ballan Postad 19 Juli , 2013 Rapport Share Postad 19 Juli , 2013 är det nån som har koll på vilket mått det är på den delen av styrsnäckan som går igenom ramen ? har skaffat en g-wagen snäcka och jag använder bilen så jag vill inte riva den för att mäta Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Peeter Postad 19 Juli , 2013 Författare Rapport Share Postad 19 Juli , 2013 Själva "halsen" på styrservot som går igenom ramen har en diameter på 60,0 mm Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ballan Postad 19 Juli , 2013 Rapport Share Postad 19 Juli , 2013 Själva "halsen" på styrservot som går igenom ramen har en diameter på 60,0 mm tack tack Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Halfsafe Postad 19 Juli , 2013 Rapport Share Postad 19 Juli , 2013 60,0 stemmer. Min er 60,05 og glir fint inn. Lengde fra ytterste kant og inn til festeflens har jeg 109,0 mm. Jeg har brukt 8mm plate som flens så total lengde å svarve vil da være 117,0 mm. Da beholder du også litt mer gods å sveise i. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 20 Juli , 2013 Rapport Share Postad 20 Juli , 2013 Kanon info Halfsafe Skall se om jag kan få in min i svarven under de närmsta veckorna. Funderade lite på hur jag skulle fästa den i chucken, men det är ju inga bekymmer ser jag på din bild, Slog/vibrerade den mycket när du började svarva, och kapade du bort så mycket av fästena du kunde med rondell eller tex plasmaskärare eller gassvets. Har bara tillgång till en gammal svarv där allt görs manuellt en rem driven sak, hoppas det funkar med den. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Halfsafe Postad 21 Juli , 2013 Rapport Share Postad 21 Juli , 2013 Lett å spenne opp og svarve. Det kreves heller ingen stor presisjon med sentrering eller mått så benken din går nok bra. Jeg kappet bort 3 av ørene med vinkelsliper (rondell?) først. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 24 September , 2013 Rapport Share Postad 24 September , 2013 Någon som letar ett "kitt" ? Jag verkar inte få tid att bygga. Har Geländewagen snäckan i bra skick med pittman armen lossad. div slangar, en Geländewagen 115 bars servopump. samt hela rattstången upp till ratten, med ratt och blinkers/helljus spak. Detta ligger inomhus i verkstaden, men då jag inte fått någon att ens svarva om snäckan fast de lovat , så känns det lite som jag kört fast i detta, och har ca 4500-5000 kr upplåst i dessa delar, Pengar som jag skulle behöva till annat på bilen Så om någon letar dessa delar hör av er till mej, så kan de få vara till nytta för någon annan tills jag får tid och möjlighet att bygga servo på min bil. H.Hansen 0768293401 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Nowak Postad 20 November , 2013 Rapport Share Postad 20 November , 2013 Hej hansen Har du den Geländewagen kitt til salg i nu ? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 20 November , 2013 Rapport Share Postad 20 November , 2013 Nä det vart sålt 15 min efter jag skrev om det här Så vi får nog se det på en annan forums medlems bil Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Nowak Postad 20 November , 2013 Rapport Share Postad 20 November , 2013 hehe ok, skal nemlig kun bruge snäckan, har rat fra w124 med cruisecontrol Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Peeter Postad 21 November , 2013 Författare Rapport Share Postad 21 November , 2013 Då har man fått lite tid över i helgen som var och tummen ur också.. ... lite felsökning på el-sidan varför inte laddningslampan inte lyste med nya biltema generatorn. Efter en hel del klurande och hjälp så var det en av Mr. Murphys kompisar som varit framme (anybody,nobody,somebody och everybody) som varit framme, det hade blivit ett litet fel i felsökningen förut. Hade ju förut i felsökningen bytt tändningslåset för att utesluta det....... och "någon" hade satt tillbaka kablarna ett snäpp fel när "någon bytte tillbaka till gamla tändningslåset igen.... Så efter det så vart det mycket bättre ...allt fungerar som det skall igen..... Montaget av Biltemas Generator med art. 636-15 behövdes det inte så mycket justering på när man haft tid att klura ett bra tag.. Gjorde så att jag kapade till en hylsa på 28-29mm och sen två brickor på bulten.... Slipade ned en liten "halvmåne" som stack upp och vips så gick det att använda det fästet på generatorn istället för att börja kapa ned det stora tjocka original fästet. . Trångt om saligheten är det men det går att få den på plats och det finns lite spännmån kvar också.... Spännfästet till generatorn har jag inte kommit till ännu...men kanske det blir lite tid över i helgen. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Christer_tgb Postad 25 November , 2013 Rapport Share Postad 25 November , 2013 Ser bra ut detta. Skall bli kul att följa vidare. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Chosenview Postad 27 Juni , 2014 Rapport Share Postad 27 Juni , 2014 I'm having a go at the g wagon power steering mod. I could use some help on how to extract the 2 bearings and sleeve from the shaft casing. I have the seal off but can't work the next bit out Steve Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Halfsafe Postad 28 Juni , 2014 Rapport Share Postad 28 Juni , 2014 I used an internal expanding bearing extractor to pull them out. Dont have any pics at hand but can get for you over the weekend. I guess you could also try to knock them out carefully with a drift but there is chance of destroying the bearings. If I dont remember wrong there is a spacer between the 2 needle bearings. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Chosenview Postad 28 Juni , 2014 Rapport Share Postad 28 Juni , 2014 Many thanks. A picture would be great. I can't see how to do it Steve Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Chosenview Postad 29 Juni , 2014 Rapport Share Postad 29 Juni , 2014 I have been looking up internal bearing pullers and I can now see how to take the bearings out. Just need to buy one now Many thanks Steve Check out my blog www.pearman.cc/blog to see my progress on restoring my tgb13 - comments welcome Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Lollipop Postad 2 Juli , 2014 Rapport Share Postad 2 Juli , 2014 Nice restoration! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Halfsafe Postad 7 Juli , 2014 Rapport Share Postad 7 Juli , 2014 @ Chosenview Sorry for not getting back to you with any pics. I see on your blog that you figured it out well. Great Work! A tip against flying parts when you pull them off is to leave the nut partially screwed on. Makes it alot safer. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Peeter Postad 4 Januari , 2015 Författare Rapport Share Postad 4 Januari , 2015 Då har man fått lite tid över att var i garaget och mecka lite...äntligen... Man har försökt att få ned sin teori till en verklig detalj... Adapterplattan som jag hade höll inte måttet, så en ny med lite förbättringar har mognat fram under hösten... Så lite småjusteringar och sen svets och montage Med den nya adapterplatta så kan man dela styrservot och byta o-ring mm. i halsen utan att behöva slipa bort svetsarna.... Lite färg på den så blir det bra... Monterad på plats.... Original täckplåt används Allt monterat och klart .. styrservo och ratt.... Då var det lite jobb kvar vid servopumpen .... 7 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Peeter Postad 17 Augusti , 2015 Författare Rapport Share Postad 17 Augusti , 2015 Sen Januari har det varit fullt upp på jobbet fram till mars så att hinna med att mecka har inte gått. Sen var jag ute på tjänsteresa och tror man inte på f.n att man skadade sej på en fredag den 13:e också.. Det var ju 2st fredag den 13:e i år både februari och mars..... Slet av en del av en lårmuskel... sträckte file muskeln som fäster in på framsidan ovanför höften samt sträckning i lårets baksida... ... så man har inte varit så "mobil" på ett tag.. Att försöka att ligga under bilen har inte varit ett alternativ..... Men nu i augusti har man börjar kunna gå ganska normalt igen , några steg i taget i trappor.. Så man har legat under bilen några timmar i taget.... Fått adapterplattan svetsad till styrservot och allt är monterat och klart ... Bilen skulle varit in på besiktning senast i Juni .... jaja man får ta det i sin egen takt..... Var idag iväg till besiktningen och allt gick bra på vägen dit ... Det första som hände när jag skulle in i hallen var att startmotorn inte gick runt, bara klickade En av besiktningskillarna kom ut och tittade och fann efter en stund en kabel som lossnat från startmotorn Så nu fungerade det att starta med startknappen igen..... ja ja bara rulla in i hallen då .. Allt såg bra ut tills dom skulle kolla blinker och lampor...... totalt mörker, fast ena killen hade sett att det fungerade när jag stod ute och försökte få igång bilen, så vi visste att det hade fungerat. Dom tog sin runda ute och testade bromsar,tuta mm. och allt var ok. Så när dom kört klart så sa ena killen att jag skulle gå ute och kolla om jag hittade något , lite letande så var det en säkring som inte vill vara med längre... Bara att byta och se på attsicken .. allt fungerade igen. Bara gå in och säga till att nu fungera det igen.. ena killen kommer ut och kollar ett varv runt bilen ... godkänt .. ' Bara gå in och betala och få ett rent papper Hatten av till Opus killarna på lastbilssidan i Märsta för bemötandet och hjälpen.. Lunkar på i sakta mak hemåt och när man har ca: 1,5 km kvar hem så känns det som man kör över något på vägen .... När man kommer till nästa kurva så förstår jag var som har hänt....... bara muskelservot kvar ...tur att man bara lunkade på i 40km/h. Man blir lite ställd när ratten inte riktigt svara som den ska Bara att få in bilen hemma i garaget utan servo... och konstaterar att båda kilremmarna och remskivan var borta... Åkte tillbaka med personbilen och började leta i dikeskanterna och efter 1 timme så hade jag hitta alla delarna .. Så nu är frågan om jag vågar röra mej från soffan eller ska man åka och köpa en lott ... Mer tur än så kan man väl inte ha på en dag... 9 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
broten Postad 17 Augusti , 2015 Rapport Share Postad 17 Augusti , 2015 Köp en lott vetja, du måste haft tur som en tokig Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
aclark79 Postad 24 November , 2015 Rapport Share Postad 24 November , 2015 Your 1111 looks great, I hope to get mine as clean looking as that! 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Chris-G Postad 21 September , 2018 Rapport Share Postad 21 September , 2018 Jag ser att detta är en gammal tråd från 2012-2015, och tyvärr har nästan alla bilder försvunnit. Någon som vet, beror det på att forumet bytte platform? Synd är det i vart fall. Jag har en 11-bil, som konverteades till diesel MB603.961 (tror jag det var) för cirka 10 år sedan, sedan har den mest stått i garage. Styrservo har jag funderat på många gånger men aldrig riktigt funnit en tilltalande lösning som kan bulta på utan för många ändringar från originalet, och så fann jag denna tråd, utmärkt. I princip samma lösning som originalet, men med inbyggd servoverkan i styrväxeln. Jag undrar ifall någon forum medlemmar kan dela med sig av sina erfarenheter med MB G-wagen styrservo/växel på 11/13-bil, hur gick det sen, driftsäkert, andra bättre lösningar etc. Vilken ratt användes till slut, hur med blinkers reglage etc. Jag hoppas att någon (admin?) kan finna bilderna igen till denna tråd, så man kan se vad som behöver göras. Det skulle vara super! Att montera en servopump på min 11-bil blir mycket svårt, det finns ingen plats vid motorn alls. Så jag funderade på lösningen med en eldriven styrservopump, typ Volvo S/V40/V70, tillverkad av Ford tror jag. (Inte alla bilar i dessa modellserier hade el varianten, jag har ägt en gamma V40 den hade mekanisk driven pump.) Någon som erfarenhet av eldriven servopump? Fungerar det, kan jag se att det hela kan bli en relativt enkel affär. Modifierad MB styrservo/växel, rattstång med ratt, eldriven servopump, liten oljekylare och slangar. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
kristaga Postad 21 September , 2018 Rapport Share Postad 21 September , 2018 5 timmar sedan, Chris-G säger: Jag ser att detta är en gammal tråd från 2012-2015, och tyvärr har nästan alla bilder försvunnit. Någon som vet, beror det på att forumet bytte platform? Synd är det i vart fall. Jeg trur mange av de bildene ligger på eksterne tjenester som imageshack eller liknende som enten er lagt ned eller plutselig begynte å kreve penger for å vise bildene i forumtråder. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Peeter Postad 22 September , 2018 Författare Rapport Share Postad 22 September , 2018 Då har jag suttit och letat upp alla bilder igen ...så nu kan man följa det som jag gjorde igen.. 5 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.