tyvärr har nästan alla bilder försvunnit. Någon som vet, beror det på att forumet bytte platform? Synd är det i vart fall.

 

 

 

Jeg trur mange av de bildene ligger på eksterne tjenester som imageshack eller liknende som enten er lagt ned eller plutselig begynte å kreve penger for å vise bildene i forumtråder.

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...